A magyar film története
A
rendszeres filmgyártás 1912- ben indult meg Magyarországon. Egymás után
alakultak meg a filmgyártó cégek, fellendült a forgalmazás, dolgozni
kezdett a hazai filmkészítôk elsô generációja, akik közül sokan néhány
év múlva a nemzetközi filmvilág kiemelkedô szereplôivé nôtték ki
magukat. A magyar filmgyártás két kimagasló rendezôegyénisége, Korda Sándor
és Kertész Mihály, hamarosan a világ filmművészetének formálói közé
emelkedett. A tízes évek közepén közel két tucat magyar filmműhely működött,
a fôvárosi mellett jelentékeny filmgyártás folyt Kolozsváron Janovics Jenô
irányításával. Itt készült el 1913-ban a Sárga
csikó, az elsô magyar film, amely igazi világsikert aratott. Százharminchét
kópiát adtak el belôle a világon, még Japánban is bemutatták. Az I. világháború
idején megszűnt az amerikai, francia és olasz filmek behozatala, mely a
magyar filmgyártás példátlanul gyors fellendüléséhez vezetett. Magyarország
1917–1918-ban közvetlenül Dánia, az Egyesült Államok, Németország,
Olaszország után következett a filmgyártó nagyhatalmak sorában. 1918-ban
egy év alatt több mint száz magyar játékfilm került a hazai és külföldi
nézôk elé. Divat lett moziba járni, a külföldi mellett kialakult a hazai
sztárkultusz is. A magyar némafilmgyártás kezdettôl fogva produkált világsztárokat.
Nemzetközi karriert csinált Sacy von Blondel, Gaál Franciska, Bánky Vilma,
Putty Lia, Nagy Kató, Várkonyi Mihály, Lukács Pál, Lugosi Béla.
Rendszeressé vált a híradógyártás és jó néhány igényes "kultúrfilm"
is készült. Az amatôrfilmezés révén a mozgókép bevonult az otthonokba
is. A filmgyártással párhuzamosan felvirágzott a filmszaksajtó, rendszeressé
vált a filmkritika, a némafilm-korszakban 45 filmszaklap működött
hoszszabb-rövidebb ideig. A Tanácsköztársaság idején a filmipar állami irányítás
alá került.
A
világháborút követô években megtört a magyar filmgyártás lendülete.
Megnyíltak a négy évig elzárt határok az amerikai, francia, olasz és dán
filmek elôtt, és ezek dömpingje fokozatosan elsorvasztotta a magyar filmgyártást.
A virágzó filmipar alkalmi üzleti vállalkozásokká hullott szét. Évrôl
évre romlott a helyzet, csökkent a produkciók száma, a húszas évek végére
szinte leállt a gyártás. A magyar filmszakemberek külföldön, fôleg
Ausztriában és Németországban dolgoztak. Meglepô módon épp ezekben a válságos
években virágzott fel a filmelmélet. Balázs Béla és Hevesy Iván nemzetközi
jelentôségű műveikben már önálló művészetként elemzik a filmet.
A
magyar némafilmek 95 %-a elveszett, megsemmisült. Mindössze 23 film maradt
fenn vetíthetô formában.
A
magyar filmgyártás húszas évekbeli válsága után a hangosfilm születése
és magyarországi elterjedése nyitott új korszakot a magyar filmtörténetben.
A filmgyártás fellendítése érdekében a kormány 1930-ban elrendelte, hogy
aki legalább 400 méter hosszúságú magyarul beszélô hangosfilmet állít
elô, az húsz külföldi filmet hozhat forgalomba adómentesen. A Hunnia Filmgyár
1931 áprilisára vált alkalmassá hangfelvételre és hamarosan megkezdôdött
az elsô magyar hangosfilm, A kék bálvány
forgatása.
Az
igazi áttörést, az elsô nagy közönségsikert a Székely István rendezte Hyppolit,
a lakáj (1931) hozta, mely sikere révén a filmkészítôk számára követendô
példává vált. 1932-ben Fejôs Pál művészi igényű hangosfilmet
forgatott, a Tavaszi záport, mely
nagy nemzetközi elismerést aratott, de hazai követôkre nem talált. 1933-tól
a modernizált és kibôvített Magyar Film Iroda is bekapcsolódott a
hangosfilm-, gyártásba. A magyar film egyre népszerűbb lett, a gyártási
kedv fokozódott, évrôl-évre nôtt a produkciók száma: 1933-ban 9, 1938-ban
pedig már 33 játékfilm készült. A következô nagy sikerek, az 1934-es Lila
ákác és a Meseautó hatására
végérvényesen a komédia vált a harmincas évek uralkodó filmműfajává. A
filmek sikeres forgalmazását a közönségigény kielégítésén túl még az
1935-ös filmtörvény is segítette, melyben elrendelték, hogy a moziműsorok
tíz százaléka kötelezôen magyar film legyen. Ezt az arányt rövidesen húsz
százalékra emelték. 1939-tôl a filmgyártás állami ellenôrzése szigorúbbá
vált, minden forgatókönyv az Országos Nemzeti Filmbizottság elé került,
és ez döntött a filmek támogatásának mértékérôl. Az 1939. január 1-tôl
működô Filmművészeti Kamara a zsidótörvény szellemében fokozatosan
kiszorította a filmszakmából a zsidó származásúnak minôsített
filmeseket. Ettôl kezdve nem rendezhetett a korszak két meghatározó rendezôegyénisége,
Székely István, Gaál Béla, nem jelenhetett meg többé magyar filmen többek
között a közönség kedvence, Kabos Gyula. A rendelet hatálya alól csak a
forgatókönyvírók tudták kivonni magukat, akik álnéven még a negyvenes években
is dolgoztak.
Ugyanakkor az óriási konkurenciát jelentô amerikai filmek behozatalának megszüntetése, valamint az 1919-ben elvesztett magyarlakta területek visszacsatolása következtében bekövetkezett nagyarányú filmpiacbôvülés nagyon megerôsítette a magyar filmipart. 1941-ben a Hunnia megvásárolta és modernizálta, majd a hangosfilmgyártás szolgálatába állította a régi Star Filmgyár Pasaréti úti műtermeit. Évrôl évre tovább nôtt a produkciók száma: 1939-ben 25, 1940-ben 38, 1941-ben 40, 1942-ben 48, 1943-ban 53 játékfilm készült. A magyar filmek a megnövekedett belföldi piac mellett eljutottak a Balkánra és Olaszországba. A Halálos tavasz c. film 1939-es sikere után megszűnt a komédia egyeduralma, a melodráma a vígjátékkal egyenrangú helyre kerül a magyar filmkultúrában. A negyvenes évek legkiemelkedôbb művészi teljesítménye Szôts István: Emberek a havason c. filmje díjat nyert a velencei biennálén. Az 1944-es háborús események hatására a produkciók száma visszaesett, az év elején még dolgoztak, de az év második felében teljesen leállt a gyártás.
1945-56
Budapesten
még folytak a harcok, amikor – 1945. január 30-án – megjelent a székesfôváros
polgármesterének, Dr. Csorba Jánosnak rendelete, amelyben felhívást intézett
a Magyar Művészek Szabad Szervezetének Filmosztályához, hogy szervezze meg
a filmgyártás megindítását. Újabb, még ugyanebben az évben kiadott
rendelete már intézkedett a gyártás megkezdésérôl a Hunnia Filmgyár Rt.
tulajdonában lévô, újjáépített, Gyarmat utcai műteremben.
1945
októberében – Európában elsôként – már filmet forgattak a Hunniában,
Bródy Sándor A tanítónô című művébôl,
Keleti Márton rendezésében. Ez volt a "demokratikus magyar filmgyártás"
elsô játékfilmje.
A
háború sok mindent megváltoztatott a magyar társadalom életében, de a
filmgyártás szervezete, rendszere ideig-óráig még érintetlenül maradt. A
tôke hiánya mellett nyersanyaghiány is nehezítette a helyzetet. A forgalmazás
rendszere szétzilálódott, a mozihálózat a háború elôtti mozipark felére
zsugorodott. Történt ugyan kísérlet koprodukciós filmgyártásra, az állam
is támogatást ígért, de egyik forma sem járt sikerrel. ĺgy mindössze három
játékfilm készülhetett magántôkébôl 1946 végéig. Mivel a folyamatos
magyar filmgyártás megteremtése mindinkább politikai kérdéssé vált, a
koalíciós pártok (a Magyar Kommunista Párt, a Szociáldemokrata Párt, a Független
Kisgazdapárt és a Nemzeti Parasztpárt) filmvállalatokat alapítottak.
1947–1948-ban mindegyikük gyártott egy-egy játékfilmet, közülük kettô
(a Kisgazdapárt filmvállalata által készített Könnyű
múzsa és a Nemzeti Parasztpárt Sarló Filmvállalatának produkciójában
készült Mezei próféta) azonban dobozban maradt. A MAFIRT tôkebefektetésével
készült Valahol Európában (Radványi
Géza) világsikert aratott, az Orient Filmipari Rt, az MSZDP filmvállalata
produkciójában készült filmje, a Beszterce
ostroma (Keleti Márton). A független filmgyártó és rendezô, Szôts
István Ének a búzamezôkrôl című
munkája fennakadt a cenzúra hálóján.
1948
augusztusában – a filmgyártás államosításával – új szervezeti
rendben, új elvek szellemében, a politika "vigyázó szeme" láttára
csak olyan játékfilmek készültek már, amelyek megfeleltek az "új idôk
új szellemének". 1949. július 11-én megalakult a Népművelési Minisztérium,
élén Révai József – a Magyar Kommunista Párt és a Szociáldemokrata Párt
egyesülésébôl alakult új párt, a Magyar Dolgozók Pártja Politikai
Bizottságának tagja, a Központi Vezetôség titkára – állott. Az ô felügyelete
alá került a filmgyártás. Ettôl kezdve 1953 júniusáig, Révai József egy
személyben döntött minden kérdésrôl. Irányítása alatt új filmirányzat
alakult ki, amelyet a sematikus film névvel illettek.
Az
államosított magyar filmgyártás elsô alkotása, a Talpalatnyi
föld (1948, Bán Frigyes) még nemzetközi sikert aratott, de a nyomában
születô filmek mind -jobban elszürkültek, sematikussá váltak.
A
fordulatot a filmgyártásban is 1953 júniusa, a Nagy Imre-kormány megalakulása
hozza. Révai Józsefet Darvas József váltja fel a Népművelési Minisztérium
élén. A közönség megismerkedik az olasz neorealista filmek egynémelyikével,
ezek hatása – valamint a politikai szigor "enyhülése" – a
magyar filmgyártás megújulásához, a magyar filmművészet megszületéséhez
vezet. A munka és a termelés "problémái" helyett a magánember erkölcsi
konfliktusa, súlyos morális válsága kerül az érdeklôdés középpontjába.
Viszonylag rövid keresés után – az Életjel (1954, Fábri Zoltán) és a Simon Menyhért születése (1954, Várkonyi Zoltán) – a magyar
film rátalál a maga (új) útjára, aminek eredményeképpen – Közép-Kelet-Európában
elôször – a nemzetközi érdeklôdés középpontjába kerül. A remekművek
sorát a Gázolás nyitja meg (Gertler
Viktor), ezt követi az Egy pikoló világos
(Máriássy Félix), A 9-es kórterem
(Makk Károly), végül a Körhinta (Fábri
Zoltán) e megújulási folyamat csúcspontját jelképezi.
A
korszak jelentôs filmjei még a Liliomfi (Makk Károly), a Hannibál
tanár úr (Fábri Zoltán), a Bakaruhában
(Fehér Imre) és a Keserű igazság
(Várkonyi Zoltán), amely nem került bemutatásra.
1957-től napjainkig
Az
56-os megtorlás után érezhetôen háttérbe szorul a magyar film frissen
kialakult társadalomkritikai irányzata. Sok színvonalas irodalmi adaptáció
készül, melynek tárgya a két háború közti idôszak. Egyes életpályákat
teljes egészében meghatároz a magyar irodalom klasszikusaihoz fűzôdô
viszony, az irodalmi művekkel sokszor egyenértékű, autonóm alkotások születnek
(Ranódy László: Szakadék, 1956, Légy
jó mindhalálig, 1960, Pacsirta,
1963, Aranysárkány, 1966, Árvácska,
1976, Fábri Zoltán: Édes Anna,
1958, Húsz óra, 1965, A Pál utcai fiúk, 1968, Isten
hozta, ôrnagy úr!, 1969, stb.). Humanizmus, a lélektanilag pontos, sűrített
dramaturgia, lírai fényképezés emeli ki a korszak filmjei közül Herskó János
Vasvirágát és Makk Károly: Ház
a sziklák alatt c. filmjét.
1957-tôl
a játékfilmek a Hunnia Filmstúdióban és a Budapest Filmstúdióban készülnek.
1958-ban indul az elsô filmes szaklap, a Filmvilág, 1957-ben megalakul a
Magyar Filmtudományi Intézet, és 1960-ban megjelenik folyóirata: a Filmkultúra.
Elkezd szervezôdni a filmklub-mozgalom.
A
korszakváltást a Balázs Béla Stúdió megalakulása jelenti (1959). A stúdió
gerincét a legendás Máriássy-osztály alkotja. Szinte a mai napig ez a kísérletezés
elsô számú műhelye.
Az
alapító generáció 1963-ban robban be tematikailag is rokon művekkel,
amelyeknek a középpontjában a felnôtté válás, az önreflexió kérdése
áll. Gaál István: Sodrásban, 1963,
Szabó István: Álmodozások kora,
1964). De a filmnyelv megújításában Jancsó Miklós Antonionira emlékeztetô,
hosszú képi beállításokkal kísérletezô Oldás
és kötése az elsô, mely utat nyit a magyar film egyik legerôsebb áramlatának:
a nemzedéki önvizsgálat, a tradícióhoz való viszony problematikájának
(Gaál István, Zolnay Pál, Sára Sándor, Kósa Ferenc filmjei).
A
magyar film ezekben az években éli virágkorát. 1965-ben Jancsó Miklós elkészíti
a Szegénylegényeket, melynek nemzetközi
diadalútjához csak az Oscar-díjas Mephistóé fogható. De ebben az évben készül el Kovács András
súlyos történelmi analízise az újvidéki mészárlásokról ( Hideg napok) és Fábri Zoltán Húsz
órája is. Az év közönségdíját Keleti Márton A tizedes, meg a többiek c. vígjátéka nyerte, mely a
"huzatos történelmű országok" kisemberének túlélési technikáin
tréfálkozik. A kelet-európai struktúra deheroizálása vallomásos líraisággal
társulva valósul meg Szabó István Apa
című filmjében. Várkonyi Zoltán monumentális Jókai Mór-feldolgozása: Az aranyember 1962-ben készült.
A
kőszívű ember fiai I-II 1965-ben,
az Egy magyar nábob és a Kárpáthy
Zoltán 1966-ban, az Egri csillagok
I-II 1968-ban. A magyar filmet évtizedeken át meghatározó rendezôi pályák
mellett ekkor válnak világszerte ismertté a magyar színészek: Latinovits
Zoltán, Ruttkai Éva, Garas Dezsô, Darvas Iván, Domján Edit, Törôcsik
Mari, Sinkovits Imre, Kozák András, Madaras József...
A
hetvenes években olyan pregnáns áramlatok alakulnak ki, melyek a nyolcvanas
években is folytatódnak. A társadalomkritikai realizmus és történelem-analízis
Kovács András, Gábor Pál, Mészáros Márta, Makk Károly filmjeiben folytatódik
( Falak, 1967, Angi
Vera, 1978, Egymásra nézve, 1979, a Napló-trilógia).
Jancsó
Miklós nagyerejű történelmi modelljeihez kapcsolódik a parabolisztikus Magasiskola
(1970), vagy a Balázs Béla Stúdióban készült Büntetôexpedíció
(Magyar Dezsô, 1970).
A
groteszk szatíra műfaja a dobozba zárt, és mítosszá vált A
tanúval kezdôdik (Bacsó Péter, 1968). Ide kapcsolódik Kardos Ferenc Egy
ôrült éjszakája, Gyarmathy Lívia és Böszörményi Géza filmjei ( Ismeri
a szandi-mandit?, Madárkák, Álljon meg a menet, Szívzűr), András
Ferenc naturáliája, a Veri az ördög a feleségét, Rózsa János Pókfocija. A privátszféra és a közélet konfliktusainak
feldolgozása Bacsó Péter és a nôi sorsok legmélyebb ismerôje, Mészáros
Márta műveiben a legerôteljesebb ( Kitörés,
1970, Jelenidô, 1971, Szabad lélegzet, 1972, Örökbefogadás,
1975.)
Két
remekmű születik az esztétizáló tendenciájú alkotásokban: Makk Károly Szerelem,
1970, Huszárik Zoltán Szindbád,
1971. A hagyományos elbeszélô-szerkezet fellazul, organikus, álomszerű látványvilág,
az érzelmek megjelenítése kerül elôtérbe a következô filmekben: Szabó
István Tűzoltó utca 25, 1973, Budapesti
mesék, 1976, Jancsó Miklós Égi bárány,
1973, Kósa Ferenc Hószakadás, 1975.
A
populáris művészfilm eredeti alakja a néha tragikus, általában lírai
groteszk hangvételű Sándor Pál. Emlékezetes filmje a Régi
idôk focija, 1973, melynek alapgondolata – "kell egy csapat"
– legendává vált. A varázslatos látványvilágon alapuló mozi hagyományát
folytatja a nyolcvanas években Gárdos Péter, Bereményi Géza ( Uramisten,
1984, Szamárköhögés, 1986, Eldorádó,
1988, A turné, 1993).
Szabó
István és Koltai Lajos a Klaus Mann regényébôl készült Mephistóban
kivételes szakmai műgonddal ötvözi a közönség igényeit, a nagyepikai
szerkesztésmódot és alkotói mondanivalóját: a biztonságérzetében
fenyegetett, elismerésért és autonómiáért küzdô huszadik századi művész
lélektani problémáit. A magyar film számára mindez együtt hozza meg az elsô
Oscart 1982-ben.
Még
1969-ben, a Balázs Béla Stúdióhoz tartozó fiatal rendezôk, operatôrök,
írók felhívást intéznek a szakmához, "szociológiai filmcsoport"
létrehozására. Grunwalsky Ferenc, Szomjas György, Bódy Gábor, Magyar Dezsô,
Dobai Péter, Gazdag Gyula, Ember Judit és a többiek azt tekintik fô
feladatuknak, hogy fôleg kisebb közösségek hatalmi mechanizmusait, fonákságait
dokumentarista módszerrel föltárják. A kiáltvány nyomán megalakuló
Budapesti Iskola híres darabjai: Gazdag Gyula A határozat, 1972, Dárday István Filmregény, 1977, Vitézy László Békeidô,
1979, Tarr Béla Családi tűzfészek,
1979.
A
BBS-ben a dokumentarista irányzat mellett rendkívül erôteljes törekvés a
narratív keretek fellazítása, a formanyelvi kísérletezés. Ehhez más művészeti
ágak képviselôi is csatlakoznak: Maurer Dóra, Hajas Tibor, Halász Péter,
Jeney Zoltán, Vidovszky Miklós. Az áramlat vezéregyéniségei Erdély Miklós
és Bódy Gábor. Bódy Gábor és Jeles András a perfekcionális filmgyártásnak
is irányadó alakja lesz a 70-es évek közepétôl.
Bódy
elsô nagyfilmje, az Amerikai anzix
(1975) az amerikai polgárháborúban harcoló magyar negyvennyolcasok sorsának
bemutatásán keresztül archaizáló képek sajátos manipulációjával kísérletezik.
A mozgókép enciklopédikus lehetôségeit kutatja, még az oly nagyközönségnek
szánt filmben is, mint a Psyché
(1980). Jeles András kultúrkritikai, metafizikus művei is az experimentális
kísérletezés kordokumentumai ( Álombrigád,
1983, Angyali üdvözlet, 1984). Ehhez
a hagyományhoz csatlakozik a nyolcvanas évek fordulóján Enyedi Ildikó
kozmikus-ironikus tündérmeséivel: Az én
XX. századom, 1988, A bűvös vadász,
1994.
A
BBS tagjai napjainkban is kísérleteznek a narrációs formák kutatásával
(Szirtes András, Klöpfer Tibor, Szederkényi Júlia).
A
kortárs magyar film emlékezetes darabjai Gothár Péter groteszk látványvilágú
közérzetrajzai: Megáll az idô,
1980, Idô van, 1983, Tiszta
Amerika, 1987.
A
nyolcvanas években az "új-érzékenység" a magyar filmekben is
megjelenik. (Xantus János Eszkimó
asszony fázik, 1983, Tímár Péter Egészséges
erotika, 1986, Sôth Sándor A szárnyas
ügynök, 1987...)
A
napjainkban fô vonulattá váló irányzatok (a dokumentarista iskola, valamint
a független és non-professional filmkészítés) egyik kezdôpontja Jeles András
A kis Valentino című filmje. A
marginális helyzetű emberekrôl szóló filmekbôl egyetemes emberi sorsok szólnak
napjaink nézôihez: Szomjas György Roncsfilm, Csókkal és körömmel, Grunwalsky Ferenc Egy
teljes nap, Kicsi, de nagyon erôs, Szôke András Vattatyúk, Gothár Péter A részleg
és Tarr Béla monumentális vállalkozása: a Sátántangó.
Napjainkban
a hazai filmgyártás a Magyar Mozgókép Alapítvány és más szponzorok támogatásával
működik.
A magyar animációs film
A
magyar rajzfilmgyártás akkor kezd kialakulni, amikor a világ rajzfilmgyártásának
nagymesterei, már egyéni stílust teremtve, önállósodni kezdtek. Itthon
1914-ben Kató Kiszly István foglalkozott elôször rajzfilmkészítéssel. Néhány
rövidebb alkotása után, támogatás híján, munkássága pedagógiai területre
tevôdött át. Igazából a harmincas években születik meg a magyar
rajzfilmgyártás. Macskássy Gyula saját műtermet rendez be Budapesten, ahol
többek között együtt dolgozik Halász Jánossal (John Halas) és Pál Györggyel
(George Paul). A további kísérletezôk közül Balogh István, Kálmán
Viktor, Kassowitz Félix, Szénássy György, Valker István neve érdemel
figyelmet. 1950-ben kerül a közönség elé az elsô hazai, színes rajzfilm: A
kiskakas gyémánt félkrajcárja, amelyet Macskássy Gyula rendez. Közel
egy évtizedig 2-3 rajzfilm jelenti az évi teljes termést és a magyar
rajzfilmgyártás a Mafilm Híradó és Dokumentum Filmgyár kötelékében működik
1954-ig. Ekkor átkerül a Magyar Szinkronfilmgyártó Vállalathoz, és csak
1959-ben válik önállóvá mint Pannónia Filmstúdió. Macskássyék nyomában
új nemzedék nô fel (Nepp József, Dargay Attila, Csermák Tibor, Kovásznai Gábor
György, Szabó Szabolcs, Várnai György, Reisenbüchler Sándor, Szoboszlay Péter,
Jankovics Marcell, Richly Zsolt, Vajda Béla, Szabó Sipos Tamás) és a magyar
rajzfilmgyártás egyre ismertebbé válik a világon. 1973-ban közönség elé
kerül az elsô, egész estés rajzfilm, a "János
vitéz", Jankovics Marcell rendezése. 1980-ban megszületik az elsô
Oscar-díjas film "A légy",
Rofusz Ferenc munkája. 1986. július 1-tôl a Pannónia Filmstúdió jogutóda,
a Pannónia Film Vállalat, amelynek műhelyeiben lelkes kísérletezô, egyéni
stílusú alkotók működnek. Idôközben a Pannónia Film Vállalat elveszítette
egyeduralkodó szerepét, animációs filmgyártásunk arculatát ma már több
kis stúdió is rajzolja...