DV
A DV szabvány a felvétel és lejátszás mikéntjét határozza
meg, rögzíti a tömörített kép, a kazetta (szalag) paramétereit,
mechanikai részleteket.
Felhasználói szempontból a legfontosabb tulajdonsága,
hogy a felvevőegységben az audió/videó szinkron és egyéb (control) információ
szalagra írása digitális formában történik. Eredetileg a DV 270 percnyi
videó rögzítésére képes, a mini DV felvételi ideje 60 perc (a 80 perces
miniDV kazetta gyártók másként gondolták...). Az eleinte egységes formátum
minden nagyobb gyártó számára túl egyszerűnek tűnt: sorra jelentek meg a
részben DV-re épülő újabb formátumok, a DVCAM, a DVCPRO, a Digital-S (D9)
és ezek változatai (25/50 Mbit/s), és a változatokkal együtt az
inkompatibilitás gondjai.
Az elérhető képminőség lényegesen meghaladja a VHS,
SVHS, Video8, Hi8 formátumokét. A mini DV kb 500 sor rögzítésére képes,
ami több mint kétszerese a VHS-nél, Video8-nál elérhetőnek, és 20-25%-al
több, mint az SVHS, Hi8-nál. A jelátvitel sávszélessége arányaiban az előbbiekhez
hasonlóan növekszik.
A (mini) DV háromféle formában rögzítheti az audió
jelet:
2
db 16 bites 44,1 kHz mintavételezésű audió csatorna
2
db 16 bites 48 kHz mintavételezésű audió csatorna
4
db 12 bites 32 kHz mintavételezésű audió csatorna
A DV adatátviteli sebessége, összehasonlítva egy jó minőségű
MJPEG-ével, szerény mértékű, ezért nem igényel különösen gyors SCSI
adatátviteli eszközöket, viszont régebbi ATA eszközökben a gyorsabbak szükségesek.
Régebbi háttértárak használatakor a különböző tesztprogramok által mért
értékek elfelejthetőek; a gyakorlatban egy 10-15 MB/s-os adatátviteli sebességű
EIDE HDD jó, ha képes kiszolgálni eldobott képkockák (dropped-frames) nélkül
huzamosabb ideig a 3,6 MB/s-os adatfolyamot (a hibák elsősorban a HDD hőkalibrációja
miatt keletkeznek, ami a fej pontos pozicionálásához szükséges időnként -
a mai HDD-knél a lényegesen nagyobb buffer méretük miatt ez már nem okoz
gondot). Szerencsére a jelenleg kapható ATA HDD-k 30-55 MB/s sebessége bőségesen
elegendő a DV áttöltése (capture) vagy lejátszása mellett akár néhány
videosáv realtime effektezésére, filterezésére is. A legújabb S-ATA
(Serial-ATA) szabvány szerint működő háttértárak elméleti sebességhatára
nagyobb, mint az ATA táraké, de a gyakorlatban ennél fontosabb, hogy az i/o műveletek
közben kevésbé terhelik a központi CPU-t. Sok videosáv valósidejű
(realtime) editálására képes rendszerek (Canopus DVStorm, Storm2 Pro, RexRT
Prof., EDIUS NX for HDV, DVX; Matrox RT.X10, RT.X100; Targa 3000 stb) használatakor
a gyenge láncszem gyakran a háttértár sebessége és elérése. A teljesítmény
fokozására SCSI, ATA vagy S-ATA hardveres RAID rendszereket lehet alkalmazni.
Ahol extrém teljesítmény és hálózatos működés szükséges és másodlagos
a ráfordítás összege, FibreChannel megoldásokat alkalmaznak - bár ezt
manapság inkább fenntartják a HD rendszerekre.
A digitális
információ átvitele számítógépre megfelelő csatlakozáson (illesztésen,
protokollon) keresztül nem jár információvesztéssel. A DV (HDV) az IEEE
1394 szabványt alkalmazza a digitális jelátvitelre. DV/DVCAM vagy HDV audió/videó
esetén ez azt jelenti, hogy a videó másolásakor (áttöltésekor) nincs
generációs veszteség a többgenerációs másolatokon sem. Ilyenkor nem beszélhetünk
- csak helytelenül - digitalizálásról, a videó áttöltése
("capture") egyszerű adatátvitel. A számítógépen megszerkesztett
DV ugyanezen illesztésen keresztül veszteség nélkül visszaírható DV,
DVCAM szalagra (illetve Digital8 esetén Hi8 szalagra DV formátumban). Ekkor
beszélünk natív DV editálásról.
A DV áttöltésével, illetve szerkesztésével kapcsolatban
érdemes azonban szem előtt tartani, hogy az IEEE 1394 egy adatátviteli szabvány:
nem foglalkozik az adatok tartalmával és nem rendelkezik a (DV) adatok
megjelenítéséről, ezért a DV átvitelre alkalmazott NLE eszköznél a közelmúltban
még kiemelkedő jelentőségű volt, hogy ellátták-e hardver DV codec-kel,
amely gondoskodik a valósidejű analóg/DV és DV/analóg konverzióról,
illetve a DV szerkesztése és a digitális jelátvitel folyamán a teljes
felbontású, élő videó-kép megjelenítéséről. A csak szoftveres DV
codec-et tartalmazó kártyáknál a DV megjelenítése a sw codec segítségével
történt (ilyenkor a videó preview általában kisebb felbontású, és minősége
erősen függött a számítógép teljesítményétől). A régebben még stúdiókban
elterjedten alkalmazott FireWire bemenettel ellátott broadcast M-JPEG
rendszerek a DV-t valós időben digitálisan alakították át saját tömörítési
formátumukra - ezeknél az eszközöknél régen sem volt megjelenítési probléma.
A mai PC-ken a teljes felbontású DV (sőt egy erősebb konfiguráción a HD
videó) megjelenítése nem jelent gondot, a CPU-ban még lejátszás közben is
bőven marad tartalék.
Az otthoni DV
editálás során, ha a cél nem DVD-Video, a kamkorderek DV bemenetének
(DV-in) lehetősége fontos lehet. Ha ez hiányzik, a szerkesztett anyag visszaírása
DV szalagra csak asztali DV decken keresztül történhet - amelynek ára az
egyszerűbb mini DV kamkorderek árának többszörösénél kezdődik - vagy
meg kell elégednünk az analóg rögzítéssel. Ez történhet a számítógép
monitorvezérlőjének analóg videó kimenetén keresztül (S-Videó,
kompozit), feltéve, hogy van ilyen kimenetünk és a szerkesztő szoftverünk támogatja
ennek használatát (ekkor a korrekt videóképet küldi ki azon keresztül, nem
a teljes képernyőtartalmat), vagy ha DV formátumban editálunk, a számítógépes
DV kártyának kell analóg kimenettel is rendelkeznie. Az analóg kimenetes DV
kártyák (Canopus ACE-DVio, EDIUS DVX stb) viszont lényegesen drágábbak,
mint a csak DV ki-bemenetűek... (Ma már technika-történeti érdekesség,
hogy a DV hőskorban előfordulhatott, hogy a kamerának nincs DV kimenete sem!
Ilyen volt a Panasonic első 3 CCD-s DV kamkordere, ami a versenyben lehet, hogy
először ért célba, csak lemaradt róla a lényeg...)
A DV Videó felbontása az ITU-R BT.601 szabványhoz
igazodik. Ennek megfelelően a PAL rendszerű DV felbontása 720x576 pixel, az
NTSC-é 720x480 pixel (mindkét - 4:3 és 16:9 - képoldal-aránynál), a képletapogatás
váltottsoros (interlaced) rendszerű.
Képletapogatás, képkiolvasás módja
A DV formátumú videó igazodik a PAL és NTSC rendszer
legfontosabb paramétereihez: képfelbontása azonos, képkiolvasása szintén váltottsoros
rendszerű, tehát alapvetően TV-n történő megjelenítésre alkalmas.
A nagyfelbontású videó, a HD illetve a HDTV lehet váltottsoros,
és lehet progresszív is. Az alacsonyabb felbontású 720 soros változata kizárólag
progresszív, a nagyobb felbontású 1080 soros változata pedig mindkét képkiolvasási
módot támogatja: a 1080i váltottsoros, a 1080p progresszív rendszerű. A
negyfelbontású videó képváltási frekvenciája nem olyan kötött, mint a
PAL/NTSC rendszerűé. A képkiolvasással kapcsolatban a következőkben
elmondottak alapvetően a PAL/NTSC videóra vonatkoznak, de a HD/HDTV videókra
is érvényesek.
Váltottsoros (i - Interlaced Raster System)
PAL rendszerben másodpercenként 25 képkocka (frame), azaz
50 félkép (field), NTSC-rendszerben másodpercenként 30 képkocka, azaz 60 félkép
lejátszása (illetve rögzítése) biztosítja a videofelvételeken a
folyamatos mozgás érzetét. Mindez igaz a DV formátumú videóra is. A váltottsoros PAL videó igazodik az európai 50 Hz-es; az NTSC (60 félkép/sec)
az USA és Japán 60 Hz-es hálózati feszültségének frekvenciájához. A váltottsoros
videó hagyományos TV-n (interlaced megjelenítőn) folyamatosabban ábrázolja
a mozgást, mint az egyképes (25/30 fps, progresszív) rendszerű. Progresszív
pl. a VideoCD-nél alkalmazott MPEG tömörítés módja vagy néhány filmről
átírt DVD-Video MPEG kódolása, illetve a HD, HDV anyagok jelentős része.
A félképes rögzítéskor egy képkocka (frame) két félképből
(field) tevődik össze. A félképekben a valódi képnek csak minden 2. sora
kerül rögzítésre a két félkép között fésűszerűen felváltva: innen a
váltottsoros (interlaced) elnevezés (mintha 2 fésűt szembefordítva kapnánk
meg a valódi képkockát, a frame-et). A két félkép között időbeli eltolódás
van, PAL rendszernél 1/50s, azaz 20ms, NTSC-nél 1/60s.
Ha a váltottsoros felvételünk mozgást ábrázol vagy a
kamera mozog, a két félkép sohasem "rakható össze" egy teljesen
egész, ún. "progresszív" képpé. Számítógépes videószerkesztéskor
ezért látjuk a számítógép monitorán (ami progresszív képkiolvasású)
"csíkosnak" pl DV kameránk képét 100% méretű megjelenítéskor.
Tehát sokan a digitalizáló/capture eszköz hibájának
gondolják a csíkosodást, holott - amint ez az előbbiekből kiderül -
egyszerűen csak a váltottsoros videó progresszív képkiolvasási rendszerű
monitoron történő megjelenéséről van szó. A televizió váltottsoros képkiolvasással
működik: a kapott videojelnek megfelelően egy elektronsugár jobbról-balra
és fentről-lefelé haladva rajzolja ki előbb az első, majd a második félképhez
tartozó sorokat, ez egyenletes mozgásérzetet kelt. Ha a megszerkesztett
interlaced anyagot visszaírjuk szalagra vagy DVD-Videóra és TV-készüléken
nézzük, a zavaró csíkosodás szinte teljesen megszűnik, a mozgások érzete
harmonikus lesz.
Kivéve, ha időközben "félkép-csere" történt,
ugyanis azt, hogy az első sorhoz (páratlanhoz vagy felsőhöz) vagy a másodikhoz
(azaz az alsóbbhoz vagy pároshoz) tartozó félképpel kezdődik a felvétel,
azt a felvevő eszköz határozza meg, de a különféle digitális videófeldolgozó
eszközöknél (időnként egy rendszeren belül is állítható) ez különféle
lehet: pl DV-nél, DVCAM-nél a páros sor kezd; HDVi anyagoknál pont fordítva
a páratlan, (felső) sor kezd; DVD-nél és sok más digitális video formátumnál
a kezdő sor lehet szabadon választott vagy akár az egész anyag lehet
progresszív rendszerű is.
A "félkép-csere" azt jelenti, hogy a páros és páratlan
sorok időrendjét a feldolgozási láncban valahol véletlenül megcseréltük:
pl analóg anyag számítógépre beírásakor, vagy DVD-Video készítésekor
az MPEG tömörítőnek is megadhatjuk tévesen a félkép sorrendet – ekkor a
lejátszás a félképek szintjén időrendben fordított sorrendben
"visszafelé" történik, mint a felvétel: ekkor a normálisan 1/50s,
2/50s, 3/50s, 4/50s-kor rögzített félképek (fields) lejátszási sorrendje
2/50, 1/50 4/50 3/50, 6/50, 5/50... időrendben történik, ami elég vadul tud
kinézni. Az ilyen hibás videóanyagok nézésekor sokkal határozottabb csíkosodást
illetve remegést érzünk különösen a gyors mozgásoknál, hiszen itt már
nem az interlaced anyag progresszív látványáról van szó, hanem arról,
hogy a felvétel (félképeinek) időrendisége szenved csorbát. Másképpen fogalmazva, ha egy felvételkor az
egy képkockához tartozó két félképet '1B' és '1A'-val jelöjük és időrendben
"B"-t követi "A" (ez, mint tudjuk csak megállapodás kérdése),
akkor ugyanezt a felvételt fordított félkép-sorrenddel lejátszva
(1A->1B; 2A->2B... stb) a felvételkor "múltbéli" félkép
megelőzi a "jövőbelit": azaz a 20ms-mal később rögzített félkép
lejátszáskor a korábban rögzített félkép elé kerül, ami csúnya látvány
lesz, hacsak nem egy virág nyílását videóztuk szélcsendben fix kameraállással.
Ha mindezt elkerültük, egy kis bibi azért még mindig
marad: ha videónk vízszintes, 1-2 pixel vastag éles színhatárképzéseket (ábrák,
grafikonok, DVD menük vízszintes vékony vonalai, talpas, nem elmosott szélű
karakterek stb) tartalmaz, ezek TV-n nézve persze továbbra is villognak,
remegnek a váltakozó sorok miatt - ezzel nagyon nincs mit tenni, elsősorban
kerülni kell az ilyen képtartalmak alkalmazását és főleg ellenőrizzük
munkánkat váltottsoros monitoron is, mielőtt késznek titulálnánk.
Progresszív (egész képes) képletapogatás (p)
Néhány DV, illetve újabban a HD és HDV kamkorderek jelentős
része támogatja a progresszív képrögzítést is, ami váltottsoros
rendszerű megjelenítőn nyugodtabb témáknál, állóképeknél eredményez(het)
jobb képminőséget. Ha azonban a teljes felvételi-utómunka-végtermék-megjelenítő
rendszer támogatja a progresszív képkiolvasást - ami ma még nagyon ritka -
akkor a képminőség kiváló lehet. Ekkor vagy 50-60 progresszív kép kerül
megjelenítésre másodpercenként vagy csak 25-30 képkocka. A 25-30 fps
progresszív videónál, a mozifilmeknél (24Hz) alkalmazott módszerhez hasonlóan,
a villódzás elkerülhető (ami TV-n kb 40 fps-ig jelentkezik erősen), ha a
felvett képkockák duplán felvillantva kerülnek megjelenítésre, de ez már
kissé átnyúlik a következő témakörbe (is) és nem a klasszikus értelemben
vett DV "hatóköre".
Progresszív szegmentált képkocka (psf - Progressive
Segmented Frame)
A váltottsoros (i) vagy progresszív (p) képkiolvasás
mellett harmadik lehetőségként megjelent a "psf" (Progressive
Segmented Frame) képletapogatási mód, amely elsősorban filmes produkciók
digitális/TV-s feldolgozásakor használatos. Elnevezésének megfelelően a képérzékelőről
érkező progresszív jelet két félképre (field) bontja és a két félkép
kerül rögzítésre illetve feldolgozásra. A váltottsoros letapogatású felvételi
móddal szemben tehát a két félkép között nincs időbeli eltolódás
(tartalmuk ettől még persze nem ugyanaz): a két félképből minden esetben
pontosan visszaállítható az eredeti progresszív képkocka. DV vagy
pontosabban inkább SD módban (is) progresszív képet rögzítő kamerák közül
a JVC és a Panasonic oldotta meg ily módon a felvételek egyszerű, DV alapú
feldolgozhatóságát. Ekkor a feldolgozást követően (export) állítható
helyre tökéletesen a progresszív kép.
DV tömörítés - 4:4:4->4:2:2->4:2:0 színtér
átalakítás
A DV
kamkorder optikája (a többi kamkorder optikájához hasonlóan) a fényt vörös
(R), kék (B) és zöld (G) színösszetevőkre bontja és egy CCD-n (képérzékelő),
vagy 3 CCD-s kamerában színkomponensenként 1-1 CCD-n digitális információvá
alakítja, a további feldolgozás során tipikusan színcsatornánként 256 (28) árnyalat megkülönböztetési lehetőségével, ami ~16 millió
(224)
megkülönböztethető színt eredményez, az RGB színtérnél leírtak
szerint.
A video-információt hordozó RGB digitális jel tárfoglalása
ekkor: 720x576 x3 byte x25 ~ 31 MB másodpercenként. Az RGB 4:4:4 jel átalakításra
kerül, világosságjelből (Y), kék színkülönbségi jelből Y-B (Cb) és vörös
színkülönbségi jelből Y-R (Cr) álló Y:Cb:Cr (helytelen, de leggyakrabban
használt megnevezéssel YUV) 4:2:2 formátumra, amelynél a színösszetevők közül
csak minden második kerül tárolásra. Az információ-tartalom ennek megfelelően
ekkor 2 byte/pixel, az előbbi 8/12-e, azaz az adatátvitel ~21MB/sec. A kapott
Y:Cb:Cr 4:2:2 jel újabb átalakításra kerül, az eredmény: PAL DV rendszernél
4:2:0, NTSC-nél 4:1:1 formátum (színtér). Az adatátvitel az átalakításnak
megfelelően az előbbi 6/8-ára (a 24 bit RGB felére) ~15,5 MB/s-ra csökken.
Ezt kell tovább csökkenteni, immár tömörítéssel a DV-re jellemző 25
Mbit/s bitrátára.
Intra-frame kompresszió
A megmaradt videó adatokat tovább tömörítik az MJPEG tömörítéshez
nagyon hasonló csak képkockán belüli (I-frame) algoritmussal, állandó 25
Mbit/s-os (~3,125 MB/s) adatfolyamra. A képtartalomtól független állandó
adatátviteli sebesség azt jelenti, hogy a PAL rendszerű DV videóban minden
egyes képkocka, azaz a két félkép, tárfoglalása 1 Mbit (125 KB). Ez azt
eredményezi, hogy a képminőség nem egyenletes: az összetettebb, kevésbé tömöríthető
képkockák rosszabb minőségűek lesznek, mint az egyszerűbb, jobban tömöríthető
képtartalmúak. (Ez a legtöbb mérsékelt árfekvésű hardveres MJPEG és
MPEG tömörítőnél is így történik.) A mini DV 4:2:0 vagy 4:1:1 formátuma
információ veszteség (színhűség) szempontjából kedvezőtlenebb, mint az
MJPEG-nél általában alkalmazott 4:2:2 formátum. Ennek ellenére a hasonló
adatátvitelű DV kód általában szebb képet eredményez, mint az MJPEG kódolt.
A relatíve jobb
képminőség oka a mintavételezés és kódolás eltéréseiben keresendő:
egyrészt az MJPEG-nél a DV-éhez hasonló adatátvitelre tömörítés a 4:2:2
mintavételezés miatt jóval nagyobb kompressziós arányt feltételez (a DV-nél
~15,5 MB adatot kell tömöríteni másodpercenként, míg az MJPEG-nél ~21
MB-ot), másrészt az MJPEG-étől részleteiben különböző DV tömörítési
mód eltéréseiben. Az MJPEG kódolásnál a nagyobb egységekből álló részekre
bontott (fél)képrészleteket (makroblokk) különböző bonyolult tömörítési
eljárásoknak vetik alá. Ezek közül a legfontosabb a DCT (Discrete Cosine
Transformations) algoritmus. A DV kódolásánál mindez hasonlóan történik
de két lényeges eltéréssel. A DV codec elemzi a makroblokkok tartalmát a tömöríthetőség
szempontjából és ennek megfelelően a külön blokkokra állapítja meg a
kvantálás mértékét, ezzel lehetőséget adva egyrészt a nehezebben tömöríthető
képrészletek jobb minőséget eredményező kódolására, másrészt a homogénebb
képrészletek erősebb tömörítésére.
Inter-field kompresszió
A másik eltérés, hogy a DV a két félkép tömörítését
különválasztja, a képinformációjuk közötti redundancia csökkentésével
lehetővé téve a jobb minőségű kódolást. A két eltérő arányban tömörített
félkép egy félképen belül is eltérő tömörítési arányú
makroblokkjainak összessége adja végül az állandó 1 Mbit/képkocka - 25
Mbit/sec - videó adatfolyamot.
Az audió, timecode és egyéb kontrol adatokkal a DV
adatfolyam sebessége 41 Mbit/s-ra (~5,1 MB/s) növekszik és ez kerül rögzítésre
a DV szalagon. Számítógépes környezetben a szükségtelen kontroll információk
elhagyásával ~ 3,6 MB/sec a tárfoglalása, tehát 1 perc DV nagyjából 200
MB, 1h DV ~13GB. Érdemes még megjegyezni a különböző file-méret
limitekhez tartozó értékeket is: 2GB DV ~ 9 perc, 4 GB DV ~ 18 percnyi videót
jelent: tehát ha pl a hosszabb DV anyag áttöltésekor vagy videodigitalizáláskor
rendre ezekhez hasonló méretű file-okat kapunk és megszakad az áttöltés
folyamata, jusson eszünkbe, hogy vagy az .AVI fileok 2 GB-os, vagy FAT32-es-re
particionált merevlemezünk 4 GB-os fileméret-limitjébe futottunk bele. Ekkor
ideje volna vagy másik NLE eszközt használni, vagy NTFS partícióra áttérnünk.
IEEE 1394 (FireWire, i.Link; OHCI)
Az IEEE 1394 interfész fejlesztését az Apple Computers
kezdte el FireWire néven, gyors merevlemezes tárolók illesztéséhez. Később
az IBM és a Sony is “beszállt” a fejlesztésbe. Végül egy általános célú
nagyteljesítményű soros buszként az Institute of Electrical and Electronics
Engineers támogatásával szabványként tették közzé 1995 végén. A
bejegyzés száma 1394.
Az IEEE 1394 a különböző eszközök közötti nagysebességű
soros digitális adatátvitelt szabályozza kétirányú adatforgalom mellett. A
szabvány a digitális adatok továbbításának módját rögzíti, azok
alkalmazásával és tartalmával nem foglalkozik.
Egy periféria (kamera, merevlemez, digitális fényképezőgép
stb.) számítógéphez (vagy másik eszközhöz) illesztése a működésüknek
legmegfelelőbb, de még elérhető áron megvalósítható adatátviteli
protokollra való felkészítésükkel és a kapcsolatot létrehozó eszközökkel
érhető el. Azok az IEEE1394 eszközök, amelyek megfelelnek egy további általános
szabvány, az Open Host Controller Interface (OHCI) előírásainak, egyszerűen
összeköthetők egymással, függetlenül az eszközök rendeltetésétől. Az
Open Host Controller Interface (OHCI) különböző eszközök kommunikációjának
protokollját határozza meg, tehát nem csak IEEE1394 eszközökét, hanem egyéb
RS vagy USB perifériákét is. Tehát, ha egy IEEE1394 kártya OHCI szabványú
(is egyben), akkor arra nem csak DV eszköz (miniDV vagy HDV kamera, DV magnó),
hanem az előbbi FireWire perifériák is egyszerűen csatlakoztathatók.
Az IEEE 1394
max. 16 eszköz láncszerű-, illetve 63 eszköz fa- vagy csillag-struktúrában
történő összekapcsolását teszi lehetővé. Másik elnevezése a FireWire
vagy a Sony szóhasználatában az i.Link.
A digitális
audió/videó nagy adatmennyiséggel írható le, ezért gyors kapcsolatot igényel.
DV és HDV illetve DVCPRO HD kamerák esetében az adatátvitel szabványaként
az IEEE 1394-et választották, amely lehetőséget biztosít elegendően gyors,
teljes kétirányú adattovábbításra. Az editálás során a kétirányú
adatforgalomnak a kameravezérlésnél van jelentősége: a FireWire kábel az
audió/videó adatok mellett időkódot, szalagtovábbítási és egyéb információkat
is továbbíthat. A legtöbb mini DV gyártó ezért az összes információt a
FireWire (i.Link) kábelre összpontosítja, amin keresztül megvalósítható a
kommunikáció a bejátszómagnó (kamkorder, DV deck) az editálásvezérlő és
a számítógép között. (Néhány régebbi DV kamkorder vezérléséhez az
i.Link kábel mellett az analóg Sony kameráknál megszokott Control-L
csatlakozás is szükséges.)
A FireWire
jelenleg 3 féle maximális adatátviteli sebességre képes: 100, 200 és 400
Mbit/s-ig, de a jövőben ezek többszöröse várható. A mini DV, DV és HDV
kamerák a 100 Mbit/s-os változat adatátviteli lehetőségének töredékét
használják ki (25Mbit/s).
HDV kameráknál a FireWire csatlakozót használják a
hagyományos DV és a nagyfelbontású, szintén 25 Mbit/s-os HDV jel
(potosabban adat) átvitelére is. A HDV kamerán állítható be, hogy i.link
kimenetén melyik típusú adat jelenjen meg.
HD eszközöknél a Panasonic HD kamerákon alkalmaz FireWire
csatlakozót a nagyfelbontású videó áttöltéséhez (Panasonic HD-nél már
100Mbit/s a szükséges sávszélesség).
A szabvány 4 és 6 érintkezős csatlakozást támogat, a videós gyakorlatban mindkét változat lehetséges, a 6 eres kábelnél 2 ér a tápellátást (tápfeszültség+föld) szolgálja.