14. óra - A nyomtatott médium műfajai

A HÍR

A legfontosabb médiaműfaj. A jelenünkre ható legfontosabb eseményeket tárja elénk.
Meghatározói:
-
Tartalom: mikor, hol, kivel, mi történik?
- Hírérték: hol, kinek, miért fontos?

Azt, hogy egy hír tartalma mekkora hírértékű, a médium megjelenítési környezete is meghatározhatja.
Pl.: egy külpolitikai hír nagyobb hírértékkel bírhat, mint a helyi médiumok hírei, hiszen több ember számára fontos, több emberhez jut el. De a helyi médiában az is nagyon fontos lehet, hogy nem szállítják el a szemetet, így ez a hír kerülhet a címoldalra, míg a nagyvilág híreivel kevésbé foglalkozik.

A hírek jellemzői:
-
Tájékoztatás: (elénk hozzák a világ és környezetünk eseményeit)
-
Objektivitás: Hangvétele tárgyilagos, gyakran hivatalosan érzelemmentes
-
Újdonság: A változás majdnem mindig hír
-
Nyilvánosság: Fenntartják és szervezik a nyilvánosságot (a testületek tevékenysége a közvélemény felügyelete alatt zajlik)
-
Együttérzésre késztet (katasztrófák esetén érzelmeiben is szervezi a közösséget).

A hírt gyakran képek, dokumentumok támasztják alá.
Az újság címoldalára kerülnek a fontos hírek, hátrább a kevésbé fontos hírek, míg a végén a kis színes hírmozaikok kapnak helyet.

 

TUDÓSÍTÁS

A híreket leggyakrabban hírügynökségek szolgáltatják, a hírszerkesztők fogalmazzák meg. A hírekről csak más médiumon keresztül értesülnek ők is (interneten kapják meg).
Ha a hír szerzője maga az újságíró, ő általában a személyes tapasztalatait írja meg. (Részt vesz egy eseményen és leírja, mit látott, tapasztalt).
A személyesen tapasztalt események hír formában történő leírása a tudósítás.

Jellemzői:

    • A tudósító a helyszínen van
    • Saját élményei benyomásai alapján készíti el a tudósítást
    • Tárgyszerű
    • Pontos információkat közöl
    • Érzékelteti az esemény hangulatát

HÍRMAGYARÁZAT (KOMMENTÁR)

Segít értelmezni a híreket, összefüggéseket láttat meg azáltal, hogy összekapcsol több híranyagot. Benne az író személyes véleménye is kifejeződik.

 

INFOTAINMENT

Egy érdekes, különleges képanyag köré szerveződött hírcsokor. Ezek szórakoztatnak és növelik a nézettséget.  Az információközlés és a szórakoztatás lehetősége olvad bennük össze.
(A tv-ben a RTL klubnak volt először ilyen jellegű napi infotainment műsora, a Fókusz. Ezt a műfajtípust leginkább a bulvárújságokkal rokonítják.)

 

 

 

RIPORT

Riport akkor készül, ha az újságíró személyesen látogat el egy esemény színhelyére, és ott egy másik személynek kérdéseket tesz fel az eseménnyel kapcsolatban. Ekkor az eseményeket egy szemtanú (és nem a riporter) leírása alapján ismerjük meg. A riporter a bevezetőben bemutatja a helyszínt és a riportalanyt, majd célzott kérdéseket tesz fel, amelyre adott válaszokból bontakozik ki számunkra az esemény. A riport végén a riporter összegez, tanulságokat állapít meg és megköszöni partnerének a közreműködést.
A riport elkészítéséhez nélkülözhetetlen a riporter tájékozódása, felkészülése a témával és a riportalannyal kapcsolatban.

  • Lényege új jelenségek és összefüggések felfedezése, illetve elhallgatott cselekedetek és következményeik kiderítése.
  • A riport felderít, kiderít, értékel, általánosít.
  • A véleményét csak sejteti.
  • A riporter ugrálhat térben és időben ehhez segítségére vannak a bekezdések, az írásjelek, és az alcímek.

INTERJÚ

A riporthoz hasonló elbeszélgetés, amely nem a történések színhelyén, hanem valamilyen semleges területen (kávéházban, szerkesztőségben, a riportalany lakásán) történik. A riportnál nagyobb terjedelmű, átfogóbb tájékoztatást nyújt.

Interjú formák (alany(ok) riporter(ek) száma)

Alany

 

Riporter

 

1

à

1

személyes interjú

1

à

2

össztűz

X

à

1

kerekasztal beszélgetés

KRITIKA

Feladata tájékoztatni az olvasót a művészetek legújabb jellemzőiről, és a közönség befolyásolása. A kritikának szakszerűnek, ugyanakkor közérthetőnek kell lennie.

REKLÁM

A hirdetés és a reklám terméket, szolgáltatást, szolgáltatót, szervezetet népszerűsítő, általában fizetett műfaj. Arra törekszik, hogy felhívja a figyelmet és elindítsa a fogyasztás folyamatát.
A reklámok nemcsak termékbemutatók, hanem igényt és vágyat is termelnek.
Fő célja, hogy rávegye a fogyasztót a vásárlásra, a szolgáltatás igénybevételére.
A reklámokra törvények vonatkoznak, melyek a befolyásolás kereteit szabályozzák. (Tilos fegyvert reklámozni.)

A reklámfelület élénk színű, feltűnő méretű képekkel és betűkkel kitöltött, figyelemfelhívó alkotás. A szokatlan és a különleges hatások könnyen megragadják a figyelmet. Szövegük rövid, tömör és lényegre törő, hogy gyorsan elolvasható legyen.

 


FELADATOK:

1., Válasszatok ki egy iskolai eseményt! (Pl.: az iskolai karácsonyt, vagy télapó-ünnepet, farsangot, stb.)
     Alakítsatok több csoportot! A csoportok dolgozzák fel a kiválasztott eseményt
     - hírként
     - kommentárként
     - tudósításként
     - riportként
     - kritikaként
     - infotainmentként
     - interjúként (pl. kerekasztal-beszélgetésként)!
     - reklámként!
    A leírt anyagokat rögzítsétek Word formátumban, és mutassátok be!