Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv


Hogyan cseréljünk külső kormánygömbfejet? Hát így:


Elöbb vagy utóbb minden kocsin eljön az idő, amikor a kormány gömbcsuklóit cserélni kell. Ebben a cikkben a külső gömbcsuklókról lesz szó. (Van ugyanis belső gömbcsukló is, de az viszonylag ritkábban szorul cserére, illetve jóval bonyolúltabb a csere menete is.)

De honnan tudjam, hogy mikor kell cserélni a gömbfejet? Nos erre több apró jel is utal, pl megnövekedett a kormány holtjátéka, gyakran kell egyenesen haladva apró kézmozdulatokkal korrigálni az irányt, a kormányt álló helyzetben erősebben megrángatva (oldalirányban) kopogó hangot hallani, illetve ugyanígy kopog ha göröngyös úton haladunk (ne keverjük össze a kitámasztó gömbcsukló kopogásával), de biztos jele az elfáradt gömbcsuklóknak (és ez minden gömbcsuklóra igaz) ha a porvédő gumi kiszakadt, ill repedezett. Ekkor ugyanis a por és víz bejut a gömbccsuklóba és tönkreteszi azt.

Teszt: Balra teljesen kifordított keréknél egy ember kézzrl fogja meg a jobb oldali kormánygömbcsuklót amíg egy másik a kormányt mozgatja jobbra, ill balra. Ha kézzel lógást, kopogást mozgást érzünk, esetleg szemmel láthatóan mozog, akkor itt az ideje a cserének.

Először is, már nem árt jó előre befújni mindent csavarlazítóval. Azok a csavarok, amelyhez már régen nem volt nyúlva előszeretettel rozsdásodnak össze. Főleg az alváz körül, ahol víz, por és sár érheti az alkatrészeket.

A cserével megváltozik a keekek összetartása, mivel az új gömbcsukló nem 100% ban ugyanakkora, mint a régi, illetve származhat más gyártótól is. Így, még ha számoljuk is, hogy levételkor mennyit csavartunk a régi gömbcsuklón és ugyanannyit csavarunk az újon, amikor felrakjuk, akkor sem biztos, hogy ugyanolyan helyzetben fog állni a kerék mint azelött.

Sokkal jobb módszer, ha még mielött bármit is csinálnánk, egy alkoholos filccel megjelöljük a nyomtávrudat a gömbccsukló mögött egy tetszőlegesen kiválasztott ponton és lemérjük a távolságot a jel és a gömbcsukló közepe között. Miután felrakjuk az új gömbcsuklót, azt egyszerűen ugyanakkora távolságra állítjuk ettől a ponttól, mint a régi, így minimalizálható a futómű geometriájának megváltoztatása.

Emeljük fel a javítandó oldalon a kocsit és vegyük le a kereket. (A kormányt tekerjük ki teljesen ellentétes irányba. (Bal oldali javításnál jobbra, a jobb oldalon pedig balra) ) Fújjunk be mindent ismét csavarlazítóval (a koronás anyát és a gömbcsukló tövében lévő ellenanyát is, ami a nyomtávrúd tövében csücsül) Első lépésben a nyomtávrúdon lévő ellenanyát lazítsuk le. Ezt egy 22-es villáskulccsal lazíthatjuk le. Ha nagyon meg van szorúlva, akkor gumikalapáccsal ütögessük meg a villáskulcsot és így meg fog indúlni az anya. Ezután fogóval vegyük ki a biztosító szeget a koronás anyából és lazítsuk le az anyát. (Ne tekerjük le teljesen) A legegyszerübben egy pár ezer forintos gömbfejpréssel tudjuk kinyomni a gömbcsuklót. (Ennek hiányában üssük meg kalapáccsal a csonkállványt a gömbcsukló tövénél. Pár ütés kell csak és a gömbcsukló feje szépen kipattan.)

Most már csak le kell csavarni a nyomtávrúdról a gömbcsuklót. (Persze miután levettük róla az anyát). Ha a gömbfejjel együtt az egész nyomtávrúd is elforog, akkor fogóval fogjunk rá a rúdra, miközben letekerjük a gömbfejet. (A rúdon van egy erre a célra kialakított rész, ahol meg tudjuk fogni a rudat, villáskulccsal, vagy fogóval)

Sokféle gyártó sokféle alkatrésze kapható a piacon, így bőven van kínálat. Nem kell megijedni, ha valamelyiken koronás anya helyett önzáró anya van, az is ugyanúgy megteszi. (Az én új gömbcsuklóimon is ilyen.)

( Bár az új gömbcsuklók beszerelésre készen kaphatók, nem árt azért egy kis extra zsírt tenni a gumiharang alá. A gömbcsuklók ill féltengelyek esetében a legjobb választás a grafitos zsír. Ugyanis jobban ellenáll a víznek.)

(A legegyszerübb ha levesszük magát a gumit a csuklóról. A fémkarika könnyedén levehető és így hozzáférünk a gömbcsukló belsejéhez. Túl sokat ne nyojunk bele, mert beszereléskor úgyis kipréselődik a többlet. Zsírozás után ne felejtsük el visszatenni a fémgyűrűt. )

Érdemes a nyomtávrudat megtisztogatni, majd jöhet az új gömbcsukló. Szépen csavarjuk fel a menetes rúdra, majd állítsuk be ugyanarra a távolságra, ahol a régi volt. (a gömbcsukló fejének közepétől mérjünk!) Még ne szorítsuk rá az ellenanyát.

Kössük vissza a csonkállványra a kart. és húzzuk meg az anyát.(Meghúzási nyomaték 15-34Nm.) Végezetül pedig a csukló tövében lévő ellenanyát szorítsuk rá. Ehhez fogjuk meg a gömbcsuklót egy villáskulccsal a tövében erre kiképzett részen és tartsunk ellen, miközben az anyát egy másik kulccsal meghúzzuk. Így nem fordul el az egész a meghúzás alatt. Közben figyeljünk arra, hogy a nyomtávrúd ne fordúljon el, miközban az anyát visszacsavarjuk, különben oda a beállításunk.

A kerék visszaszerelésével, készen is vagyunk.



A gömbcsuklókat párosával érdemes cserélni, mert ha még jó állapotban is van a másik, valószínüleg az is olyan idős, mint a most cserélt darab és várhatóan hamarosan amúgy is tönkremenne.

Következő utunk pedig a futóműveshez vezessen, mert akármilyen ügyesek voltunk, mégsem lehetünk annyira precízek, mint egy lézeres futóműállító gép. (A saját kezű cserével úgyis spóroltunk annyit, amiből kijön a beállítás díja.)

(Érdekesség, hogy az autón általában a jobb oldali futóműalkatrészek mennek tönkre hamarabb. Ez nem a gyártási technológiának köszönhető, hanem a rossz minőségű utaknak. Az úthibák és kátyuk zöme ugyanis az úttest jobb szélén keletkezik általában, illetve azokat javítják ritkábban, mert egy kátyú az út közepén, azért sokkal feltünőbb, mint az út szélén (ahol észrevétlenül elbújnak).