25. Algoritmusok

Minden számítógép működés közben különböző feladatokat hajt végre. Ezeket a feladatokat a programok tartalmazzák. A programok egy feladatot apró, a gép számára egyenként végrehajtható, véges számú lépésből álló részekre bontva fogalmaznak meg.

Egy adott probléma megoldására alkalmas, egymás utáni lépések, műveletek sorozatát algoritmusnak nevezik.

Algoritmusok leírása
Amikor egy problémát meg akarunk oldani, célszerű lépésekre bontani. Ha egy nagyobb problémából sok kicsit csinálunk, a kicsikkel már jobban megbirkózunk.

Ha tudjuk, hogy milyen lépéseket végzünk, és azok milyen sorrendben következnek, akkor algoritmust követünk. Algoritmusokkal a hétköznapi életünk során is lépten-nyomon találkozunk. Például a bevásárlás, a buszra várás, a telefonálás tevékenységeinek sorozata is algoritmus.

Az algoritmus készítése során az a cél, hogy az egyes lépések egyértelműek legyenek. Ha ezek a lépések egyértelműen végrehajthatók, akkor a tevékenységet elemi lépések sorozataként építettük fel.

Az algoritmus elnevezés Al-Hvárizmi Algoritmi című művének lefordításából származik.

Ha egy tevékenység olyan elemi utasításokból épül fel, amelyek egymás utáni végrehajtásával befejeződik, akkor az algoritmus egyirányú. Például:

Menj be a boltba!

Vegyél 5 db kiflit!

Fizesd ki!

Menj ki a boltból!

Ha a feladat végrehajtása során elérkezünk egy olyan lépéshez, ahol feltételtől függően választási lehetőség van, akkor az algoritmus elágazó. Például:

Menj be a boltba!

Ha van kifli, akkor

    Vegyél 5 db-ot!

Különben

    Vegyél 1 kg kenyeret!

Fizesd ki!

Menj ki a boltból!ól!

Az algoritmusok és a programozás elemi lépéseinek megismerésére az IMAGINE LOGO programot használjuk. Olvasd el az alábbi útmutatót!
 

AZ IMAGINE VARÁZSLATOS VILÁGA
Elsö lépésként a számítógép asztalán keresd meg a Teknőcöket ábrázoló ikonokat. Kattints egyszer a zöld szín" Teknőcre, majd nyomd meg az Enter billentyűt a billentyűzeten. Ezzel már be is léptél az Imagine varázslatos világába. Az Imagine program gyerekek, diákok és tanáraik számára lett kifejlesztve, hogy segítséget adjon a számítógépben rejlő lehetőségek felfedezésére és minél jobb kihasználására.
Ebben a varázslatos világban egy Teknőc alakú, apró rajzoló robot lesz az idegenvezetőd és egyben barátod is, aki a számítógép belsejében, egy üres lapon él. A Teknőc izgatottan vár arra, hogy megkapja a parancsaidat, amelyekkel megtanulhatja hova mozogjon, merre forduljon, milyen színt használjon rajzoláskor, vagy mikor törölje le a lapot, ha új rajzot szeretnél elkészíteni.

Ahhoz, hogy  a Teknőchöz beszélhess, a Logo programozási nyelvet kell megismerned és használnod.
Megtanulhatod, mely szavakat és mondatokat érti meg a Teknőc, és melyeket nem.
Lépésről-lépésre megismerheted az Imagine varázslatos világának nyelvét, egy izgalmas felfedez út során pedig megismerkedhetsz azokkal a megoldásokkal, amelyekkel könnyedén, szinte játszva kifejezheted majd magad.
Először csak úgy gondolj az Imagine világára, mint egy egyszerű papírlapra, amelyen egy olyan kis robot (Teknőc) él, aki rajzolni is képes. Hamarosan tapasztalni fogod, hogy a Teknőc igen készséges és nagyon ügyes – könnyedén mozog és rajzol a Te parancsaidnak megfelelően. Azt is észre fogod venni, hogy a Teknőc rendkívül okos, és könnyen tanítható. Majd meglátod, hogy mennyi mindenre meg fogod tanítani, és eközben Te magad is milyen sokat tanulsz majd! Nézzük, hogy az 5. osztályban milyen újdonságokkal fogsz találkozni!

Látni fogod, hogy sok rajzban egy
bizonyos minta, vagy mozgás
többször is ismétlődik. Azt is
megtanulod, hogyan taníthatod meg
a Teknőcöt új parancsokra.

 

Először egyszerű parancsokkal
ismerkedsz meg, amelyekkel új,
összetett parancsokat rakhatsz majd
össze. Fogsz rajzolni négyzetet,
háromszöget, kört… ki/be fogod
kapcsolni a Teknőc tollát.
 

Megtapasztalod, hogy a Teknőc
különböző eseményeket ismer, sőt
reagál is azokra, az utasításaidnak
megfelelően. Ilyen események például
a haKlikk, a haVonszol, és sok más
is van még.