|
Az öko-hét projektjéről
1. A projekt célja
- általános célok
Az energia különböző formáinak, illetve ezek felhasználási helyeinek végiggondolása.
Annak megvizsgálása, hogy:
- végtelen-e a kincsestár;
- milyen energiából mennyit fogyasztunk;
- mire mennyit költünk (ételre, italra, gázra, vízre),
- hogyan lehet takarékoskodni;
- hogyan legyen kevesebb szemét
Cikkek feldolgozása:
- hogyan óvjuk környezetünket
- mi jellemzi a hazai viszonyokat
- tantárgyi specifikus célok
Ember a természetben
- Az anyag legfontosabb tulajdonságainak értelmezése, az ezeket jellemző mennyiségek bemutatása. Az anyagfogalom fokozatos kiterjesztése különféle anyagfajtákra. Az anyagmegmaradás szempontjából szemléletes kritikus jelenségek elemzése (pl. égés, kémiai átalakulások, halmazállapot-változások, gázok összenyomása, melegítés folyamatai)
- Ismerkedés konkrét, hétköznapi folyamatokban az energiafajtákkal, az energiahordozókkal, az energiaforrásokkal, az energia átalakulásaival. A változások, átalakulások esetében az energiára vonatkozó, egyelőre kvalitatív megfontolások figyelembe vétele.
- Általános problémaérzékenység minden megismert területen.
- A természet jövőjéért, fenntarthatóságáért érzett felelősség vállalása, a környezet, s különösen a talaj, a víz, a levegő és a táj értékeinek védelme, megóvása.
Ember és társadalom
- A cselekvés és annak következménye közötti kapcsolat felismerésének gyakorlása.
Művészetek
- A cselekvés és annak következménye közötti kapcsolat felismerése, ábrázolása.
Matematika
- Mennyiségek fogalmának alapozása.
- Mennyiségi jellemzők kifejezése számokkal; pontos és közelítő szám.
- Mennyiségi következtetések
Magyar nyelv és irodalom, idegen nyelv
- Gondolatok, vélemények, érzelmek, képzeletek kifejezése különböző nézőpontokból rövidebb szövegek formájában.
- Az anyaggyűjtés és -elrendezés alapjainak megismerése, anyaggyűjtés gyermekek számára készült lexikonokból, kézikönyvekből, internetről tanári irányítással, csoportosan és önállóan.
- Törekvés a pontosságra, az érzékletességre és a lényegkiemelésre.
- Ismeretterjesztő szövegek olvasása, értelmezése.
- Szövegből adatbázis, adatbázisból szöveg alkotása.
Olvasási képességek: lényegkiemelő olvasás:
- információkeresés
- információkezelés
- információrangsorolás
- ismeretlen szó megértése kontextusból
- tájékozódó olvasás
- válogató olvasás
- figyelmes, a megértés akadályait tudatosító olvasás
- elemző olvasás
Feladattípusok
a) Gondolkodási képességet fejlesztő feladatok
- csoportosítás
- összehasonlítás
- elemzés
- logikus gondolkodás
- számolási képesség
- összefüggések feltárása
- tervezés
- értékelés
b) Olvasási képességeket fejlesztő feladatok
- néma olvasás
- felolvasás
- lényegkiemelés
- információgyűjtés megadott szempontok alapján
- információforrások összehasonlítása
c) Szövegalkotási képességeket fejlesztő feladatok
- képről szövegalkotás
- önálló definícióalkotás
- szövegtömörítés
- tudatos szövegalkotás szempontok megjelölésével
- fél reproduktív, kreatív beszéd- és írásképesség
- kreatív szövegalkotás
d) Szövegértelmezési képességeket fejlesztő feladatok
- definícióértelmezés példákkal
- szöveges források feldolgozása
- kérdezés
- jóslás
e) Tanulási képességeket fejlesztő feladatok
- önértékelés és mások értékelése
- irányított tanulásban való részvétel: együttműködés társakkal és a pedagógussal
- szabályalkotás
- szabályfelfedezés
- ismeretalkalmazás
2. Tárgyi feltételek
Könyvek - Az Idegen szavak és kifejezések szótára, a Magyar értelmező kéziszótár, a Helyesírási szótár és a témához tartozó kézikönyvek - használatukat természetes módon szokássá lehet fejleszteni.
Médiumok - Különböző újságok (napi, hetilapok, magazinok) használatát rendszeressé tehetjük, ezáltal olvasásra buzdítunk.
Számítógép - A projekt elengedhetetlen feltétele. Fontos és gyors információforrás az internet.
Képek - A gyerekek gyűjtsenek a feladatokban megadott témájú cikkeket és fotókat még a projekt megkezdése előtt.
Projektor - A képek kivetítéséhez, a prezentációk bemutatásához
Egyéb eszközök - Plakátkészítéshez csomagolópapír, színes íróeszközök, olló, ragasztó, vonalzó, fénymásolópapír stb.
|