![]() |
|||||||||||||||||||||||||
Nemzetiségi német nyelv Általános célkitűzések: Az iskola alapértékének tekinti a mássággal szembeni nyitottságot, a közösségen belüli türelmet, az emberi szabadság összefüggéseinek és korlátainak felismerését, tudatos vállalását. Ápolja a magyarországi német nemzetiségi és a magyar kultúra hagyományait, erősíti a kölcsönös egymásrautaltságból eredő összetartozás tudatot. A célok közé tartozik mindkét népcsoport kultúrájának, szokásainak megismerése, bemutatása. Csak egymás megismerésével alakulhat ki a mássággal szembeni tolerancia. Az oktató munka elsődleges célja: a német nyelv olyan fokú megtanítása, ami magasabb szintű nyelvi kultúrát eredményez. Heti 5 órában folyik a német nyelvtanítás és a német nemzetiségi ismeretek közvetítése. A német nyelvtanárok más szaktanárokat is bevonnak a népismereti modulok követelményeinek megvalósításába ( ének-zene, rajz, történelem, technika, földrajz). A hatékonyság növelésének érdekében differenciált oktatás alkalmazása szükséges. Az 1-2. osztályban a hangsúlyt a magyar nyelv tantárgy kapja. A német nyelv játékos formában kerül közvetítésre. Elemi szinten tehát utánzásra törekvő, cselekvésre orientált oktatás folyik, ami később a nyelvi kompetencia növekedésével, az életkornak megfelelően mind összetettebb tennivalókat is magába foglal. A nevelő-oktató munka a kerettantervek alapján készült helyi tantervek alapján folyik. Nevelési, oktatási alapelvek:
Főbb nevelési-oktatási feladatok:
Az iskolában egyéb nemzetiségi tanulóknak is lehetőségük van arra, hogy tanulmányaikat megkezdjék illetve folytassák. Így az iskola tanulói megismerhetik egymás kultúráját, megtanulják elfogadni és tiszteletben tartani a másságot. Ezzel az intézmény az interkulturális program céljait is megvalósítja. A nemzetiségi oktatás: Az iskolában a nemzetiségi német nyelvoktatás általános célja megegyezik a többségi oktatáséval, ugyanakkor biztosítja:
Iskolánkban a nemzetiségi nyelv tantárgy, a népismereti tartalmak moduláris formában esetleg projektek keretében kerülnek feldolgozásra. A német nyelv tanítása a modern nyelvtanítás módszertanára és didaktikájára alapozva heti 5 órában folyik. A nyelvoktatásban kiemelt feladat a tanulók kommunikációs készségének fejlesztése. Olyan szituatív beszédfordulatok kerülnek elsajátításra, melyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a mindennapi élet helyzeteinek nyelvileg megfeleljenek. Az oktatás központjában a beszédközpontúság áll, melyből következik, hogy különösen az 1-4. osztályokban nem lehet nyelvtanorientált. Természetesen fontos szerepet kap a nyelvtan is, de más hangsúllyal. Ezzel kapcsolatban a következő elvek irányadók:
A szemléltetéshez és produktív munkához kínál lehetőséget a témaorientált barkácsolás, faliújság készítés, plakátok létrehozása, jelenetek előadása, sütés-főzés. A tanítás során autentikus anyagok is felhasználásra kerülnek, melyek természetesen igazodnak a gyermekek életkori sajátosságaihoz és érdeklődésükhöz. Ilyen anyagok találhatók a tanulóknak szánt folyóiratokban, könyvekben, szakácskönyvekben, lexikonokban, reklámkiadványokban ill. a térképek, menetrendek is sokoldalúan felhasználhatók. Maximálisan ki kell használni a tantárgy adta lehetőségeket, ami a német nyelvű országok megismerését illeti, irodalmukon, szokásaikon, kultúrájukon keresztül. A velük kapcsolatos történelmi, földrajzi ismereteket az ez irányú tantárgyak közvetítik, jól kiegészítve egymást. Nagyon fontos, hogy a tanulók megtanulják az önálló ismeretszerzést: a szövegek önálló értelmezését, az elsajátított megértési és olvasási stratégiákkal. Nagy segítséget jelentenek a nyelvtanárok számára a különböző oktatási eszközök ( magnetofon, CD lejátszó, video, számítógép, írásvetítő) Versánszki Anna kollegánk írása: "A nemzetiségi német nyelvoktatás története a Dunaharaszti Hunyadi János (I.sz.) Általános Iskolában" |