Kezdőlap
Iskolánk története
Különös közzétételi lista
Általános tudnivalók
Eseménynaptár
Tanáraink
Szakkörök
Rólunk írták...
Diákok
Galéria
Dokumentumok
Alapítványunk
Elérhetőségeink
Hasznos linkek



EU támogatás

OKM mérés
TÁMOP 3.1.4./08/1


Belső innováció iskolánkban-
drámapedagógiai módszerek alkalmazása az irodalomtanításban


      Iskolánkban az idei tanévben az új tanítási módszerek, a korábbi pedagógiai gyakorlatban kevésbé alkalmazott munkaformák felé orientálódik a tanítási gyakorlat.
      Miért?
      A tanulók minden szempontból megváltozó helyzete sok esetben a pedagógusoktól is másféle nézőpontot, gyakorlatot vár el. A hagyományos, mindannyiunk által ismert és megtapasztalt egyéni és frontális munka mellől, el kell mozdulni a páros munka, a csoportmunka, a kooperatív munka valamint a projekt munka alkalmazása felé. Az utóbb felsoroltak nem szükséges, hogy teljesen felülírják a frontális munka létjogosultságát, de egy széles módszertani tárházzal rendelkező pedagógus jobban tudja motiválni a diákokat, fenn tudja tartani a tanóra egészében az érdeklődést, és ha megfelelően szervezi a tanítás- tanulás folyamatát, kivívja a tanulók tiszteletét. Ha még kellően fegyelmez is, élményszerűvé teszi a tanórát vagy foglalkozást, és személyisége is hiteles, kiszámítható és következetes, örök életre szóló emléket hagy a gyerekben.
      A tanórát színessé kell tenni: problémafelvetéssel, rejtvénnyel, képek, illusztrációk alkalmazásával, zenei szemelvények felhasználásával, játékos- és, mozgásos feladatokkal, személyiségfejlesztő gyakorlatokkal, szerepjátékkal, drámajátékkal...
      A tantárgyi rendszer egyik legfontosabb pillére a magyar nyelv és irodalom tantárgy, amely kardinális szerepet tölt be abban, hogy a diákok el tudják olvasni a leírtakat, megértsék az olvasottak tartalmát, meg tudják válaszolni a szöveg alapján a kérdéseket, következtetéseket vonjanak le, összességében aktív, és alkotó befogadói legyenek a szó művészetének.
      A humán (magyar nyelv és irodalom, történelem, könyvtárismeret) munkaközösségünk valamennyi tagja fontosnak tartja, hogy diákjaink aktív olvasóvá váljanak. Kovácsné Mester Ágnes kolléganőnk emellett arra is hangsúlyt fektet, hogy diákjaink alkotó befogadók legyenek. Mit ért ez alatt? Az adott irodalmi mű megismerése során olyan helyzeteket, szerepeket próbálnak ki a gyerekek, amelyekben saját tevékenységük során jutnak el a mű lényegéhez. Ezt támasztja alá a tanulóink körében végzett kérdőíves felmérése is. Ebből alapvetően az derült ki, hogy olyan tevékenységeket szeretnének végezni, amelynek középpontjában nem a tanár, hanem ők maguk állnak, valamint amelyek játékosak: történetek kitalálása és eljátszása, jelenetek előadása az olvasott műből, irodalmi játék, rajzolás a művel kapcsolatban, beszélgetés a műről csoportokban, tablókészítés.
      Az irodalom tanításában a drámajáték módszerét alkalmazza, melyet a korábbi években tanfolyamok keretében ismert meg idei tanévben a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámapedagógiai szakán egy kétéves képzés során sajátított el.
      "Drámajátéknak nevezünk minden olyan játékos emberi megnyilvánulást, melyben a dramatikus folyamat jellegzetes elemei lelhetők fel."- mondja Gabnai Katalin a hazai drámapedagógia nagy mestere.
      Hogyan is jelenik meg ez a tanórán? Szükség van a szabad játéktér kialakítására, a tanóra elején ráhangoló, személyiség- és közösségfejlesztő játékokra, meg kell vizsgálni a szereplők jellemét, viselkedését, fel kell tárni a mű szereplőinek kapcsolatrendszerét, konkrét "drámás" játékok végzése, meg kell találni a kapcsolatot a gyerekek és a mű között, vagyis meg kell fogalmazni: mi a mű mondanivalója a mai kor számára.
      Drámapedagógiai játékok az irodalomtanításban: emberi tulajdonságok megjelenítése némajátékkal, állókép egy adott szövegrész megjelenítésére, álló fotósorozat szereplőkről, képeken látható alakok testhelyzetének megelevenítése, szoborcsoport, szerepjátszás, szerepjátszás nézőpontváltással, a hallgatóság kérdéseinek megválaszolása valamelyik szereplő nevében, egy-egy élethelyzet bemutatása jelenetben, interjúkészítés az olvasott mű szereplőivel...
      Kovácsné Mester Ágnes kolléganőnk belső továbbképzést is vállalt, novemberben egy délutáni alkalommal 11 tanártársának mutatott be olyan ráhangoló játékokat, amelyek mind az alsós, mind a felsős diákok körében jól lehet használni az olvasás- és irodalomórákon. Köszönjük! Nagyon hasznos volt!

Vighné Bacsó Mónika