HVDSZ 2000
Helyiipari és Városgazdasági
Dolgozók Szakszervezete
2000
Reprezentatív szakszervezet:
- a kommunális közszolgáltatásban,
- a megváltozott munkaképességűek
foglalkoztatásában,
- a könnyűipari ágazatban.
Szolgáltató és gyűjtőszakszervezet
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége
alapító tagja,
A Public Services International,
European Federation of Public Service Unions
tagja
Fordulj hozzánk bizalommal!
A TIDOSZ tevékenységéről
1989. május 31-én a TIDOSZ választói értekezletet tartott, melyen ideiglenes
alapszabályt fogadott el és tisztségviselőket választott, majd megkezdte
kongresszusának előkészítését, egyben önálló szakszervezetként való
működését is.
Feladat akadt bőven, hiszen erre az időszakra került napirendre a személyi szolgáltatások terén az újabb decentralizáció, s a megalakuláskori 134 alapszervezet száma - a taglétszám stagnálása mellett - 200 fölé emelkedett. A politikai helyzetben bekövetkezett változások az előprivatizáció és a rendszerváltás egyéb negatív hatásai terhelték ezt az időszakot. A legnagyobb erőfeszítések ellenére sem sikerült elérni a személyi szolgáltatások területén a "kényszer-vállalkozás" intézményének kialakulását, illetve tömegessé, egyes területeken (pl.: fodrászat, elektromos karbantartás, stb.) szinte kizárólagossá válását. Az itt dolgozó szakszervezeti tagok vállalkozóvá alakulása kiüresítette az érdekvédelmi igényt. A szakszervezeti taglétszám rohamosan csökkenni kezdett. Ezt a folyamatot súlyosbította az önkormányzati törvény megjelenése, mely a vállalkozási tevékenységet megengedte ugyan az önkormányzatoknak, de anyagiak hiányában erre az önkormányzatoknak egyre kevesebb jutott, sőt abban érdekeltek, hogy vagyonukat likvid formákra váltsák. Ugyanakkor a privatizációs törvények nem kezelték önkormányzati tulajdonként a volt tanácsi ipari és szolgáltató vállalatokat, hanem a privatizációs Szervezet részére, mint értékesítendő vagyont biztosították. Az Önkormányzatok az értékesítés tiszta bevételéből viszont részesedést kaptak. Ez a folyamat oda vezetett, hogy a TIDOSZ alapszervezetinek létszáma rövid idő alatt megfeleződött, taglétszáma is jelentős mértékben csökkent. A folyamatot tetézte, hogy Vezetői szinten - tisztelet a kivételnek - a vezetők nem érezték a szakszervezet szükségességét, sőt sokszor a privatizációs elképzelések, illetve a tőkeigények ellenzőjének tartották a szakszervezetet, s elvárták a középvezetőktől is a szakszervezettől való elfordulást. Szinte csak a kétkezi munkások maradtak szaktársaink. A hajdani 46 ezres tagság 5 év alatt negyedénél kevesebbre fogyott, a cégeken belüli szervezettség pedig a 90 % feletti értékekről sok helyen 50 % alá került. Jól mutatja, ezt az ÜT választások eredménye is, hiszen a támogatottság szintjének változatlansága mellett 1993-ban a volt HVDSZ terület több, mint 20 %-át reprezentálta a TIDOSZ, míg 1995-re részaránya 12.68 %-ra esett vissza. Természetesen a létszámcsökkenés a tagdíjbevételekben is jelentős visszaesést eredményezett, annak ellenére, hogy a TIDOSZ III. kongresszusa már az arányokon is változtatott, az alapszervezetek és a szakszervezeti központ fele- fele arányban részesedtek a tagdíjakból.
A negatív folyamatban azért sikerült eredményeket elérnünk. Sikerként könyvelhetjük el, hogy meg tudtuk tartani a célvállalati kört a privatizáció viharaiban is, ami a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának egyik kulcsa, csakúgy, mint a szociális foglalkoztatók teljes ellehetetlenítésének megakadályozása. A privatizációban több helyen is eredményes volt a munkavállalók tulajdonszerzésének biztosításáért folytatott tevékenység, több MRP szervezet, illetve dolgozói tulajdonú társaság alakult. Sajnos ez a foglalkoztatottságban nem jelentette a korábbi létszámok megőrzését. Eredmény volt az elektromos karbantartóknál a kollektív keret-szerződés, mely a kényszervállalkozóvá váló kollégák vonatkozásában jelentős védettséget jelentett, különösen az induláskor. Ennek alapján sok munkaügyi pert is nyert a szakszervezetünk által biztosított jogi képviselet.
A TIDOSZ 1990-ben felmérte,
hogy a tanácsi ipar mennyire külpiac-függő. Ebből a felmérésből kitűnt, hogy
a vállalkozások összteljesítményének Csupán töredéke jut exportra, a
termelés nagy része belföldi felhasználásra, hazai igény kielégítésére
készül. Aztán a KGST megszüntetésekor kiderült, hogy a belföldön
értékesített teljesítmény nagy része más üzletek révén (pl.: épületek
berendezéseiként, alkatrészekként, stb.) került a piacokra, tehát a termelés
volumenének jelentős részére nem volt igény. Ez sok tanácsi vállalatból
alakult társaság piac nélkül maradását jelentette. Elsősorban a könnyűipari
vállalkozások - korábbi bérmunka kapcsolataik révén - tudtak piacot váltani.
Ezeken a területeken maradt meg leginkább a szakszervezeti tagság is.
A szakszervezet a taglétszámvesztéssel és a bevételkieséssel, illetve a
külső környezet szakszervezet-ellenes fellépésével kapcsolatosan keletkezett
meggyengülését nehezen viselte. Alapítvány létrehozásával legalább részben
biztosítani tudta tagjai részére szociális rászorultság alapján a
segélyezést, az üdülési lehetőséget, illetve támogatni tudtuk egyes
alapszervezeteinket sport és kulturális téren. A kilencvenes évek második
felében az alapítvány évi mintegy 6-8 millió forintos támogatást tudott
biztosítani az előzőekben felsorolt célokra.
Ugyanakkor elkezdte felélni a tevékenységében nélkülözhetetlen "szervezetet" is, hiszen a megyei képviseletek fenntartásában a KDSZ-szel közös megyei apparátus finanszírozására nem futotta, társadalmasítani kellett a feladatok megoldását. Ez viszont rontotta a két együttműködő szervezet közötti viszonyt.
1997-98-ra sikerült a
taglétszámot és a bevételeket stabilizálni, de ez csak a lassú
fennmaradáshoz volt elegendő, a tagság hatékony érdekvédelme és képviselete
ennél többet igényelt. Ezért a TIDOSZ intézőbizottsága többször foglalkozott
az erők egyesítésével történő előrelépés gondolatával. 1992-ben még korai
volt e gondolatot felvetni, hiszen a testület tagjai akkor még nem látták
előre a csak sejthető folyamatokat, a fokozatos leépülést, de 1997-ben már
eljutottunk az egyesülés szükségességének megfogalmazásához. A vezetés
kétirányú felhatalmazást kapott: a hagyományok alapján a HVDSZ
utódszervezetei felé való kezdeményezésre, illetve a könnyűipari szakmák
irányába való tájékozódásra.