tenisz Ide kattintson,


A tenisz egy francia eredetű ütős labdajáték (jeu de paume)angolok révén továbbfejlesztett változata. A források szerint a tenisz 1858 és 1870 között jött létre mai formájában. 1858-ban a sportkedvelő Harry Gem jogász létrehozott egy - a mai teniszpályákhoz hasonló - pályát saját birtokán. 1869 körül Harry Gem barátjával, Augurio Pererával egy újfajta ütős játékot játszottak amit először pelotának, majd lawn tennis-nek neveztek. Valószínűleg tehát - a legendával ellentétben - nem W. C Wingfield, hanem Harry Gem találta fel a mai értelemben vett "modern teniszt".

SZABÁLYOK:
Amikor a játékos megnyer egy pontot, akkor az állás 15 - semmi. Mindig annak a játékosnak a pontszámát mondják először, aki szervál. Ha a játékos 2 pontot nyer, akkor az állás 30 - semmi, ha hármat, akkor 40 - semmi, ha négy pontot nyer egymás után, akkor megnyerte az első játékot (game-et). 4 pont megnyerése után csak akkor nyer játékot, ha ellenfele eközben nem nyer több, mint 3 pontot, azaz az állás 40 : 30. Ha az állás 40 : 40 (40 mind), akkor az egyik játékosnak 2 egymást követő pont megnyerése kell a játék megnyeréséhez. 40 mind állás után az állás "Adogatóelőny" vagy "Fogadóelőny". Ahhoz, hogy egy játékos megnyerje az első játszmát (szettet), ahhoz legalább 6 játékot kell nyernie, de úgy mint a pontok esetében, itt is kettő különbséggel lehet nyerni. Így a szett eredménye lehet 6 :0-tól egészen 6 : 4-ig. Ha mindkét játékosnak 6 nyert játéka van, akkor a szett eredményét rövidített játékkal döntik el. A rövidített játékot az, nyeri, aki hamarabb éri el a 7 pontot; itt is kettő különbséggel kell nyerni. A játékosok a rövidítés alatt 2 pontonként váltják a szervát. A rövidítés alatt minden 6-tal osztható állásnál a játékosok térfelet cserélnek. Általában a meccset két nyert szettig kell játszani. Ha mindkét játékos 1 szettet nyert, akkor kerül sor a döntő játszmára. A döntő játszma nyertese nyeri meg a meccset. A játékos a szervát az alapvonal mögött állva hajtja végre, eközben nem érhet cipőjével az alapvonalhoz. Ha igen (lábhiba), akkor az ellenfél nyeri a pontot. A játékos a labdát a kezével dobja fel és az ütővel kell az ellenfél ellentétes oldalán levő adogatóudvarba ütnie. Az adogató játékosnak egy rontott szervát követően még egy adogatási lehetősége van. Ha ezt is elrontja (kettős hiba), akkor a pontot elveszti. Ha a szerva érinti a hálót, de az ellenfél adogatóudvarába esik, akkor a játékos megismételheti a szervát. Ellenkező esetben a szerva rontottnak minősül.

Hétfő Kedd Szerda Csütörtök Péntek
tesi földrajz matek nyelvtan irodalom
matek biológia matek történelem biosz
kémia fizika angol matek technika
info irodalom kémia tesi ének
töri angol osztályfőnöki földrajz rajz

Vissza