3. óra - A fotó
alaptulajdonságai
A fotó technikai kép.
Reprodukálja a valóság egy darabját, egy pillanatát.
Időélménye kettős:
egyrészt múlt idejű,
ugyanakkor jelennek is érzékeljük.
A fénykép látszólag egyértelmű: a megörökített pillanatot egyszerű
felismerni: egyértelmű az a valóságszelet, amit a kép megörökített.
Ugyanakkor a képözön korában nehéz a kép adatait beazonosítani.
A
KERET
A fotó kiragadott
töredéke a világnak. A keret az a vonal, amely körülfogja a kép
tartományát, ezzel elhatárolja a környező valóságtól, a jelentől. A
keret nagyon határozottan elkülöníti az alkotást attól a valóságtól,
amely a képet körülveszi.
A keret elhagyásával a
kép belesimul környezetébe.
ÁBRÁZOLÁS
Mivel a keret kiszakítja
a képet a valóságból, ezzel új formát hoz létre. A fotó önálló képi
rendszer. A kép nemcsak reprodukál, hanem belső szerkezete révén
ábrázol is. Hatással vannak ránk a tartalmi elemek elrendezései, a
létrejött arányok, az a pont, ahonnan nézzük a képet.
LEKÉPEZÉSI SZINTEK
A képek újabb és újabb
információval bővítik tudásunkat. A kép megtekintésekor, a kép
elemeinek feldolgozása közben megmozgatjuk azt a tudást, amivel
rendelkezünk. A látottakat összevetjük ismereteinkkel, érzelmeket
kapcsolunk hozzá, így a kép szemlélése közben összetett lelki
élményben lehet részünk.
KÉPKIVÁGÁS
Más néven: PLÁN.
Azt jelzi, hogy
a valóság mekkora szeletét ábrázoljuk a képen.
A plánok csoportosításakor az emberi alakhoz viszonyítunk.
-
Nagytotál:
tágas tér, amelyben az emberi alakok elvesznek, vagy nem
felismerhetők.
A táj megmutatásában erőteljes.

- Totál:
teljes alak tölti ki a keretet. Elsősorban az alakra helyezi a
hangsúlyt, de a környezete is jól látható.

-
Amerikai plán:
a test a fejtől kb. combközépig látszik.
Félalakos kép, a mozdulatok erőteljesen érvényesülnek, de a szűk
környezet is szerepet kap.

-
Félközeli:
a felső testet mutatja.
A kezek és az arc reakcióit közvetíti.

-
Közeli:
váll - arc képkivágás.
Elsősorban az arc a fontos.

-
Premier plán:
csak az arcot mutatja.
-
Szuperközeli:
az arc egy részét ábrázolja.
A szem számára már nem a megszokott látványt nyújtja.
A különböző plánok
más-más módon jelzik az alak helyzetét a világban, más-más módon
irányítják a néző figyelmét.
RÉTEGEK
Minden fotónak több
rétege, ún. képsíkja létezik. A két legfontosabb: az előtér és a
háttér. Általában az előtér, a hozzánk közelebb levő képsík kiemeli
az itt elhelyezkedő téma fontosságát, míg a háttér segít a témát
elhelyezni a környező világban. Gyakran a háttér nem is fontos, így
az elmosódva látható, az élesség, a kép fókusza az előtérben levő
fontos alakra esik.
DOKUMENTUM ÉS MANIPULÁLT
KÉP
A
fénykép pontos mását adja a valóság egy részletének, tehát
dokumentum. A dokumentumképek a valóságot a maga eredetiségében
ábrázolják.
A képfelület kezelését, átalakítását manipulációnak nevezik. Ilyen
például az arcképek retusálása is. A mai digitális technikával a
fotót egészen nagy mértékben átalakíthatjuk, úgy, hogy annak már
szinte semmi köze nincs a valósághoz.
A FÉNYKÉPEZÉS TECHNIKÁJA
A
fényképezés legfontosabb eszköze a fényképezőgép. Ezek a gépek az
objektíven átjutó fényt fényérzékeny filmre, lemezre, vagy félvezető
képérzékelőre juttatják. A kép kisméretű és fordított.
A kép élességét a lencse filmtől való távolságának változtatásával
állítják, vagy kézzel, vagy elektronikusan.
Az alábbi képek egy
analóg (hagyományos) és egy digitális fényképezőgép felépítését
mutatják.


HOGYAN KOMPONÁLJUK
KÉPEINKET?
A digitális
fényképezőgépekkel ma már könnyen és olcsón készíthetünk fotókat.
Mégis, hogy képeink élvezhetőek, tudatosan komponáltak legyenek,
ismerjünk meg néhány jellegzetes kompozíciós hibát. Ezek a hibák a
képen ábrázolt személyek tárgyak elhelyezkedésében nyilvánulnak meg.
Dőlés
Általában kerülni kell a téma dőlését, különösen ha az kis mértékű.
Az erős, határozott dőlésről elfogadható, hogy tudatos. Az enyhe
dőlés viszont bizonytalan, és ezért zavaró. Legtöbb dőlés abból
adódik, hogy nem tartjuk vízszintesen a fényképezőgépet. Időnként a
perspektivikus torzulás is dőlésnek látszik de az egy másik,
megszokottabb jelenség.
A dőlés elsősorban az ismert helyzetű, illetve a geometriailag
szabályos motívumoknál jelent problémát. Számos olyan dolog van,
amiről tudjuk, hogy mindig vízszintesen vagy függőlegesen
helyezkedik el. Egy vízfelület mindig vízszintes, az épületek fala,
oszlopai általában függőlegesek. A közismert helyzetű motívumoknál
különösen ügyeljünk a gép dőlésének elkerülésére. A fényképezéskor
figyelni kell a vízszintes vagy függőleges elemek helyzetének
viszonyát a kép (a kereső) széléhez képest. Ha nem sikerült
megfelelő helyzetben tartani a fényképezőgépet, akkor ezt a hibát
utólagos vágással is lehet korrigálni.
Zavaró
együttállások, fedések
Agyunk a nagyon közeli, vagy egymáshoz érő motívumokat automatikusan
összekapcsolja. Akkor is, ha azok között semmilyen tényleges
kapcsolat nincs, vagy a helyszínen nagy volt köztük a valós
távolság. Ezért zavaró a portréalany hátából kinövő lámpaoszlop,
vagy közeli ember fejére lépő távoli alak. Az is kellemetlen, ha két
egymás mögötti motívum kontúrja összeér. Vagy legyen teljes a
takarás, vagy határozott az elkülönülés.
Figyeljünk az egymás mögötti, egymást fedő elemek helyzetére is. Ha
egy motívum mögött egy másik hasonló van, ami csak egy kicsit lóg
ki, az nehezíti a kettő elkülönítését, és ezért zavaró.
Felesleges
képelemek
Agyunk minden látható motívumot megpróbál értelmezni. Azokban a
képelemekben is jelentést keres, amelyek csak véletlenül kerültek a
képre. Ezért a felesleges motívumok megjelenése zavaró, elvonja a
figyelmet a lényegről. Ez a kompozíciós slendriánság lényegében
udvariatlanság a kép szemlélőjével szemben. Mindig próbáljuk meg
eldönteni, hogy abból, amit a keresőben látunk, mi a fontos és mi
nem. A fontosat emeljük ki, a lényegtelent vagy feleslegeset
lehetőleg hagyjuk le a képről. Ez egyrészt a megfelelő nézőpont
megválasztásával, másrészt az optimális képkivágással lehetséges.
Tehát válasszunk olyan nézőpontot, aminél nem látszanak felesleges
elemek. Ne vegyünk nagyobb képkivágást, mint amit a fő téma
megkíván.
Egy spontán (nem megrendezett) szituációban a felesleges elem
akárhol felbukkanhat. A fő téma előtt, mögött, alatt vagy felett,
közel és távol. A riport jellegű képeknél a fotósnak erre külön oda
kell figyelnie. Sokszor csak azért kell egy kicsit odébb lépni, vagy
leguggolni, hogy valami zavaró dolog eltűnjön a háttérből vagy épp
az előtérből. A téma melletti zavaró elemeket a képkivágás
szűkítésével lehet kihagyni. Ezt utólagos vágással is megtehetjük.
Zavaros
háttér
A képen gyakran a fő motívum a fontos. A háttér sokszor mellékes,
vagy nincs is funkciója. Ezért sok esetben nem előnyös, ha a
háttérben lévő motívumok ugyanolyan élességgel és részletességgel
látszanak, mint a fő téma. Különösen akkor lehet zavaró a háttér, ha
azon sok részlet látszik élesen és kontrasztosan. Az is kellemetlen,
ha a háttéren egy nagyon világos vagy élénk színű folt magára vonja
a néző tekintetét. Ezért lehetőleg kerülni kell az ilyen
szituációkat. Sokszor előnyösebb hátteret találunk, ha más
nézőpontot választunk.
Ha
a felesleges motívum a háttérben van, akkor esetleg életlenné
tehetjük. Ez egy gyakran alkalmazott módszer. Akkor használható, ha
a háttér elég messze van, és rendelkezünk kis mélységélességű
objektívvel (hosszú gyújtótávolság, nagy fényerő). A háttér
életlenítését utólag, némi retusmunkával is elérhetjük. Ez azonban
viszonylag nagy munka, és nem is mindig oldható meg tökéletesen.
Az előtérben lévő életlen motívumok zavaróak, ezért erre ez a
módszer nem ideális.
Az is számít, hogy a felesleges képelemnek milyen a színe és a
világossága. A világos, vagy az élénk, a környezettől elütő színű
elemek jobban kiugranak. Ezért az ilyenekre fokozottan oda kell
figyelni. Megfelelő nézőpont választással jobb hátteret kapunk
Képszél,
sarok
Ha a fő motívumot kivisszük a kép szélére vagy a sarkába, azzal
legtöbbször feszültséget teremtünk. Ilyenkor az üres rész is
képelemként viselkedik. Viszont nincs rajta semmi, vagy legalábbis a
fő motívummal összevethető elem. Az ürességből adódó hiányérzet
okozza a képi feszültséget.
Irányultságok
Egyes motívumok irányokat is meghatároznak. Ilyen az arcképnél a
tekintet, vagy mozgó témánál a mozgás iránya. Ezt is figyelembe kel
venni a térbehelyezésnél.
Általános szabály, hogy ha egy arc oldalra néz, akkor a nézés
irányában több helyet kell hagyni a képen, mint a másik oldalon. Így
van hova néznie.
Zavaróan hat, ha a modell "kinéz" a képből
Hasonló a helyzet a mozgással. A mozgó motívum előtt több helynek
kell lennie, mint mögötte. Ha kevés teret hagyunk előtte, az olyan,
mintha nekimenne a kép szélének, ami zavaró. A mozgás irányában több
helyet kell hagyni. Zavaróan hat, ha a mozgás irányában nincs hely a
képen.
A
kevesebb több
Sok esetben egy nagyméretű motívum kis részletének kiemelése jobban
jellemez, mint az egészről készült totálkép. Például egy vagy néhány
szereplő a tömegből. Egy épület jellemző részlete. Különösen akkor
érdemes részletképben gondolkodni, ha a megjelenő kép mérete kicsi.
Egy nyomtatott újságban egy duplaoldalas kép viszonylag sok
részletet „elbír”. Egy kis méretű megjelenés vagy az internetes
publikáció jellemzően korlátozott mérete különösen aktuálissá teszi
a részletek kiemelését.

Hibás
vágások
Vannak általános szabályok arra, hol lehet, vagy nem lehet elvágni
egy motívumot. Emberalaknál nem tanácsos az izületeknél vágni. Ezt
valamikor úgy tanították, hogy az ilyen vágás azért is kelt
kellemetlen érzést, mert a végtagokat az izületeknél szokták
amputálni. Aki már látott amputált kezű vagy lábú embert, abban
előjön ez az asszociáció. Ez vagy igaz, vagy nem, de tény, hogy jobb
elkerülni a izületeknél történő vágást. Tehát ne vágjuk el a
végtagokat a bokánál, térdnél, ágyéknál, csuklónál vagy a könyöknél,
illetve ezek közelében.
Az izületek közötti részen nincs gond.
Ugyancsak kerülendő, a figura bármely részének, különösen a kezeknek
vagy lábaknak kis mértékű levágása. A képből kiszaladó ujjak, könyök
vagy lábfej esetlegességet, a kompozíció átgondolatlanságát jelzik.
Kiugró
elem
Ha nem struktúraként akarjuk láttatni az elemek halmazát, akkor a
kézenfekvő megoldás, hogy egy motívumot a többihez képest viszonylag
nagy méretben kiemelünk. Így ez magára vonja a néző tekintetét, fő
motívummá lép elő. A többi pedig háttérként funkcionál, kiegészítő
információt adva, értelmezve a helyzetet.
Harmadolás,
aranymetszés
Az egyik, gyakran
alkalmazott elhelyezési séma a harmadolás. Erről akkor beszélhetünk,
ha a kép szélességét vagy magasságát három egyforma távolságra
osztjuk, és az osztásvonalra tesszük a motívumot. Minthogy a
motívumoknak szélességük is van, ezért az elhelyezés szempontjából
az optikai tömegközéppont számít. Ez nem feltétlenül a motívum
felületének középpontja. Az hogy ez a középpont hol van, függ a
motívum alakjától is.
Az aranymetszést harmonikus feszültségnek is nevezhetjük. Ez egy
olyan helyzet, ami tulajdonképpen nyugodt, de nem teljesen statikus,
unalmas. Gyakran használják, és nem követhetünk el kompozíciós
hibát, ha fő témánkat az aranymetszés szabályai szerint helyezzük el
a felületen.
A harmadolás és az aranymetszés viszonya
A képen akkor beszélünk aranymetszésről, ha a motívum a kép két
széle között egy meghatározott távolság-aránynak megfelelően
helyezkedik el. Az egyik képszélhez kisebb, a másikhoz képest
nagyobb távolságban. Az aranymetszés akkor valósul meg, ha a kisebb
rész úgy aránylik a nagyobbhoz, mint a nagyobb, a kettő összegéhez.
Ez nem felel meg a harmadolási vonalaknak.
KIÉ A KÉP?
Azé, aki készíti, vagy
azé, akit ábrázol? A szokásos megítélés szerint a kép azé, aki
készítette, de nem rendelkezhet vele szabadon.
FELADATOK:
1., Miben hasonlít és miben
különbözik az analóg és a digitális fényképezőgép és fényképezés?
Véleményedet foglald össze néhány diás prezentációban!
2., A fenti fényképezési tanácsok
figyelembe vételével készíts néhány fotót barátaidról,
környezetedről, majd közösen értékeljétek a kompozíciókat!
3., Készíts néhány diás
prezentációt a képkivágásokról! Szemléltető képekként alkalmazd
kedvenc filmed jeleneteit!

|