5. óra - A mozgóképi
elbeszélés A TÖRTÉNET ÉS A CSELEKMÉNY A mozgókép, ugyanúgy,
mint a fotó, reprodukció és ábrázolás. Olyan valóság-lenyomat, amely
a mozgást is ábrázolja. A szüzsé (cselekmény) a történet megvalósulása adott helyszínen, konkrét szereplőkkel: ebből ki-ki a maga felfogása szerint olvashatja ki a történetet. BEÁLLÍTÁS ÉS JELENET A film alapegysége a jelenet. Az elbeszélő filmek jeleneteit a szereplők párbeszédei, cselekedetei, a helyszín és az idő alapján különülhetnek el egymástól. A beállítás a kamera adott helyzetében befogott valóságszelet. Egy jelenetet megnézhetünk egy beállításból is. Ez jellemző a korai némafilmekre. A
Lumiere fivérek a
New Yorki Broadway forgalmát bemutató filmje
egyetlen beállítás. Általában egy jelenet több beállításból épül fel. Ilyenkor a jelenet apró részleteit illeszti össze az agy egyetlen eseménysorrá. Egy új jelenetben megváltozik a környezet, a szereplő, a ruha, stb. A Kontroll című film kimaradt jelenetében különböző szemszögekből készített felvételek kapcsolódnak össze egyetlen egésszé.
FILMTÉR
A filmtér közvetíti
számunkra a cselekmény helyszíneit, a szereplők közti
térviszonyokat.
A Hyppolit, a lakáj című film jelenete egy jómódú család nappali szobáját ábrázolja
A filmtérben különböző módon helyezhetjük el a figurákat. Már az is sokat elárul a szereplők viszonyáról, hogy milyen szögben mutatja őket a kamera.
Kameraállások:
-
Vízszintes gépállás:
szereplők szemmagasságában.
Kameramozgások
A filmtér kibővülhet, ha
a kamera nem statikus (álló), hanem felvétel közben mozog. A mozgás
fajtái:
Kameramozgások variációi
A film összetett
kameramozgásokat mutat Zoomolás A filmtér (képkivágás) módosítása optikai eszközökkel, például változtatható gyújtótávolságú lencserendszerrel.
FILMIDŐ
Az elbeszélő filmek
sűrítve beszélnek el egy-egy történetet.
A film időrendbe helyezi az
eseményeket, az ok-okozati összefüggéseket. A szükségtelen, mellékes
történések kimaradhatnak, ez a
kihagyás (ellipszis). Az elbeszélő filmek jelen-jövő viszonyokat is ki tudnak alakítani. Az időben való előre ugrást (flashfoward) használja például a Vissza a jövőbe című film. CHARLIE CHAPLIN FIGURÁJA A TÉRBEN A nagyformátumú alkotások tér- és időviszonyokkal árnyaltan jellemzik szereplőiket és a megelevenített eseményvilágot.
Részlet a
Modern idők
című filmből
A film nagyüzemi termelés és az ember kapcsolatának szatirikus ábrázolása. Utal arra, hogy az ipari termelés, a gépek egyre különösebb környezetbe kényszerítik az embert, aki ezáltal egyre kiszolgáltatottabb helyzetbe kerül. A hatalmas gépek között mozgó kicsiny emberkék pontosan ábrázolják helyzetüket.
Részlet a
Volt egyszer
egy Vadnyugat című filmből
A film egy bosszú
történetét dolgozza fel. A bosszú, megfontolt, feszült kivárás
eredménye. A feszültség megteremtésének eszköze a filmidő
elnyújtása: a film lassú beállításai, lassú ritmusa a várakozás
állapotát teremtik meg. A végső jelenet magába építi az emlékezés
képeit is (flashback), ezzel megnyújtja annak idejét, így fokozva a
drámai hatást. A flashback jelenetsora lassított, így válik el a
jelentől.
Ennio Morricone
világhírű filmzenéje nagymértékben hozzájárul a film végkifejletének
izgalmához. FELADATOK: 1., Hasonlítsd össze a kameramozgások és a zoomolás módszerét és képi hatásait!
2., Elemezd a Volt egyszer egy
Vadnyugat című film párbaj-jelenetét a következő szempontokból:
3., Írd össze, milyen filmterekben
játszhatnád le életed egy iskolai napját, ha filmen kellene
megjeleníteni! |