Testbeszéd A kutatások szerint a non-verbális kommunikáció elemei közléseink 65%-t teszik ki. A nem szavakkal való közlés nem szándékos és nem tudatos, a tudatalattink irányítása alatt áll. A szavak az információ átadását szolgálják, a mimika, a testtartás, a gesztusok az érzelmeink kifejezését segítik. Aki érti a testbeszédet, könnyebben eligazodik saját magán, illetve környezetében. A kommunikációnk akkor hiteles, ha a verbális és a non-verbális kommunikációnk összhangban van egymással, mindkettő ugyanazt fejezi ki. Tehát igen fontos tudnunk, hogy a non-verbális kommunikáció eszközei megerősítik vagy megváltoztatják, nyomatékot adnak a szavainknak, megerősíthetik vagy gyengíthetik a szóbeli üzenetünk értelmét. A metakommunikáció eszközei a következők: mimika - arcizommozgások összefoglaló neve -összesen hét érzelem tükröződik az arcon: öröm, meglepetés, félelem szomorúság, harag, undor és érdeklődés -az arc mimikai szempontból legfontosabb fő vonalait és pontjait használják fel az érzelem kifejezésére (ezek a szem pontja, a szemöldök és a száj vonalai) -különleges jelentősége van a tekintetnek: szemkontaktus jelezhet intimitást, vonzalmat, agressziót pantomimika -végtagok mozgása -gesztusok: A gesztusok közé a fej, kezek és a karok mozgását soroljuk. E testrészek általában mozgásban vannak. E mozgásoknak jelentésük van, egy részük tudatos, másik felük öntudatlan. A gesztusok szabályozó funkciót töltenek be, a kommunikáció folytatását, gyorsítását, megszakítását, magyarázatát kérve. A gesztusok nagyon sok zavarjelet közvetítenek, például a feszültség jelét. A gesztusokban gyakran tükröződnek a szimbólumok, például a karikagyűrűjével játszó nő a házasságának gondjaival küzd. testtartás: viszonyt, álláspontot, szubjektív értékelést fejez ki. vokális mimika -hangsúly, hanglejtés, tempó, szünetek, sóhajok, kiáltások- a beszédet kísérik proxemika ( térközszabályozás ) -kapcsolatban lévő felek közti téri elrendezést jelenti Zónatávolságok: Intim zóna: 15-45 cm. érzelmileg közelállóknak szabad érzelmileg az intim zónába behatolni. Ide tartoznak a szülők, házastárs, közeli barátok Személyes zóna: 46cm - 1,2 m. Ekkora távolságra állunk másoktól koktélpartikon, hivatalos és társas összejöveteleken és társas találkozókon. Társadalmi zóna: 1,2 m - 3,6 m. Ekkora távolságra állunk idegenektől, mindazoktól, akiket nem ismerünk eléggé. Nyilvános zóna: 3,6 m- . Ez a megfelelő távolság, ha nagy létszámú csoporthoz intézzük szavainkat. Magabiztosságot fejezhetünk ki a következőképpen: Az egyenes tartás, kissé terpesztett lábakkal a legjobb, ha valaki a magabiztosságát akarja kifejezni. Minél távolabb kerülnek egymástól a bokák, az álláspont annál egyértelműbb. Az egyidejűleg jobbra hajlított fej és az összekulcsolt karok várakozást sejtetnek – továbbá jelzik a beszélgetőpartnerben vagy az elhangzottakban való kételkedést. Nyugtalanság: Aki nem akar hosszasan időzni valahol, csak a szék első negyedét foglalja el, ezzel is jelezve, hogy hamarosan feláll. Az előre döntött felsőtest, a combokra támaszkodó kéz és az elfordított arc úgyszintén mutatja: most már elég, menni akarok! Az egymásra helyezett lábak, az összepréselődő combok szorongásról árulkodnak. Ha az átvetett lábat még be is akasztja a támaszkodó mögé, azt sugallja vele, hogy minden probléma dacára, nem szeretne változtatni a helyzetén. Összességében: bizonytalanság és félelem az úr. Minél távolabb van egy testrész az agytól, önkéntelen mozgása annál kevésbé befolyásolható. Az izgatottság leggyakoribb jele a lábbal való dobolás. Őszinteség: Minél nagyobbra nyílik a száj, annál őszintébbnek hat a nevetés. Ezt hangsúlyozzák a sugárzó szemek és a felhúzott szemöldök is. A szemöldök felhúzása őszinte válasz valamely ijesztő vagy különleges eseményre. Ha a fej előrehajlik, az ujjak vagy az egész kéz a száj elé kerül – az illető visszatartja átgondolatlan, ösztönös kitöréseit. Elfordulás: A szinte rezzenéstelen arc részvétlenséget tükröz. Ezt erősíti a váll fölötti szúrós pillantás. Alighanem rosszall valamit, s megvetésével akar büntetni. Árulkodó kezek: Gyerekes gesztus a hüvelykujj rágcsálása. Gyakran csinálják felnőttek is, ha feszültségüket akarják levezetni. A pózt lehetne egyszerűen a zavartság jelének is tulajdonítani. Ha azonban éppen vita zajlik: az illető a másik orra alá akar dörgölni valamit. Aki beszéd közben szája elé teszi a kezét, meg akarja akadályozni, hogy valami meggondolatlant mondjon. Ha ezalatt a könyökén támaszkodik, és álla a tenyerében nyugszik, valószínűleg elgondolkozott - vagy egyszerűen fáradt. Az összekulcsolt kéz: biztos barikád. Mindkét vállát felemelve, karjait nyitott tenyérrel kifelé fordítva, felvont szemöldökkel nem állíthatja, hogy teljesen tisztán érti a kérdést. Ne keresztezze karjait magunk előtt a mellkason, mert így eltakarjuk a figyelőfelületet, a mellkast! Érzékeljük, ha valaki csak ránk néz, vagy ha felénk is fordul, az mennyire mást jelent. A figyelőfelület bezárása azt jelenti, hogy nem érdekel, másra gondolok, ellenséges hírt hallok. A zsebre dugott kéz egyrészt kivagyiságot sugall, másrészt néma jele annak, hogy az illető gátlásos, nincs kellő önbizalma. Állva, beszélgetésnél javasolt a hátul nyújtott karokkal kézfejekben összefogott tartás. Ezáltal a mellkas, a figyelőfelület kissé előredől, hangsúlyt kap – ennek jelentése: odafigyelek rád (lásd a királyokat, trónörökösöket). Evidencia, hogy az ökölbe szorított kéz agresszív – visszafojtottságot jelent. Tanult ember benyomást kelti, ha az egyik behajlított karján a zakó mandzsetta részét fogja meg a másik kezével. Ülés módunk is sok mindent elárul rólunk: Soha nem szabad nagy terpeszben ülni, elfeküdni vagy háromszögben térden keresztezni a lábat – az öl mutogatása a vezérhím jele, az alul-kulturáltság jele. A nők, ha lehet, ne tegyék keresztbe a lábukat, a zárt térddel ferdén tartott alsó lábszárak nagyon elegánsak. Szemkontaktus: Akire nem néz rá, azzal nem kommunikál. Fontosabb a szemkontaktus megteremtése, mint a kézfogás! Ne nézze mereven a másik szemét (ne szemezzen vele), hanem nézze az arcát. Ha egyszerre több emberrel tárgyal, mindig arra nézzen, aki a kérdést feltette, majd időnként körbe nézve győzze meg a többieket is. Ha tolmácson keresztül tárgyal, soha ne a tolmácsot nézze, hanem akihez beszél, aki tulajdonképpen – bár a tolmácson keresztül – szólt hozzá. Ha sajtótájékoztatót, prezentációt tart, az első sor ne legyen közelebb 2,5 – 3 méternél, mert akkor az ott ülőkre nem tud ránézni, azok nem értik meg, amit mond; vagy egész egyszerűen elmennek. Az arc érintése: Nagyon sok jelentése van, legjobb, ha nem érinti meg az arcát. Az orr, az orr alatti rész, a száj, valamint az áll érintése – akár egy ujjal is – arra utal, hogy most éppen füllent, esetleg igen hamis dolgot hallott. Ha a fejét az ujjaira támasztja, az ujjai semmiképp se érjenek az arca elé.