
Ha
lemerült az akkumulátor...
Bizonyára
már sokan jártunk úgy, hogy egy hosszabb állás
után, vagy ha mondjuk égve felejtettük a fényszórót,
az autó akkumulátora lemerült. Jó esetben még van
benne annyi erő, hogy beindúljon a motor, de
általában sajnos nem ez a helyzet és ilyenkor
gyalogolnunk kell.
De
mit tegyünk az akkumulátorral?
Nem,
nem kell rögtön újat venni. Kis szerencsével tényleg
csak lemerült és csak fel kell töltenünk.
Lent
az utcán:
Ilyen
esetben szükségünk van egy segítő autóstársra és
egy úgynevezett "bika" kábelre. Ez
valójában két kábel, amivel az akkumulátorokat
össze tudjuk kötni egymással.

A
bikakábel, szinte bármelyik autosboltban beszerezhető,
de inkább kerüljük az olcsó,
bevásárlóközpontokban kapható példányokat.

A
kisegítő járművel álljunk olyan közel, ahogy csak
lehet, de a két kocsi ne érjen össze.
Szóval
a művelet sikerességét elősegíthetjük, ha a
lemerült járműben minden felesleges fogyasztót
(rádió, ablakfűtés, fényszórók,
fűtésventillátor) kikapcsolunk. Ezután a lemerült
autó akkumulátorának pozitív (+) pólusát kössük
össze a segítő jármű akkujának pozitív polusával.
Ehhez a piros kábelt használjuk. Majd a másik, fekete
kábelt kössük a kisegítő jármű akkujának negatív
pólusára, a kábel másik felét pedig a lemerült
autó motorterének egyik fémes részére (test) . (Ne
kössük az akkumulátor negatív sarujára!)
A
segítő jármű motorját járassuk magasabb fordulaton,
miközben a lemerült járművet megpróbáljuk
beindítani. Sikeres indítás után még járassuk a
két kocsit összekötve úgy három percig, majd
szétválaszthatjuk őket.
Annak
érdekében, hogy a szétválasztáskor ne keletkezzen
feszültségcsúcs, a lemerült autón kapcsoljunk be
minél több fogyasztót, (ablakfűtés, fűtő
ventillátor, (a fényszórókat ne kapcsoljuk bemert
esetleg kiéghetnek!!!)) Ezután a fekete (-)kábelt
távolítsuk el először, majd ezután a piros (+)
kábelt.
A
most már járóképes lemerült akkus autóval menjünk
jópár kilómétert és csak azután állítsuk le újra
a motort. Általában 40km utazás után az akkumulátor
teljesen feltöltődik.
A
lemerült akkumulátor otthoni feltöltése:
Ha
van saját akkumulátor töltőnk, akkor mi magunk is
könnyedén feltölthetjük az akksit néhány óra
alatt.

A
legegyszerübb töltőkön szinte semmit sem kell
beállítanunk, csak rá kell kötnünk az akkumulátort
, majd feltölteni.
Egy
ilyen töltő, mint a képen 4 Amperrel tölt, ami azt
jelenti, hogy pl egy 45Ah-ás akksit 11 óráig kell
töltenünk, hogy teljesen feltöltődjön. (11x4=44,
vagyis 44 Amper)
Szereljük
ki az akkumulátort a kocsiból, először a negatív (-)
vezetéket válasszuk le, majd csak ezután a (+)
pozitívat!
Töltés
elött néhány dolgot érdemes megnézni az akksin.
Először is, ha a sarukon fehér bevonat, úgynevezett
szulfátos réteg van, azt tisztítsuk le, pl
csiszolópapírral. Ezután az akkumulátor tetején
lévő, általában 6 db kör alakú ellenörzőnyílás
sapkáit csavarjuk ki és ellenőrizzük az
elektrolitszintet a cellákban. A sapkát egy öt forintos
érmével könnyedén lecsavarhatjuk.(Az úgynevezett
gondozásmentes akkumulátorokat ne próbáljunk meg
szétszedni, de ugyanúgy tölthetők, mint normál
társaik) Ha fentről belenézünk, látnunk kell egy
jelzést, amíg az elektrolitszintnek érnie kell. Ha
alacsony a szint, akkor desztillált vízzel (csakis
desztvízzel) töltsük fel a megfelelő szintig.
A
sapkákat töltés alatt se rakjuk vissza, mert a
töltés folyamán hidrogén gáz keletkezik, ami így el
tud távozni és nem okoz túlnyomást az akksin belül.
Épp emiatt kerüljük a nyílt láng használatát és
lehetőleh jól szellőző helyen töltsük az
akkumulátort. Vigyázzunk, hogy az akksiban lévő sav
ne fröccsenjen a bőrünkre!
A
töltés megkezdése után nem sokkal a töltő már
jelezni fogja, hogy feltöltötte az akksit, pl egy zöld
led világítani kezd, vagy a mutató eléri a
13-14Voltot, de ilyenkor az akksi még nincs teljesen
feltöltve, és az úgynevezett "csepptöltés"
továbbra is zajlik. Várjuk meg, míg teljesen fel nem
tölt, vagy le nem telik a szükséges idő.
A
töltés végeztével csavarjuk vissza a kupakokat az
akksi tetejére, és már használhatjuk is.
Ne
feledjük el az autóban lévő kábelsarukat is
megtisztítani, mielött visszarakjuk az akksira őket.

Beszerelésnél
mindíg a pozitív (+) sarut rögzítsük először, majd
csak után a testet (-).
Ha
a töltés után néhány nappal ismét lemerül az
akkumulátor, vagy nem sikerül feltölteni, akkor sajnos
valami komolyabb gond lesz.
Mielött
új akksit vennénk érdemes megnézetni a generátort,
hogy mennyi áramot termel, vagy egyáltalán termel e.
Voltmérővel mérjük meg az akkumulátor töltését
álló, majd járó motornál is. Álló motornál kb. 12
Voltnak kell lennie, mígy járó motornál kb 14 Volt
körül kell lennie a töltésnek.
Amennyiben
új akksira van szükségünk ne vegyünk sokkal nagyobb
teljesítményűt, azzal, hogy "na ez most aztán
biztos nem fog lemerülni, mert 30 Amperral
nagyobb". A széria generátorunk nem lesz képes
egy ekkora akkumulátort feltölteni és az hamar tönkre
is megy majd. A gyári akkunál max 5Ah-val érdemes
nagyobbat venni, de az is felesleges, kivéve ha valami
igen komoly hi-fi rendszerünk van. A gyári akkunak is
minden körülmények között tökéletes indítást
kell biztosítania!

A
rossz akkumulátort ne dobjuk a kukába, hanem vigyük el
az első akkumulátort áruló bolthoz, ahol díjmentesen
átveszik.
|