![]() |
|
Judo alapú testnevelésórák a Hunyadiban A Hunyadi János Általános Iskolában a 2009/2010-es tanévben első évfolyamon bevezettük a judo alapú testnevelés oktatását. Az iskolai testnevelés céljait, feladatait alapvetően a judo teljes mozgásanyagával biztosítjuk a tantervben szereplő 3 testnevelés órán felül heti 2 tanórában. Szándékunkban áll ezt a tevékenységet a további tanévekben is folytatni. Nem az a cél elsődlegesen, hogy judós osztályt neveljünk, hanem ezzel a mozgásanyaggal magas szintű képességfejlesztést és jellemformálást kell biztosítani, legalább olyan szinten, amelyet a hagyományos tanterv ma biztosít. Ehhez kell hozzáadni azt a többletet, azt a sajátosságot, amit csak a küzdősportok gyakorlatán keresztül lehet megszerezni, biztosítani. A judo mozgásanyaga, mint testnevelési rendszer Japánban bizonyította legtisztábban életképességét. J. Kano e sportágat és mozgásanyagot - amit ő dolgozott ki- , úgy jellemezte, hogy nemcsak a fizikai, testi fejlesztést biztosítja, hanem a szellemet is neveli, a teljes személyiséget fejleszti. Ebből következik, hogy alkalmas az ifjúság testi és szellemi nevelésére. Egyre több kritika, elmarasztalás éri a tanulóifjúság testi, fizikai felkészültségét, küzdőszellemét, teherbíró képességét. Az okok tárgyilagos kutatása is rendkívül fontos, de tény az, hogy van pótolni való az egészséges életmódra nevelésben és az egészségmegőrzés terén is az iskolai testnevelésben. Ezzel a fizikai felkészültséggel, amivel ma ifjúságunk rendelkezik, nem lehetünk elégedettek. A judo olyan képességek kifejlesztését kívánja, mint az erő, a gyorserő, állóképesség, ügyesség, lazaság, küzdőképesség, gyors cselekvőképesség, fájdalomtűrés, akaraterő, teherbíró képesség, önfegyelem, az ellenfelek tisztelete félelem és lebecsülés nélkül, bátorság, ritmusérzék stb. ami minden sportág űzéséhez jó alapot biztosít. A mozgásanyaga olyan tudást ad, mint pl. az eséstan, amely más sportágakban is jól hasznosítható és a magánéletben is komoly sérülésektől, balesetektől óvhatja meg azt az embert, aki e tudásnak birtokában van. Nyugodtságot, magabiztosságot biztosít a tananyagban lévő alapvető önvédelmi ismeretanyag elsajátítása. Szellemi, lelki tulajdonságok fejlesztésében feltétlenül pozitív irányban hat. A közvetlen test-test elleni szervezett, szabályos küzdelem a minimálisra csökkentheti a gyerekek fiatalkori "agresszivitását", ami a gyermekeknél az életkori sajátosságaiknak kielégítetlenségéből fakad az esetek döntő többségében. A kisgyermek fejlődésénél nyomon követhető a testközelség keresése, igénylése. Az anya esetében ez természetes igény, de ez a testközelség keresés az óvodában is folyatódik az óvó nénivel és a társakkal is. /A biztonságérzetét növeli/ Egymás "piszkálása, gyömöszölése" kézfogások stb. mind ezt bizonyítják. Egy másik kísérő jelenség is támogatja azt az elképzelést, hogy a küzdősport nem idegen a kisgyermekek számára. Köztudott, hogy az erőnek, ügyességnek óriási szerepe van számukra. Szüleik, testvéreik erejére, ügyességükre rendkívül büszkék, s ők is nagyon erősek és legyőzhetetlenek akarnak lenni. Természetes, hogy saját erejét és ügyességét ki akarja próbálni... melyik gyermek nem akar győzni?...Megfigyelő készségük jó, utánzó képességük is kitűnő. Ebből fakadóan is érdeklődésre tarthat számot a judo már hat éves kortól is. Tehát a küzdelem már a kisgyermek életkori sajátosságainak egyike. A judo mozgásanyaga olyan, hogy már hat éves kortól oktatható lányoknak és fiúknak egyaránt. Az oktatást csak szakmai tudással rendelkező testnevelő oktathatja. Iskolánk szakköri formában is lehetőséget nyújt judo edzésekre. Az edzések helye: Hunyadi János Általános Iskola alsó tagozatos épülete (Fő út 69.) Ideje: gyerekek részére: kedd, péntek :16.30-17.30 óra Edző: Vén Zoltán felnőttek részére (18 éves kortól): kedd, csütörtök : 19-20 óra Edző: Dr. Szalay László Karlné Purczeld Erika igazgató |