
Olajcsere
Olajcsere
menete:
Hyundai
Accent esetében az olajcsere periódusa 15-ezer megtett
kilóméter, illetve egy év. (Én jobban szeretem a
10-ezrenkénti olajcserét, de nem lesz semmi baja ,ha
csak 15-ezrenként cseréljük. Az olajok és a motorok
gyártási technológiája sokat fejlődött a tízezres
olajcsere szabály óta)
A
művelet elött lehetőleg egyenes talajra állítsuk a
kocsit és gondoskodjunk a fáradtolaj begyűjtéséről
is, egy megfelelő edénybe. Szerelőaknások előnyben.
Az
olajcserét meleg motornál végezzük, mert a
felmelegedett olaj könnyebben kifolyik, mint a hideg,
dermedt olaj. Épp emiatt vigyázzunk is, hogy
leeresztésnél ne égessük meg magunkat a forró
olajjal!
Először
is vegyük le a szelepfedélről az olajsapkát. Húzzuk
ki az olajnívó pálcát is. Ezután a kocsi alatt
csavarjuk ki a leeresztőcsavart ( Az olajteknő alján )
és hagyjuk a fáradtolajat kifolyni. Miután már csak
csöpög az olaj, csavarjuk le az olajszűrőt is. Ekkor
ismét elkezdhet folyni az olaj a motor alján és az
olajszűrő alatt is (készüljünk fel). A művelet
végén, amikor már nem csöpög több olaj, zárjuk
vissza a leeresztőcsavart. Az új olajszűrőbe
töltsünk némi olajat és a szűrő gumitömítését
is olajozzuk be, ezután kézi erővel csavarjuk fel. (ne
használjunk semmilyen eszközt a meghúzásra, csupán a
kezünket)
A
szükséges mennyiségű olajjal töltsük fel a motort.
Betöltés közben két liter után kezdjük el
folyamatosan ellenőrizni az olajszintet a nívópálca
segítségvel. A nívópálcán két jelzés van, az
egyik a minimum, a másik a maximálisan megengedett
olajszintet jelzi. Az olajszintnek e két jel között
kell lennie. Vigyázzunk, nehogy túltöltsük, mert az
káros lehet a motor tömítéseinek! (Ha túl sok az
olaj, a motor ki fogja nyomni a szimmeringeken, ezáltal
tönkretéve azokat)
Ha
kész vagyunk, ellenőrizzük le, hogy nincs e
szivárgás és az olajsapka visszahelyezése után
indítsuk be a motort. Várjuk meg ,amíg feláll az
olajnyomás és már mehetünk is. (Az elején kicsit
tovább fog égni az olajnyomást jelző (ill annak
hiányát jelző) lámpácska, emiatt ne ijedjünk meg.
Pár km megtétele után ismét ellenőrizzük az
olajszintet és ha szükséges töltsünk utána.

A
használt fáradtolajat ingyenesen leadhatjuk az erre
kijelölt lakossági hulladékudvarokban.
Olajcsere
a váltóban:

Igaz,
kicsit ritkábban, mint a motornál, néha azért a
váltóban is érdemes olajat cserélni.
Tehát,
a váltóba a legjobb választás a Castrol SMX SAE
75W-85 típusú olaj, de szabadon választható
bármilyen 75W-85-ös hajtóműolaj is.
A
váltóba szükséges olaj mennyiséga 2,2 liter.
Először is, mindíg a betöltőcsavart csavarjuk ki
először, mert ha valamiért ez nem sikerül és már
liengedtük belőle az olajat, akkor ott maradunk egy
üres, olaj nélküli váltóval, amivel sehova nem
tudunk menni, amíg valahogy vissza nem varázsoljuk bele
az olajat. A betöltőnyílás a motor első részén a
váltó és a hűtő között van (a váltón) egy 17-es
kulcsnyílású csavar. Ez egyben a szintjelző is. Ha
beletöltöttük a szükséges mennyiséget, az olajszint
eléri ezt a nyílást és elkezd kicsordogálni. Ekkor
befejezhetjük a feltöltést és visszazárhatjuk a
csavart.
Olajcsere
menete:
Alul
a váltó alján van egy 24-es kulcsnyílású csavar. Az
a leeresztő. Miután levettük a csavart a
betöltőnyílásról, helyezzünk egy edényt a váltó
alá és csavarjuk ki a leeresztőcsavart. Ekkor elkezd
kifolyni a használt olaj. Várjunk amig az összes olaj
kifolyik belőle és a csöpögés is abbamarad. Zárjuk
vissza a leeresztőcsavart majd egy gumicső és egy
tölcsér segítségével töltsük fel a váltót a
megfelelő mennyiségű olajjal. A váltóolaj sokkal
sűrűbb, mint a motorolaj, ezért tovább tarthat
betölteni. Itt is segít, ha az olajat betöltés elött
felmelegítjük, pl forróvizes fürdőben. Ha
befejeztük a betöltést, zárjuk vissza a
betöltőnyílást és készen is vagyunk.
Tipp:
Ha az új olaj ellenére télen hideg motornál kicsit
nehezebben veszi a fokozatokat a váltónk (leginkább az
egyes, ill kettes fokozatot) akkor töltsünk egy deci
automata váltóolajat a váltóba. Ez segíteni fog.
|