INFORMATIKA TANMENET 5. osztály
Békési Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola
Készítette: Király Gyula 2013. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
1 |
Balesetvédelem Teremrend |
Az elektromos készülékek biztonságos használata Közös munka szabályai a gépteremben |
Balesetvédelem Körültekintő, figyelmes munka, együttdolgozás másokkal |
Egyéb-1. |
2 |
Hogyan tanuljunk „számítógépül?” |
E-mail-cím létrehozása Regisztráció az SDT-be |
Otthoni és iskolai önálló számítógépes tanulás képessége. Levelezőrendszer használata. SDT fogalmának megismerése |
Infokommunikáció-1. |
3 |
Az információ. Az információ-átvitel |
Információ, informatika fogalma. Az Információ továbbítása |
Tananyag letöltése az SDT-ről. Olvasási, szövegértési képesség fejlesztése. Lényegkiemelés, vázlatírás |
Infokommunikáció-2. |
4 |
A jelek világa. |
Jelrendszerek, jelek |
Tananyag letöltése az SDT-ről. Olvasási, szövegértési képesség fejlesztése. Lényegkiemelés, vázlatírás. Ismeretek önálló ellenőrzése tesztfeladatokkal |
Infokommunikáció-3. |
5 |
Adatok |
Titkosírások, adatok, adatmennyiség |
Logikai készség fejlesztése, számolási képesség fejlesztése Ismeretek önálló ellenőrzése tesztfeladatokkal |
Infokommunikáció-4. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
6 |
A számítógép felépítése-1. |
A számítógép háza Alaplap, processzor, memória, illesztőkártyák |
A technikai eszközök működési elvének megismerése. A tudatos, kíméletes, értő géphasználat megalapozása. Fogalomalkotás képességének fejlesztése. Idegen nyelvi kompetencia erősítése.
|
Informatikai eszközök használata-1. |
7 |
A számítógép felépítése-2. |
A billentyűzet és az egér használata, adatbeviteli eszközök |
A technikai eszközök működési elvének megismerése. A tudatos, kíméletes, értő géphasználat megalapozása. Fogalomalkotás képességének fejlesztése. Idegen nyelvi kompetencia erősítése.
|
Informatikai eszközök használata-2. |
8 |
A számítógép felépítése-3. |
A monitor és a háttértárak Adatkiviteli eszközök |
A technikai eszközök működési elvének megismerése. A tudatos, kíméletes, értő géphasználat megalapozása. Fogalomalkotás képességének fejlesztése. Idegen nyelvi kompetencia erősítése. Egészséges életmódra nevelés. |
Informatikai eszközök használata-3. |
9 |
Számítógép-használat-1. |
Az operációs rendszer Háttértárak használata Merevlemezek, hajlékonylemezek, CD, DVD, hordozható memóriák |
A technikai eszközök működési elvének megismerése. A tudatos, kíméletes, értő géphasználat megalapozása. Fogalomalkotás képességének fejlesztése. Idegen nyelvi kompetencia erősítése. Biztonságos adattárolás. |
Informatikai eszközök használata-4. |
10 |
Számítógép-használat-2. |
Könyvtár-szerkezet létrehozása, megváltoztatása, mozgás a könyvtárstruktúrában |
Eligazodás az adatok között. Rendszer, logikai csoportosítás képessége. Önálló rendszer kialakításának képessége a mappában |
Informatikai eszközök használata-5. |
11 |
Számítógép-használat-3. |
Állományműveletek-1. Létrehozás, másolás, áthelyezés |
Tudatos géphasználat képességének kialakítása. Önálló munka képessége. Önellenőrzés tesztfeladatokkal. |
Informatikai eszközök használata-6. |
12 |
Számítógép-használat-4. |
Állományműveletek-2. Állományok keresése, törlése, átnevezése |
Tudatos géphasználat képességének kialakítása. Önálló munka képessége. Adatvédelem képességének megalapozása. |
Informatikai eszközök használata-7. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
13 |
Rajzolás-1. |
A szoftver fogalma. A Paint rajzolóprogram alapvető szolgáltatásai. Rajzeszközök. Színek. |
Általános ismeretek vonatkoztatása rajzolóprogram használatára. Alkalmazói eszközök és lehetőségeik. Kreativitás és esztétikai érzék fejlesztése
|
Alkalmazói ismeretek-1. |
14 |
Rajzolás-2. |
Rajzok, ábrák készítése-1. Sokszög, ellipszis, szöveg |
Önálló
ábrák készítése. Kreativitás és esztétikai érzék fejlesztése.
|
Alkalmazói ismeretek-2. |
15 |
Rajzolás-3. |
Rajzok, ábrák készítése-2. Vágólap alkalmazása, tükrözés, forgatás, nyújtás, döntés |
Önálló ábrák készítése Térbeli tájékozódás képességének fejlesztése. Több művelet összekapcsolásának képessége, algoritmizálás
|
Alkalmazói ismeretek-3. |
16 |
Rajzolás-4. |
Kész rajzok elmentése, nyomtatása. Nyomtatók alkalmazása |
Háttértárak használata. Nyomtató alkalmazásának képessége. Takarékos megoldások megismerése
|
Alkalmazói ismeretek-4. |
17 |
Ellenőrzés |
A „Paint” tesztfeladatsor megoldása |
Önálló feladatmegoldó képesség fejlesztése / párok együttdolgozása. Hibák felismerése, javítása, önismeret, önértékelés segítése
|
Egyéb-2. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
18 |
Szövegszerkesz-tés-1. |
Szövegszerkesztők, szövegegységek. A Jegyzettömb, a WordPad, A WORD elemei |
Általános ismeretek vonatkoztatása szövegszerkesztő használatára. Különböző szövegszerkesztők megismerése, alkalmazási területeik. Alkalmazói eszközök és lehetőségeik |
Alkalmazói ismeretek-5. |
19 |
Szövegszerkesz-tés-2. |
A szövegszerkesztés menete. Alapvető beállítások. Szövegek begépelése, javítása, módosítása |
Szövegbevitel a billentyűzetről. Írási, helyesírási képesség fejlesztése. A szövegszerkesztés algoritmusa, gazdaságos időkihasználás. |
Alkalmazói ismeretek-6. |
20 |
Szövegszerkesz- tés-3. |
Karakterek formázása: Betűtípus, betűméret, betűstílus. Színek alkalmazása |
Formázási lehetőségek megismerése. A formázás mindig célszerű legyen. Esztétikus dokumentumkészítés igényének kialakítása |
Alkalmazói ismeretek-7 |
21 |
Szövegszerkesz-tés-4. |
Egyszerű dokumentum készítése, elmentése. |
Írási, helyesírási képesség fejlesztése A dokumentum egységeinek, beállításainak megismerése A fájlok elnevezése, Tudatos adatvédelem |
Alkalmazói ismeretek-8. |
22 |
Szövegszerkesz-tés-5. |
Egyszerű dokumentum készítése, elmentése, nyomtatása |
Írási, helyesírási képesség fejlesztése. A fájlok elnevezése, Tudatos adatvédelem. Esztétikus dokumentumkészítés igényének kialakítása. Értékelés, önértékelés |
Problémamegoldás-1. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
23 |
Ellenőrzés |
A „Word” tesztfeladatsor megoldása |
Önálló feladatmegoldó képesség fejlesztése / párok együttdolgozása. Hibák felismerése, javítása, önismeret, önértékelés segítése |
Egyéb-3. |
24 |
Multimédia-1. |
Multimédia fogalma, alapelemei: szöveg, kép, hang
Médialejátszó használata |
Médiafájlok felismerése, letöltése, megnyitása, alkalmazása tanulásra, szórakozásra Az Internet és SDT használatának gyakorlása |
Infokommunikáció-5. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
25 |
Algoritmusok |
Fogalma, leírása, lerajzolása |
Fogalomalkotás és ábrázolás képessége. Feladat elemzésének részekre bontásának képessége. Egyszerű ábrák készítése. |
Problémamegoldás-2. |
26 |
Imagine Logo-1. |
A Logo képernyője Toll, szín és vastagság |
Program megismerése, lehetőségeinek segítséggel történő felderítése. Programozási nyelv fogalma, egyszerű utasítások végrehatatása |
Problémamegoldás-3. |
27 |
Imagine Logo-2. |
Teknőc tanítása, saját gomb készítése |
Algoritmus tervezése minta alapján. A minta továbbfejlesztése. Önálló problémamegoldó képesség fejlesztése |
Problémamegoldás-4. |
28 |
Imagine Logo-3. |
Az ismétlés
|
Algoritmus tervezése minta alapján. A minta továbbfejlesztése. Önálló problémamegoldó képesség fejlesztése |
Problémamegoldás-5. |
29 |
Imagine Logo-4. |
Tollat fel, tollat le |
Algoritmus tervezése minta alapján. A minta továbbfejlesztése. Önálló problémamegoldó képesség fejlesztése |
Problémamegoldás-6. |
30 |
Ellenőrzés |
Rajzolásos feladatok Comenius Logóval |
Önálló feladatmegoldás, probléma-felismerés, algoritmus-tervezés, értékelés és önértékelés |
Egyéb-4. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
31 |
Könyvtári informatika |
A könyv, folyóiratok, újságok: nyomtatott ismerethordozók |
Az információ rögzítésének története. Az írott ismeretek jelentősége az ember életében |
Könyvtárinformatika-1. |
32 |
Könyvtár-használat |
Viselkedési szabályok Könyvtári rendszerek, katalógusok |
Szociális kompetencia fejlesztése Logikai rend a könyvtárban Katalógusok elve |
Könyvtárinformatika-2. |
33 |
A modern könyvtár |
Informatikai rendszerek a könyvtárban |
Számítógép-használat nyilvános helyen. Szociális kompetencia fejlesztése, szabályok betartása
|
Könyvtárinformatika-3. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
34 |
Kommunikáció és számítógép |
Az Internet elve, jellemzői Kommunikáció mobiltelefonon Összehasonlítás |
Korszerű eszközök használatának képessége. Kommunikációs képességek fejlesztése. Elemző-képesség fejlesztése |
Információs társadalom-1. |
35 |
Az Internet |
Mi kell az Internethez? Böngészőprogramok. Netikett |
Böngészőprogramok tudatos használata. Hogyan jussunk információhoz? Az információ kiválogatásának képessége. |
Információs társadalom-2. |
36 |
Ismeretszerzés az Internetről |
Keresőprogramok használata, levelezés Dokumentum készítése internetes adatgyűjtés segítségével |
Böngészőprogramok tudatos használata. Hogyan jussunk információhoz? Az információ kiválogatásának képessége. Szövegszerkesztési ismeretek fejlesztése. |
Információs társadalom-3. |
37 |
Az évi munka értékelése |
Honnan indultunk, hova jutottunk? |
Elemzőkészség, önértékelés, önismeret |
Egyéb-5. |
5-6. osztályos tematikai egységek és óraszámaik
Témakör |
Előírt összes óraszám |
Helyi 5-es óraszám |
Helyi 6-os óraszám |
Informatikai eszközök használata |
14 |
7 |
8 |
Alkalmazói ismeretek |
10 |
8 |
7 |
Problémamegoldás |
8 |
6 |
7 |
Infokommunikáció |
4 |
5 |
1 |
Információs társadalom |
4 |
3 |
7 |
Könyvtári informatika |
2 |
3 |
3 |
Egyéb |
32 |
5 |
4 |
ÖSSZESEN |
74 |
37 |
37 |