Szentkorona

Ha azt
próbáljuk meghatározni, hogy mikor
készíthették királyi koronánkat,
és mikor alakult ki az a misztikum, amely övezi, nem
feledkezhetünk meg arról, hogy 1074
októberében VII. Gergely pápa még a
következőket írja Salamon királynak:
„Országod véneitől tudhatnád, hogy
Magyarország, melyet hajdan István király minden
joggal és hatalommal Szent Péternek ajánlott fel
és adott át, a római szentegyházé. A
megboldogult Henrik császár pedig, mikor az
országot Szent Péter tiszteletére
meghódoltatta, és a királyt legyőzte, a
lándzsát és a koronát elküldte Szent
Péter sírjához, győzelmének
dicsőségére oda irányozván az ország
jelvényeit, ahonnan méltósága ered."
Tehát ekkor még úgy hitték, és az
eredményesség jegyében
kísérelhették meg elhitetni is, hogy az a bizonyos
korona és lándzsa, az „ország
jelvényei" visszakerültek Rómába,
származási helyükre.
Ugyanakkor
1166 körül egy bizánci szónok Mánuel
császárt dicsőítő beszédében
már úgy fogalmaz, hogy a magyar
békekövetség többek között
felajánlotta néki: „A te jogarod alatt
vétessen jegyzékbe Paionia koronás temploma a
körülötte lévő székvárossal, hogy a
paion uralkodók királyi koronája a te
hatalmasságodnak legyen függvénye."
Egyértelmű tehát: a 12. század
közepére már kialakultnak tekinthető az a
szokás, hogy a koronázási jelvényeket
Székesfehérvárott őrzik, és a magyar
királyok hatalma egy bizonyos koronával - a Szent
Koronával - való koronázás
függvénye. E két időhatár között
kell tehát nyomoznunk, amikor a korona eredetét
keressük.
A 11.
század második felében a világi hatalomra
törő pápaság és korábbi
oltalmazója, a Német-római
Császárság között súlyos
viszály támadt. Mindenekelőtt azért mentek
ölre, hogy kinek a joga legyen az invesztitúra, azaz a
legtöbbször hatalmas földbirtokkal járó
egyházi méltóságok betöltése, a
főpapok kinevezése. A németekkel hadilábon
álló László király ebben a
küzdelemben eleinte a pápát támogatta. Uralma
vége felé azonban megszállta
Horvátországot, amelyre hűbéri jogon a
Szentszék is igényt tartott, ezért viszonyuk
ellenségessé vált. László
utódja, Kálmán, aki e foglalásokat nemcsak
megtartotta, de gyarapította is, úgy
próbálta elismertetni hódításait
és megengesztelni az egyház fejét, hogy 1106
októberében a guastallai egyetemes zsinaton lemondott az
egyházfő javára a magyarországi főpapok
kinevezési jogáról.
Ám
nem véletlenül írta egy kortárs lengyel
krónikás, hogy Kálmán a
„tudományával felülmúlta korának
összes uralkodóját”. Hamarosan kigondolta,
hogyan járjon túl a pápa eszén, hogyan
szerezze vissza elveszett jogait. Alig egy esztendővel korábban
adta feleségül unokahúgát, Szent
László leányát a bizánci
császárhoz. Piroska
kiházasításával kapcsolatos
tárgyalásain tapasztalhatta, hogy a császár
dölyfösen semmibe veszi a pápai
törekvéseket. Arra hivatkozik, hogy legfelségesebb
elődje, a kereszténységnek hajdan szabad
működést engedélyező Nagy Konsztantinosz
császár az Isten kiválasztottja volt, ezért
a mindenkori bizánci uralkodó is teosztefész,
vagyis Isten által koronázott császár.
Megvolt tehát a minta: jogilag hasonlóvá kell
változtatni a magyar királyságot is. De hogyan?
Ehhez egy olyan isteni eredetű korona kellett, amely a korabeli emberek
vallásos misztikuméhségét
kielégíti, és kellőképp
alátámasztja a magyar uralkodó országa
egyházainak igazgatására irányuló
törekvéseit.
Kálmán
kincstárában volt egy csodálatosan szép
arany abroncskorona, amelynek peremeit igazgyöngysor
ékesítette, lemezét pedig hatalmas
drágakövek — zafírok és
almandin-gránátok —
díszítették. Az ékkövek
között szimmetrikusan az égi pártfogók
(Gábriel és Mihály arkangyal), az evilági
élet biztonsága fölött őrködő
katonaszentek (Szent György és Demeter), majd az
egészséget biztosító orvosszentek (Szent
Kozma és Damján) szépen megmunkált
zománcképei helyezkedtek el. Elöl, az abroncs
fölött félkör alakú és
háromszögletű, színes, hegyükben
drágakövet tartó, azsúr rekeszzománc
oromdíszektől közrefogva az égi trónuson
ülő, világszabadító Krisztus finommívű
képe díszelgett. A korona hátsó
részén, mintegy Krisztus mennyei hatalmának
földi tükörképeként igazgyöngysorral
övezve Dukász Mihály bizánci
császár ikonszerű mellképe volt
látható, tőle jobbra az abroncson
társcsászárának, Konsztantinosznak, balra
pedig I. Géza magyar királynak a portréját
foglalták zománcba. A diadém két
oldalán négy-négy, hátul pedig egy
aranylánc csüngött le, végeiken
három-három drágakővel.
Ez a női
korona (szaknyelven sztemma) közel állt
Kálmán szívéhez, hiszen nevelőanyja,
Szünadéné viselte, akit ezzel talán
Gézával kötött frigye alkalmából
ajándékoztak meg. Igen ám, de ennek a
koronának semmi köze nem volt a magyarság
keresztény hitre térítésében
oroszlánrészt vállaló, első magyar
királyhoz, az időközben szentté avatott
Istvánhoz, így isteni eredetét azonnal
kétségbe lehetett vonni. Kálmán pedig -
akinek a pápa is ezt írta: „szokatlan
járatossággal tűnsz ki az egyházi
írások tudományában s az egyházjog
ismeretében” - nagyon jól tudta, hogy Szent
Istvánnak II. Szilveszter pápától elnyert
koronáját III. Henrik német-római
császár - amikor Aba Sámuel ellenkirályt
1044-ben legyőzte, és kincstárát elragadta -
visszaküldte Rómába, s helyette ő adott a
trónjára visszahelyezett Péter királynak a
német hűbért fémjelző hatalmi jelvényeket.
De azt is jól tudta, hogy keresztény felfogás
szerint minden megszentelődik, ami valamilyen módon kapcsolatba
kerül a szentek ereklyéivel. Gondolt tehát egy
merészet, s előhozatta Szent István
koponyájának ereklyetartóját. Ezt a
két-két arany keresztpántból
félgömböt formázó reliquiáriumot
Szünadéné koronájának képeit
jól ismerő (de az is lehet, hogy alkotó) hazai
ötvösművészek készítették. A
főhelyet a pántok találkozásánál itt
is a világmegváltó Krisztus
zománcképe uralta egy közepébe
épített kereszttel. A pántokra pedig
oldalanként három-három (más
elképzelés szerint eredendően is két-két)
tanítványának ugyancsak
rekeszzománcból készített
képét helyezték el. Így juttatták
kifejezésre, hogy István hasonlatos hozzájuk, ő a
magyar nép igazi apostola.
Kálmán
úgy döntött, hogy ezt, a szent király csontjai
által megszentelt ereklyetartót összedolgoztatja
anyja koronájával, s így egy olyan zárt
koronára (akkori nevén kamelaukionra) tesz szert,
amilyent ez idő tájt kezdtek a császárok viselni.
Mivel a koronát Szent István egykor II. Szilvesztertől
kapta, aki jelentős természettudós, matematikus,
csillagász és kronográfus volt, a
kiválóan képzett király a korona
összeillesztésénél figyelembe vétette
a korának minden kozmológiai és kabalisztikai
ismeretét, ugyanúgy, ahogy a szent király akkor
ismert eszméit is, hogy növelje az új jelvény
Szent István-i eredetének hitelét, és az
kielégítsen minden teológiai és
tudományos igényt. (Más feltevés szerint az
abroncs is eredendően része volt az ereklyetartónak, csak
a világi uralkodók hármasának
rekeszzománc képei nélkül. Ha ez így
igaz, az említett képek csak I. Géza és
Kálmán idejében lehettek kiemelt szerepűek.
Ám Géza már jóval a szentté
avatás előtt meghalt, tehát ismét csak
Kálmán lehetett az, aki ezeket a koronára
helyeztette.)
A korona
tehát elkészült, de hiányzott hozzá az
a magyarázat, amely megkérdőjelezhetetlenné teszi,
hogy viselőjének joga van országa egyházi
ügyeinek intézésére. Kálmán e
problémára is megtalálta a megfelelő
megoldást. A tudós győri püspökkel, Hartvikkal
újra megíratta István életrajzát,
és ezt a legendaváltozatot kanonizáltatta,
hitelesíttette az egyházzal. Ám ebbe már
belefoglaltatta a szent király
koronakérésének históriáját
az alábbi módon: a lengyelek fejedelme, Mjeskó
elküldte követeit a pápához, hogy
számára királyi felségjelvényeket
kérjenek. A római főpap méltányolta is
folyamodásukat, s elkészíttette a kért
koronát. De mielőtt átnyújthatta volna azt a
lengyel követségnek, éjjel, álmában
látomása volt: megjelent neki Isten angyala, és
közölte vele, hogy másnap egy ismeretlen nép
követei jönnek ugyancsak koronát és apostoli
áldást kérni, s az ő szentéletű
uralkodójuknak kell az új diadémot
elküldenie. A felserkent pápa kételkedett
látomásában, és úgy
döntött, igazolják vagy cáfolják annak
hitelét az események. Reggel azonban megjelent előtte
Asrik érsek, és előadta a magyarok
királyának kérelmét. Mit tehetett erre a
pápa? Bár a lengyeleknek szánta a koronát,
isteni intésre mégis Istvánnak küldte el azt.
Ez a kis
– látszólag ártatlan legendabeli –
epizód csalafinta módon, nagyon is nyomós
mondanivalót hordozott: azt, hogy a magyarok királya
koronáját, a pápai szándék
ellenére, magától az Úristentől nyerte el.
Tehát a magyar uralkodó is - miként a
bizánci - teosztefész, azaz Istentől koronázott
király, ezért országa ügyeibe senkinek nem
lehet beleszólása, ő maga pedig senkinek nem tartozik
felelősséggel, csak egyedül az Úristennek. A
magyarság, Magyarország sorsa nem függhet sem
császároktól, sem pápáktól,
hanem egyedül az Isten kezébe van letéve.
A korona
pedig ettől kezdve mind szorosabb szálakkal kötődött
Szent István emlékéhez, jogilag a királyi
hatalom fölé emelkedett, a magyar király Istentől
nyert uralmának, a magyarság független állami
létének szimbólumává vált; s
bár történelmünk folyamán sokszor idegen
dinasztiák tagjai viselték, ezt a
jelentését mindvégig megőrizte
Forrás: nemzetijelkepek.hu
|
 |
Jogar

"A szent
korona mellett a magyar koronázási ékszerek
talán legcsodálatosabb darabja a jogar, amelynek
különlegessége, hogy buzogányra
emlékeztető alakja eltér minden más
jogarétól.
A feje
egy víztisztaságú, áttetsző
kvarckristályból csiszolt gömb. Ezen alul és
felül egy-egy, tíz sziromlevélre
tagolódó, virágkehely alakú aranylemez van,
amelyeket hat ponton, majdnem szimmetrikusan, három
kettőspánt fog össze. A lemezkék
felületét arany huzalból kialakított,
gombostűfej nagyságú gömböcskék
sorának tetsző háló, filigrán
díszíti, melynek uralkodó motívuma a
felezett szívpalmetta. (Ezen a palmetta, azaz a
pálmalevél mintát úgy felezik meg, hogy
szív alakú képet adjon,) A felső lemez
közepére préselt, gyöngyözött
szalagokból végtelenített vonalmintát
formázó, titokzatos, bűvös jelet forrasztottak,
amelyről azt tartották, hogy - éppen
végtelenségénél fogva - képes
távol tartani a gonosz, ártó szellemeket. A
hegyikristály gömbbe három oldalon egy-egy
kuporgó oroszlánt metszettek. A kristálygömb
a X. századi Egyiptomban készült, ahol Mohamed
próféta - az iszlám vallás
alapítója - leányának, Fatimának
utódai uralkodtak. Itt az oroszlán, mint jelkép, a
fejedelmi méltóság legtökéletesebb
teljességének hordozója volt, de
átkerülve Európába megőrizte az erős
királyi hatalmat szimbolizáló
jelentését. A gömb foglalatára
aranyláncocskákon függő kis
aranygolyócskákat erősítettek, amelyek a jogar
minden mozdításakor összeütődve
csilingelésükkel - mint hitték - ugyancsak
elriasztják a rossz szellemeket.
Az
átfúrt kristálygömbbe mogyorófa
nyél illeszkedik. Ehhez a növényhez is fűződtek
babonás hiedelmek; elegendő itt csupán arra utalni, hogy
Szent László hercegnek a mogyoródi csata előtt
éppen egy mogyoróbokorból ugrott
lándzsájára a győzelmét
megjövendölő hófehér hermelin. A nyelet
aranyozott ezüstszálból készített, a
fej fémrészeinek
filigrándíszítését
utánzó, egyszerűbb mintázat borítja. (A
különböző anyag és a némileg eltérő
minta bizonyítja, hogy e tárgy hosszú ideig volt
használatban, és közben többször szorult
javításra.)
Pontosan
nem tudjuk, mikor került a jogar koronázási
jelvényeink közé. A kristálygömb kora
azt sugallná, hogy Szent István kincsei között
lehetett a helye. Ám az ő egyetlen hitelesnek tekinthető
képén - hasonlóan az egykorú II. Baszileosz
bizánczi és II. Henrik német-római
császárokhoz - baljában országalma,
jobbjában lándzsa van. A bizánci
császárt ábrázoló kis képen
(miniaturán) a lándzsát Mihály arkangyal, a
halál hírnöke adja az uralkodó kezébe:
a lándzsa tehát az élet-halál feletti
uralmat jelképezi.
István
király lándzsáját azonban a
trónbitorló Aba Sámuelt legyőzve III. Henrik
császár a koronával együtt visszaküldte
Rómába, és helyettük ő adott a
trónjára visszahelyezett Péter királynak
hatalmi jelvényeket, amelyek között ott lehetett a
császári Szent Móric lándzsa egyszerűbb
másolata is. Ám ezt a hűbéri függést
kifejező díszfegyvert a Pétert elűző I. András
aligha vette át, helyette a magyar múltban keresett olyan
jelvényt, amely az uralkodó háború
és béke, élet és halál feletti
jogát kifejezi. És találhatott is ilyent."
Forrás: nemzetijelkepek.hu |
 |
Országalma

Már
az ókori görög világ tudós elméi
is állították, hogy a legtökéletesebb
geometriai forma a gömb. Gyakorlati tapasztalataik logikai
általánosításával azt is
kigondolták, hogy a világmindenséget, a kozmoszt,
a hagymához hasonlóan egymásra rétegződő,
az égitesteket tartó és időszakonként
megismétlődő mozgást végző,
gömbhéjszerű égi szférák
alkotják, középpontjukban a szintén gömb
alakú Földdel. Ez az elmélet hamarosan
feledésbe merült, csupán a világuralomra
törő római császárok hatalmi jelvényei
közé került be a gömb (latinul: globus), hogy
szimbolizálja méltóságuk
tökéletes teljességét és a
földkerekség feletti hatalmukat. A keresztény
hagyomány szerint Nagy Konsztantinosz császár
(306-337), Isten segítségével diadalt aratva
ellenfelein, elismerte Krisztus uralmát önmaga és
birodalma fölött. Ezt azzal is kifejezésre juttatta,
hogy az említett szimbólumra keresztet tétetett.
A
középkorban a régi Róma
dicsőségére áhítozó
német-római császárok ismét
felvették jelvényeik közé a kereszttel
ékesített gömböt. De eredeti
jelentését már egyáltalán nem
ismerték, így elfogadták a keresztény
teológusok tudálékos magyarázatait, akik
szerint ez a királyi ékszer jelképezi
először: a kezdet és vég nélküli,
örök isteni irgalmasságot, amelyben
felkenésekor az uralkodó is részesült.
Másodszor: figyelmeztet arra, hogy a királyok sorsa,
szerencséje nagyon is forgandó lehet, és
éppen ezért - harmadszor - emlékezteti a
fejedelmet, hogy ő is, akár a többi ember, halandó,
porból vétetett, és porrá lesz,
üdvösségét ő is csak (a gömbön is
megjelenített) kereszttől remélheti. Ennek a
magyarázatnak a nyomatékosítására
két félgömbből állíttatták
össze a glóbuszt, és közéjük
Krisztus kínszenvedésének helyéről, a
jeruzsálemi Golgota hegyéről hozott földet rakattak.
A császárokat utánzó többi
keresztény uralkodó azután már ezzel a
jelentéstartalommal vette át ezt a jelvényt a
sajátjai közé.
Így
történt ez Magyarország esetében is.
Koronázási palástunk tanúskodik felőle,
melyen ábrázolták Szent Istvánt is, s
baljában már ott a glóbusz. Pénzek
veretképei, pecsétek lenyomatai, képi
ábrázolások sorozata bizonyítja, hogy
használata a magyar királyság egész
időszakában folyamatos volt. Mégsem
állíthatjuk azt, hogy e királyi
jelvényünk esetében minden rendben van.
A ma
ismert országalmánk egyszerű, dísztelen,
kissé lapított, aranyozott ezüst gömb.
Tetején lemezből készült kettős kereszt, amelynek
magassága közel azonos a gömb
átmérőjével, alsó szárának
hossza ennek kétharmada, felső száráé pedig
harmada lehet. A gömb közepén, a kereszt
síkjával párhuzamosan, elöl és
hátul egy-egy kicsiny, háromszögletű,
zománcozott címerpajzs van.
Mit
tudunk ezekről a pajzsokról leolvasni? Közismert, hogy a
pajzs (eredeti rendeltetése szerint) a harcos
védelmére szolgált. A címertan (heraldika)
szakemberei tehát úgy szokták leírni a
címereket, mintha mögötte állva maguk
elé tartanák a pajzsot: a címertani nézet
így éppen az ellenkezője a szembenézetnek.
Pajzsunkat egy függőleges vonal, amit szaknyelven
hasításnak, és egy, a címer felső
élével párhuzamos vonal, amelyet
vágásnak neveznek, négy mezőre osztja. A jobb
felső és a bal alsó negyedben egy-egy arany liliom
található azúrkék mezőben, amelyet
vörössel rótt ezüstkeret övez. A bal felső
és ugyanígy a jobb alsó negyedben az ezüst
mezőt három vörös sáv osztja hat részre:
három ezüst és három vörös
pólyára. Ez a két kis pajzs tehát az Anjouk
liliomos és az Árpádok vörös-ezüst
sávos címereit egyesítve ábrázolja
úgy, ahogyan az Károly Róbert 1301-ben vert
dénárjain is látható. Úgy tűnik,
országalmánk sem régebbi ezeknél a
pénzeknél. Hogyan? A magyar királyoknak
korábban nem volt országalmájuk? De, volt!
Már
a Szent István idejében készült
koronázási paláston úgy
ábrázolták az uralkodót, hogy
baljában gömböt tart. Ám ezen a
glóbuszon csak egyszerű kereszt van. Pedig István
királyról tudjuk, rendelkezett olyan
ereklyetartóval, amelybe Krisztus keresztjének egy
szilánkját rejtették. Az ilyen tokokat (eredeti
görög néven sztaurotékákat) pedig kettős
kereszt alakúra mintázták. Azt tartották
ugyanis, hogy az eredeti fadarab Krisztussal érintkezve
megszentelődött, tehát így magát az
Üdvözítő megfeszített testét (amit a
szobrászok korpusznak hívnak) szimbolizálja; ha
pedig ezt keresztre helyezik, értelemszerűen kialakul a kettős
kereszt forma. Krisztus keresztjét I. Hérakleiosz
császár (610-641) óta Bizáncban
őrizték, ezért majd minden keresztereklye, közvetve
vagy közvetlenül, innen származott.
Kálmán
királyunk (1095-1116), aki királyságát
jogilag a pápától független, „Isten
által koronázott" (teosztefész) bizánci
császáréhoz kívánta
hasonlatossá tenni, amikor megíratta Hartvik győri
püspökkel István király
legendáját, belefoglaltatta azt a gondolatot is, hogy a
pápa „keresztet küldött a királynak,
mintegy az apostolság jeleként, így
szólván: Én apostoli vagyok, ő viszont
méltán Krisztus apostola ..., ezért
rábízzuk, hogy úgy irányítsa
egyházait és népeit mindkét (egyházi
és világi) törvény alapján, ahogyan az
isteni kegyelem őt erre kioktatja." Annak tárgyi
bizonyítékául pedig, hogy a pápa
tényleg lemondott István javára a magyar
egyházak igazgatásáról,
felmutathatták az István-féle
keresztereklyét, amit ettől kezdve hazánkban apostoli
keresztnek neveztek.
És
mivel minden sztaurotéka, mint említettük,
végső soron Bizáncra utal, nem lehet véletlen,
hogy akkor szerepeltették nyomatékkal a magyar
királyok jelvényei között, amikor valamelyik
uralkodónk Bizánc felé kacsintgatott. III.
Béla (1173-1196), aki egy ideig a bizánci trón
várományosa volt, pénzeire kettős keresztet
veretett, fia, Imre király (1196-1204) pedig - talán
Komnénosz Mánuel császártól lesve el
az ötletet - az eredeti glóbusz helyett Szent István
kristálygömbre helyezett keresztereklyéjét
használta országalmaként, és ezt
vésette nagypecsétjébe is.
Utódaik
is használják pecsétjeiken ezt a
kereszttípust, országalmán pedig akkor fordul
ismét elő, amikor az az Anjou származású
Károly Róbert kerül a magyar trónra, akinek a
családja, amióta a dédnagypapája megvetette
lábát Itáliában, mindig a Bizánci
Birodalom megkaparintását tekintette legfőbb
céljának. Csakhogy a Szent István
keresztjével díszített országalmát
(amely talán azonos lehet a salzburgi dóm
kincstárában őrzött, azóta talpra helyezett,
magyar királyi eskükereszttel) időközben Anna,
macsói hercegnő, más koronázási
ékszerekkel együtt, elragadta az országból
(1271-ben). Ez lehet a magyarázat arra, hogy Károly
Róbert kénytelen volt a korábbi mintát
utánozva új országalmát
készíttetni, de ennek egyszerű küllemével
és címerének reáhelyezésével
azt is jelezte - talán remélve az eredeti
visszakerülését -, hogy ez nem az ősi jelvény.
Nagyon
keveset tudunk arról, hogy koronázási
szertartásunkban milyen szerepet játszott az
országalma. A koronázási menetben V.
László, Mátyás, II. Ulászló
előtt világi főrangúak vitték.
Bár I. Ulászló
koronázásáról azt említik a
források, hogy az esztergomi érsek nyújtotta
át neki az országalmát, mégis úgy
tűnik, hazánkban ez az uralkodói
méltóságjel háttérbe szorul, az
egyház nem tud mit kezdeni vele. Miért? Talán az
elnevezése miatt. Már az első hiteles
leírás is, amely III. András 1290-es
koronázásáról korunkra maradt egy
kortárs német költő tollából,
„aranyalmának" (Aphel guldin) nevezi a glóbuszt,
és ez az elnevezés a latinul író
krónikások tanúbizonysága szerint
(akiknél „pomum aureum" szerepel) is végig
fennmaradt, hiszen mi ma is - eltérően más
népektől, amelyek „globe royal" (francia), „globo
imperiale" (olasz), „orb" (angol), „gyerzsava" (orosz) stb.
nevekkel illetik - „országalmáról"
beszélünk. Igen ám, csakhogy a középkori
keresztény Európában az alma a bűn, a
halál, a gonoszság jelképe volt, amellyel a
kígyó képébe bújt
sátán - a legenda szerint - ősszüleinket,
Ádámot és Évát megrontotta. Az
egyházban akkoriban használt latin nyelvben pedig a
„malum" szó egyszerre jelentette az almát, de a
bajt, bűnt, gonoszságot, szerencsétlenséget is,
így érthető, ha az egyház idegenkedett ettől a
jelvénytől.
Ám,
ha az egyháznak nem volt szimpatikus ez az elnevezés,
hogyan élhetett akkor ilyen szívósan mind a mai
napig? Az ősi gyökerek kitéphetetlenségét
igazolva. Pogány hiedelemvilágunkban, amelyet
népmeséink híven őriztek meg, az (arany,
ezüst, réz) alma a sárkányok által a
túlsó világra elragadott gazdagság,
bőség, termékenység jelképe, amelyet a
szabadító hős, legyőzve a gonoszt, ismét felhoz
evilágra, mindenki bőségére,
boldogságára. És mivel az ősi időkben a legnagyobb
hősök lettek a közösség vezetői,
magától értetődőnek tűnt a nép
szemében, hogy a király, mindenki ura és
parancsolója, akitől az ország jóléte
és boldogsága függ, birtokolja ezt az
aranyalmát. Így mesélték ezt még
akkor is, amikor már nyilánvaló volt, hogy sok
uralkodó nem szolgált rá népe
bizalmára.
Forrás: nemzetijelkepek.hu |
 |
Királyi kard

A magyar
király koronázásánál két
ízben is igen komoly szerephez jutott a kard. Először a
felkenés után, de még a korona
felhelyezését megelőzően, karddal övezték az
uralkodót, végül pedig, a szertartás
utolsó aktusaként, az uralkodó a
koronázási dombra lovagolt, és a négy
égtáj felé szimbolikus kardcsapásokat
téve kinyilvánította, hogy megvédelmezi az
országot, bármely irányból
érné is ellenséges támadás.
A ma
ismert koronázási jelvényeink legfiatalabb darabja
a királyi kard, amelyet a XVI. század első felében
készítettek Velencében. A párhuzamosan
futó, aranyozott huzalokkal megerősített, vörös
bársonymarkolaton kétoldalt lapított, kis
csúcsban végződő, kerek markolatgomb
található. A kézvédő széles
keresztvasa mindkét oldalon lehajlik. Az egyenes penge, amelynek
középvonalában kidudorodó gerinc fut
végig, a gyakori köszörülgetéstől alaposan
megrövidült. Reneszánsz ízlés szerinti
díszítése maratásos
eljárással készült. A penge
tövénél növényi motívumok fognak
közre két, ovális keretbe foglalt
férfiportrét. Indadíszítés sejlik a
kopott markolatgombon is. Hogy mikor és miért került
éppen ez a kard koronázási jelvényeink
közé, csak találgathatjuk.
Az persze
bizonyos, hogy nem a XVI. században nyert szerepet a kard
koronázási szertartásunkban, hiszen -
krónikáink szerint - már Szent István
korában is fontos kelléke volt a király
felavatásának.
Őriznek
is a bécsi művészettörténeti múzeum
kincstárának világi jellegű ékszerei
gyűjteményében egy csodaszép, a X. század
vége felé készült fegyvert, amelyet -
tévesen - hol Attila-kardnak, hol pedig Nagy
Károly-kardnak neveznek. Ennek a szablyának enyhén
ívelt, s az íveltebb oldalán élezett
acél a pengéje, de a lap tartását
növelő, kidudorodó pengefoktól a hegyéig
borotvaéles fokéle is van.
Vércsatornájába aranyozott
vörösréz betétet illesztettek, amely
állatküzdelmi jeleneteket és
pálmahajtásokat (palmetta) mintáz. A kard
markolata a biztosabb fogás érdekében kissé
meghajlik az él felé. Az acél
markolatrészre fából
készítették a fogót, és azt roppant
erős anyaggal, egy kifejezetten a bőréért
halászott tengeri porcoshalfajtának,
rájának a bőrével vonták be. Körte
alakú aranylemez markolatgombját két hosszanti
nyúlvány rögzíti a nyélhez. Ez
utóbbit a markolat tövében erősíti egy
aranylemez gyűrű, feljebb pedig három, ékkövekkel
díszített, aranyozott ezüstpánt is.
Keresztvasa aranylemezzel borított, gömbös
végű, középütt kiszélesedő és
lehajló szárú. A markolat fémrészeit
szalagfonatot utánzó rozetták (rózsa
alakú ábrák) és palmetták
kombinációjá¬ból álló
mintázat díszíti. Hüvelyének
fémveretein is hasonlóan gazdag a
díszítés.
Azt, hogy
ez a remekmívű, pompás fegyver hogyan került a
német császári kincstárba, sőt azt is, hogy
milyen babonás félelem övezte, egy Lambert nevű
szerzetes, aki egykor IV. Henrik császárt (1056-1106)
Herzfeldből Mainzba kísérte, így meséli el:
A császár „a következő napon beszállt
az etetés miatt egy faluba, amelyet Udenhausennek neveznek.
Miután már felfrissültek, és nagy
nyüzsgéssel, versengve hozták vissza valamennyi
lovat, hogy az utazást folytassák,
megtörtént, hogy a merseburgi Leopold, a király
legkedveltebb híveinek egyike, akinek szolgálatait
és tanácsait a legbizalmasabban szokta igénybe
venni, véletlenül lezuhant a lováról,
és saját kardjától átdöfve
kilehelte a lelkét ... Megjegyezték pedig, hogy ez a kard
volt az, amellyel a hunok hajdan nagyhírű királya,
Attila, a keresztények kiirtására és a
gallok elpusztítására ellenségesen
dühöngve tört. Tudniillik ezt a kardot a magyarok
királynéja, Salamon király (1063-1074) anyja adta
korábban ajándékba Ottónak, a bajorok
hercegének, amikor Henrik király az ő tanácsa
és fáradozása révén a fiát
atyai királyságába visszahelyezte volt. És
akkor ezt a kardot Ottó herceg az ifjabb Dédónak,
Dédó
őrgróf fiának, különleges kedveltsége
bizonyságául és zálogul egy időre
odaadta... miután pedig az ifjabb Dédó elpusztult,
ez a kard az uralkodóra, majd pedig a király
révén véletlenül Leopoldra szállt.
Miért
is Ottó herceg párthíveinek többsége
ezt így értelmezte: isteni ítéletből
ölte meg őt a kard, amely korábban Ottó
hercegé volt, mert - mint mondották - ő
ösztönözte arra a legjelesebb királyt, hogy
Ottót büntesse meg, és taszítsa ki a
palotából. Az olvasható pediglen a
géták történetében, akiket
gótoknak is mondanak, erről a kardról, hogy egykor Mars
birtokolta, akiről azt mesélik a barbárok, hogy a
háborúskodás istene és a katonai
felszerelések megteremtője volt. És ezt a kardot, amely a
földben rejtőzött, hosszú idő után
valamiféle pásztor vette észre egyszerűen annak az
ökörnek a vérétől, amelynek a
lábát, midőn a füvet legelte, felsebezte. Ő
aztán átadta azt a kardot Attila királynak, akinek
akkor az összes jósok azt jósolták, hogy ez a
kard végzetes lesz az egész világ vesztére
és sok nép veszedelmére. Hogy pedig
beigazolódott ez a jövendölés, azt
Galliában (Franciaország) sok igen nemes város
romjai bizonyítják ma is, úgyhogy e kardot a
barbárok is az isteni harag bosszújának vagy az
Isten ostorának mondották.”
Valószínű
tehát, hogy ez, az Anasztázia királyné
által 1063-ban eladományozott díszfegyver, amely
eredetileg Géza fejedelem hatalmi jelvénye lehetett,
akkor került István - pogány nevén Vajk -
birtokába, amikor a fejedelmi méltóság
reá szállt. Ám mégsem biztos - bár
számos történész ezt feltételezi -,
hogy ez a szablya lett volna az eredeti koronázási kard.
Krónikáink szerzői leírják ugyanis, hogy
Szent Istvánt a hazánkba akkortájt érkező
idegen lovagok, Hont és Pázmány, a Garam
folyónál „övezték fel karddal
német szokás szerint".
A
királyi sereg elit magva pedig ekkor már a sokkal
újszerűbb és hatásosabb fegyverrel, a
nehéz, kétélű normann karddal volt felszerelve.
Ilyen lehetett tehát az a fegyver is, amellyel Istvánt
felövezték, erre utalhat a „német
szokás" említése.
A
legnagyobb valószínűséggel tehát eredeti
koronázási jelvényként az a kard jöhet
számításba, amelyet 1270-ben a testvére, V.
István király (1270-1272) elől vejéhez, II.
Ottokár cseh uralkodóhoz (1253-1278) menekülő Anna,
macsói hercegnő, az általa elragadott királyi
kincstár egyik darabjaként vitt magával. E kard
pengéjét és markolatvasát egy
darabból kovácsolták. A huzalfonatokkal
körülfogott, hasáb alakú fanyél
kései restaurálás során került
rá, de minden bizonnyal az eredetit utánozva.
Félgömb alakú, elefántcsontból
faragott markolatgombját hosszanti árkolás osztja
ketté, a felső mezőt pedig két szimmetrikus,
harántirányú osztás tagolja három
részre. A kard rövid, téglalap alakú, a
markolat felé kissé ívelt
kézvédőjét is elefántcsontból
alakították ki. A csontszerelvényeket
vésett növényi motívumok
díszítik. Az ellenző faragványa egy központi
csomóból kiinduló,
tükörképszerűen elhelyezkedő, állatpárt
utánzó pálmahajtásos és
szalagfonatos kompozíció. A kétélű penge
szimmetriatengelyében van a vércsatorna, amelynek felső
részén, a markolattól a hegy felé haladva,
az „Ulfberht" felirat olvasható. Ennek az egyszerű kardnak
díszfegyver mivoltát csupán a viszonylag gyenge,
de mesterien kimunkált csont szereléke bizonyítja.
Értékét nem is külleme határozta meg,
hanem - a magyarság közismert kard-tiszteletből
fakadó hite szerint - az a feltételezett erő, amely
eredeti tulajdonosából szállt át e
fegyverbe. Erre utal az a tény is, hogy 1270-et követően
majd egy évszázados diplomáciai
csatározás után születik meg az a
kompromisszumos megoldás, hogy e különleges
karizmájúnak (túlvilági erővel
rendelkezőnek) vélt kardot a vitázó felek egyike
sem, hanem minden misztikus hatalom letéteményese, az
egyház őrizze. Így került aztán a
prágai Szent Vid székesegyházba, melynek 1368.
augusztus 18-án készült
leltárjegyzékébe ezt írták be:
„Magyarország királyának, Szent
Istvánnak a kardja elefántcsont markolattal."
Nem
lehetetlen, hogy Szent István
koronázásánál mind az
atyjától örökölt fejedelmi fegyver
(Attila-kard), mely talán az uralom
folyamatosságát volt hivatva bizonyítani, mind az
új mintájú, nehéz, kétélű
(Szent István-kard), amely már a keresztény
királyság katonai erejét jelképezhette,
szerepet kapott. Innen eredhetett talán az a szokás, hogy
a koronázási menetben - amennyire ez a fennmaradt
híradásokból kivehető - általában
két kardot vittek.
Érdekes,
hogy a XVI. században, éppen akkoriban
készült a ma koronázási kardnak tekintett
díszfegyver, s került uralkodói jelvényeink
sorába, amikor a Habsburgok az első sikeres lépést
tették meg a magyar trón végleges
megszerzésére. Ám éppen ez idő tájt
módjuk lett volna arra, hogy a koronázási
szertartáshoz a tradíciókat szerfelett tisztelő
magyarság pártjukra hangolása
érdekében akár az Attila-kardot, akár a
Prágában őrzött Szent István-kardot
vegyék igénybe. Nem tették. Talán
azért nem, mert e legendás kardokról - mint
már elmondottuk - az a hír járta, hogy ha
méltatlan személyek kezébe kerülnek,
forgatójuk ellen fordulva annak végveszedelmét
okozzák. Így aztán - babonás
félelemből - jobbnak látták, ha ezeket egy
semleges eszközzel helyettesítik, hiszen ők már
korábban is sok kárt okoztak hazánknak, közel
négy évszázados magyarországi uralmuk
idején pedig számtalanszor bizonyították,
hogy méltatlanok a szent király, István,
koronázási jelvényeinek viselésére.
Forrás: nemzetijelkepek.hu |
 |
Koronázási
palást

A
középkori keresztény államokban szokás
volt, hogy az uralkodó a nagyobb vallási ünnepeket -
karácsonyt, húsvétot, pünkösdöt -
egy-egy jelentősebb egyházi központban, érseki,
püspöki székhelyen, kolostorban ülte meg. Gyakran
megesett, hogy a jeles napok múltával,
távozása előtt vagyont érő ünneplő
ruháját, köntösét,
palástját az oltárra helyezte
felajánlásképpen, hogy abból a templom
fényének emelésére miseruhát
készítsenek.
Hazánkban
is ez volt a gyakorlat: történelmünk folyamán
se szeri se száma az egyházak ilyen
megadományozásának, hiszen már Szent
István törvényben írta elő, hogy az
épülő új templomok szertartáskönyveit a
püspök adja, de ruhákról és
oltárterítőkről a király gondoskodjék.
Nemcsak rendelkezett, hanem cselekedett is. Amikor
például 1030-ban seregeitől a hazánk
leigázására törő II. Konrád
német-római császár csapatai csúfos
vereséget szenvedtek, fogadalmi
ajándékképpen csodálatos kazulát
(harang alakú miseruhát) készíttetett a
székesfehérvári - Mária Istenanya
tiszteletére szentelt - bazilika számára
drága keleti brokátból, mintás
selyemszövetből gazdag aranyhímzéssel. Ez a
ruhadarab valóságos „beszélő
köntös" a szó legszorosabb értelmében.
Akkoriban
a pap a hívőknek háttal, az oltár felé
fordulva végezte a szertartást, így a kazula
mondanivalójának uralkodó jelképe (a
korabeli művészi ízlés szerint villa alakú)
kereszt a ruha hátoldalának
középvonalát alkotja, hogy az ájtatos
közönség okulására szolgáljon. A
kereszt szárai felett a vörös selyemszövet a
mennyei szférára, alatta a zöld az evilágira
utal. Az egész ábrázolás
fókuszában, a kereszt szárainak
találkozópontján, két egymást
csúcsban metsző körív foglalatában, amelyet
mandulaszerű alakja miatt a
művészettörténészek mandorlának
neveznek, áll a diadalmas Krisztus. Jobbjában keresztet
tart, baljában pedig a világegyházat
jelképező glóbuszt. Lábaival
sárkányra, a Sátán jelképére
és oroszlánra, a bűnök szimbólumára
tapos. Tőle jobbra, az égi mezőben a négy (két
térdelő és két álló) arkangyal -
Gábriel, Mihály, Ráfael és Uriel -
által közrefogott mandorlában Szűz Mária
áll imára terjesztett karokkal. Képét a
négy evangélistának (Jézus
életrajzíróinak) körökbe foglalt
jelképei veszik körül: az angyal Máté, a
sas János, az oroszlán Márk, a bika Lukács
szimbóluma. A másik oldalon Keresztelő Szent János
mandorlája van. A kereszt hosszanti szárain pedig buja
indaszöve-vénnyel körülfont kerek keretben jobbra
és balra tíz-tíz angyalfej jeleníti meg az
Istent dicsőítő angyalok karát.
A
szárak alatt két körív három mezőre
tagolja a földi szférát. A kereszttől balra eső első
köríven négy-négy
időszámításunk kezdete előtt élt,
ószövetségi próféta fogja közre
Krisztus álló alakját, kezükben kibontott
irattekercs teszi nyilvánvalóvá, hogy hajdan ők
jövendöltek a Megváltó
eljöveteléről. Jobbra ugyanez a kép
ismétlődik meg további négy-négy
prófétával; a különbség
csupán annyi, hogy Jézus mellett a felirat (Kezdet
és vég.) egyik oldalon latinul, a másikon
görögül olvasható. Ezen persze nem lehet
csodálkozni, hiszen István király maga is
céloz fiához címzett intelmeiben arra, hogy
alattvalói egy része a római, más
része a bizánci görög egyház
híve. A próféták lába alatti
fél-köríves szalagon a palást
történetét varrták ki: „Ezt a
miseruhát István király és Gizella
királyné készíttette és
adományozta Szűz Mária
Székesfehérvárott épült
egyháza számára Krisztus testet
öltésének 1031. esztendejében, a 14.
indictióban." (Az indictio dátumhitelesítő
szám.)
A
második mezőben a mennyország (vagy korabeli
megfogalmazásban „az égi Jeruzsálem")
tizenkét, bástyás, tornyos kapuboltozata alatt
jobbra és balra hat-hat apostol ül, hátterükben
az égi város csodálatosan ékes templomai.
Mindegyik baljában az evangélium, jobbjában
íróvessző. Tanítványai között
középen, az életfát megjelenítő
kereszt tengelyében szivárványon trónol a
világbíró Krisztus, bal kezében könyv,
jobbját áldásra emeli, lábainál
fakad az élet vizének forrása. A „mennyei
Jeruzsálem" falán kívüli mozgalmas
képsoron megjelennek a kortársak apró
figurái is: a térítők, a
prédikálók, az imára leboruló
hívők, az egyházért hadakozók
csakúgy, mint a kapukat támadó istentagadók
és eretnekek, vagy a később Vata vezér
táborába özönlő, atyáik hitét
megszállottan visszakövetelő pogányok. A
második mezőt a harmadiktól elválasztó
szalagívre geometrikus és
indadíszítés közé balra lépő
oroszlánokat és jobbra néző madáralakokat
hímeztek váltakozva.
A
harmadik mezőben a mártírok, hitvallók és
bűnbánók kaptak helyet. A somogyvári
apátság faragott köveire emlékeztető
kacskaringós indadíszítések, s a
pécsi székesegyház
párkánytöredékeinek madáralakjait
idéző hímzésmotívumok között
kerek medallionokban öt-öt, háromágú
koronával felékesített, tunikát és
díszes köpenyt viselő, lándzsát és
glóbuszt tartó szent áll. Közvetlenül a
kereszt mellett jobbra, hasonló keretben, fején
diadémmal láthatjuk Szent István király
egyetlen hiteles képmását. Őt is, mint a
szenteket, lándzsával és
országalmával ábrázolták. A
kereszttől balra pedig ugyancsak diadémmal koronázva
Gizella királyné látszik, bal kezét a
keblén nyugtatja, jobbjával a
székesfehérvári bazilika modelljét tartja.
A kereszt
tengelyében, István és Gizella között,
egy kisebb medallionban felirat nélküli, fiatal
férfit megjelenítő mellkép látható:
minden bizonnyal az 1028-1030 közötti háborúk
hőse, Imre herceg portréja. Ő az egyetlen a
történeti szereplők közül, akinek a
képét a kereszt szárára helyezték.
Miért? Tudjuk egy német krónikás
híradásából, hogy 1031-ben „Imre,
István király fia, a testőrség vezére
vadászaton, vadkantól felhasogatva, siralmas
körülmények között meghalt." Hogy ez esetben
valódi vaddisznóra kell-e gondolnunk vagy egy
Vadkan nevet viselő orgyilkosra, ma már nehéz lenne
kideríteni, de az valószínű, hogy a palást
befejezésekor Imre már nem élt, ezért
került képe a keresztnek az angyalok karával
ékesített szárára.
A
miseruha ma már hiányzó mellrészén,
középütt az „angyali üdvözletet"
varrták ki, azt a biblikus jelenetet, amikor az angyal
hírül hozza Máriának, hogy a
Szentlélek emanációja (kiáradása)
révén gyermeke fog születni.
E
liturgikus ruhadarab mondanivalója tehát a
keresztény teológia (vallási
tanítás) tételeinek teljességét
tartalmazza. Azt az új ideológiát
ábrázolja közérthető képi nyelven - de
az egyes mandorlák verses felirataiban is megfogalmazva -,
amelyet a magyarságnak kényszerítő
szükséggel át kellett venni ahhoz, hogy a
keresztény Európa közepén nemzeti
létét megalapozhassa.
És,
mert e kazula nyilvánvalóan köthető volt az
államalapító szent király
személyéhez, ezt később uralkodóink egyike
(valószínűleg a teológiailag rendkívül
képzett Könyves Kálmán), aki
hangsúlyozni kívánta, hogy az ő szellemi
örököse, koronázási palásttá
alakíttatta át. Így ez a pompás ruhadarab a
mai napig fémjelzi azt a roppant szellemi
átalakulást, amely ezer évvel ezelőtt
népünk fennmaradásának egyedüli
záloga volt.
Forrás: nemzetijelkepek.hu |
|