Feleki László

A karrier

 

 

 

Jól ismerjük az operaénekes-filmeket. A főhőst felfedezik, majd karriert csinál. Eléggé egyszerű mese, én sem akarok eltérni tőle az alábbi történetben, amelyet minden ellenszolgáltatás nélkül felajánlok bármelyik filmgyárnak. Igazi operai karrierfilm lenne belőle azzal a fontos tanulsággal, hogy az igazi tehetséget előbb-utóbb felfedezik.

Folyik az előadás a Metropolitan-operában. A színpadon daliás férfi énekli Siegmund szerepét a Walkürben. A földszinten a hetedik sor közepén két idősebb, erélyes arcú férfi ül, s egyre nagyobb érdeklődéssel figyelik az énekest, aki nem más, mint a svéd Gunnar Fredriksson. Egy-egy mozdulat után összenéznek, s egyre nagyobb izgalommal feszengenek a helyükön. Amikor pedig Fredriksson egyetlen kézmozdulattal kirántja a fából a Notungnak nevezett hatalmas kardot, a Wälsungok hagyományos fegyverét, az egyik halkan felkiált:

— Ez az!

Az előadás után egyenesen a tenorista öltözőjébe sietnek. Berontanak hozzá, és köszönés helyett izgatott hangon kiáltoznak:

— Gratulálunk!

— Nagyszerű volt!

— Micsoda élmény!

A tenorista csodálkozva kérdezi:

— Mit akarnak tőlem az urak?

Az egyik férfi izgatottan válaszol:

— Fel akarjuk fedezni. Véletlenül tévedtünk be, micsoda szerencsénk volt! Az ilyesmi csak a mesében fordul elő.

— Most megalapozhatja a szerencséjét! — vág közbe a másik.

A tenorista izgatottá válik.

— De hát miről van szó?

Az egyik férfi közelebb hajol:

— James Pirelli vagyok, talán ismeri a nevemet. A Pirelli szállítóvállalat a legnagyobb Amerikában. Kirendeltségünk van minden kikötőben. Óriási forgalmat bonyolítunk le.

A másik férfi izgatottan folytatja:

— Az ilyen nagyszerű fizikumú emberekre óriási szükségünk van. Azonnal leszerződtetnénk önt rakodómunkásnak a New York-i kikötőben. Mindjárt feltűnt nekünk, hogy ilyen nagyszerű alakja, izomzata van! Ugye milyen szerencsét hoz az egyszerű véletlen?

Ott van már a Metropolitain igazgatója is. Könnyes szemmel, meghatottan bólogat:

— Éreztem, hogy erre előbb-utóbb sor kerül. Tudtam, hogy ezzel a termettel, ezzel az erővel, ezzel a hanggal nem sokáig maradsz nálunk. Vérzik a szívem, de érvényesülésed elé nem gördítünk akadályt.

Az énekes a meghatottságtól nem tud szólni, csak némán átöleli az igazgatót.

Ettől kezdve nyílegyenesen ível felfelé a pályája. A kis nézőtér helyett kitárul előtte a végtelen tenger. S ha jó kedve van, nem szűk páholyok, hanem óceánjárók előtt énekel. A nehéz zsákok meg sem kottyannak neki, úgy dobja fel őket a vállára, mint a pelyhet.

Jól keres, már félre is tud tenni, de sohasem felejti el, hogy pályafutását mint egyszerű operaénekes kezdte.

 

 

 

Lap tetejére

Címlap