Testbeszéd

A kutatások szerint a non-verbális kommunikáció elemei közléseink 65%-t teszik ki. A nem 
szavakkal való közlés nem szándékos és nem tudatos, a tudatalattink irányítása alatt áll.
A szavak az információ átadását szolgálják, a mimika, a testtartás, a gesztusok az érzelmeink 
kifejezését segítik. Aki érti a testbeszédet, könnyebben eligazodik saját magán, illetve 
környezetében. A kommunikációnk akkor hiteles, ha a verbális és a non-verbális 
kommunikációnk összhangban van egymással, mindkettő ugyanazt fejezi ki. Tehát igen 
fontos tudnunk, hogy a non-verbális kommunikáció eszközei megerősítik vagy 
megváltoztatják, nyomatékot adnak a szavainknak, megerősíthetik vagy gyengíthetik a szóbeli 
üzenetünk értelmét.
A metakommunikáció eszközei a következők: 
	mimika 	
	         - arcizommozgások összefoglaló neve 
	         -összesen hét érzelem tükröződik az arcon: öröm, meglepetés, félelem
	szomorúság, harag, undor és érdeklődés
	          -az arc mimikai szempontból legfontosabb fő vonalait és pontjait használják fel 
	az érzelem kifejezésére (ezek a szem pontja, a szemöldök és a száj vonalai)
	          -különleges jelentősége van a tekintetnek: szemkontaktus jelezhet intimitást, 
	vonzalmat, agressziót
	pantomimika
	          -végtagok mozgása 
	          -gesztusok: A gesztusok közé a fej, kezek és a karok mozgását soroljuk. E 
	testrészek 	általában mozgásban vannak. E mozgásoknak jelentésük van, 	egy 
részük tudatos, 	másik felük öntudatlan. A gesztusok szabályozó funkciót 	töltenek be, 
a kommunikáció folytatását, gyorsítását, megszakítását, 	magyarázatát kérve. A gesztusok 
nagyon sok zavarjelet közvetítenek, 	például a feszültség jelét. A gesztusokban gyakran 
	tükröződnek a 	szimbólumok, például a karikagyűrűjével játszó nő a 
házasságának 	gondjaival küzd. 
	testtartás: viszonyt, álláspontot, szubjektív értékelést fejez ki. 
	vokális mimika
	          -hangsúly, hanglejtés, tempó, szünetek, sóhajok, kiáltások- a beszédet kísérik
	proxemika ( térközszabályozás )
	          -kapcsolatban lévő felek közti téri elrendezést jelenti 
	Zónatávolságok:
Intim zóna: 15-45 cm. érzelmileg közelállóknak szabad érzelmileg az intim 
        zónába behatolni. Ide tartoznak a szülők, házastárs, közeli 
  barátok
Személyes zóna: 46cm - 1,2 m. Ekkora távolságra állunk másoktól 
    koktélpartikon, hivatalos és társas összejöveteleken és társas 
    találkozókon.
Társadalmi zóna: 1,2 m - 3,6 m. Ekkora távolságra állunk idegenektől,
     mindazoktól, akiket nem ismerünk eléggé.
Nyilvános zóna: 3,6 m- . Ez a megfelelő távolság, ha nagy létszámú csoporthoz 
    intézzük szavainkat. 


Magabiztosságot fejezhetünk ki a következőképpen:
Az egyenes tartás, kissé terpesztett lábakkal a legjobb, ha valaki a 
magabiztosságát akarja kifejezni. Minél távolabb kerülnek egymástól a bokák, az álláspont 
annál egyértelműbb. Az egyidejűleg jobbra hajlított fej és az összekulcsolt karok várakozást 
sejtetnek – továbbá jelzik a beszélgetőpartnerben vagy az elhangzottakban való kételkedést.

Nyugtalanság:
Aki nem akar hosszasan időzni valahol, csak a szék első negyedét foglalja el, ezzel is 
jelezve, hogy hamarosan feláll. Az előre döntött felsőtest, a combokra támaszkodó kéz és 
az elfordított arc úgyszintén mutatja: most már elég, menni akarok!
Az egymásra helyezett lábak, az összepréselődő combok szorongásról
árulkodnak. Ha az átvetett lábat még be is akasztja a támaszkodó mögé, azt sugallja vele, 
hogy minden probléma dacára, nem szeretne változtatni a helyzetén. Összességében: 
bizonytalanság és félelem az úr. Minél távolabb van egy testrész az agytól, önkéntelen 
mozgása annál kevésbé befolyásolható. Az izgatottság leggyakoribb jele a lábbal való 
dobolás. 

Őszinteség:
Minél nagyobbra nyílik a száj, annál őszintébbnek hat a nevetés. Ezt hangsúlyozzák a 
sugárzó szemek és a felhúzott szemöldök is. 
A szemöldök felhúzása őszinte válasz valamely ijesztő vagy különleges eseményre. Ha a 
fej előrehajlik, az ujjak vagy az egész kéz a száj elé kerül – az illető visszatartja 
átgondolatlan, ösztönös kitöréseit. 

Elfordulás:
A szinte rezzenéstelen arc részvétlenséget tükröz. Ezt erősíti a váll fölötti szúrós pillantás. 
Alighanem rosszall valamit, s megvetésével akar büntetni. 

Árulkodó kezek:
Gyerekes gesztus a hüvelykujj rágcsálása. Gyakran csinálják felnőttek is, ha feszültségüket 
akarják levezetni. A pózt lehetne egyszerűen a zavartság jelének is tulajdonítani. Ha 
azonban éppen vita zajlik: az illető a másik orra alá akar dörgölni valamit. Aki beszéd 
közben szája elé teszi a kezét, meg akarja akadályozni, hogy valami meggondolatlant 
mondjon. Ha ezalatt a könyökén támaszkodik, és álla a tenyerében nyugszik, valószínűleg 
elgondolkozott - vagy egyszerűen fáradt.
Az összekulcsolt kéz: biztos barikád. 
Mindkét vállát felemelve, karjait nyitott tenyérrel kifelé fordítva, felvont szemöldökkel nem 
állíthatja, hogy teljesen tisztán érti a kérdést.
Ne keresztezze karjait magunk előtt a mellkason, mert így eltakarjuk a figyelőfelületet, a 
mellkast!
Érzékeljük, ha valaki csak ránk néz, vagy ha felénk is fordul, az mennyire mást jelent. A
figyelőfelület bezárása azt jelenti, hogy nem érdekel, másra gondolok, ellenséges hírt hallok.
A zsebre dugott kéz egyrészt kivagyiságot sugall, másrészt néma jele annak, hogy az illető 
gátlásos, nincs kellő önbizalma.
Állva, beszélgetésnél javasolt a hátul nyújtott karokkal kézfejekben összefogott tartás. Ezáltal 
a mellkas, a figyelőfelület kissé előredől, hangsúlyt kap – ennek jelentése: odafigyelek rád 
(lásd a királyokat, trónörökösöket). 
Evidencia, hogy az ökölbe szorított kéz agresszív – visszafojtottságot jelent.
Tanult ember benyomást kelti, ha az egyik behajlított karján a zakó mandzsetta részét fogja 
meg a másik kezével.



Ülés módunk is sok mindent elárul rólunk:
Soha nem szabad nagy terpeszben ülni, elfeküdni vagy háromszögben térden keresztezni a 
lábat – az öl mutogatása a vezérhím jele, az alul-kulturáltság jele.
A nők, ha lehet, ne tegyék keresztbe a lábukat, a zárt térddel ferdén tartott alsó lábszárak 
nagyon elegánsak.

Szemkontaktus:
Akire nem néz rá, azzal nem kommunikál. Fontosabb a szemkontaktus megteremtése, mint a 
kézfogás! Ne nézze mereven a másik szemét (ne szemezzen vele), hanem nézze az arcát. Ha 
egyszerre több emberrel tárgyal, mindig arra nézzen, aki a kérdést feltette, majd időnként 
körbe nézve győzze meg a többieket is. Ha tolmácson keresztül tárgyal, soha ne a tolmácsot 
nézze, hanem akihez beszél, aki tulajdonképpen – bár a tolmácson keresztül – szólt hozzá. Ha 
sajtótájékoztatót, prezentációt tart, az első sor ne legyen közelebb 2,5 – 3 méternél, mert 
akkor az ott ülőkre nem tud ránézni, azok nem értik meg, amit mond; vagy egész egyszerűen 
elmennek.

Az arc érintése:
Nagyon sok jelentése van, legjobb, ha nem érinti meg az arcát. Az orr, az orr alatti rész, a 
száj, valamint az áll érintése – akár egy ujjal is – arra utal, hogy most éppen füllent, esetleg 
igen hamis dolgot hallott. Ha a fejét az ujjaira támasztja, az ujjai semmiképp se érjenek az 
arca elé.