MOZGÓKÉP- ÉS MÉDIAISMERET

TANMENET

8. osztály

 Békési Kistérségi Iskola
Dr. Hepp Tagintézmény

Készítette: Király Gyula 2012.

 

Óra

Tananyag

Témák

Tanulói tev.

Szemléltetés

1.

Új tantárgyunk, a médiaismeret

Média funkciói

Közszolgálati és kereskedelmi média

Példák gyűjtése hogy a műsor oktat, híreket közöl, hirdet

Egy téma eljátszása rendőr, áldozat, pap, újságíró szemszögéből.

 

Filmrészletek:

Híradó, oktatófilm, reklám, stb.

A képrögzítés története (ppt)

2.

A mozgókép előzményei

Történetábrázolás a film és a mozi felfedezése előtt

TK.: 5-15

Képregény, bábjáték, színház, pantomim

Képregények, bábjelenet, színdarabrészlet, némajáték, Egy történet diasoron (ppt)

Camera obscura

 

3.

A fotó

Tulajdonságok, képkivágás

TK.: 16-24

Fénykép készítés adott témához, címadással, kísérő szöveggel

A fényképezés története, műszaki fejlődése (ppt),

Stúdiós Cd: képkompozíciók

 

4.

A mozgókép

Képsorozatok, mozgásfázisok, a szem becsapása

A néma és a hangosfim

TK.: 35-39

Mozgásábrázolása mozdulatfázisok bemutatásával

A film születése (ppt)

Az IMAGINE LOGO animációs programja

 

5.

A mozgóképi elbeszélés

Történet és cselekmény

Filmtér és filmidő

TK.: 48-60

 

Egy történet bemutatása némajátékkal és szöveggel

 

Burleszkfilm és hangosfilm részlete

6.

A montázs

A mozgóképi elbeszélés, kifejezés, figyelem irányítása

TK.: 40-47

Fotó és hangmontázs készítése Movie Maker programmal

 

Részlet a Körhinta című filmből

 

7

A filmkészítés

Filmkészítési terv, a forgatókönyv

Egy adott témáról rövid forgatókönyv elkészítése

 

Forgatókönyv-minta,

8.

Munka a kamara mögött

Kompozíciók, kameramozgások

Kameraállások, snittek

A felvételek elemzése, az eszközök alkalmazásának hatásai

Kamerás bemutató, elemzés, felvételkészítés, filmrészletek

 

9.

A film utómunkái

A film összeállítása, vágása, hangosítása

Rövidfilm elkészítése a Movie Maker programmal

Előzetesen elkészített jelenetek összevágás, aláfestő zenével történő ellátása

 

10.

Egy film közös megtekintése

Mitől jó egy film?

A film értékelése különböző megfigyelési szempontok szerint

 

 

11.

A film elemzése

Cselekmény, szereplők, rendezés, képi eszközök

 

 

 

12.

A kommunikáció

Médiumok

Kommunikáció, tömegkommunikáció, metakommunikáció

A nyilvánosság

A multimédia és az internet

TK.: 61-69

TK-70-76

 

Beszélgetések szavakkal és metakommunikációs eszközökkel az adott témáról.

 

Csoportmunka: 10 perc alatt minél több információ gyűjtése az interneten adott témáról

A könyvnyomtatástól az internetig (ppt)

 

 

A gyűjtés eredményének rögzítése majd bemutatása

13.

A nyomtatott médium

 

Ábrázolási eszközök és stílusok

TK: 77-80

 

„Nincs ártatlan drog” – feldolgozás csoportmunkában tinédzserek számára, pletykalapnak, életmód magazinnak, reklámnak, vicclapnak.

 

Újságtípusok bemutatása, stílusok elemzése

 

14.

Nyomtatott médium műfajai

 

A hír és a reklám,

esszé, tudósítás, riport

TK.: 81-89

 

Kommentár írása egy képhez,

Hírrel kapcsolatos műsor eljátszása,

 

Cikkek írása adott témáról, különböző műfajokban

15.

A nyomtatott médium

Cím, címlap, képaláírás, cikkek

 

 

 

Újság készítése az osztály egy napjáról

Csoportmunka

 

 

16.

A nyomtatott médium

Cím, címlap, képaláírás, cikkek, reklám

 

 

 

Újság készítése az osztály egy napjáról

Csoportmunka

 

 

17.

Reklám Reklámfilm, plakát készítése

Kép-és hanganyag felvétel, összevágása, érvek a reklám mellett és ellen

Csoportmunka
Elkészült anyagok bemutatása

18.  

Ellenőrzés

Film-és médiaismereti alapok

Médiateszt kitöltése

 

Egyéni munka számítógéppel