Árnyjáték
A mozgás vetülete
mindig érdekelte az embert. A mozgás megidézésének egyik módja
a természetes kép, az árnyék volt. Ügyes kézjáték, vagy síkbábok
árnyékával mesélünk el történetet. A kínai és maláj kultúrában ma is
fontos szerepe van.
A filmfelvevő gép őse a
már ismert
camera obscura. A fényképezés fejlődésével a fényerős
objektívek és az egyre érzékenyebb filmanyagok lehetővé tették az
egymás utáni gyors expozíciókat az
1889-ben szabadalmaztatott
filmszalagra.
A mozi élményének másik forrása a
laterna magica,
amelynek alkalmazása során már a 18. században megpróbálták a
mozgást is érzékeltetni. Az üveglemezekre festett képeket egymás
után gyorsan vetítették és ezzel a mozgás illúzióját keltették.
A 19. században
megszaporodtak az optikai kísérletek. Több olyan szerkezet is
készült, amely kihasználta a szem tehetetlenségét. Ezt a jelenséget
a megpörgetett papírkoronggal, a
thaumatróppal tudjuk a
legkönnyebben vizsgálni.
A szem nem érzékel minden
pillanatot, másrészt rövid ideig megtartja a látott képet, így
például a korong egyik oldalára rajzolt madár képe összecsúszik a
másik oldalra rajzolt kalitka képével, ha a korongot egy zsineggel
megforgatjuk. Ekkor úgy látjuk, mintha a madár benne lenne a
kalitkában.
A 19. század fontos
találmánya a
stroboszkóp. Ez a találmány alapja a csodadob nevű
szerkezetnek. A dob
oldalán körben, egymástól egyenlő távolságra nyílásokat vágtak,
belülre papírcsíkot helyeztek, melyen egymást követő mozdulatok
rajzait láthatta a néző. A dob megforgatásakor a nyílásokon
keresztül megfigyelt figurák életre keltek.
A mozgókép
megszületésének fontos állomása volt
1872-ben, amikor Kalifornia
állam kormányzója megbízást adott a kor híres fényképészének,
Muybridge-nek, hogy készítsen olyan fotósorozatot egy vágtázó lóról,
amelynek alapján eldönthető, hogy van-e olyan pillanat, amikor a ló
egyik lába sem érinti a talajt. Muybridge a pálya mellett 12
fényképezőgépet állított fel, amelyeknek az exponáló gombjait a
pályán kifeszített vékony drótok működtették. Ahogy a ló
elszakította a drótot, elkészült egy-egy felvétel. A felvételeket
gyors egymásutánban kivetítve,
a ló mozgásának
folyamatát
láthatták.
1876-ban
a francia
Marey
megszerkesztette a
fényképező puskát,
amellyel másodpercenként 12 felvételt készít. Tíz évvel később
feltalálta a továbbítható
negatívszalagot
(filmet).
1890-ben
az amerikai feltaláló,
Edison
megadja a
filmkocka
ma is használt
adatait. Szerint a képekhez legalkalmasabb a 4:3 arányú téglalap,
amelyet a szem látótere indokol.
Az ő nevéhez kapcsolódik a film szélén alkalmazott lyuksor, a
perforáció, amely lehetővé tette a filmszalag egyenletes
továbbítását felvétel és vetítés közben. Így működött Edison
kinetográf
nevű felvevőgépe.
1891-ben Edison és asszisztense, Dickson hozta létre a
kinetoszkópot,
a filmlejátszására alkalmas dobozt, amelyet egyszerre egy személy
nézhetett. Bár Edison vetítőgépet is szerkesztett, ezt azonban nem
szorgalmazta túlságosan: a film könnyen lángra kapott, és a
tömegesen vetített filmek nézőinek kielégítésére létre kellett hozni
a filmgyártást.
Balról
a kinetoszkóp, jobbról Edison vetítőgépe
Az alábbi filmeket
Edison forgatta a kinetoszkóp számára.
A
közönség előtti
filmvetítés
Franciaországból indult el.
Louis Lumiere és testvére
cinematographe-ot
szerkesztett, amely egyaránt alkalmas volt felvételre és
lejátszásra. A felvevőgép úgy vált vetítővé, hogy a filmszalag mögé
egy laterna magicát helyeztek.
1895.
december 28-án vetítettek először filmet
Párizsban
nyilvánosan, belépődíjért. A
Vonat érkezése
című film bemutatásával vette kezdetét a mozi korszaka.
NÉMAFILM
A 20. század első negyedéig nem tudták a film hangját rögzíteni. A
némafilmeket vagy csöndben, vagy zenekísérettel vetítették. A
zongorista igyekezett játékát a film cselekményéhez igazítani. A
némafilmeken elsősorban a mimika (arcjáték) és a metakommunikációs
mozgások tették érthetővé a cselekményt. A nélkülözhetetlen
párbeszédek szövegeit a filmre betűvel írták.
Az amerikai
Charlie Chaplint
a némafilmek királyának tartották. Több tucat rövid és több egész
estés némafilmet készített, melyet ő játszott és rendezett is.
Később, amikor a hangosfilmet feltalálták, némafilmjeihez ő maga
szerzett zenét, és utólag zörejeket, hanghatásokat is felvett a
némafilm-szalagokra. Egy ilyen film részletét nézhetjük meg: egy
epizód
A kölyök
című film "félhangos" változatából.
Az
1920-as évek végén
terjedt el a
hangosfilm. Elve az, hogy a filmszalagon, a képmező
melletti sávon rögzítették a hang fényképét is, melyet külön optikai
rendszer alakított vissza hanggá. A hangosfilm annyira megbűvölte a
nézőket és az alkotókat, hogy eleinte a legtöbb filmben a
párbeszédek és zörejek mellett filmdalok, filmslágerek is
megjelentek.
A Magyarországon készített első hangosfilmekben is elhangzott
egy-egy sláger, így már az egyik első hangosfilmben, a
Hyppolit, a
lakáj című vígjátékban
is.
Az
1930-as évek végére
megjelentek az első
színes filmek, és a technika fejlődésével a
vászonra vetített képek látványa egyre jobban megközelítette a
valóság élményét. Nézzünk meg egy részletet az 1957-ben készült
színes magyar filmoperettből! Pilótainduló a
2x2 néha 5
című filmben.
Ma már nem ritkák a 3
dimenziós, térhatású filmek.
Egyre jobb minőségben vesznek körül bennünket a képek, s ezeket a
látványokat szeretjük a saját világunknak tekinteni, közel érezni
magunkhoz. A filmek nézésekor szemben kell néznünk azzal a ténnyel,
hogy a technikai képek elénk helyezik a múltat, s jelenné tudják azt
tenni. A régi filmek nézésekor el kell fogadnunk azt a tényt, hogy
figyelmünket nemcsak a jelen irányítja, hanem a múlt is. Ez a tény
minden eddig a pillanatig leforgatott filmre igaz: minden filmben a
múltat kódoljuk.
FELADATOK:
1., Készíts néhány diás
prezentációt a film technikai történetéről!
2., A leírás alapján készíts
thaumatrópot!
3., Ismerd meg az Imagine Logo
animációs programját, a LogoMotiont! Próbálj néhány mozgásfázis
megrajzolásával mozgás képsorozatot létrehozni!