Feleki László

Szerelmi vallomás

 

 

 

A filozófus ott térdelt az imádott nő előtt, és izgatott, rekedt, elfúló hangon tört ki belőle a vallomás:

— Szeretlek, drágám, szeretlek egész szívemből és logikámból, nemkülönben érzékeimből, amelyeket rejtett erő forral irányodban, hiszen mint Schopenhauer írta, a szerelem csupán a nemi ösztönökben gyökeredzik, sőt egyáltalán nem egyéb, mint közelebb meghatározott, specializált, a szó legszorosabb értelmében vett egyénített, nemi ösztön. Forr bennem az elegendő ok, amely sóvárgó vágy formájában tör utat a faj jövője érdekében. Szép vagy, gyönyörű vagy, te drága, s ez mindennél többet mondhat számodra, büszkévé tehet, felemelhet, hiszen az örvénylő szenvedély szól belőlem, mert az akarat és képzet filozófiájának tanítása szerint csak a nemi ösztöntől elvakult férfi látja szépnek az alacsony növésű, keskeny vállú, széles csípőjű, kurta lábú nőt. Látod, egyetlenem, a szerelem ilyen csodákra képes, ez perzsel most engem is, s éget belém olyan túlzó képzeteket, amelyeknek semmi esztétikai alapja nincs. A faj hatalmas ereje döngeti most szívemet, az emberiség jövője követeli jogait lángoló tekintetemben, a vágyban, amelyet irántad érzek, vakon, elbódultan, mert mindent elnyom bennem a vér szava, a sejtek vonzása. Monász vagy te, fess, telt keblű, metafizikai pont, amely immanens ugyan, de csókolható, mert tárgyi valóság, ingerlő fülcimpákkal és más kívánatos szubsztanciákkal. Hirdetem, bömbölöm, kikiáltom az egész világnak, hogy nincs igaza Demokritosznak, aki azt állította, hogy a vakaródzó emberek ugyanazt a gyönyört érzik, mint a szeretkezők. Nem! Lehet, hogy szubjektíve igaza van, de én nem vakaródzni akarok, hanem szeretkezni! Légy te a gyönyör előidéző oka, hogy elmerüljünk a legszebb okozatok forró tengerében. Mert tetszel nekem a céltudatos vak vágy rózsaszín ködfelhőjén keresztül, ennélfogva a szád nem az emésztőcsatorna felső nyílása részemre, hanem csókolni való szépség. Milyen csodálatos élmény, amikor a sejtek vonzása szerelmes levelek, szonettek, vallomások izzó szavaira készteti a férfiút, aki halhatatlan akar lenni, s e célból utódokat akar nemzeni. Ezért vagy szép nekem, egyetlenem, ezért vagy jó és kívánatos, én keltelek életre szent önzéssel, mert jó az, ami nekem jó. Hajadoni szüzességedben ne láss mást, mint Stirner, tehát kísértetet, amely halálra rémíti a céltudatos kéjt. Nincs jogom, sőt nincs is lehetőségem megtagadni magamtól azt az élvezetet, amelyet vágyaim kielégítésére szolgáltatsz nekem, abszolút énemnek. Elvetem Spinoza libido-ellenes beállítottságát, és elvetem Platónt is, mert törhetetlenül hirdetem a különneműek szerelmét. Annál inkább érzem Montaigne igazságát, hogy tudniillik szükségleteink egyben gyönyöreink is. Nosza hát! Te gyönyörű! Az vagy, mert annak látlak, szerelmes szemem, mint Stendhal írja valahol, csillogó kristályfényben lát, noha korhadt faág is lehetsz, amelyet azonban elborítottak a ragyogó sókristályok. Ha vadul rád ugranék, abban nem durvaság, hanem költőiség lenne. Vagy talán azt hiszed, hogy tévedett Diderot? Hiszen csak Weiningerhez kell visszamennünk, hogy a másodsoros nemi jelleg kérdésében a fülférgek és a szarvasbogár bizonyos eseteinek… óh…

A filozófus ebben a pillanatban nézett fel, s már sehol sem látta a nőt. Nyugtalanul nézett körül.

— De hiszen itt volt… — suttogta. — Vagy csak a szubjektív észrevétel játszott a tudatommal a külvilág tárgyi valósága nélkül? Berkeleynek lenne igaza?

Hosszasan eltűnődött.

 

 

 

Lap tetejére

Címlap