Nőnap, amazonnap?
Korunkban mindennek ünnepe", külön napja van, az állatoktól kezdve a fákon át
az egészséges életmódig. Ez a dömping egyrészt relativizálja a valóban
magasztos, szakrális tartalmú ünnepek jelentőségét, másrészt komolytalanná teszi
a mégoly jó szándékot is. Vannak azután olyan évente ismétlődő napok is, amelyek
eredetéről és valódi jelentéséről mit sem tudunk. Ilyen a mélyégesen baloldali
gyökerű nemzetközi nőnap, melyet jobboldaliként nem tekinthetünk ünnepnek.
A nő, a nőiség mindig különleges helyet foglalt el az emberiség
kultúrtörténetében. A művészek minden korban magasztalták és bókokkal halmozták
el a nőket, s voltak és vannak matriarchális társadalmak is. Még a keresztény
középkorban is kultuszuk volt, a lovagkor a hősiesség legfőbb jutalmának az
imádott nő kegyeit tekintette.
Szinte közhely, de züllött korunkban mégis szükséges leszögezni: a nőknek
ugyanúgy megvan a saját szerepük és hivatásuk az életben, mint a férfiaknak. Egy
nő minden tiszteletet és nagyrabecsülést megérdemel, ha hivatásának magas fokon
megfelel. De elleneznünk kell, ha valaki a természettel szembeszegülve meg
akarja tagadni saját valóságát.
A modern világban a normális élet sok más alapjához hasonlóan a nemi szerepek is
összekeveredni, szinte helyet cserélni látszanak. Hogy ez így történik, abban
nem kis szerepe van az úgynevezett nőnapnak és a feminista mozgalmaknak.
A nemzetközi nőnap Clara Zetkin (1857-1933) agyszüleménye. Clara Zetkin a német
Szászországban született, tanítónőből lett megszállott szociáldemokrata amazon,
később Németország Kommunista
Pártjának alapító tagja. Ő szerkesztette a Gleichheit (Egyenlőség) című
szociáldemokrata lapot 1892 és 1917 között, s azok közé tartozott, akik minden
módon akadályozni próbálták Németország első világháborús erőfeszítéseit. 1920
és 1933 között a Sztalin irányítása alatt tevékenykedő Kominternégisze alatt
dolgozott, és barátságban állt két hírhedt kommunistával, Karl Liebknechttel és
Rosa Luxemburggal, akikfőszerepet játszottak Németországban az első világháború
utáni baloldali zavargásokban. Clara Zetkin részt vett a II.Internacionálé
megszervezésében, 1907-ben pedig ő hívta össze az első nemzetközi szocialista
nőkonferenciát. Javaslatára a baloldal 1910-től rendszeresen megünnepelte az
úgynevezett nemzetközi nőnapot, amely azért lett március 8-a, mert 1857-ben ezen
a napon New Yorkban nagy tüntetést rendeztek a ruhagyári munkásnők.
Clara Zetkint főleg a nők munka- és életkörülményei foglalkoztatták.
Munkálkodása kifejezetten materiális alapú volt, és kizárólag a proletariátus
asszonyaira korlátozódott. Clara Zetkin a nőies nő helyett a harcias amazon
prototípusa volt. Ez a típus később a szovjetkorszak sokkoló plakátjain hirdette
a férfias traktorista nők felsőbbrendűségét. Ez a nőtípus állva pisil és
szivarozik", amint azt egy bugyuta amerikai komédia nem kevésbé bugyuta
szereplője kivételesen találóan megállapította.
Clara Zetkint minden feminista szervezet elődjének és példaképének tekinti. Ez a
feminizmus azt hirdeti, hogy a nőknek a hitvesi, anyai hivatás helyett
karriert kell csinálni. A női bájt gyengeségnek, elmaradott, középkori
jelenségnek tekintik, és sikerre, önmegvalósításra törekednek. Mindenáron.
Korunk öntudatos feministái lenézik, aki gyermeket, netán több gyermeket vállal,
vagy kimossa és kivasalja egy férfi gatyáját. Mindez megalázó számukra - ők
inkább intrikáló felsővezetők, beosztottakat irányító
amazonok akarnak lenni. A jelenség persze Clara Zetkin fellépése előtt is ismert
volt, gondoljunk csak a franciaországi jakobinus forradalom guillotine-os
vérengzéseit minden nőiességtől mentesen, kéjes örömmel szemlélő szövőnőkre. Nem
véletlen, hogy a jakobinus forradalom szimbolikus alakja Marianne, a rongyos, de
céltudatos és kellőképpen kegyetlen fúria. A mai Marianne-ok, Clara Zetkin
utódai semmivel sem finomabbak, mint az említett szövőnők. Nőiség helyett
nőizmust" hirdetnek, méltányosság, tisztelet és gyengédség helyett egyenlőséget
követelnek. Mintha az egymást kiegészítő részek (férfi és nő, jin és jang)
bármikor is egyenlőek, azonosak lehetnének. (Ámbár manapság már megjelentek, sőt
sok esetben sztárrá" avanzsáltak az egyenlőek": a férfias nők és a nőies
férfiak. Nem kétséges, hogy olyan korban élünk, amelyet Bayer Zsolt találóan
nevezett hanyatláskori Rómának.) Érdekes, hogy a lelkes feministák komoly
technikai problémák esetén (kiég egy villanykörte) gyakorta felfüggesztik a
feminizmust, amíg a szexista", hímsoviniszta" férfi orvosolja a bajt...
A feministák egyik kedvenc szófordulata, hogy a férfiak a nőket szexuális
tárgynak" tekintik. Ez az álláspont álszent és abszurd. Igen, amióta világ a
világ, létezik szexualitás, amelynek megvan a maga metafizikája és intimitása,
amelyet pontosan azok gyaláznak meg, akik tüntetéseken, konferenciákon,
publicisztikákban magyarázzák oda-vissza a szexualitást pusztán materiális
szemszögből, talán önnön (szellemi) libidójuk hitványságának leplezésére. A
szexualitással, a női vonzerővel, a természet rendjével gyakran éppen a
feministák élnek vissza. A politikai korrektség" nevezetű idiotizmus
szülőhazájában, az Egyesült Államokban szexuális zaklatás vádjával könnyen
bíróság előtt találhatja magát az a férfi, aki szemügyre vesz egy vonzó nőt.
Azaz, egyes helyeken büntetik, ha valaki elismeri a
szépséget,a harmóniát. Talán nem kell különösebben ecsetelnünk ennek az
abszurditását. Félreértés ne essék: nem vagyunk a női méltóság ellen. Épp
ellenkezőleg. A női méltóság, az egyetlen egészséges férfi számára sem
nélkülözhető igazi nőiség hívei vagyunk. Ezért fontos, hogy a nemzetközi nőnap
eredetét és hátterét, torz ideológiáját a maga valóságában mutassuk be.
Március nyolcadikán a férfiak nagy többsége gépiesen elbandukol a virágárushoz,
és csokorral kedveskedik hölgyismerőseinek. Ez persze kedves dolog, de
sajnálatos módon az esetek nagy részében nem szívből jövő gesztus, hanem a
szokásoknak való megfelelés kényszere. Azaz, nélkülözi az ünnep emelkedettségét.
Az ünnep Mircea Eliade szerint azt jelenti, hogy valamilyen mitikus múltban, a
kezdeti" időben lezajlott szakrális esemény újból jelenlévővé lesz. Ennek során
az ember a profán időfolyamból átlép" a mitikus múltba, amely így újra és újra
jelenvalóvá válik. Az úgynevezett nemzetközi nőnap nem felel meg az eliadei
kritériumoknak, nem szakrális tartalmú ünnep, hanem egy baloldali gyökerű,
politikai hátterű nap. Nem a nők, hanem az amazonok napja. Számunkra nem ünnep,
azért, mert a konzervatív férfiak az év háromszázhatvanöt napján tisztelik a
pótolhatatlan, nőies nőket.
Ágoston Balázs, Magyar Demokrata