|
|
A szerző és művei Peyo, a törpbirodalom atyja |
|
| <<< A képek nagyméretben történő megtekintéséhez kattints a "GALÉRIA" feliratra! |
Peyo, a törpbirodalom atyja
Pierrot
Culliford 1928. június 25-én jött a világra Brüsszelben egy angol apa és egy
belga anya gyermekeként. Pályafutásának kezdetén vette át brit unokatestvérének
keresztnevét, a Pierrot becézett alakját, a Pierre-t, amelynek rossz kiejtésű
változata, a Peyo vált igazán ismertté.
Az, hogy Culliford képregényszerzővé vált, tulajdonképpen a véletlennek
köszönhető. A '40-es években éppen munka után néző fiatalember ugyanis két
lehetséges állásajánlatot karikázott be az újságban: az egyikben fogorvosi
asszisztenst, a másikban pedig illusztrátort kerestek. Culliford az előbbi
mellett döntött, ám 15 perccel lekéste a megbeszélt találkozót, így nem volt más
választása, mint jelentkezni az illusztrátori állásra és elfogadni azt. A
képregényművészet fellegvárának számító Belgiumban azonban egyáltalán nem volt
könnyű dolga a hamarosan már Peyo néven rajzoló Cullifordnak.
A
brüsszeli Académie Royale des Beaux-Arts-on folytatott tanulmányait követően egy
kis belga animációs stúdiónál, a Compagnie Belge d'Animation (CBA)-nál
helyezkedett el, ahol olyan jövendőbeli munkatársaival ismerkedhetett meg, mint
André Franquin, Morris és Eddy Paape. Annak ellenére, hogy a háború után több
művészkollégája is átigazolt a Dupuis-hoz, Peyo nem fogadta el a neki tett
ajánlatot, helyette elkészítette inkább legelső, La Dernière Heure (A legutolsó
óra) címet viselő képregényét és promóciós képek rajzolásából tartotta fenn
magát.
1949 és 1952 között rajzolta a Poussy névre keresztelt macska képregényes
történeteit a Le Soir számára, s e lap hasábjain jelent meg először első igazán
sikeres történetfolyamának egyik hőse, Janó.
A
hírnév végül a Le Journal de Spirou című lapnál talált rá, ahol Poussy
történetének folytatása mellett útjára indította az imént említett Janó és
csatlósa, Bibice kalandsorozatát. A Johan et Pirlouit (Janó és Bibice) című
képregényszéria egyik címszereplője, a bátor, királyát védelmező és hűséges
paripáján nyargaló Janó, a másik pedig a nála jóval alacsonyabb, Kecsege nevű
kecskéjén vágtató és hamisan éneklő fegyverhordozó, Bibice (más fordításban
Vili). Ez utóbbi figura csak az 1954-ben kiadott harmadik kalandban jelent meg,
ám innentől kezdve minden további történetben helyet kapott a bátor apród, Janó
oldalán.
Így
volt ez az 1958. október 23-án megjelent, La Flûte à Six Schtroumpfs (Hupikék
törpikék és a csodafurulya) című fejezetben is, amely - miként a címe is mutatja
- új szereplőket, a törpikéket vonultatta fel. Peyo eredetileg pusztán
kiegészítő, mondhatjuk azt is, mellékszerepet szánt a két és fél alma magasságú
kis lényeknek, az olvasóközönség ízlése azonban közbeszólt. A fehér sapkás,
fehér nadrágos törpikék saját képregénysorozatban éltek tovább e történetek
abszolút főszereplőivé válva, a későbbiekben pedig gyakran keresztezték útjukat
Janóval és Bibicével.
Az
első önálló törpképregény 1959-ben látott napvilágot, s az ekkor útjára indított
sorozat párhuzamosan futott az őket '58-ban bemutató Janó és Bibice című
történetfolyammal. Culliford olyan szerzőkkel és művészekkel dolgozott együtt az
évtizedek alatt, mint Steven Strong, Willy Maltaite, Roger Leloup és Yvan
Delporte, aki élete végéig társa volt az írásban. Később fia, Thierry Culliford
is a képregényeken dolgozott, a lánya, Véronique pedig a forgalmazásból vette ki
a részét.
A
hamarosan piacra dobott műanyag törpfigurák mellett Father Abraham hupikék
törpikés zenei albumai öregbítették tovább a kis manószerű lények hírnevét,
elérve ezzel a nemzetközi ismertséget és teret engedve a figurák további
megjelenési formáinak, a játékoknak és az ajándéktárgyaknak is. 1965-ben
készítettek egy fekete-fehér animációs filmet Les Aventures des Schtroumpfs (A
hupikék törpikék kalandjai) címmel, különösebb népszerűségnek azonban nem
örvendett. A tizenegy évvel később, 1976-ban bemutatott, a csodafurulyás
fejezetet feldolgozó, természetesen Janó és Bibice "főszereplésével" készült,
színes, belga rajzfilm már osztatlan sikert aratott a nézők körében, a
világhírűvé válás mérföldköve azonban kétségtelenül a Hanna-Barbera Stúdió
1981-ben szombat reggelenként vetített, The Smurfs (Hupikék törpikék) című
amerikai rajzfilmsorozata volt, amely főleg a kezdeti időkben Peyo eredeti
képregényes történeteit dolgozta fel. A mester felügyelete mellett készített
animációs széria kilenc televíziós évadon át szórakoztatott kicsiket és nagyokat
egyaránt, megszerettetve a világ számtalan országával az aprajafalvi kis
törpöket.
A
hupikék törpjei által világhírűvé vált Pierre Culliford 1992. december 24-én, 64
éves korában, Brüsszelben hunyt el szívroham következtében. Képregényrajzolói
műterme mind a mai napig létezik, s az utódai által készített új "törpénetek"
továbbra is az ő neve alatt jelennek meg.
|
|
|