INFORMATIKA

TANMENET

6. osztály

 

Összeállította:
Király Gyula

(Békési Dr. Hepp Ferenc

Általános Iskola)

2014.

 

 

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

1

Balesetvédelem

Teremrend

Az elektromos készülékek biztonságos használata

Közös munka szabályai a gépteremben

Balesetvédelem

Körültekintő, figyelmes munka, együttdolgozás másokkal

Egyéb-1.

2

A számítógép története

Információtechnikai eszköz

PC fogalma

Neumann János élete, munkássága

Szövegszerkesztő használata: szövegírás, javítás, kép beillesztése

Keresés a Neten. Lényegkiemelés

Infokommunikáció-1.

3

Hardvereszközök

Hardver fogalma

A számítógép fő részei, működése

Ki- és beviteli perifériák

Szövegszerkesztő használata, szövegírás, javítás, kép beillesztése

Lényegkiemelés

Eszközök felismerése

Informatikai eszközök használata-1.

4

Szoftverek-1

Szoftver fogalma

Az operációs rendszer fogalma, szolgáltatásai

Mappák kezelése

(tulajdonságok, létrehozás, átnevezés, másolás, áthelyezés, törlés)

Szövegszerkesztő használata, szövegírás, javítás, kép beillesztése

Lényegkiemelés

A Windows7 lényeges szolgáltatásainak ismerete, használata

Informatikai eszközök használata-2.

5

Szoftverek-2

Az operációs rendszer szolgáltatásai

Állományok kezelése

(tulajdonságok, létrehozás, átnevezés)

Fogalmak pontosítása, lényegkiemelés

Önálló munkavégzés mappákkal, fájlokkal

Informatikai eszközök használata-3.

6

Szoftverek-3

Az operációs rendszer szolgáltatásai

Állományok kezelése

(másolás, áthelyezés, törlés,

a Lomtár)

Tudatos géphasználat, adatvédelem, jogosultságok értelmezése

Felelősség mások munkájának megőrzéséért

 

Informatikai eszközök használata-4.

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

7.

SZOFTVEREK-4

Az operációs rendszer szolgáltatásai

Állományok kezelése

(fájlok, mappák keresése)

Tudatos géphasználat. A munkát megkönnyítő szolgáltatások

Kereséses különböző szempontok szerint, Joker karakterek használata

Informatikai eszközök használata-5.

8

szoftverek-5

Az operációs rendszer szolgáltatásai

Lemezek kezelése

(formázás, másolás, írás)

Tudatos géphasználat.

Floppy, merevlemez, CD, DVD alkalmazása

Adatmentés, adatvédelem

Informatikai eszközök használata-6.

9

A számítógép

Tantárgyi gyűjtőmunka:

Számítógép, hardver, szoftver témában

Szövegszerkesztő használata, Keresés a Neten

Lényegkiemelés

Képek beillesztése

A készített oldal esztétikus megjelenítése

Informatikai eszközök használata-7.

10

A számítógép

Tantárgyi gyűjtőmunka:

Számítógép, hardver, szoftver témában

A munkák értékelése, bemutatása kivetítőn

Mások munkájának elemzése tartalmi és esztétikai szempontból

Értékelés, indoklás, javaslatok

Informatikai eszközök használata-8.

11

programok használata

Szövegszerkesztés magasabb fokon-1.

Szövegbevitel másolással

Hibajavítás

Szövegszerkesztő program használata

Pontos másolás képessége

Hibák felismerése, javítása

Helyesírási képesség fejlesztése

Alkalmazói ismeretek-1.

12

programok használata-2

Szövegszerkesztés magasabb fokon-2.

Szövegbevitel tollbamondással és vágólapról

Hibajavítás

Szövegszerkesztő program használata

Szöveg értelmezése

Hibák felismerése, javítása

Helyesírási képesség fejlesztése

Alkalmazói ismeretek-2.

 

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

13

programok használata-3

Szövegszerkesztés magasabb fokon-3.

Karakterformázások

Betútípus, -méret, - szín, - igazítás

Fogalmak megkülönböztetése

Szöveg értelmezése

Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése

Alkalmazói ismeretek-3.

14

programok használata-4

Szövegszerkesztés magasabb fokon-4.

Vonalzó és a tabulátorok

(margók és behúzások állítása, tabulátorfajták, beállításuk)

Fogalmak megkülönböztetése

Szöveg értelmezése

Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése

Párbeszédablak tudatos használata

Alkalmazói ismeretek-4.

15

programok használata-5

Szövegszerkesztés magasabb fokon-5.

Keretezés, iniciálé, felsorolások, számozások

Fogalmak megkülönböztetése

Szöveg értelmezése, tagolása

Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése

Párbeszédablak tudatos használata

Alkalmazói ismeretek-5.

16

programok használata-6

Szövegszerkesztés magasabb fokon-6.

Táblázatok

(Létrehozás, beállítások, rendezés)

Fogalmak megkülönböztetése

Áttekinthető dokumentum létrehozásának igénye

Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése

Alkalmazói ismeretek-6.

17

programok használata-7

Szövegszerkesztés magasabb fokon-7.

Szövegdobozok, hasábok létrehozása és alkalmazása

Fogalmak megkülönböztetése

Áttekinthetőség, helykihasználás, információk csoportosítása

Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése

Az újságszerkesztés technikai megoldásai

Alkalmazói ismeretek-7.

 

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

18

Dokumentum készítése-1

Szövegszerkesztővel létrehozott saját újságoldal összeállítása

Önálló programhasználat, kreatív fantázia fejlesztése, ötletek kidolgozása, esztétikai és helyesírási képesség fejlesztése

Problémamegoldás-1.

19

Dokumentum készítése-2

Szövegszerkesztővel létrehozott saját újságoldal összeállítása

(befejezés)

Bemutatás kivetítőn

Önálló programhasználat, kreatív fantázia fejlesztése, ötletek kidolgozása, esztétikai és helyesírási képesség fejlesztése

Mások munkájának elemzése tartalmi és esztétikai szempontból

Értékelés, indoklás, javaslatok

Problémamegoldás-2.

20

Ellenőrző óra

Tesztfeladat szövegszerkesztésből

Önálló munka képessége

Feladatok elemzése, utasítások végrehajtása, önellenőrzés

Hibák felismerése, értékelés elfogadása

Egyéb-2.

21

Könyvtárhasználati óra-1

Rendszer a könyvtárban

Művek keresése

A rendszer logikájának megismerése, alkalmazása

Önálló tájékozódás képessége egy új logikai rendszerben

Könyvtári informatika-1.

22

Könyvtárhasználati óra-2

Sajtótermékek a könyvtárban

Az ifjúsági sajtótermékek megismerése
Formai, használati, szerkezeti jellemzők elemzése

Könyvtári informatika-2.

23

Hálózati ismeretek-1

Az iskolai hálózat és használata

Hálózatok jellemzőinek megismerése, használatának célja. Gépek azonosítása, dokumentumok közös használata

Információs társadalom-1.

   

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

24

Hálózati ismeretek-2

Az Internet

Legyen tisztában az Internet működésének alapjaival, logikai és technikai megoldásaival

Információs társadalom-2.

25

Hálózati ismeretek-3

A vírusok

Az Internet veszélyei

 

. A világméretű hálózat előnyei és veszélyei

 

Információs társadalom-3.

Együttműködés rendőrségi szakelőadóval

26

Hálózati ismeretek-4

Elektronikus levelezés

Levelezőrendszerek tudatos használata, levelek küldése, fogadása

Állományok csatolása, képek, dokumentumok küldése

Netikett tiszteletben tartása, megfelelés a formai és tartalmi elvárásoknak

Információs társadalom-4.

27

Hálózati ismeretek-5

Keresés az Interneten

Kulcsszavas és tematikus keresők működési elve

Lényegkiemelő képesség: egy adott téma megtaláláshoz szükséges kulcskifejezés kiválasztása

Információs társadalom-5.

28

Hálózati ismeretek-6

Hasznos webhelyek az Interneten

Az iskolai honlap megismerése. Feladatmegoldás keresők alkalmazásával

Információs társadalom-6.

29

Ellenőrzés

Keresési feladatok az Interneten

Önálló feladatmegoldó képesség, lényegkiemelő képesség fejlesztése.
Szövegszerkesztési ismeretek gyakorlása.
Az elkészült munkák elemzése.

Információs társadalom-7.

 

Óra

Téma

Tananyag

fejlesztett kompetenciaterület

Megjegyzések

30

Imagine Logo-1

Tanult parancsok ismétlése, feladatmegoldás

Feladatmegoldás – lépésekre bontva. Lényegkiemelés, probléma értelmezése, megoldási javaslatok keresése

Problémamegoldás-3.

31

Imagine Logo-2

A teknőc programozása

Feladatmegoldás – lépésekre bontva. Kreatív problémamegoldó képesség fejlesztése

Problémamegoldás-4.

32

Imagine Logo-3

Több teknőc alkalmazása. Rajzolás

Esztétikai érzék fejlesztése

Feladatmegoldás – lépésekre bontva. Kreatív problémamegoldó képesség fejlesztése

Problémamegoldás-5.

33

Imagine Logo-4

Teknőcök és alakjaik. Rajzolás

Esztétikai érzék fejlesztése

Feladatmegoldás – lépésekre bontva. Kreatív problémamegoldó képesség fejlesztése

Problémamegoldás-6.

34

Ellenőrzés

Egyszerű színes ábrák készítése

Önálló feladatmegoldó készség, esztétikai érzék fejlesztése. Feladatmegoldás lépéseinek alkalmazása.

Az elkészült munkák értékelése

Problémamegoldás-7.

35

Könyvtárhasználat-3.

Katalógusok használata

Önálló tájékozódás a könyvtárban

Könyvtári informatika-3.

36

Játékos feladatok

Népszerű internetes oldalak

Önálló ismeretszerzés, szórakozás az Interneten

Egyéb-3.

37

Az évi munka értékelése

Honnan indultunk, hova jutottunk?

Elemzőkészség, önértékelés, önismeret

Egyéb-4.

 

 

5-6. osztályos tematikai egységek és óraszámaik

 

Témakör

Előírt összes óraszám

Helyi

5-es óraszám

Helyi

6-os óraszám

Informatikai eszközök használata

14

7

8

Alkalmazói ismeretek

10

8

7

Problémamegoldás

8

6

7

Infokommunikáció

4

5

1

Információs társadalom

4

3

7

Könyvtári informatika

2

3

3

Egyéb

32

5

4

ÖSSZESEN

74

37

37