|
"Úgy tékozoltuk bolygónk természeti kincseit, a levegőt és a vizet, mintha nem lenne holnap, s így már nem is lesz." Kurt Vonnegut
Ki mondta, hogy Te nem változtathatod meg a világot?
ÖKO-hét Projekt leírás
Intézményünk 2008-ban nyerte el az Oktatási és Kulturális Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium által közösen kiírt pályázatán a megtisztelő ÖKO iskola címet.
Iskolánkban évek óta a környezetnevelésre nagy gondot fordítunk, mely a pedagógiai programunkban is megjelenik. Napjaink mindent átható problémája a túlzott környezetszennyezés, az energiapazarlás, az üvegházhatás és a természetes környezet pusztulása.
Mind ezek tudatában célunk a gyermekekben a megfelelő ökológiai morál kialakítása. Úgy gondoljuk, hogy az iskolában megalapozott ökológiai szemlélettel az új generáció már környezettudatosabb életet él. Jobban tiszteli az őt körül vevő természetes és épített környezetet.
A témahét célja:
- Az egyetemes természetnek (a Világegyetem egészének), mint létező értéknek tisztelete és megőrzése, beleértve az összes élettelen és élő létezőt, így az embert is, annak környezetével, kultúrájával együtt;
- A Föld egészséges folyamatainak visszaállítására, harmóniára törekvés;
- A bioszféra és a biológiai sokféleség megőrzése;
- A testi-lelki egészség megőrzése ;
- A gyermekekben hajlandóságot ébreszteni az aktív részvételre, kialakítani a tenniakarást a problémák megoldására, kifejleszteni az eredményes konfliktuskezelés cselekvő képességét, aktivítást és jó együttműködést.
- Érzékennyé tenni a gyermekeket a harmonikus környezet szépségének befogadására, élvezésére.
- Segíteni a környezeti folyamatok, összefüggések megértését, a környezettudatos életvitel kialakítását.
- Megvalósítani a helyes döntések meghozatalához szükséges ismeretek átadását, magatartások, értékrendek, pozitív jövőkép és környezeti etika kialakulásához nélkülözhetetlen élmény-helyzetek biztosítását.
- Felkészíteni a gyermekeket, hogy ha lehetőségük van választani, akkor a környezetkímélő termékeket részesítsék előnyben.
- Megismertetni a gyerekekkel a takarékos és mérsékletes életvitel lehetőségeit.
- Környezettudatos magatartás kialakítása
- Szelektív hulladékgyűjtés - őrjárat
- Szülők bevonása a gyűjtésbe
Célcsoport:
- A Hunyadi János Általános Iskola alsó tagozatos diákjai, közösségei
Időtartam:
Produktum:
- elkészült munkák (plakátok, rajzok, stb.)
- foglalkozás tervezetek
- fényképfelvételek
- feladatlapok
- cikk a helyi újságban
A projektbe integrálható tananyag:
- szövegértés, szövegalkotás
- matematikai mérések, ábrázolások, statisztika
- környezetismeret
Anyag- és eszközszükséglet:
- oklevél papír, lamináló fólia
- színes nyomtató
- szelektív hulladékgyűjtő zsákok
- kézműves anyagok és eszközök
- iskolarádió
- jutalom tárgyak
- kísérleti, mérési eszközök
Értékelés:
- egyéni értékelés és csoportos (osztály) értékelés
- versenyek értékelése, jutalmazás
- projektértékelés
Feladatok:
- A víz, levegő, talaj szerepe a mindennapi életben, védelmük
- Újrahasználható – újrahasznosítható anyagok
- Versenymunkák készítése a környezetvédelem témakörében
- szelektív hulladékgyűjtés, energia takarékosság
Fejlesztendő kompetenciák, képességek:
- Döntés, együttműködő képesség fejlesztése
- Iskolához való viszony erősítése
- Személyes, kognitív kompetenciák fejlesztése
- Szociális érzékenység kialakítása a környezetük védelmére
- Információszerző és feldolgozó képesség
- Írott információ értelmezése, megszerzése, továbbadása
- Nyelvi kommunikáció fejlesztése, drámajáték
- Tájékozódó képesség fejlesztése
- Érzékszervek fejlesztése: tapintás, hallás, látás /esztétikai fogékonyság a látottak iránt/
- Kreatív, alkotó tevékenység
Zárás:
- Rajzpályázat értékelése, kiállítás készítése
- Út otthontól az iskoláig verseny értékelése
- Tablók, prezentációk értékelése
- Osztályidézetek elhelyezése az ÖKO-falon
- Újságcikk készítése
A projekt megvalósításáért felelős:
- Projektvezető : Némethné Csobolyó Éva
- Osztályfőnökök, betanító pedagógusok
- Napközis kollégák
- Iskolai védőnő
|