Karinthy Frigyes

Hónapos szoba

 

 

 

— Alászolgája.

— Jó napot.

— Kérem, itt kiadó az a külön bejáratú utcai szoba?

— Igen. Erre tessék.

— Erre… igen — azaz, pardon… de hiszen ez egy konyha.

— Hát persze, hogy konyha. De nem ez az. Itt, mellette…

— Igen, de… bocsánatot kérek — lent az volt, hogy külön bejárat.

— Hát ez nem külön bejárat?

— A konyhán keresztül?

— Mi az, hogy a konyhán keresztül? Külön bejárat, az külön bejárat. A szobának külön ajtaja van bejárásra. Ezen az ajtón külön be lehet járni. Külön ajtó, külön arra a célra, hogy az ember az ajtón keresztül a szobába bemenjen.

— Na, igen, igen… hát az mindenesetre nagy előny, hogy az ajtó külön erre a célra van itt. Mert például, ugye, hány olyan hely van, ahol az ajtót mindenféle más célokra is használják, teszem föl sikálnak vele vagy beletörölköznek vagy ebédelnek rajta, ugye?

— Hát bizony kérem, manapság, mikor minden olyan drága.

— Vagy, ugyebár, nagyságos asszonyság, hány olyan szoba van, aminek egyáltalában nincs ajtaja.

— Bizony, kérem, ez a nagy drágaság.

— Például itt van mindjárt a koporsó!

— Újságírónak tetszik lenni?

— Miért, mert ilyen elmés vagyok?

— Nem kérem, hanem mert zenésznek nem adom ki a szobát, mert az nem lehet.

— Jó, hiszen még nem is néztem meg. Bocsánatot kérek, merre van itt az ablak?

— Tessék, kérem… ott van fönt, mind a kettő…

— Pardon… nem látom… kicsit rossz a szemem…

— Ott fent.

— Igen, már látom. De akkor viszont hol van kályhalyuk, mert én azt hittem…

— Nem kell ide, kérem, kályha, ebbe a szobába. Olyan meleg van itt, kérem, a konyhától, egész télen, ahogy csak tetszik. Kérem, ez a drágaság…

— Igen, igen. De — bocsánatot kérek — bizonyosan az utcára nyílik az a két, hm — ablak?

— Kérem, ha én mondom az úrnak. Tessék nyugodtan lenni. Az úr nem életbiztosításnál van?

— Miért?

— Mert lakott itt, kérem, egy az életbiztosítótól, olyannak nem adom többet a szobát.

— Ne tessék aggódni. Nem vagyok az. Hát akkor… mi az, ennek a szobának kettős ajtaja van? Ez itt a második ajtó?

— Nem kérem, ez a fal.

— Mármint a szembelévő fal?

— Igen. Nem járnak az úrhoz nők? Mert azt, kérem, nálam nem lehet…

— Ó, ne tessék aggódni… Van ugyan egy menyasszonyom, de ez esetben természetesen felbontom az eljegyzést.

— Na igen, kérem, mert azt nálam nem lehet. Ez itt az ágy. Szép rézágy.

— Ó, egészen mindegy. Úgyse lehet látni. Csak bele lehessen feküdni.

— Ebbe lehet. Mikor szokott hazajárni az úr?

— Miért?

— Mert nálam tíz után nem lehet hazajárni, mert mi kilenckor lefekszünk, és nem nyitom ki az ajtót senki kedvéért, még a római pápának se, ha én egyszer alszom, kérem szépen, mert vannak, kérem, olyan ronda népek, akik tíz után jönnek, és beledöglenek nekem ruhástul az ágyamba, a disznók, hát azért mondom, kérem, nálam azt nem lehet.

— Kérem… kérem szépen… Van itt szekrény?

— Szülei élnek az úrnak?

— Még élnek… de ha nem lehet, esetleg megölöm őket… Van szekrény?

— Nem beteg az úr?

— Egészségi bizonyítványt fogok hozni… Van szekrény?

— Hát kérem, tessék megmondani, ki tetszik venni, vagy nem.

— Mennyibe kerül?

— Kérem, nem mennyibe kerül, hanem ki tetszik venni, vagy nem. Kérem, én nem arra vagyok itt.

— Ó igen… tudom… azonnal… csak leszaladok a pénzemért… letettem ide a kapu elé… itt vár lent… egy perc alatt itt vagyok…

— Nyolcvan koronát tessék hozni. És tessék sietni, mert minden percben száznak is kiadhatom.

 

 

 

Lap tetejére

Címlap