1. A szervezés fogalma:

A szervezés olyan alkotó tevékenység, amely meghatározott cél érdekében, az adott kor ismeretanyagának, tudományos eredményeinek és eszközeinek intézményes felhasználásával munkafolyamatok és azok ellátására hivatott szervezetek létrehozására, fejlesztésére, működésük rendjének tartalmi és formai előírásra, a személyi és tárgyi tényezők célszerű összehangolására irányul.

2. A folyamat fogalma, a folyamatok osztályozása:

Fogalma: A folyamat az ember és az eszközök kapcsolatának térben és időben lejátszódó változása, amely valamilyen cél elérésére irányul.

Folyamatok osztályozása:

3. A vállalatok működését bemutató folyamatmodellek:

4. A folyamatszervezés feladatai:

a; ( A folyamatok vezetésével és szervezésével kapcsolatos feladatok:)

A folyamatokon belüli feladatok-folyamatszervezése:

b; A folyamatok összehangolása, integrálása:

5. A szervezet fogalma, értelmezése-formális, informális szervezetek.

Fogalma: szervezetet alkot két vagy több személy, ha rendszeresen, szabályozott módon (tudatosan) együtt dolgozik valamilyen jelentős feladat megoldásán.

a; Formális (vállalati) szervezetek néhány sajátossága:

b; Informális szervezetek:

6. A szervezeti kapcsolatok típusai:

7. A szervezéselmélet klasszikus képviselőinek munkássága, eredményei a munkafolyamatok szervezésében

a; Frederiek Winslow Taylor: (1856-1915)

Munkásságának főbb alapelvei:

Funkcionális szervezet kialakítása: az egyszemélyi vezetés helyett funkcionális vezetők (specialisták) kinevezése a munkairodában és a termelő üzemekben

b; Henri Fayol: (1841-1925)

Munkásságának legfontosabb eredményei

b.1. Az ipari vállalkozások jellemző tevékenységei köreinek megfogalmazása:

b.2. Az igazgatási (vezetési) tevékenység funkcióinak és azok tartalmának megfogalmazása:

Fayal képzési koncepciója: A szakemberképzésben, a felsőoktatásban és a vezetőképzésben egyaránt szükség van az egyes vállalati funkciók oktatására.

8. A sikeres vállalati működés általános szervezetirányítási elvei (a vezetés 14 principiuma)

c; Max Weber (1864-1920)

Ideáltípusának fő jellemzői:

d; Henry Ford (1863-1947)

A futószalagon történő gyártás és a nagyüzemi termelés megvalósításához kapcsolódó további szervezési megoldásai:

Ford munkásságának negatívuma: A futószalag melletti munkával járó pszichikai és fizikai terhelés következményei.

e; A taylorizmus továbbfejlődése

Európában racionalizálási, majd a munkaszervezés és normázás kérdéseivel foglalkozó mozgalom bontakozik ki.

f; A fayolizmus továbbfejlődése:

Luther H. Gulick és Lyudall F. Urwick munkássága.

Az igazgatási (vezetési) funkciók fogalmazása:

A törzskari rendszer továbbfejlesztése:

A bizottságok szerepe a szervezetben.

9. Az emberközpontú irányzatok gondolkodásmódja, a szervezetek működtetésével kapcsolatos következtetései.

a; Mary Parker F……… (1868-1933)

A szervezeti konfliktusok, feloldására fogalmazta meg a szituációtörvényt. Megpróbálta humanizálni a racionalizálási módszereket. Elsőként vetette fel a dolgozók részvételén alapuló irányítás jelentősségét.

b; Elton Mayo (1880-1949)

Munkásságának kiemelkedő eredménye a Hawthorne-i tudományos kísérletsorozat.

A kísérletek célja:

Eredmények:

A Human Relations irányzat következményei:

c; Douglas McGregor X és Y elmélete

X elmélet:

Y elmélet:

10. A piaci környezet szerepe a szervezetek kialakításában és működésében.

a; Beszerzési és értékesítési piac

Jellemzői:

A piac lehet dinamikus vagy statikus.

A piac lehet egyszerű vagy összetett.

b; Tőke és pénzpiac

Vezetői döntési pontok:

11. A tudományos-technikai környezet szerepe a szervezetek kialakításában és működésében

Jellemzői:

Hatása a kutatási-fejlesztési tevékenységre és szervezésre:

12. A társadalmi-gazdasági környezet szerepe a szervezetek kialakításában és működésében

A szervezetek nem függetleníthetik magukat a hatalmi, politikai, intézményi rendszer sajátosságaitól.

Figyelembe vehető szempontok:

13. A kulturális környezet szerepe a szervezetek kialakításában és működésében

A közösségek együttélése során kialakult magatartásformák, viselkedési szabályok fontosak az emberek

gondolatainak, cselekedeteinek vezérlésében. A nemzeti sajátosságok kimutathatók többek között a

szervezeti struktúrákban, a vállalatvezetési módszerek alkalmazásában, az alkalmazottak

gondolkodásmódjában.

14. A szervezetek nagyságának hatása a szervezetek működésére

Szervezetvizsgálatok során a nagyság mértéke leggyakrabban:

A szervezeti méret hatása:

15. A profil (tevékenységi kör) hatása a szervezetek működésére.

Jellemzői:

16. A technológia hatása a szervezetek működésére.

a; Alapfolyamati technológia

A szervezet profilja szerinti alaptevékenységben alkalmazott eszközöket, eljárásokat és ismereteket jelenti.

A struktúrára gyakorolt hatása:

b; Információ-technológia

Az adatgyűjtés,- tárolás,- feldolgozás és információ továbbítás megvalósítási módját és technikai eszközeit jelenti.

A szervezeteket érintő hatása a számítástechnika alkalmazásának kiterjedtségétől függ.

Megfigyelhető változások:

17. Az eredet és a telepítési helyzet hatása a szervezetek működésére.

A szervezet eredete:

Jellemzői:

Hatása érzékelhető:

Telepítési helyzet:

Jellemzői:

Hatása:

18. A szervezeti kultúra hatása a szervezetek működésére.

Nem azonos a társadalmi kultúrával, önálló jellemzői is vannak. Kialakulását a vezetés aktívan befolyásolható.

Hatása:

19. A szervezetek strukturális jellemzői.

a; Munkamegosztás és annak szabályozása

A munkamegosztás egy nagyobb feladat részfeladatokra bontása és egyes szervezeti egységekhez történő telepítése; a szervezetek tagolásának alapja.

Az elsődleges munkamegosztás alapvetően három elv szerint történik:

b; Hatáskörmegosztás és annak szabályozása

A hatáskörök szabályozásának célja:

A munkamegosztás és hatáskörmegosztás összhangja esetén megfelelő felelősségi, elszámolási és érdekeltségi rendszert lehet létrehozni.

c; Koordináció és annak szabályozása

Koordináció: az eltérő feladatokkal és hatáskörökkel rendelkező, de egymással szoros kapcsolatban álló szervezeti egységek működésének, tevékenységének a szervezeti cél érdekében történő összehangolása.

A koordináció eszközei:

A kommunikációs utak iránya szerint a koordináció típusa lehet:

d; Konfiguráció

A szervezeti séma, a szervezeti struktúra vázának, formájának megalkotása

A konfiguráció jellemzői:

20. A lineáris szervezet

Jellemzői:

Előnyei:

Hátrányai:

21. A törzskari szervezet

Jellemzői:

Előnyei:

Hátrányai:

22. A funkcionális szervezet.

Hatékony működésének előfeltételei:

Jellemzői:

Előnyei:

Hátrányai:

23. A divizionális szervezet

Hatékony működésének feltételei:

Jellemzői:

Előnyei:

Hátrányai:

24. A mátrix szervezet.

Hatékony működésének feltételei:

Jellemzői:

Előnyei:

Hátrányai:

Konfliktuskezelési stratégiák:

a; Konfliktuskereső stratégia:

A vezetés elősegíti az eltérő érdekek fokozottabb érvényesülését a konfliktusos szituációk megteremtésével, hogy a problémák tisztábban megfogalmazódjanak.

b; Objektivitást kereső stratégia:

Formalizálással és szabályozottsággal, a funkcionális és a termék/projekt menedzserek tevékenységének befolyásolásával a felső vezetés egyfajta objektivitásra törekszik.

c; Konfliktuskerülő stratégia:

A felső vezetés megbontja a szervezeti dimenziók egyensúlyát, valamelyik vonal (legtöbbször a funkcionális irányítás) kompetenciáit megnöveli a másik rovására.

A mátrix-szervezetek formái:

a; Termékorientált mátrix-szervezet

b; Projektorientált mátrix-szervezet

c; Regionális típusú mátrix-szervezet

d; Mikromátrix

Nem mátrix típusú termék- és projektorientált szervezetek:

a; Törzskari típusú szervezeti megoldások

b; Szervezeti részterületek

25. Több dimenziós és párhuzamos struktúrák.

a; A tenzor-szervezetek:

Többdimenziós szervezet, a munkamegosztás kialakításánál párhuzamosan alkalmazzák a funkcionális, a tárgyi és a regionális elvet.

Hatásköri rendszerében hármas kompetencia-megosztásra van szükség, ami a gyakorlatban elsősorban a döntési, döntés-előkészítési tevékenységekben érvényesül, a gyors végrehajtást a “linc”-on keresztül biztosítják.

A nemzetközi nagyvállalatok a koordináció megkönnyítésére projektek hálózatával egészítik ki a tenzor szervezeteket, ami rugalmasabbá teszi a bonyolult szervezetet.

b; A team-szervezet:

Olyan szervezeti forma, amelyben az alapsruktúra jelentős megváltoztatása nélkül teamek hálózata épül rá a szervezetre a gyors alkalmazkodás biztosítása érdekében. A teameknek elsősorban a döntés-előkészítés és a döntés fázisában van nagy szerepük.

Másodlagos struktúraként jelennek meg, a szervezet így duális jellegű.

Előnyei:

Hátrányai:

c; A stratégiai üzleti egységek

(Strategie Business Units)

Többdimenziós, párhuzamos struktúrát alkalmazó, ideiglenes szervezeti megoldás.

Az előző szervezeti formák stratégiai gondolkodást kifejező megjelenési módja.

Célja: a szervezeti stabilitás hosszú távon történő biztosítása mellett a környezeti változásokhoz való gyors

alkalmazkodás.

A vállalat stratégiai szempontból jelentős termelési, piaci vagy marketing területének tevékenységéhez

biztosít megfelelő szervezeti és strukturális kereteket.

Másodlagos, szekunder illetve duális jellegű: a stratégiai üzleti egységek a meglévő elsődleges vagy

alapstruktúrákra épülnek rá.

A szervezet kezelése kétféleképpen történhet: