INFORMATIKA

TANMENET

5. osztály

 

 

Békési Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola

 

Készítette: Király Gyula 2013.

 

 

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

1

Balesetvédelem

Teremrend

Az elektromos készülékek biztonságos használata

Közös munka szabályai a gépteremben

Balesetvédelem

Körültekintő, figyelmes munka, együttdolgozás másokkal

Egyéb-1.

2

Hogyan tanuljunk „számítógépül?”

E-mail-cím létrehozása

Regisztráció az SDT-be

Otthoni és iskolai önálló számítógépes tanulás képessége. Levelezőrendszer használata. SDT fogalmának megismerése

Infokommunikáció-1.

3

Az információ.

Az információ-átvitel

Információ, informatika fogalma. Az Információ továbbítása

Tananyag letöltése az SDT-ről. Olvasási, szövegértési képesség fejlesztése. Lényegkiemelés, vázlatírás

Infokommunikáció-2.

4

A jelek világa.

Jelrendszerek, jelek

Tananyag letöltése az SDT-ről. Olvasási, szövegértési képesség fejlesztése. Lényegkiemelés, vázlatírás. Ismeretek önálló ellenőrzése tesztfeladatokkal

Infokommunikáció-3.

5

Adatok

Titkosírások, adatok, adatmennyiség

Logikai készség fejlesztése, számolási képesség fejlesztése

Ismeretek önálló ellenőrzése tesztfeladatokkal

Infokommunikáció-4.

  

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

6

A számítógép felépítése-1.

A számítógép háza

Alaplap, processzor, memória, illesztőkártyák

A technikai eszközök működési elvének megismerése. A tudatos, kíméletes, értő géphasználat megalapozása. Fogalomalkotás képességének fejlesztése. Idegen nyelvi kompetencia erősítése.

 

Informatikai eszközök használata-1.

7

A számítógép felépítése-2.

A billentyűzet és az egér használata, adatbeviteli eszközök

A technikai eszközök működési elvének megismerése. A tudatos, kíméletes, értő géphasználat megalapozása. Fogalomalkotás képességének fejlesztése. Idegen nyelvi kompetencia erősítése.

 

Informatikai eszközök használata-2.

8

A számítógép felépítése-3.

A monitor és a háttértárak

Adatkiviteli eszközök

A technikai eszközök működési elvének megismerése. A tudatos, kíméletes, értő géphasználat megalapozása. Fogalomalkotás képességének fejlesztése. Idegen nyelvi kompetencia erősítése.

Egészséges életmódra nevelés.

Informatikai eszközök használata-3.

9

Számítógép-használat-1.

Az operációs rendszer

Háttértárak használata

Merevlemezek, hajlékonylemezek, CD, DVD, hordozható memóriák

A technikai eszközök működési elvének megismerése. A tudatos, kíméletes, értő géphasználat megalapozása. Fogalomalkotás képességének fejlesztése. Idegen nyelvi kompetencia erősítése.

Biztonságos adattárolás.

Informatikai eszközök használata-4.

10

Számítógép-használat-2.

Könyvtár-szerkezet létrehozása, megváltoztatása, mozgás a könyvtárstruktúrában

Eligazodás az adatok között. Rendszer, logikai csoportosítás képessége.

Önálló rendszer kialakításának képessége a mappában

Informatikai eszközök használata-5.

11

Számítógép-használat-3.

Állományműveletek-1.

Létrehozás, másolás, áthelyezés

Tudatos géphasználat képességének kialakítása. Önálló munka képessége. Önellenőrzés tesztfeladatokkal.

Informatikai eszközök használata-6.

12

Számítógép-használat-4.

Állományműveletek-2.

Állományok keresése, törlése, átnevezése

Tudatos géphasználat képességének kialakítása. Önálló munka képessége. Adatvédelem képességének megalapozása.

Informatikai eszközök használata-7.

  

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

13

Rajzolás-1.

A szoftver fogalma. A Paint rajzolóprogram alapvető szolgáltatásai. Rajzeszközök.

Színek.

Általános ismeretek vonatkoztatása rajzolóprogram használatára. Alkalmazói eszközök és lehetőségeik.

Kreativitás és esztétikai érzék fejlesztése

 

Alkalmazói ismeretek-1.

14

Rajzolás-2.

Rajzok, ábrák készítése-1.

Sokszög, ellipszis, szöveg

Önálló ábrák készítése. Kreativitás és esztétikai érzék fejlesztése.
Helyesírás gyakorlása

 

Alkalmazói ismeretek-2.

15

Rajzolás-3.

Rajzok, ábrák készítése-2.

Vágólap alkalmazása, tükrözés, forgatás, nyújtás, döntés

Önálló ábrák készítése

Térbeli tájékozódás képességének fejlesztése. Több művelet összekapcsolásának képessége, algoritmizálás

 

Alkalmazói ismeretek-3.

16

Rajzolás-4.

Kész rajzok elmentése, nyomtatása.

Nyomtatók alkalmazása

Háttértárak használata. Nyomtató alkalmazásának képessége. Takarékos megoldások megismerése

 

Alkalmazói ismeretek-4.

17

Ellenőrzés

A „Paint” tesztfeladatsor megoldása

Önálló feladatmegoldó képesség fejlesztése / párok együttdolgozása.

Hibák felismerése, javítása, önismeret, önértékelés segítése

 

 

Egyéb-2.

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

18

Szövegszerkesz-tés-1.

Szövegszerkesztők, szövegegységek.

A Jegyzettömb, a WordPad, A WORD elemei

Általános ismeretek vonatkoztatása szövegszerkesztő használatára. Különböző szövegszerkesztők megismerése, alkalmazási területeik. Alkalmazói eszközök és lehetőségeik

Alkalmazói ismeretek-5.

19

Szövegszerkesz-tés-2.

A szövegszerkesztés menete.

Alapvető beállítások.

Szövegek begépelése, javítása, módosítása

Szövegbevitel a billentyűzetről. Írási, helyesírási képesség fejlesztése.

A szövegszerkesztés algoritmusa, gazdaságos időkihasználás.

Alkalmazói ismeretek-6.

20

Szövegszerkesz-

tés-3.

Karakterek formázása:

Betűtípus, betűméret, betűstílus.

Színek alkalmazása

Formázási lehetőségek megismerése. A formázás mindig célszerű legyen. Esztétikus dokumentumkészítés igényének kialakítása

Alkalmazói ismeretek-7

21

Szövegszerkesz-tés-4.

Egyszerű dokumentum készítése, elmentése.

Írási, helyesírási képesség fejlesztése

A dokumentum egységeinek, beállításainak megismerése

A fájlok elnevezése, Tudatos adatvédelem

Alkalmazói ismeretek-8.

22

Szövegszerkesz-tés-5.

Egyszerű dokumentum készítése, elmentése, nyomtatása

Írási, helyesírási képesség fejlesztése. A fájlok elnevezése, Tudatos adatvédelem. Esztétikus dokumentumkészítés igényének kialakítása. Értékelés, önértékelés

Problémamegoldás-1.

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

23

Ellenőrzés

A „Word” tesztfeladatsor megoldása

Önálló feladatmegoldó képesség fejlesztése / párok együttdolgozása.

Hibák felismerése, javítása, önismeret, önértékelés segítése

Egyéb-3.

24

Multimédia-1.

Multimédia fogalma, alapelemei: szöveg, kép, hang

Médialejátszó használata
Multimédiás programok futtatása

Médiafájlok felismerése, letöltése, megnyitása, alkalmazása tanulásra, szórakozásra

Az Internet és SDT használatának gyakorlása

Infokommunikáció-5.

 

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

25

Algoritmusok

Fogalma, leírása, lerajzolása

Fogalomalkotás és ábrázolás képessége. Feladat elemzésének részekre bontásának képessége. Egyszerű ábrák készítése.

Problémamegoldás-2.

26

Imagine Logo-1.

A Logo képernyője

Toll, szín és vastagság

Program megismerése, lehetőségeinek segítséggel történő felderítése.

Programozási nyelv fogalma, egyszerű utasítások végrehatatása

Problémamegoldás-3.

27

Imagine Logo-2.

Teknőc tanítása, saját gomb készítése

Algoritmus tervezése minta alapján. A minta továbbfejlesztése. Önálló problémamegoldó képesség fejlesztése

Problémamegoldás-4.

28

Imagine Logo-3.

Az ismétlés

 

Algoritmus tervezése minta alapján. A minta továbbfejlesztése. Önálló problémamegoldó képesség fejlesztése

Problémamegoldás-5.

29

Imagine Logo-4.

Tollat fel, tollat le

Algoritmus tervezése minta alapján. A minta továbbfejlesztése. Önálló problémamegoldó képesség fejlesztése

Problémamegoldás-6.

30

Ellenőrzés

Rajzolásos feladatok Comenius Logóval

Önálló feladatmegoldás, probléma-felismerés, algoritmus-tervezés, értékelés és önértékelés

Egyéb-4.

 

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

31

Könyvtári informatika

A könyv, folyóiratok, újságok: nyomtatott ismerethordozók

Az információ rögzítésének története.

Az írott ismeretek jelentősége az ember életében

Könyvtárinformatika-1.

32

Könyvtár-használat

Viselkedési szabályok

Könyvtári rendszerek,

katalógusok

Szociális kompetencia fejlesztése

Logikai rend a könyvtárban

Katalógusok elve

Könyvtárinformatika-2.

33

A modern könyvtár

Informatikai rendszerek a könyvtárban

Számítógép-használat nyilvános helyen. Szociális kompetencia fejlesztése, szabályok betartása

 

Könyvtárinformatika-3.

 

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

34

Kommunikáció és számítógép

Az Internet elve, jellemzői

Kommunikáció mobiltelefonon

Összehasonlítás

Korszerű eszközök használatának képessége.

Kommunikációs képességek fejlesztése. Elemző-képesség fejlesztése

Információs társadalom-1.

35

Az Internet

Mi kell az Internethez?

Böngészőprogramok.

Netikett

Böngészőprogramok tudatos használata. Hogyan jussunk információhoz? Az információ kiválogatásának képessége.

Információs társadalom-2.

36

Ismeretszerzés az Internetről

Keresőprogramok használata, levelezés

Dokumentum készítése internetes adatgyűjtés segítségével

Böngészőprogramok tudatos használata. Hogyan jussunk információhoz? Az információ kiválogatásának képessége. Szövegszerkesztési ismeretek fejlesztése.

Információs társadalom-3.

37

Az évi munka értékelése

Honnan indultunk, hova jutottunk?

Elemzőkészség, önértékelés, önismeret

Egyéb-5.

 

5-6. osztályos tematikai egységek és óraszámaik

 

Témakör

Előírt összes óraszám

Helyi

5-es óraszám

Helyi

6-os óraszám

Informatikai eszközök használata

14

7

8

Alkalmazói ismeretek

10

8

7

Problémamegoldás

8

6

7

Infokommunikáció

4

5

1

Információs társadalom

4

3

7

Könyvtári informatika

2

3

3

Egyéb

32

5

4

ÖSSZESEN

74

37

37