|
Bevezető
A „historikus”, vagyis a korabeli kürt története igen érdekes és gazdag témát kínál,
hiszen kevés hangszer fejlődött és változott ennyit az évszázadok során.
Nagyon sok lépés vezetett el a hangadásra képes, különféle jelzőhangszerektől
a mai modern kürtökig.
Igen gyakran beszédtéma zenész körökben, egyes zeneművek ill. zenei problémák felvetődésénél,
hogy az akkori hangszerrel miként volt megoldható, hogyan hangozhatott, mi lehetett a zeneszerző
szándéka. Ma, amikor az „Urtext” kottakiadványok kapcsán parázs viták folynak egy-egy kötőív, vagy
dinamikajelzés eredetiségén, fontos lehet az adott kor hangszereinek, s a hangszerek nyújtotta lehetőségek
ismerete is.
A feladat nem mindig egyszerű, mert igen gyakran, azonos korban egyidejűleg, többféle kürt
volt használatban, s néha gondot jelent annak pontosítása, mely hangszerre gondolt a szerző
egy adott darabban. Még az úgynevezett historikus együttesekben is, ezt a sokszínűséget kissé
leegyszerűsítve, általában egy, az adott korra jellemzőnek vélt hangszer kópiájával játszanak.
Példaként megemlíteném, hogy többek közt J. S. Bach is többféle megjelölést, elnevezést használt
műveiben a kürtre, ami lehetséges, hogy többféle különböző hangszert is jelentett. A XIX.
században párhuzamosan használtak billentyűs és natúr kürtöt, a párizsi Conservatoire-ban
még 1903-ban is volt natúrkürt oktatás, eközben a billentyűk már nyolcvan éve használatban
voltak, s az irodalom egy jelentős része játszhatatlan volt a fojtástechnikával.
Kollégáimmal folytatott beszélgetések során gyakran felmerült kérdések miatt, és a saját
kíváncsiságom kielégítésére is tanulmányozni kezdtem a hozzáférhető szakirodalmat, s így
szembesülnöm kellett azzal a ténnyel, hogy vagy technikai irányú hangszertörténeti munkát,
vagy egy szűken vett korszak kürtirodalmát tárgyaló munkát találtam. Ezen a weblapon
megpróbálom ezt a hiányt pótolni, a kürt eddigi teljes fejlődéstörténetét a fejlődés
különböző korszakaiban legsúlyozottabban felmerülő kérdéseken keresztül tárgyalni.
Kellemes böngészést!
|