A camera obscura a sötét
doboz hátsó falán fordított képet hozott létre,amely a valóság
vetülete volt. Ez a vetület az árnyéktól eltérően egy külön térben
(a doboz belsejében) keletkezett. Kezdetben ezt a festők körbe
rajzolták, így eléggé valósághű festmények születhettek.
Később rájöttek, hogy a
kép élessége, fényereje
javítható, ha a lyukba gyűjtőlencsét illesztenek.
Ezek után vetődött fel a gondolat, hogy a kamra hátsó falán
keletkező képet valamilyen módon technikailag is rögzítsék.
Így jött létre a 19.
században Daguerre és Niepce közreműködésével a fényképezés.
A fényképezés elve:
Ha a kamera obscura nyílásába lencsét helyezünk, ez a nyílással
szemben levő oldalon éles, fényerős, kicsinyített, fordított
képet hoz létre. Eleinte ezt a képet kémiai folyamatok segítségével
rögzítették.
Előbb üveglemezre, majd celluloid szalagra (filmre), fényérzékeny
ezüst-só réteget vittek. Ahol fény érte a lemezt, ott a só
felbomlott és a kiváló ezüst megfeketedett. A feketedés a
megvilágítás erősségétől függött. Így jött létre a negatív. A
negatívon ott láttunk fekete foltot, ahol a valóságban sok fény
volt. A negatívról fényérzékeny réteggel bevont üveglapra, később
papírra másolták át a képet, úgy, hogy újra átvilágították, és a
fekete helyeken már a kevés fény miatt kevés ezüst vált ki, tehát a
valóságnak megfelelő világos árnyalatot láttunk. Ez volt a pozitív
kép.
A képeket kémiai reakció segítségével tették láthatóvá (előhívás),
majd újabb kémiai reakcióval megakadályozták az ezüst-sók további
bomlását (fixálás). Mindkét művelet lassú és hosszadalmas volt, és
kis energiájú vörös fény mellett kellett dolgozni.
Az
ilyen módon készült első képeket
daguerrotipiáknak hívták. Kezdetben
csak tárgyakat fotóztak, hiszen a megfelelő fényérzékenység híján
még hosszú expozícióra volt szükség. Niepce első
daguerrotipiája a feltaláló ablakából készült és a párizsi
háztetőket mutatja.
Később
már, a 19 század közepén emberek arcképét is fotózták. Közismert
Petőfi Sándor daguerrotipiája, melynek eredetije ezüstözött
üveglemezen maradt fenn.
A lencsék
fényképezőgépként történő alkalmazásával egy időben született meg
a vetítőgép őse, a
laterna magica.
Az erős fényű lámpással megvilágított, átlátszó üveglemezre festett
ábra képét nagy méretben, fordított állásban vetítette a szemközti
vászonra a nézők elé.
Több réteget egymásra
helyezve, azokat elcsúsztatva, mozgásszerű hatást kelthettek a
vetített képen. Az alábbi filmben a laterna magica működését
láthatjuk.
A
fénykép a valóság lenyomata, reprodukciója, melyen az időben zajló
folyamat egyetlen pillanata van rögzítve.
A FILM
A film a mozgás
reprodukálására képes. Az eljárás
szubjektív,
hiszen amit látunk, az valójában nincs is. A
mozgás érzete a szem
tehetetlensége miatt az agyunkban jön létre.
A film állóképek sorozata, amelyből másodpercenként 24-et vetít a
mozigép. Szemünk az észlelt képet egy darabig még őrzi, míg a
következő kép ki nem oltja az előzőt. Az állóképek sorozata így
mozgássá olvad össze.
Az alábbi filmen egy
nagy moziban működő vetítőgép szinkronindítása látható. (A 20 perces
filmanyagot tartalmazó tekercseket felváltva két egyforma gép
vetíti, míg az egyik gép vetít, a másikon a gépész filmet cserél,
majd a szalagvégjel hatására az egyik gép leáll és a másik
elindul.)
ELEKTRONIKUS KÉPRÖGZÍTÉS
A mozgófilm
celluloidszalagra rögzített állóképek sorozata.
A tévé és videó
felvétek esetén a kép már nem létezik tárgyként. A videó szalag
mágneses jelekként tárolja a képi információt, nincsenek rajta
filmkockák. A videófelvétel információi a képernyő apró elektronikus
pontjait (pixeleit) vezérlik, amelyek együttes hatása jeleníti meg a
képet.
Ez az információ már olyan
csatornán jut el hozzánk, és alakul
képpé, amelynek
egy része már teljesen elszakadt a valóságtól és
megszűnik képnek lenni. Ebben a középső, nem képi szakaszban nagyon
könnyű a kép tartalmába, megjelenésébe beavatkozni, azt technikailag
szimulálni.
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS
Korunk technikája
a
számítógép segítségével történő képalkotás módszere. A kép minden
egyes tulajdonságát matematikailag, számokkal leírva tárolja, így a
képi elemek beépíthetők egy másik számsorba, programba. Emiatt
nemcsak reprodukálni tudjuk a valóságot (minden eddiginél jobb
minőségben), hanem a számsorok kombinálásával nem létező
jelenségekről is tudunk képi lenyomatokat készíteni.
A digitális technikával már nemcsak a három dimenziós valóság két
dimenziós lenyomatát vagyunk képesek megjeleníteni, hanem
a tér képi
élményeken került történő valóságos megjelenítésére is képesek
lehetünk. Ezt a jelenséget szemünk közvetítésével csupán az agyunk
tartja fenn. Ez a valóság tehát csak látszólagos, virtuális
(VR =
Virtual Reality).
Az alábbi film a magyar
fejlesztésű Leonar3Do számítógépes program egyik alkalmazását mutatja
be.
FELADATOK:
1. Készíts fényképezőgép modellt!
Végy egy gyűjtő (nagyító, vagy domború) lencsét! Távoli
fényforrás felé fordítva állíts elő kisméretű, fényes és éles képet,
majd mérd meg a kép és a lencse távolságát! Ez a távolság a lencse
egyik fontos adata, a gyújtótávolság (f). A kísérlethez olyan lencse
alkalmas, amelynek gyújtótávolsága 5...20 cm között van.
A további kísérletet sötét
teremben végezd!
Állíts az asztalra egy égő gyertyát! A lencsét helyezd olyan távol í
gyertyától, hogy a távolság nagyobb legyen, mint a mért
gyújtótávolság kétszerese!
Ezután végy egy fehér papírlapot , helyezd el a lencse túloldalán,
egy vonalba a lencsével és a gyertyával!
Mozgasd addig a lencsét, amíg a
gyertyáról éles képet nem kapsz!
A kép fejjel lefelé áll, és kisebb, mint a gyertya valódi mérete.
A kísérletben a gyertya a fényképezendő tárgy, a lencse a
fényképezőgép objektívje, a papírlap a fényt felfogó film modellje.
2. Készíts
vetítőgép-modellt!
Az előbbi kísérletben használt elrendezés fordítva is működik.
Cseréld fel a gyertya és a papírlap helyét! Mozgasd addig a lencsét,
amíg éles képet nem kapsz! A kép ismét fordított, de már nagyított
lesz. A gyertyának ekkor valamivel közelebb kell lennie a lencséhez,
mint a gyújtótávolság kétszerese, a kép viszont a túloldalon a
gyújtótávolság kétszeresénél távolabb jön létre.
A kísérletben a gyertya a vetítendő film, a lencse a vetítőgép
objektívje, a papírlap a vetítővászon.