Feleki László
Régóta éreztük már mindannyian, hogy a színpadi irodalom terén végre meg kell
születnie az újnak, a diadalmas másnak, amely felrúgja az elavult régit. Mert
mit írtak a régiek? Mit írt Aiszkhülosz, Szophoklész, Euripidész, Arisztophanész,
Shakespeare, Moliere, Csehov, Katona, Madách? Drámát, tradédiát, vígjátékot,
színművet. Ez csak zsákutcába vezethetett. Elérkezett az az idő, amikor a közönség
már egyenesen követelte az új műfajokat, az új formákat. Milyen üdítő volt végre
az egyik darab színlapján ezt a meghatározást olvasni: „Valószínűtlen történet
2 részben.”
Felkerestük Kacsmáry Lajost, a jeles írót, akiről régóta köztudomású, hogy új
vizeken jár, és nem lesz a szürkék hegedőse. Kacsmáry, a Mester udvariasan fogadott
minket, s amikor meghallotta jövetelünk célját, lelkesen kezdett beszélni arról
a kérdésről, amely a szívéhez nőtt:
— Igen, a régi műfajok elavultak, mint az ősgyíkok, s a közönség valami mást
akar. Valami újat, ami megragadja a képzeletét, új tájakat, új vizeket, új tüzeket,
új kifejezési lehetőségeket. Lehetetlenség, hogy ne tudjuk túlhaladni a rabszolgaság
korában kialakult drámai műfajokat, amikor pedig már az eget ostromoljuk, mesterséges
égitestek száguldják be a csillagközi teret. Nos, szerény munkásságom gyümölcseként
már megmozdult a föld, olvadni kezdenek az évezredes jéghegyek, leomlanak a
maradiság falai.
Megkérdeztük a Mestert, hogy meg tudná-e mutatni nekünk diadalmenetének néhány győzelmi állomását. Készséggel húzott elő egy sereg kéziratot. Nem olvastuk el a színdarabokat, csak az egyes színdarabcímek alá írt sajátos műfaji meghatározások pezsdítették fel vérünket. Ide írunk néhányat okulásul és lelkesítésül:
Vásott fintor 3 felvonásban, utóröhögéssel.
Tanulságos vérfürdő 3 rémképben.
Tragikus balfogás 3 tévedésben.
Éktelen baromság 5 felvonásban, bocsánatkéréssel.
Merénylet a jóízlés ellen 3 botrányban.
Zenés rágalom aknamunkával.
Történelmi képtelenség 5 anakronizmusban.
Kozmikus katasztrófa 3 fényévben.
Némajáték 3 fortisszimóban.
Tehénbőgés 2 fejéssel, utóízzel.
Gyökvonás 3 egyenletben.
Zenés abszurdum 3 lavinában.
Ezek a Mester szerint a konzervatívabb megoldások voltak.
— Nem lehet ajtóstul
a házba rontani — mondta mosolyogva —, kell egy kis átmenet. Meghökkentőbbeket
is mutatott. Mint például:
Égő fagypont 3 halálugrásban.
Vulkánszirom 3 hepatitiszben, előidénnyel.
Magfúzió 3 Napóleonban.
— De ez még mind csak semmi — súgta oda a Mester —, még ezeknél is újszerűbbeket
eszeltem ki.
És áhítatosan előhúzott egy újabb kéziratot. A színdarab címe ez volt: „Sratamédület”.
Alatta ez állt: „Kerés csaradett 3 krflmsben.”
A kíváncsiság nem hagyott minket nyugodni.
— Kedves Mester, legalább ennek az egy darabnak mondja el a tartalmát.
A Mester bólintott.
— Arról szól — kezdte —, hogy egy Sanyi nevű fiatalember szerelmes Sárikába.
Sárika azonban nem őt szereti, hanem Bélát. Hogy mi történik ezután, azt már
nem árulom el, hiszen erről szól a darab.