MOZGÓKÉP- ÉS MÉDIAISMERET TANMENET 8. osztály
Békési
Kistérségi Iskola Készítette: Király Gyula 2012.
|
Óra |
Tananyag |
Témák |
Tanulói tev. |
Szemléltetés |
1. |
Új tantárgyunk, a médiaismeret |
Média funkciói Közszolgálati és kereskedelmi média |
Példák gyűjtése hogy a műsor oktat, híreket közöl, hirdet Egy téma eljátszása rendőr, áldozat, pap, újságíró szemszögéből.
|
Filmrészletek: Híradó, oktatófilm, reklám, stb. A képrögzítés története (ppt) |
2. |
A mozgókép előzményei |
Történetábrázolás a film és a mozi felfedezése előtt TK.: 5-15 |
Képregény, bábjáték, színház, pantomim |
Képregények, bábjelenet, színdarabrészlet, némajáték, Egy történet diasoron (ppt) Camera obscura
|
3. |
A fotó |
Tulajdonságok, képkivágás TK.: 16-24 |
Fénykép készítés adott témához, címadással, kísérő szöveggel |
A fényképezés története, műszaki fejlődése (ppt), Stúdiós Cd: képkompozíciók
|
4. |
A mozgókép |
Képsorozatok, mozgásfázisok, a szem becsapása A néma és a hangosfim TK.: 35-39 |
Mozgásábrázolása mozdulatfázisok bemutatásával |
A film születése (ppt) Az IMAGINE LOGO animációs programja
|
5. |
A mozgóképi elbeszélés |
Történet és cselekmény Filmtér és filmidő TK.: 48-60
|
Egy történet bemutatása némajátékkal és szöveggel
|
Burleszkfilm és hangosfilm részlete |
6. |
A montázs |
A mozgóképi elbeszélés, kifejezés, figyelem irányítása TK.: 40-47 |
Fotó és hangmontázs készítése Movie Maker programmal
|
Részlet a Körhinta című filmből
|
7 |
A filmkészítés |
Filmkészítési terv, a forgatókönyv |
Egy adott témáról rövid forgatókönyv elkészítése
|
Forgatókönyv-minta, |
8. |
Munka a kamara mögött |
Kompozíciók, kameramozgások Kameraállások, snittek |
A felvételek elemzése, az eszközök alkalmazásának hatásai |
Kamerás bemutató, elemzés, felvételkészítés, filmrészletek
|
9. |
A film utómunkái |
A film összeállítása, vágása, hangosítása |
Rövidfilm elkészítése a Movie Maker programmal |
Előzetesen elkészített jelenetek összevágás, aláfestő zenével történő ellátása
|
10. |
Egy film közös megtekintése |
Mitől jó egy film? |
A film értékelése különböző megfigyelési szempontok szerint
|
|
11. |
A film elemzése |
Cselekmény, szereplők, rendezés, képi eszközök
|
|
|
12. |
A kommunikáció |
Médiumok Kommunikáció, tömegkommunikáció, metakommunikáció A nyilvánosság A multimédia és az internet TK.: 61-69 TK-70-76
|
Beszélgetések szavakkal és metakommunikációs eszközökkel az adott témáról.
Csoportmunka: 10 perc alatt minél több információ gyűjtése az interneten adott témáról |
A könyvnyomtatástól az internetig (ppt)
A gyűjtés eredményének rögzítése majd bemutatása |
13. |
A nyomtatott médium
|
Ábrázolási eszközök és stílusok TK: 77-80
|
„Nincs ártatlan drog” – feldolgozás csoportmunkában tinédzserek számára, pletykalapnak, életmód magazinnak, reklámnak, vicclapnak.
|
Újságtípusok bemutatása, stílusok elemzése
|
14. |
Nyomtatott médium műfajai
|
A hír és a reklám, esszé, tudósítás, riport TK.: 81-89
|
Kommentár írása egy képhez, Hírrel kapcsolatos műsor eljátszása,
|
Cikkek írása adott témáról, különböző műfajokban |
15. |
A nyomtatott médium |
Cím, címlap, képaláírás, cikkek
|
Újság készítése az osztály egy napjáról |
Csoportmunka
|
16. |
A nyomtatott médium |
Cím, címlap, képaláírás, cikkek, reklám
|
Újság készítése az osztály egy napjáról |
Csoportmunka
|
17. |
Reklám | Reklámfilm, plakát készítése |
Kép-és hanganyag felvétel, összevágása, érvek a reklám mellett és ellen |
Csoportmunka Elkészült anyagok bemutatása |
18. |
Ellenőrzés |
Film-és médiaismereti alapok |
Médiateszt kitöltése
|
Egyéni munka számítógéppel
|