INFORMATIKA TANMENET 6. osztály
Összeállította: (Békési Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola) 2014.
|
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
1 |
Balesetvédelem Teremrend |
Az elektromos készülékek biztonságos használata Közös munka szabályai a gépteremben |
Balesetvédelem Körültekintő, figyelmes munka, együttdolgozás másokkal |
Egyéb-1. |
2 |
A számítógép története |
Információtechnikai eszköz PC fogalma Neumann János élete, munkássága |
Szövegszerkesztő használata: szövegírás, javítás, kép beillesztése Keresés a Neten. Lényegkiemelés |
Infokommunikáció-1. |
3 |
Hardvereszközök |
Hardver fogalma A számítógép fő részei, működése Ki- és beviteli perifériák |
Szövegszerkesztő használata, szövegírás, javítás, kép beillesztése Lényegkiemelés Eszközök felismerése |
Informatikai eszközök használata-1. |
4 |
Szoftverek-1 |
Szoftver fogalma Az operációs rendszer fogalma, szolgáltatásai Mappák kezelése (tulajdonságok, létrehozás, átnevezés, másolás, áthelyezés, törlés) |
Szövegszerkesztő használata, szövegírás, javítás, kép beillesztése Lényegkiemelés A Windows7 lényeges szolgáltatásainak ismerete, használata |
Informatikai eszközök használata-2. |
5 |
Szoftverek-2 |
Az operációs rendszer szolgáltatásai Állományok kezelése (tulajdonságok, létrehozás, átnevezés) |
Fogalmak pontosítása, lényegkiemelés Önálló munkavégzés mappákkal, fájlokkal |
Informatikai eszközök használata-3. |
6 |
Szoftverek-3 |
Az operációs rendszer szolgáltatásai Állományok kezelése (másolás, áthelyezés, törlés, a Lomtár) |
Tudatos géphasználat, adatvédelem, jogosultságok értelmezése Felelősség mások munkájának megőrzéséért
|
Informatikai eszközök használata-4. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
7. |
SZOFTVEREK-4 |
Az operációs rendszer szolgáltatásai Állományok kezelése (fájlok, mappák keresése) |
Tudatos géphasználat. A munkát megkönnyítő szolgáltatások Kereséses különböző szempontok szerint, Joker karakterek használata |
Informatikai eszközök használata-5. |
8 |
szoftverek-5 |
Az operációs rendszer szolgáltatásai Lemezek kezelése (formázás, másolás, írás) |
Tudatos géphasználat. Floppy, merevlemez, CD, DVD alkalmazása Adatmentés, adatvédelem |
Informatikai eszközök használata-6. |
9 |
A számítógép |
Tantárgyi gyűjtőmunka: Számítógép, hardver, szoftver témában |
Szövegszerkesztő használata, Keresés a Neten Lényegkiemelés Képek beillesztése A készített oldal esztétikus megjelenítése |
Informatikai eszközök használata-7. |
10 |
A számítógép |
Tantárgyi gyűjtőmunka: Számítógép, hardver, szoftver témában A munkák értékelése, bemutatása kivetítőn |
Mások munkájának elemzése tartalmi és esztétikai szempontból Értékelés, indoklás, javaslatok |
Informatikai eszközök használata-8. |
11 |
programok használata |
Szövegszerkesztés magasabb fokon-1. Szövegbevitel másolással Hibajavítás |
Szövegszerkesztő program használata Pontos másolás képessége Hibák felismerése, javítása Helyesírási képesség fejlesztése |
Alkalmazói ismeretek-1. |
12 |
programok használata-2 |
Szövegszerkesztés magasabb fokon-2. Szövegbevitel tollbamondással és vágólapról Hibajavítás |
Szövegszerkesztő program használata Szöveg értelmezése Hibák felismerése, javítása Helyesírási képesség fejlesztése |
Alkalmazói ismeretek-2. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
13 |
programok használata-3 |
Szövegszerkesztés magasabb fokon-3. Karakterformázások Betútípus, -méret, - szín, - igazítás |
Fogalmak megkülönböztetése Szöveg értelmezése Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése |
Alkalmazói ismeretek-3. |
14 |
programok használata-4 |
Szövegszerkesztés magasabb fokon-4. Vonalzó és a tabulátorok (margók és behúzások állítása, tabulátorfajták, beállításuk) |
Fogalmak megkülönböztetése Szöveg értelmezése Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése Párbeszédablak tudatos használata |
Alkalmazói ismeretek-4. |
15 |
programok használata-5 |
Szövegszerkesztés magasabb fokon-5. Keretezés, iniciálé, felsorolások, számozások |
Fogalmak megkülönböztetése Szöveg értelmezése, tagolása Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése Párbeszédablak tudatos használata |
Alkalmazói ismeretek-5. |
16 |
programok használata-6 |
Szövegszerkesztés magasabb fokon-6. Táblázatok (Létrehozás, beállítások, rendezés) |
Fogalmak megkülönböztetése Áttekinthető dokumentum létrehozásának igénye Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése |
Alkalmazói ismeretek-6. |
17 |
programok használata-7 |
Szövegszerkesztés magasabb fokon-7. Szövegdobozok, hasábok létrehozása és alkalmazása |
Fogalmak megkülönböztetése Áttekinthetőség, helykihasználás, információk csoportosítása Helyesírási és esztétikai érzék fejlesztése Az újságszerkesztés technikai megoldásai |
Alkalmazói ismeretek-7. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
18 |
Dokumentum készítése-1 |
Szövegszerkesztővel létrehozott saját újságoldal összeállítása |
Önálló programhasználat, kreatív fantázia fejlesztése, ötletek kidolgozása, esztétikai és helyesírási képesség fejlesztése |
Problémamegoldás-1. |
19 |
Dokumentum készítése-2 |
Szövegszerkesztővel létrehozott saját újságoldal összeállítása (befejezés) Bemutatás kivetítőn |
Önálló programhasználat, kreatív fantázia fejlesztése, ötletek kidolgozása, esztétikai és helyesírási képesség fejlesztése Mások munkájának elemzése tartalmi és esztétikai szempontból Értékelés, indoklás, javaslatok |
Problémamegoldás-2. |
20 |
Ellenőrző óra |
Tesztfeladat szövegszerkesztésből |
Önálló munka képessége Feladatok elemzése, utasítások végrehajtása, önellenőrzés Hibák felismerése, értékelés elfogadása |
Egyéb-2. |
21 |
Könyvtárhasználati óra-1 |
Rendszer a könyvtárban Művek keresése |
A rendszer logikájának megismerése, alkalmazása Önálló tájékozódás képessége egy új logikai rendszerben |
Könyvtári informatika-1. |
22 |
Könyvtárhasználati óra-2 |
Sajtótermékek a könyvtárban |
Az
ifjúsági sajtótermékek megismerése |
Könyvtári informatika-2. |
23 |
Hálózati ismeretek-1 |
Az iskolai hálózat és használata |
Hálózatok jellemzőinek megismerése, használatának célja. Gépek azonosítása, dokumentumok közös használata |
Információs társadalom-1. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
24 |
Hálózati ismeretek-2 |
Az Internet |
Legyen tisztában az Internet működésének alapjaival, logikai és technikai megoldásaival |
Információs társadalom-2. |
25 |
Hálózati ismeretek-3 |
A vírusok Az Internet veszélyei
|
. A világméretű hálózat előnyei és veszélyei
|
Információs társadalom-3. Együttműködés rendőrségi szakelőadóval |
26 |
Hálózati ismeretek-4 |
Elektronikus levelezés |
Levelezőrendszerek tudatos használata, levelek küldése, fogadása Állományok csatolása, képek, dokumentumok küldése Netikett tiszteletben tartása, megfelelés a formai és tartalmi elvárásoknak |
Információs társadalom-4. |
27 |
Hálózati ismeretek-5 |
Keresés az Interneten |
Kulcsszavas és tematikus keresők működési elve Lényegkiemelő képesség: egy adott téma megtaláláshoz szükséges kulcskifejezés kiválasztása |
Információs társadalom-5. |
28 |
Hálózati ismeretek-6 |
Hasznos webhelyek az Interneten |
Az iskolai honlap megismerése. Feladatmegoldás keresők alkalmazásával |
Információs társadalom-6. |
29 |
Ellenőrzés |
Keresési feladatok az Interneten |
Önálló
feladatmegoldó képesség, lényegkiemelő képesség fejlesztése. |
Információs társadalom-7. |
Óra |
Téma |
Tananyag |
fejlesztett kompetenciaterület |
Megjegyzések |
30 |
Imagine Logo-1 |
Tanult parancsok ismétlése, feladatmegoldás |
Feladatmegoldás – lépésekre bontva. Lényegkiemelés, probléma értelmezése, megoldási javaslatok keresése |
Problémamegoldás-3. |
31 |
Imagine Logo-2 |
A teknőc programozása |
Feladatmegoldás – lépésekre bontva. Kreatív problémamegoldó képesség fejlesztése |
Problémamegoldás-4. |
32 |
Imagine Logo-3 |
Több teknőc alkalmazása. Rajzolás |
Esztétikai érzék fejlesztése Feladatmegoldás – lépésekre bontva. Kreatív problémamegoldó képesség fejlesztése |
Problémamegoldás-5. |
33 |
Imagine Logo-4 |
Teknőcök és alakjaik. Rajzolás |
Esztétikai érzék fejlesztése Feladatmegoldás – lépésekre bontva. Kreatív problémamegoldó képesség fejlesztése |
Problémamegoldás-6. |
34 |
Ellenőrzés |
Egyszerű színes ábrák készítése |
Önálló feladatmegoldó készség, esztétikai érzék fejlesztése. Feladatmegoldás lépéseinek alkalmazása. Az elkészült munkák értékelése |
Problémamegoldás-7. |
35 |
Könyvtárhasználat-3. |
Katalógusok használata |
Önálló tájékozódás a könyvtárban |
Könyvtári informatika-3. |
36 |
Játékos feladatok |
Népszerű internetes oldalak |
Önálló ismeretszerzés, szórakozás az Interneten |
Egyéb-3. |
37 |
Az évi munka értékelése |
Honnan indultunk, hova jutottunk? |
Elemzőkészség, önértékelés, önismeret |
Egyéb-4. |
5-6. osztályos tematikai egységek és óraszámaik
Témakör |
Előírt összes óraszám |
Helyi 5-es óraszám |
Helyi 6-os óraszám |
Informatikai eszközök használata |
14 |
7 |
8 |
Alkalmazói ismeretek |
10 |
8 |
7 |
Problémamegoldás |
8 |
6 |
7 |
Infokommunikáció |
4 |
5 |
1 |
Információs társadalom |
4 |
3 |
7 |
Könyvtári informatika |
2 |
3 |
3 |
Egyéb |
32 |
5 |
4 |
ÖSSZESEN |
74 |
37 |
37 |