HVDSZ 2000
Helyiipari és Városgazdasági
Dolgozók Szakszervezete
2000
Reprezentatív szakszervezet:
- a kommunális közszolgáltatásban,
- a megváltozott munkaképességűek
foglalkoztatásában,
- a könnyűipari ágazatban.
Szolgáltató és gyűjtőszakszervezet
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége
alapító tagja,
A Public Services International,
European Federation of Public Service Unions
tagja
Fordulj hozzánk bizalommal!
A Kommunális Dolgozók Szakszervezete tevékenységéről
A legnagyobb "jogutód" szakszervezet megalakulására 1989. november 9-én, a KDSZ I. Kongresszusán került sor, elsősorban a településüzemeltetés
területén működő szakmák (köztisztaság, településtisztaság, távfűtés,
kéményseprés és tüzeléstechnika, kertészet és parkgondozás, valamint
temetkezés) munkavállalóinak szervezésére. Ekkor még senki sem gondolta,
hogy ez a fontos, a lakosság alapszükségleteit kiszolgáló, a lakókörnyezet
minőségére olyan nagy hatást gyakorló ágazat rövid időn belül
létszámkibocsátóvá válik.
Az önkormányzatokról szóló törvény a kommunális gazdálkodó szervezetek vagyonát önkormányzati tulajdonba adta. Egyben a helyi önkormányzatok feladatává tette a szolgáltatások megszervezését, ezzel együtt megszűnt a kommunális szolgáltatások normatív állami támogatása, az ágazati minisztérium irányító szerepe, a szakmai középszintű jogszabályok normatív funkciója. A forrás- hiánnyal küszködő, tapasztalattal nem rendelkező Önkormányzatok pedig ahány, annyiféle megfontolás, meggondolás és érdek mentén vizsgálták ezeket a kérdéseket. Sokszor a pillanatnyi - legtöbbször látszat - eredmény érdekében, vélt vagy valós érdekek mentén születtek a helyi döntések, A kisebb településeken például sorra szűntek meg a költségvetési üzemek, a 240-ből mindössze 40 volt képes gazdasági társasággá, vagy Önkormányzati intézménnyé átalakulni. A városgazdasági ős a tisztaprofilú vállalatok többsége Ugyan átalakult gazdasági társasággá, de ezeken a területeken is nagyarányú Volt a létszámcsökkenés. A magas ős mélyépítő, az útépítő ős karbantartó profil, a fizetőképes kere1e hiányában Szinte teljesen leépült. A magánvállalkozások konkurenciája majdnem minden területen éreztette hatását ős a szabályozatlan feltételek között a hagyományosan működő társaságok és önkormányzati vállalatok nehezen viselték a versenyt. Azután, a 90-es évek közepétől megjelent a külföldi tőke is, különösen a köztisztasági szolgáltatások területén. A különböző negatív hatások következtében a szakszervezet érdekkörébe tartozó terültek munkavállalóinak száma 80 ezer főről 30 ezer főre csökkent. A gondokat tovább növelte a különböző kormányzati indíttatású szakszervezet ellenes intézkedések egész sora: a szakszervezeti tagok kötelező írásos nyilatkoztatása, a szakszervezeti üdültetés megszüntetése, a megnyirbált szakszervezeti jogosítványok (új munka törvénykönyve), az üzemi tanácsok megalakítása, az ágazati szakszervezeti vagyon bizonytalan helyzete stb.
Nem csoda, hogy egy Újonnan
alakult szakszervezet, amely magára maradt és még saját szervezetének
kialakításával volt elfoglalva, a megpróbáltatásokat nehezen tudta
elviselni. A megmaradt mintegy 150 alapszervezetnél a szervezettség, 50 %
alá csökkent. Az még érthető volt, hogy a korábban "sztárolt" igazgatók
döntő többsége rögtön kilépett a szakszervezetből, de az már nagy veszteség
volt, hogy ezt a példát követve elhagytak bennünket, az alapszervezeti
szakszervezeti vezetés gerincét alkotó középvezetők és a nem fizikai
dolgozók jelentős hányada is. A kétkezi munkát végzők voltak a
leghűségesebbek.
Ebben a helyzetben a legfontosabb feladatként a KDSZ életben tartását
jelöltük meg és minden tevékenységünket ennek rendeltük alá. Bevételeink
érthető lecsökkenése ugyan költség- és létszámtakarékosságra kényszerített
bennünket. Tudatosan felfüggesztettük nemzetközi munkánkat. Igaz, a
rendszerváltás időszakában, a számunkra Új nemzetközi szervezetek
fenntartásokkal fogadtak bennünket.
Sajnálatos módon nem tudtuk
tovább folytatni, a korábbi HVDSZ által olyan sikeres kulturális mecénás
tevékenységet. Csak néhány fős központi apparátust működtettünk, de nem
adtuk fel megyei képviseleteinket. Meg voltunk győződve, hogy egy sok
településen működő Országos szervezet naprakész Önkormányzati kapcsolatok,
továbbá intenzív ős közvetlen alapszervezeti segítő munka nélkül nem lehet
hosszabb távon életképes. Nem mondtunk le a rendszeres szervezeti életről
sem, rendszeresen megtartottuk testületi üléseinket. Elindítottuk a harcot,
bírósági úton a még mindig állami és önkormányzati tulajdonban, de volt
HVDSZ kezelésben lévő vagyon visszaszerzésére. Büszkék vagyunk arra is, hogy
tagságunk támogatásával végig kitartottunk Országos szövetségünk, az MSZOSZ
mellett.
Szakmai érdekképviseleti munkánk ellátásához megbízható partnerekre és Új
érdekképviseleti fórumok kialakítására volt szükség. Szerencsékre a
munkáltatói szakmai szervezetek nem fordítottak teljesen hátat. Igaz ezeket
a kapcsolatokat új alapokra kellett helyezni. Többségükkel ugyan megszűnt az
egymás üléseire történő kölcsönös protokoll meghívás, de a közös érdekek
mentén mindig kialakítható volt az együttműködés ős a kölcsönös támogatás.
Ilyen volt csak címszavakban felsorolva a Településszolgáltató Egyesüléssel,
az országban elsőként, még 1992-ben kötött ágazati kollektív szerződés; a
tripartit jellegű Fővárosi Konzultatív Fórum 1993-ban; a
Településüzemeltetési Alapítvány 1994-ben; az Országos Településüzemeltetési
Napok évenkénti megrendezése 1996-tál; az Országos Településüzemeltetési
Tanács megalakítása l997-ben. Az utóbbi két fórum létrehozásában ős
működtetésében a Belügyminisztérium is közreműködik. A 90-es évek közepétől
egy kis levegőhöz jutottunk. A munkáltatói szervezetekkel közösen, a
munkavállalóknak nyújtott szolgáltatások új rendszerének kialakításával is
volt már időnk foglalkozni. 1995-ben megalakítottuk a Településüzemeltetők
és Közszolgáltatók Országos Önkéntes Nyugdíjpénztárát. Fontosnak tartottuk a
szakszervezetekkel ős a civil szervezetekkel kialakításra kerülő
kapcsolataink erősítését és fenntartását, aminek jelentős eredménye és
szimbóluma a Magyar Közalkalmazottak és Köztisztviselők Szakszervezetével
aláírt együttműködési megállapodás csakúgy, mint a munkanélküliekkel
kialakított együttműködés. Ez utóbbinak elsősorban foglalkoztatáspolitikai
szempontból van nagy jelentősége.
Következetes,
kemény munkával a 90-es évek második felére a taglétszám csökkenését
sikeresen megállítottuk, sőt egy-egy helyen némi növekedést is
tapasztalhattunk. Elsősorban a vidéki ingatlankezelő társaságok
alapszervezetei csatlakoztak, továbbá két célvállalat tagsága is minket
választott, Az 1998-ban megtartott III. Kongresszusunkon módosított
Alapszabályunkban már megjelentek a korábbi HVDSZ-re jellemző
"gyűjtő-szakszervezeti" jegyek. Tagságunk soraiban - de tisztségviselőink
között is - folyamatosan kimutatható volt a nosztalgia a HVDSZ iránt, mely
taglétszámával, erejével (persze más társadalmi környezetben) a
munkavállalók szempontjából nagyobb erőt tudott felmutatni. Ezért 1999
tavaszán elfogadott stratégiai elképzeléseink között már megfogalmazást
nyert a bővebb profilt jobban kifejező elnevezés igénye. Felhatalmazást
kapott a vezetés, hogy kezdjen tárgyalásokat a szakszervezeti munka
fejlesztésében a rokon szakmákkal való együttműködésre, illetve ha erre mód
van, az egyesülésre. Ebben az időben keresett meg bennünket a TIDOSZ
vezetősége a szorosabb együttműködés vagy az egyesülés szándékával.