14. óra - A nyomtatott médium
műfajai A
HÍR
A legfontosabb
médiaműfaj. A jelenünkre ható legfontosabb eseményeket tárja elénk.
Meghatározói:
- Tartalom:
mikor, hol,
kivel, mi történik?
- Hírérték: hol, kinek, miért fontos?
Azt, hogy egy hír
tartalma mekkora hírértékű, a médium megjelenítési környezete is
meghatározhatja.
Pl.: egy külpolitikai hír nagyobb hírértékkel bírhat, mint a helyi
médiumok hírei, hiszen több ember számára fontos, több emberhez jut
el. De a helyi médiában az is nagyon fontos lehet, hogy nem
szállítják el a szemetet, így ez a hír kerülhet a címoldalra, míg a
nagyvilág híreivel kevésbé foglalkozik.
A hírek jellemzői:
- Tájékoztatás:
(elénk hozzák a világ és környezetünk eseményeit)
- Objektivitás:
Hangvétele tárgyilagos, gyakran hivatalosan érzelemmentes
- Újdonság:
A változás majdnem mindig hír
- Nyilvánosság:
Fenntartják és szervezik a nyilvánosságot (a testületek tevékenysége
a közvélemény felügyelete alatt zajlik)
- Együttérzésre
késztet
(katasztrófák esetén érzelmeiben is szervezi a közösséget).
A hírt gyakran képek,
dokumentumok támasztják alá.
Az újság címoldalára kerülnek a fontos hírek, hátrább a kevésbé
fontos hírek, míg a végén a kis színes hírmozaikok kapnak helyet.

TUDÓSÍTÁS
A híreket
leggyakrabban hírügynökségek szolgáltatják, a hírszerkesztők
fogalmazzák meg. A hírekről csak más médiumon keresztül értesülnek
ők is (interneten kapják meg).
Ha a hír szerzője maga az újságíró, ő általában a személyes
tapasztalatait írja meg. (Részt vesz egy eseményen és leírja, mit
látott, tapasztalt).
A személyesen tapasztalt
események hír formában történő leírása a tudósítás.
Jellemzői:
- A tudósító a
helyszínen van
- Saját élményei
benyomásai alapján készíti el a tudósítást
- Tárgyszerű
- Pontos
információkat közöl
- Érzékelteti az
esemény hangulatát

HÍRMAGYARÁZAT
(KOMMENTÁR)
Segít értelmezni a
híreket,
összefüggéseket láttat meg azáltal, hogy összekapcsol több
híranyagot. Benne az író személyes véleménye is kifejeződik.
INFOTAINMENT
Egy érdekes,
különleges képanyag köré szerveződött hírcsokor.
Ezek szórakoztatnak és növelik a nézettséget. Az
információközlés és a szórakoztatás lehetősége olvad bennük össze.
(A tv-ben a RTL klubnak volt először ilyen jellegű napi infotainment
műsora, a Fókusz. Ezt a műfajtípust leginkább a bulvárújságokkal
rokonítják.)
RIPORT
Riport akkor készül,
ha az újságíró
személyesen látogat el egy esemény színhelyére, és ott egy másik
személynek kérdéseket tesz fel az eseménnyel kapcsolatban.
Ekkor az eseményeket egy szemtanú (és nem a riporter) leírása
alapján ismerjük meg. A riporter a bevezetőben bemutatja a helyszínt
és a riportalanyt, majd célzott kérdéseket tesz fel, amelyre adott
válaszokból bontakozik ki számunkra az esemény. A riport végén a
riporter összegez, tanulságokat állapít meg és megköszöni
partnerének a közreműködést.
A riport elkészítéséhez nélkülözhetetlen a riporter tájékozódása,
felkészülése a témával és a riportalannyal kapcsolatban.
- Lényege új
jelenségek és összefüggések felfedezése, illetve elhallgatott
cselekedetek és következményeik kiderítése.
- A riport felderít,
kiderít, értékel, általánosít.
- A véleményét csak
sejteti.
- A riporter ugrálhat
térben és időben ehhez segítségére vannak a bekezdések, az
írásjelek, és az alcímek.

INTERJÚ
A riporthoz hasonló
elbeszélgetés, amely nem a történések színhelyén, hanem valamilyen
semleges területen (kávéházban, szerkesztőségben, a riportalany
lakásán) történik.
A riportnál nagyobb
terjedelmű, átfogóbb tájékoztatást nyújt.
Interjú formák (alany(ok)
riporter(ek) száma)
Alany |
|
Riporter |
|
1 |
à |
1 |
személyes interjú |
1 |
à |
2 |
össztűz |
X |
à |
1 |
kerekasztal beszélgetés |
KRITIKA
Feladata tájékoztatni
az olvasót a művészetek legújabb jellemzőiről,
és a közönség befolyásolása. A kritikának szakszerűnek, ugyanakkor
közérthetőnek kell lennie.

REKLÁM
A
hirdetés és a reklám terméket, szolgáltatást, szolgáltatót,
szervezetet népszerűsítő, általában fizetett műfaj. Arra törekszik,
hogy felhívja a figyelmet és elindítsa a fogyasztás folyamatát.
A reklámok nemcsak termékbemutatók, hanem igényt és vágyat is
termelnek. Fő
célja, hogy rávegye a fogyasztót a vásárlásra, a szolgáltatás
igénybevételére.
A reklámokra törvények vonatkoznak, melyek a befolyásolás kereteit
szabályozzák. (Tilos fegyvert reklámozni.)
A reklámfelület élénk
színű, feltűnő méretű képekkel és betűkkel kitöltött,
figyelemfelhívó alkotás. A szokatlan és a különleges hatások könnyen
megragadják a figyelmet. Szövegük rövid, tömör és lényegre törő,
hogy gyorsan elolvasható legyen.

FELADATOK:
1., Válasszatok ki
egy iskolai eseményt! (Pl.: az iskolai karácsonyt, vagy
télapó-ünnepet, farsangot, stb.)
Alakítsatok több csoportot! A csoportok dolgozzák fel a
kiválasztott eseményt
- hírként
- kommentárként
- tudósításként
- riportként
- kritikaként
- infotainmentként
- interjúként (pl. kerekasztal-beszélgetésként)!
- reklámként!
A leírt anyagokat rögzítsétek Word formátumban, és mutassátok
be!
 |