Környezetünk ma már
nemcsak természet, hanem a technika eszközeivel és termékeivel
megalkotott képek és hangok együttese is.
Ebben a tantárgyban megismerjük, hogy miként olvashatók,
pontosíthatók, értelmezhetők a technikai képek, valamint a
tömegkommunikáció üzenetei. Megtanuljuk ezek működését, létrehozásuk
módját is. Nemcsak "fogyasztók" hanem "alkotók" is leszünk ebben a
folyamatban.
A TECHNIKAI
KÉPRÖGZÍTÉS ALAPJAI - 1.
A
természet önmaga képeivel - az árnyékokkal, a vízben látott
tükörképpel, a nyomokkal - mutatja, hogy a teljes világ egyes részei
kiemelhetők, leképezhetők, megfordíthatók.
A
barlangrajzokban
már az ősember is
képekben ragadta meg a valóság egy-egy szeletét. Segítségével
rögzítette és felidézte a már megszerzett tapasztalatait: felismerte
az állatot, amellyel a vadászat során szembe kellett szállnia.
Hozzájárult a félelem leküzdéséhez, felkészülési alkalmat nyújtott a
küzdelemre. A kép
így az
információk forrása
lett.
A
barlangok falára, a sziklafelületre rajzolt képek nem térben, hanem
síkban ábrázolták a valóságot. Ehhez hasonlóan síkban ábrázolták az
alakokat az ókori egyiptomiak is.
Ezek a templomok és síremlékek falán elhelyezett, színes festékkel
kifejtett rajzok,
a hieroglifák még nem érzékeltették a tér
szerkezetét, a perspektívát.
(Az alakok mérete a képen nem a távolságtól függött, hanem azok
fontosságától.)
Kínában
már az ókorban is népszerű volt az
árnyjáték, amely
szintén a valóság leképezése sík felületre. Ez szintén nem volt
térhatású (perspektivikus).
Az ókori
Görögországban és Rómában már folytak, optikai, a látás
törvényszerűségeit vizsgáló kísérletek. Fontos kérdéssé vált a tér
és a test ábrázolásának pontossága. Ezt a törekvést szolgálta a
perspektíva és az anatómia alkalmazása.
A perspektíva az egyik
módszer arra, hogy a három dimenziós teret két dimenziós síkon
ábrázolhassuk.
A
reneszánsz művészei sík felületen megközelítően olyan látványt
tudtak szerkeszteni, ahogyan az ember valóban érzékeli a teret.
Ennek
eszközei: a rövidülés, a méretek csökkenése a távolság arányában, a
párhuzamos vonalak torzulása, a színek elhalványulása,
stb. Ez érzékelhető Raffaello: Athéni iskola című képén.
A
művészek célja ekkor már a valóság mind tökéletesebb ábrázolása
lett. Munkájukat egyszerű
segédeszköz tette
könnyebbé. A
CAMERA OBSCURA sötét kamrát, sötét szobát jelöl. Arra
az optikai jelenségre épülő eszköz, hogyha egy szobába egyetlen kis
lyukon keresztül engedünk fényt, a lyukkal szemközti falon
kirajzolódik a kinti valóság fordított állású képe. A néző a valóság
képét látja, annak vetületét érzékeli.
FELADAT:
Az ábra alapján készítsd el a
camera obscura egyszerű modelljét!
Egy zárt doboz első oldalán
fúrj kicsiny lyukat! A lyukkal szemközti oldalon vágj egy pár
centis nyílást, melyre ragassz zsírpapírt!
Fordítsd a dobozt fényes tárgy
(pl. égő gyertya) felé, és szemléld meg a zsírpapíron létrejött
képet!
Nézd meg az alábbi
filmrészletet, amely egy szoba átalakítását mutatja be, hogy az
camera obscura-ként működjön!