Feleki László
Tisztelni
kell az előszobát. Nincs a lakásnak egyetlen olyan fontos helyisége sem, mint
az előszoba. A hálószobában hálnak, az ebédlőben ebédelnek, a konyhában kotyvasztanak,
de az előszobában beszélik meg a legfontosabb, leghalaszthatatlanabb, politikai,
művészi és gazdasági tekintetben legdöntőbb kérdéseket. Azt mondták régebben,
hogy parlamentek folyosóin csinálják az igazi politikát és nem az ülésteremben.
Ugyanez a helyzet a lakóházakban is. Vendégjárások idején különösen bőséges
tapasztalatokat lehet szerezni ennek a tételnek alátámasztására.
Embertársaim közül bizonyára sokan megfigyelték ezt a meghökkentő jelenséget,
amely az emberi lélek mélyéről gyöngyözik fel. A lakás belsejében teljesen jelentéktelen
témákról folyik a szó, egymás hogylétéről, közös ismerősökről, főzésről, ruhákról
s effélékről. A minőségi ugrás az előszobában történik. Amikor a vendégek felhúzzák
magukra a kabátot, sálat, kalapot, kesztyűt, hócipőt, sárcipőt, s búcsúzkodni
kezdenek, varázsütésre megváltozik a helyzet, s a legfontosabb kérdések vibrálnak
a levegőben. A nyilvánvalóan elfojtott indulatok felszakadnak, s mint a gátját
átszakított ár ömlik az emberekből a magvas mondanivaló. Senki sem mozdul, mindenki
frissen, kipihenten áll, s fáradhatatlanul beszél. Nyoma sincs már a szobabeli
sok kínos szünetnek, az erélyes fintorokkal elfojtott ásításoknak, az unalmas
és kényszerű témáknak. Új és új tárgyak bukkannak fel, s valamennyi egyformán
fontos. Mindenki spártai keménységgel tűri a körülmények mostohaságát. Odabent
a szobában minden kényelmük megvolt, süppedő karosszékekben ülhettek, az előszobában
viszont a falhoz támaszkodnak. vagy csak egyik lábukról a másikra állnak, a
ruha rájuk melegszik, de mit sem törődnek mindezzel, csak beszélnek, felszabadultan,
könnyedén, még erről, s még arról is.
Ha valaki, talán éppen a ház ura fojtott türelmetlenséggel hangjában azt javasolja,
hogy „talán menjünk vissza a szobába!”, a vendégek „nem, nem, már megyünk is!”
— felkiáltással elhárítják az átlátszó kihívást, s már újabb kérdést mélyítenek
el, s világítanak meg sokrétűen. Nem mennek vissza! Az az idő elmúlt! Különben
is már indulnak hazafelé. Odabent újra visszasüllyedhetnek a régi tespedésbe.
Odabent minden elposványosodik, mélypontra zuhan a színvonal, patópáli hangulat
altatja el a lelkiismeretet. Az előszobában az emberek egyszerre tudatára ébrednek
annak, hogy az élet rövid, nincs vesztegetni való idő, szembe kell nézni a problémákkal,
legfontosabb mondanivalójukat nem vihetik magukkal a sírba vagy akár csak a
lépcsőházba. Nem félnek a legkényesebb kérdésektől sem, kihasználják a szűk
helyet, s a búcsúzásra szánt szűk időt, állnak és beszélnek, gyorsan és mohón,
mert nem tudhatják, mikor lesz a búcsúzásból távozás. Valami fontosat, valami
szépet akarnak hátrahagyni a világnak. Közben nyolcszor-tízszer-húszszor is
elbúcsúznak, lehúzzák a kesztyűt, amely már rajtuk volt, jeléül annak, hogy
már mennek. De a sokszorosan megismételt csókokat és kézrázogatásokat újra és
újra megszakítják ilyesfajta felkiáltások: „Jaj, nem is mondtam még, hogy…”.
És ezután következik az, amit még nem is mondott. A fontos tárgyalásokat csak
időnként tarkítja egy-egy udvarias közhely: „Hát akkor még egyszer nagyon kellemes…”
vagy: „Nahát, mostmár aztán igazán…”, hogy aztán még nagyobb alapossággal
tárgyalják meg részleteiben is a felvetett kérdést, a megszokottnál gyorsabb
ütemben, mert még sok a megbeszélni való. Az előszoba falai pedig kifogyhatatlanul
árasztják a titokzatos fluidumot, amely felélénkíti a vérkeringést, s az agyműködést,
az emlékezőtehetséget s a hangszálakat.
Feljegyezték, hogy amikor Brutus meglátogatta Cassiust, csupa jelentéktelen dologról társalogtak. Csak amikor az előcsarnokban Brutus „Hát akkor megyek”-szavakkal felvette tógáját, akkor beszélték meg, hogy másnap, március Idusán, a szenátusban elteszik láb alól Caesart.
(Kaján Tibor karikatúrája)