Kezdőlap
Iskolánk története
Különös közzétételi lista
Általános tudnivalók
Eseménynaptár
Tanáraink
Szakkörök
Rólunk írták...
Diákok
Galéria
Dokumentumok
Alapítványunk
Elérhetőségeink
Hasznos linkek



EU támogatás

OKM mérés
TÁMOP 3.1.4./08/1


Nemzetiségi német nyelv


Általános célkitűzések:

Az iskola alapértékének tekinti a mássággal szembeni nyitottságot, a közösségen belüli türelmet, az emberi szabadság összefüggéseinek és korlátainak felismerését, tudatos vállalását. Ápolja a magyarországi német nemzetiségi és a magyar kultúra hagyományait, erősíti a kölcsönös egymásrautaltságból eredő összetartozás tudatot.

A célok közé tartozik mindkét népcsoport kultúrájának, szokásainak megismerése, bemutatása. Csak egymás megismerésével alakulhat ki a mássággal szembeni tolerancia.

Az oktató munka elsődleges célja: a német nyelv olyan fokú megtanítása, ami magasabb szintű nyelvi kultúrát eredményez. Heti 5 órában folyik a német nyelvtanítás és a német nemzetiségi ismeretek közvetítése. A német nyelvtanárok más szaktanárokat is bevonnak a népismereti modulok követelményeinek megvalósításába ( ének-zene, rajz, történelem, technika, földrajz). A hatékonyság növelésének érdekében differenciált oktatás alkalmazása szükséges.

Az 1-2. osztályban a hangsúlyt a magyar nyelv tantárgy kapja. A német nyelv játékos formában kerül közvetítésre. Elemi szinten tehát utánzásra törekvő, cselekvésre orientált oktatás folyik, ami később a nyelvi kompetencia növekedésével, az életkornak megfelelően mind összetettebb tennivalókat is magába foglal.

A nevelő-oktató munka a kerettantervek alapján készült helyi tantervek alapján folyik.

Nevelési, oktatási alapelvek:

1. Arra kell törekedni, hogy a tanulók számára nyilvánvalóvá váljanak a nyelvi és kulturális gazdagság előnyei.
2. Más kultúrák iránti toleranciára történő nevelés
3. Az önművelődésre, a pontosságra irányuló tanulói igényesség kialakítása. ( önellenőrzés, önbizalom erősítés)
4. Tehetséggondozás (pl. nyelvi versenyek)
5. Hagyományápolás, mellyel megismerik és ápolják a német nemzetiség szokásait, kulturális örökségét, fejlesztik nemzetiségi öntudatukat. (pl. tánc oktatás)
6. Hagyományteremtés. Minden évben nemzetiségi vonatkozású programokat szervez az iskola, melyre meghívja a környék német nemzetiségi iskoláit. ( pl.: körzeti nemzetiségi német verseny, Kinderoktoberfest, gyermek- néptánc-találkozó, író-olvasó találkozó, erdei iskola)
7. Az azonosságtudat formálása, hiszen a nemzetiségi német nyelv oktatása lehetővé teszi a kisebbségi népismeret, kultúra valamint az irodalmi értékek megismerését.


Főbb nevelési-oktatási feladatok:

1. Az alapvető nyelvi készségek megalapozás biztos lexikai és nyelvtani ismeretekkel.
2. Az alapkészségek fejlődésének rendszeres ellenőrzése.
3. A beszédkészség fejlesztése különböző hanganyagok felhasználásával.
4. A szóbeli készségek előtérbe helyezése mindennapi helyzetek eljátszásával, dialógusok dramatizálásával.
5. A minimum követelmény rendszeres és sokoldalú gyakorlása, ezzel a nyelvi ismeretek megszilárdítása.
6. A tudásszint rendszeres ellenőrzése, értékelése, a hiányosságok felmérése, pótlása.
7. Az írás, olvasás a hallás utáni megértés, a beszédkészség fejlesztése mellett figyelmet kell fordítani az értő, néma olvasás fejlesztésére. A 8. osztályt befejezőknek a későbbiekben az önképzés alapja lehet.


Az iskolában egyéb nemzetiségi tanulóknak is lehetőségük van arra, hogy tanulmányaikat megkezdjék illetve folytassák. Így az iskola tanulói megismerhetik egymás kultúráját, megtanulják elfogadni és tiszteletben tartani a másságot. Ezzel az intézmény az interkulturális program céljait is megvalósítja.

A nemzetiségi oktatás:

Az iskolában a nemzetiségi német nyelvoktatás általános célja megegyezik a többségi oktatáséval, ugyanakkor biztosítja:
- A nemzetiségi nyelv tanulását
- Az alapkészségek fejlődésének rendszeres ellenőrzése
- A beszédkészség fejlesztése különböző hanganyagok felhasználásával
- A kisebbségi jogok megismerését ill. gyakorlását
- A nyelv szituatív alkalmazását, a kétnyelvű készség kialakulását


Iskolánkban a nemzetiségi nyelv tantárgy, a népismereti tartalmak moduláris formában esetleg projektek keretében kerülnek feldolgozásra.

A német nyelv tanítása a modern nyelvtanítás módszertanára és didaktikájára alapozva heti 5 órában folyik.

A nyelvoktatásban kiemelt feladat a tanulók kommunikációs készségének fejlesztése. Olyan szituatív beszédfordulatok kerülnek elsajátításra, melyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a mindennapi élet helyzeteinek nyelvileg megfeleljenek.

Az oktatás központjában a beszédközpontúság áll, melyből következik, hogy különösen az 1-4. osztályokban nem lehet nyelvtanorientált.

Természetesen fontos szerepet kap a nyelvtan is, de más hangsúllyal. Ezzel kapcsolatban a következő elvek irányadók:
- Az oktatás kiindulópontját beszédhelyzetek, szituációk adják. A szabályok levezetése is szituációkból történik.
- Egy szabály tudatosítása hosszabb folyamat. Fokozatosan lesz egyre világosabb a tanulók számára egy nyelvtani viszonyrendszer, melynek eredményeképp annak helyes alkalmazása egyre gyakoribb lesz.
- Cél, hogy a tanulók jobban és tudatosabban kommunikáljanak, ezért közösen kell a nyelvről és kommunikációról gondolkodni. A magabiztos, gátlásmentes nyelvhasználat igen fontos.
- Az egyes évfolyamok témái bőven kínálnak beszédgyakorlási lehetőséget. Ezek a témák interkulturálisak, melyek felkeltik a tanulók érdeklődését a több kultúrából adódó értékek iránt és ezzel hozzájárulást jelentenek az európai integrációs folyamathoz is.
- Az oktatást a tevékenykedve történő elsajátítás és projektorientáltság kell, hogy jellemezze.


A szemléltetéshez és produktív munkához kínál lehetőséget a témaorientált barkácsolás, faliújság készítés, plakátok létrehozása, jelenetek előadása, sütés-főzés.

A tanítás során autentikus anyagok is felhasználásra kerülnek, melyek természetesen igazodnak a gyermekek életkori sajátosságaihoz és érdeklődésükhöz. Ilyen anyagok találhatók a tanulóknak szánt folyóiratokban, könyvekben, szakácskönyvekben, lexikonokban, reklámkiadványokban ill. a térképek, menetrendek is sokoldalúan felhasználhatók.

Maximálisan ki kell használni a tantárgy adta lehetőségeket, ami a német nyelvű országok megismerését illeti, irodalmukon, szokásaikon, kultúrájukon keresztül. A velük kapcsolatos történelmi, földrajzi ismereteket az ez irányú tantárgyak közvetítik, jól kiegészítve egymást.

Nagyon fontos, hogy a tanulók megtanulják az önálló ismeretszerzést: a szövegek önálló értelmezését, az elsajátított megértési és olvasási stratégiákkal.

Nagy segítséget jelentenek a nyelvtanárok számára a különböző oktatási eszközök ( magnetofon, CD lejátszó, video, számítógép, írásvetítő)

Versánszki Anna kollegánk írása: "A nemzetiségi német nyelvoktatás története a Dunaharaszti Hunyadi János (I.sz.) Általános Iskolában"