15. Lapoda 1. - Multimédia. Ismerkedés a programmal

ISMÉTLÉS: MULTIMÉDIA

A multimédia olyan információs tartalom vagy feldolgozási rendszer, amely többféle csatornát is használ (szöveg, hang, kép, animáció, videó és interaktivitás) a felhasználók tájékoztatására vagy szórakoztatására. A multimédia mai elterjedt jelentése a számítógépes média.
Az elmúlt évben megismert prezentációkészítő programban már mi is alkalmaztunk multimédiás elemeket.

A LAPODA PROGRAM

A most megismerendő multimédia-készítő program a magyar DIODIGIT cég fejlesztése. Különböző szintű csomagjai (inas, diák, mester) léteznek, melyekkel más-más szintű feladatok valósíthatók meg. Közös bennük az egységes nyelvezet, az azonos objektumorientált programozási felület, eltérők a kezelhető programméretek és jogosultságok. A program ingyenes demo verziója letölthető innen:

http://www.lapoda.hu/studio2/index.html

A program telepítés után több könyvtárat hoz létre. A munkánkat a multimédia szerkesztő programmal végezhetjük.


Ez a Start menüből indítható, vagy az asztalon elhelyezett parancsikon segítségével.

 

 

Iskolai gépeinkben a Lapoda21 program a C:\programFiles\Lapoda21 mappájában található. Mivel a ProgramFiles mappa csak rendszergazdai jogokkal módosítható, a program hiánytalan működéséhez hozzunk létre a C: meghajtó gyökérmappájában egy LAPODA-8x mappát, amelyben a továbbiakban dolgozni fogunk.

 

Ezután ebbe a mappába másoljuk be a Lapoda21 mappa Demo almappáját! Ez a mappa tartalmazza a programok készítéséhez felhasználható, előre-gyártott elemeket (gombok, képek, hangok, videók, stb).

Ennyi előkészítés után kezdjük meg a programmal való ismerkedést!

 

 

 

A LAPODA INDÍTÁSA

Kattintsunk duplán a program parancsikonjára!

Induláskor a BioDigit névjegye és a programverzió jelenik meg, majd láthatóvá válik a program ablaka és az indítómenü, melyet Lapoda könyvtárosnak neveznek.

 

 

 

 

A könyvtáros két lehetőséget ajánl fel: Új könyv készítését, vagy Létező könyv megnyitását. A nyomógombok alatt látjuk a megnyitható lapoda-fájlok listáját. Ha először nyitjuk meg a programot, a lista üres, csak az Új könyv készítését választhatjuk.

 

 

 

 

 

A megjelenő Új könyv vagy tesztlap létrehozása ablakban tallózzuk ki az előbb létrehozott mappánkat! Adjuk a fájlnév mezőben a proba nevet! A program LaPodaKönyvet hoz létre, mint szerkesztési egységet, melynek kiterjesztése .lpk lesz. A MENTÉS gombra kattintva a program szerkesztésre kész állapotba kerül. A képernyő a következő alapelemeket tartalmazza:

A jobb oldali ablakok megjelenésén a Nézet menüben változtathatunk.

Az elemlista az oldalon található multimédiás elemeket jelzi, melyeket az Elempalettáról kiválasztva helyezünk el a munkalapon. Mivel az oldal még üres, az elemlista is az. Az Eseménylistán adjuk meg a kiválasztott elem programfutás közben történő viselkedését. Az Oldal lista a könyv összes oldalát tartalmazza, ez természetesen még csak egy oldalból áll.

A KÖNYV TULAJDONSÁGAI

A munka megkezdése előtt be kell állítanunk a könyv fontosabb tulajdonságait. Ehhez kattintsunk a KÖNYV menü TULAJDONSÁGOK... pontjára!

A KÖNYV TULAJDONSÁGOK párbeszédablakban az ÁLTALÁNOS fülecskére kattintva megadhatjuk a könyv legfontosabb tulajdonságait: átírhatjuk a címet, megadhatjuk a lapok méretét és színmélységét, kijelölhetjük az első oldalt, az egérmutató megjelenési formáját, az oldal háttérszínét. Ha a kívánt beállításokat megtettük, elfogadásához kattintsunk a jobb alsó sarokban levő zöld pipára. Ha az piros X-re kattintunk, a beállítások nem mentődnek.

A könyv végleges mentéséhez a gyorsító gombok közül válasszuk a Változások mentése ikont!

Ezekkel az alapbeállításokkal el is kezdhetjük a tényleges multimédiás programozási munkánkat.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gyakorlás