HONFOGLALÁS
ÉS A KÁRPÁT-HAZA
A
vérszerződéssel megpecsételt egységes
magyar félnomád állam a területének
központját valamikor a IX. század
végén helyezte át a
Kárpát-medencébe
(egyezményesen elfogadott dátum a 895. év). A
magyar honfoglalás egy tudatosan
tervezett, katonai irányítással kivitelezett
honszerző vállalkozás volt, és
abba a Kárpát-medencébe irányult, mely az
eurázsiai sztyepprendszer nagy bővizű
folyókkal tagolt, hegyekkel körbefogott nyugati
végpontja. A katonai
előkészítést követően
valószínűleg több hullámban,
néhány év alatt telepedett
be az egész törzsszövetség. A magyar
vezérek által kiválasztott terület
birtokbavétele nem hirtelen kitalált ötlet volt,
hanem több jelentős környezeti
hatás és politikai, stratégiai érdek miatt
következett be. A besenyő támadásról
szóló fejvesztett menekülést
vizionáló honfoglalás képe egy
történetileg nem
alátámasztható toposz. A honfoglalás kori
temetők rendje, nemi aránya, a nők és
férfiak típusbeli eloszlásának
arányai egy jelentősebb népesség viszonylag
zavartalan
betelepülését mutatják inkább, amelyet
a jelentős állatállomány megléte is
tanúsít, valamint a Honfoglalást rövid idővel
követő számos, nagy haderőt
(tehát létszámot) is igénylő
hadivállalkozások sikere is mutat.
Az
aktív magyar jelenlétet már a 895. évi
időpont előtt néhány évtizeddel ki lehet
mutatni. A Felső-Tisza mellékén több magyar katonai
tábor (régészeti leletek
alapján a fejedelmi katonai kíséretnek is
szokták leírni), előkelő temetkezési
lelete bizonyítja, a magyar csapatok –
törzsrészek első megtelepülését
hazánk
mai területén (karosi temető, bodrogkeresztúri
temető, rakamazi temető).
A
Kárpát-medence birtokbavétele teljesen
egyértelmű döntése lehetett a magyar
törzsszövetség vezéreinek és
magának a Turul –nemzetségből
származó Fejedelemnek.
A IX. század végén hatalmi vákuum
keletkezett a medencében. A kedvező
geopolitikai helyzet kiváló alkalmat biztosított a
magyar vezetésnek az ideális
adottságokkal rendelkező Kárpát-medence birtokba
vételére. A magyar törzsek
hatalmas katonai fölényükkel élve hamar
benépesítették a későbbi Magyar
Királyság területét, és
kiszorították, illetve magukba olvasztották a
(mediterráneum vagy a korabeli balkánhoz képest)
viszonylag gyérebben lakott
Kárpát-medence különböző népeit. A
rokon lovasnomád kultúrájú és
szintén keleti
eredetű bolgár-törökök Dél-Erdély
területéig bővítették birodalmuk
határait, a
Morva Fejedelemség a mai Felvidék (Szlovákia)
északnyugati területéig húzódott.
Magyarország területén elszórtan jelen
lehetett valamennyi szláv közösség illetve
falu, azonban döntően a szintén rokon, eredetileg keleti
eredetű avarok (akik a
letelepedésük után szláv, germán
és balkáni néptöredékekkel keveredtek)
lakták
az alföldi síkságot, és a Felvidék
valamint a Dunántúl legtöbb területét.
Ebbe
a közegbe érkezett a mai álláspont szerint
hozzávetőleg 3-4 százezer főt
számláló magyar nép. A
különböző szakemberek
népességbecslés adatai eltérnek
egymástól, a 30 ezertől az 1 millióig, de a
legtöbb kutató 3-5 százezerre teszi
a magyarok számát, egyrészt a forrásokban
szereplő haderejük alapján, másrészt
pedig a magyar nyelv megőrzése szempontjából,
ellentétben például a bolgár
törökök viszonylag gyors nyelvi
asszimilációjával, akik a Balkán jelentős
részének elfoglalása után nyelvileg
beolvadtak a balkáni trák-illír
alaplakosságba,
amely a szláv vándorlás során már
maga is nyelvileg elszlávosodott.
Itt
érdemes kitérni a többszöri honfoglalás
hipotéziseire. Maga a Kárpát-medence
már ősi idők óta lakott terület, már a
kőkorszak (paleolitikum) idején
megjelennek az első embercsoportok. A neolitikumban pedig megjelenik
(európai
viszonylatban viszonylag korán) a Balkán felől a
földművelés. A réz-, a bronz-,
és a korai vaskor időszakában pedig már
számos település és többféle
népesség
is megjelenik a Kárpát-medencében, több
irányból is. Mivel ezeknek a népeknek
nem ismerjük a nevüket és a nyelvükről sem tudunk
semmit, a különböző főleg
kerámia készítmények kapcsán a
lelőhelyek illetve a kultúrák elterjedési
területei alapján nevezzük el őket. Az tény,
hogy az eurázsiai sztyepprendszer
nyugati végpontjaként a Kárpát-medence
területe már igen korán a keleti eredetű
lovas-nomád népek birtokának
számított. Az ősi kurgán kultúrák
már az i.e. II.
évezred elején megjelennek az Alföld
területén. Majd a szkíta fejedelemségektől
kezdve a szarmaták, a hunok az avarok, majd a magyarok
építenek ki itt erős
birodalmat. A szkíta uralom és kulturális
hatás a Kr.e. VII. századtól volt
meghatározó Duna és az ázsiai Altáj
hegység között. A szkíta kultúra
hatalmas
területen sugárzott szét az Altaj-vidéktől,
Közép Ázsián át, a
Kaukázus-vidékig, valamint a Fekete-tenger északi
partját övező sztyepp
vidékeken át a Kárpát-medencéig. A
Kárpát-medencében az i.sz. I. század
közepétől jelennek meg a szarmata törzsek és
II. század végétől már jelentős
szarmata tömegekkel lehet számolni. A II. sz.
elejére a szarmaták lakják a
Tiszántúlt, és a Duna- Tisza közének
jelentős részét, és a Duna a határ
köztük
és a Római Birodalom között. A szkíta
népmegnevezést a görög történeti
források
előszeretettel alkalmazták minden íjfeszítő,
lovas-nomád népre. Bár a szkíták
(több törzs) – valószínűleg –
(többségükben) iráni nyelvet beszéltek,
a
történetírók a türk (török)
gyökerű népeket is szkítának nevezték
-így a
magyarokat is. Azonban a magyaroknak lehetett több
kapcsolódási pontjuk is a
szkíták felé, de érdekes módon nem
elsősorban a Duna menti területeken – hiszen
innen szinte teljesen eltűntek a szkíták –illetve
csak a későbbi szarmaták
hatalmas tömegei olvadhattak közvetetten a magyarokba (a
szarmata kor után a
hun-germán betelepedések, majd a több
évszázados avar periódus következett)
hanem a Kaukázusban és a Közép-ázsiai
területeken már érintkezésbe kerültek
egymással.
A
hunok a 370-es években lépték át a Volga
folyót, és a mindent elsöprő katonai
erejük egy addig nem látott
népvándorlást indított el. A hunok az V.
század
elején hatoltak be a Kárpát-medencébe, majd
néhány évtized múlva ide tették
át
birodalmuk központját. Leghíresebb
uralkodójuk, Attila örökségét minden
későbbi
íjfeszítő lovas nép a magáénak
vallotta. Így a magyarok öntudatában is Attila
ősapának számított és számít.
Az nagyon valószínű, hogy a korai magyar törzsek
is a Hun-törzsszövetségben már szerepeltek. Az
viszont még bizonyosabbnak
látszik, hogy az Attila nagyfejedelem, (helyesebben, magyarul
Etele) halála
után a szétesett Hun Birodalom egyik legjelentősebb
utódállama a Fekete-tenger
északi területeinél és a Kaukázus
északi előterében állt fel, ahol később az
onogur törzsszövetség is kialakult, vélhetően
java részt a hun törzsszövetség
utódnépeiből. Az onogur uralkodók
Attilától és fiaitól
származtatták
hatalmukat, és a görög lejegyzésben fennmaradt,
immár a Balkánra vonult
onogur-bolgárok fejedelmi listája Attilától
indul. Ebbe a törzsszövetségbe
tartoztak a többek között a magyarok, a
bolgár-törökök és a csuvasok is.
Így a
magyarok öntudatában, műveltségében és
kultúrájában mindig is jelentős szerepet
játszott a hun rokonság emléke. A nomád
törzsszövetségek és az általuk
létrehozott birodalmak sajátossága, hogy
államukat, törzsszövetségüket
általában
egy -az aktuálisan vezető szerepet játszó-
törzsről vagy annak elit
nemzetségéről nevezik el. A törzsnevek
többsége pedig valamilyen régi ős
(felmenő), sokszor dicső emlékű vezér, harcos, vagy a
törzs eredet-legendáiban
is szereplő totemállat.
Ezért
a nomád világban igen nehéz nyomon követni (a
kevés írott forrás, valamint a
nagyfokú mobilitás miatt is) a különböző
törzseket és nemzetségeket, amelyek
néha más és más
törzsszövetségi neveken vagy más és
más államalakulatokban
bukkannak fel. A kérdést tovább bonyolítja,
hogy a különböző népeket,
törzsszövetségeket különböző nyelveken,
más és más neveken illetnek, illetve
ezek nem esnek egybe az adott nép saját
önelnevezéseivel. A régészeti,
antropológiai és genetikai kutatások azonban egyre
több arra utaló elemet
tárnak fel, amely szerint a magyarság kialakulása
több szálon is erősen
kapcsolódik a hun törzsszövetség
népeivel, valamint számos türk eredetű nép
őstörténetével. Ezért a korabeli
források legtöbbször az ősmagyarokat türk -nek
nevezik (mind a bizánci, mind pedig az arab forrásokban)
és némely esetben
említik (arab és perzsa forrásokban) madzsar
(tehát a mai magyar
önelnevezésüknek is megfelelő) néven. A magyar
népelnevezés (etnoním) eredete
vitatott, több tudományos verzió is létezik.
Az azonban biztos, hogy nagyon
régi eredetű és a távoli múltban
gyökeredzik, talán egy törzs név (itt
többen
gondolnak a megyer törzsnévre is), esetleg
egy ősi vezér
(Madiar, Madjar, Madzsar) vagy uralkodó (Muager- VI
századi Fekete-tenger
melléki hun uralkodó) nevéből. Mindezek mellett a
magyarságnak hol a
törzsszövetségi, hol pedig a nemzetségi neve
bukkan fel a forrásokban, ami azt
mutatja, hogy ezekben az időszakokban már jelentős politikai
tényező volt azon
régiókban ahol a források megemlítik.
A
magyarság (és más keleti nomád
népek) hagyományában is mély gyökere
van a
törzsek közötti, vérrel-esküvel
megpecsételt szövetségkötésnek
(szerződésnek).
Ezáltal a magyarok törzsei és
szövetségeseik
”Vérszerződésének”
rendkívüli
jelentősége volt, és valószínűleg sokban
hozzá is járult a magyarság hosszú
távú megmaradásához. Természetesen
nehéz lenne rekonstruálni, hogy ez pontosan
mikor és hol történhetett, de
valószínűleg még a
Kárpát-medencébe érkezés
előtt. Ezt azért lehet valószínűsíteni,
mert a bizánci forrásból) ránk maradt
törzsneveink és azok későbbi helységnevekben
való megjelenései azt mutatják,
hogy a magyarság nem törzsenként lett
letelepítve, hanem nemzetségenként.
A
keleti sztyeppei hagyományban így a magyaroknál is
a hetes számot bűvös
tisztelet övezi és több szimbolikus jelentése
is van. Ezért a Vérszerződés
hagyományában is hét vezérről van
szó. Az azonban szinte biztos, hogy a
magyarságnak legalább nyolc -de inkább tíz-
törzse lehetett és még ehhez
csatlakozott a kabarok három törzse (vagy törzs
töredéke) a bizánci forrásban
egybe van írva a Kürt és a Gyarmat törzs, de
tudjuk, hogy az két külön törzs,
és a későbbi településnevekben is mindig
külön-külön, önállóan jelenik
meg.
Bíborbanszületett
Konstantin császár 950 körül írt műve
alapján a magyar törzsnevek a következők:
Megyer, Nyék, Tarján, Jenő, Kér, Keszi,
Kürt-Gyarmat, valamint említi a Kabart.
Honfoglalás
kori törzsneveink még a nyelvészek szerint is, a
Nyék kivételével mind türk
eredetűek (türk etimológiákra mennek vissza,
bár különböző és vitatott
értelmezésük van). A Gyarmat és Jenő
törzsnévnek máig létező baskír (
tehát
törökségi) megfelelője van.
A
„Megyer” törzsnévre, Berta Árpád
(nyelvész professzor) a korábban hangoztatott
(megy, mogy- ugor + er, török) összetett szó
helyett pedig egy
'mancser'-'mandzser' átmeneten keresztül egy
türk 'bancser'-'bandzser'
alakot, végeredményben 'ban jer' „fő hely”
alakot javasol.
A
nemzetségenkénti letelepítés
révén vélhetően szinte minden törzs több
területen
is kapott szálláshelyeket (legalábbis a főbb
törzsek), ezáltal elkerülték a
későbbi esetleges törzsek közötti
háborút a területekért, amelyben már
annyi
nomád nép felemésztve magát eltűnt a
történelem színpadáról.
A
magyarság már egységes
irányítású törzsszövetségi
népként érkezik meg a
Kárpát-hazába, a Turul dinasztia
vezetésével. Társadalmi, hadvezetési
és
gazdálkodási rendszerének fejlettsége
lehetővé teszi, hogy rögtön államot
alakítson és egységes
irányítás alá vonja a
Kárpát-medencét, majd az ezt övező
területeken is gyepű rendszert alakítson ki. Ez a fejedelmi
rendszer pedig már
a kiinduló formája a későbbi európai
(keresztény) Magyar Királyságnak, amely az
Árpádok leszármazottainak uralkodása alatt
egy regionális nagyhatalommá teszik
a magyar államot.
Forrás: Feszty körkép
|