Kooperatív foglalkozás vázlata 2.4 osztály 2006. április 06.
Téma: Mátyás mondák Feladat:
Óra típusa: kooperatív óra Módszerek: kooperatív módszertárból: puzzle, villámkártya, plakátkészítés, válogatás Csoportalakítás: vegyes csoportok, tanár alakítja tanulmányi eredmény alapján
Szerepkörök egyeztetése (a tanulók maguk választanak)1. Feladat. A feladatlapon néhány dolgot olvashattok Mátyás király uralkodásáról. A keretekben állítások vannak a mondával kapcsolatban. Nyírjátok ki ollóval a kereteket, és ragasszátok föl király képe alá! De úgy ám, hogy az igaz és hamis állításokat ügyesen válogassátok szét! A feladatra körülbelül 10-15 perc áll a rendelkezésedre.Ha elkészültetek, és még van időtök, tartalék feladatnak, tegyétek igazzá a hamis állításokat a vonalas papíron! Ügyesek legyetek! Értékelés: Önértékelés 2. FeladatA borítékban lévő cédulákon tulajdonságok szerepelnek! Válogassátok szét a cédulákat aszerint, hogy melyik illik Mátyás királyra, és melyik a bíróra! Ragasszátok fel a lapra a képük alá!A feladat elvégzésére 15 perc áll rendelkezésetekre. Ha elkészültetek és van még időtök, a tulajdonságok előtt álló betűket helyes sorrendbe rakva egy-egy újabb jellemző tulajdonságot kaptok, Ha megvan a megfejtés, írjátok fel az utolsó vonalra! Jó és sikeres munkát kívánok! Értékelés: szöveges értékelés, csoport másik csoportot értékel Jutalomtaps 3. FeladatEgy szoborcsoport képének szétnyírt darabjait találjátok a borítékban. Illesszétek össze a képet, és ragasszátok fel papírra! A feladatra kb. 5 perc áll rendelkezésetekre.Ha elkészültetek, és van még időtök, írjátok le a vonalas papírra, hogy kit ábrázol a szobor, ha még azt is tudjátok hol található, akkor nagyon ügyesek vagytok! Legyetek szemfülesek! Értékelés: Szöveges értékelés. Önértékelés. Jutalomtaps 4. FeladatHúzzátok alá a mondában a kérdő mondatokat! Gyakoroljátok a mondatfajtákat villámkártyák segítségével! Párokban dolgozzatok!A feladat elvégzésére 5-10 percetek van! Hajrá! Értékelés: egyik csoport ismerteti a helyes megoldást, önellenőrzés, önértékelés. Jutalomtaps. 5. Feladat A lapon összekeveredett szótagokat találhattok. Próbáljatok értelmes szavakat alkotni belőlük! Melyik csoport tud a legtöbbet 5 perc alatt? Ügyeskedjetek! Értékelés: a legtöbb találatot elért csoport ismerteti a jó megoldásait. Szöveges értékelés. 6. Feladat Képzeljétek el, milyen lehetett Mátyás király vára! Rajzoljátok le a papírra tetszőleges technikával! Legyen színes, mindenki rajzoljon bele valamit! Lássuk, mire vagytok képesek 10-15 perc alatt! Jó munkát! Szöveges értékelés! Jutalomzene. Megfigyelési szempont: a csoport minden tagja kiveszi-e a részét a képességeihez mérten a feladatból, segítik-e egymást, a felelősök végzik e feladatukat.
Orosházi Vencel tanító
Ráhangolódás az igékre játékos feladatokkal Vázlat
Magyar nyelvtan 6. osztály Tereske, 2006.04.06. Megyeri Judit
1. Beszélgetőkör - köszöntés - memóriafejlesztő és asszociációs játék (téma: igék a tavaszhoz kapcsolódóan) - közös tulajdonság keresése - fillentős játék
2. Csoportalakítás (színes névjegykártyákkal heterogén csoportok kialakítása) - a kooperatív szerepek kiosztása (jegyző, szóvivő, feladatfelelős) - az értékelő virágok kiosztása
3. Igék-költemények (emlékezet, rész-egész fejlesztése) Egy vers jellegzetes igéinek felsorolásából kell kitalálni a költő nevét és a vers címét. Ellenőrzés: kórusválasszal
4. Igék alkotása (kreativitás, gestalt látás fejlesztése) Megadott betűkből igék alkotása.
5. Kiegészítős feladat (analízis-szintézis fejlesztése) Egy hiányos szöveget kell a gyerekeknek kiegészíteniük megadott igékkel. Mindenki kap igét és beszéd nélkül kell a feladatot végrehajtani. Ellenőrzés: felolvasással a diákkvartett szabályai szerint
6. Betűrengetegből – képet (figyelem, gestalt látás, alak-háttér fejlesztése) Ellenőrzés: a táblánál
7. Igaz – hamis állítások (figyelem, ismeret, emlékezet fejlesztése) Ellenőrzés: egyidejű diákkvartettel
8. Pótfeladat. Ha az idő engedi. Az igék háza. Az igemódok és igeidők gyakorlása.
9. Értékelés – hangulatjelentés
10. Időkitöltő feladat Az a csapat kap, amelyik csapat hamarabb végez a feladatával. Foglalkozások – igék Szétvágott kép kirakása, majd mondatok szerkesztése.
Kooperatív tanulás német órán
2006. április 6. Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény Tereske Hustyava Ivett Tanulási célok:
Komplex fejlesztés:
Egyéb hasznos járulékok:
1.feladat Kalender
2.feladat Einladung
3. Telefon
4. Nach der Party… A parti után
Kooperatív foglalkozás vázlata, alsó tagozat
Téma: A mesék birodalma
Feladat:
Óra típusa: kooperatív óra Módszerek: válogatás, párosítás, részekből egész, meseillusztráció közös készítése, barkochba, beszélgetőkör. Csoportalakítás: Az elmúlt foglalkozáson alakított csoportok dolgoznak továbbra is együtt Szerepkörök kijelölése szerepkártyák húzásával Beszélgetőkör: Üdvözlés, kézfogással stb.- Kérdés: Neked melyik a kedvenc meséd? Miért szereted? Ismert mondóka előadása ritmushangszerekkel kísérve: Pl. Mese, mese, mátka.. Csoportok helyet foglalnak, szerepkörök kijelölése.
1. Feladat A borítékban szétnyírt és összekevert sorolót vagy felelgetőt találtok. Ragasszátok egymás alá a sorokat, hogy értelmes legyen! Mindenki ragasszon egyet! Segíthettek egymásnak. A feladatra 10 percetek van. Adjátok elő a népköltést! Sorban mindenki mond egy sort! Ügyesek legyetek! Értékelés: Önértékelés összehasonlítással. Az előadást a másik csoport értékeli. Jutalom: A legügyesebb csoport még egyszer előadhatja a népköltést
2. Feladat Tanult mesefajták neveit és különféle mesecímeket lehettek a borítékban. Párosítsátok a mesecímeket a mesefajtákkal! Ragasszátok egymás mellé a lapra! Ha elkészült a csoport és még van időtök, gyűjtsetek még címeket egy lapra a mesefajtákhoz! 12 percetek van a feladatra. Ügyeskedjetek! Értékelés: önértékelés összehasonlítással a táblánál. A legügyesebb csoport jutalomtapsot kérhet
3. Feladat Kaptok egy láncmesét A kóró és a kismadár címmel. Egy jól olvasó olvassa fel a csoport tagjainak a mesét! A mese megismerése után. Oldjátok meg a feladatlapot, amit az eszközfelelőstől megkaptatok. A feladatlap járjon körbe a csoportban! 15 percetek van. A c feladat időkitöltő feladat. Igyekezzetek! Értékelés szóban. Jutalomzene: Halász Judit: A török és a tehenek (A mese szövegének kiosztása)
4. Feladat A borítékban a hallott dal főszereplőjének képét találod meg több darabban. Próbáljátok meg a képet minél rövidebb idő alatt összerakni, és a lapra ragasztani! 5 percetek van a feladatra. Tartalék feladat: gyűjtsetek minél több mesehős nevet! Hajrá! Csoport tagja értékeli a másik csoportot a táblánál összehasonlítással. Ha jól dolgozott a csoport jutalomtapsot kérhet a többi csoporttól.
5. Feladat Meseszereplők nevét találhatod a borítékodban. Olyan szempont szerint válogassátok szét és ragasszátok fel a lapra, hogy melyek azok a szereplők, akik csak a mesében létezhetnek. Külön jutalmat kap az a csoport, amelyik azt is figyelembe veszi, hogy kik a jók és kik rosszak. 10 perc a feladatra az idő. Ügyeskedjetek! Értékelés: lapcsere a csoportok között, szóbeli értékelés. Jutalom: a jól dolgozó csapat saját jutalomtapsot kap. Akik a külön feladatot is megoldották, a többi csoporttól kérhet tapsot.
6. Feladat Most a felolvasó egy olyan mesefélét olvashat fel, amiről még eddig nem hallottatok. Egy hazugság mese, amelyben nyilvánvaló képtelenségek, lehetetlenségek sorakoznak. Adjátok elő saját szereposztásban a mesét úgy, hogy a többi csoport minél jobban szórakozzon rajta! Értékelés: Mindegyik csoport produkcióját tapssal értékeli és a többi csoport. Jutalom ének: Száraz tónak nedves partján.. című dal eléneklése közösen.
7. Feladat A török és a tehenek című meséhez készítsetek illusztrációt közösen tetszőleges technikával! Kb. 15 percetek van a feladatra Értékelés táblánál szóban. JutalomzeneMegfigyelési szempontok: jól dolgoznak-e együtt a csoportok, mindenki bekapcsolódik-e a munkába, segítik-e egymást, reálisan értékelnek-e?
Orosházi Vencel tanító
Kooperatív foglalkozás vázlata 3. osztály Téma: szófajok Feladat:
Óra típusa: kooperatív óra Módszerek: kooperatív módszertárból: puzzle, párosítás, plakátkészítés, válogatás Csoportalakítás: vegyes csoportok, tanár alakítja tanulmányi eredmény alapján -Zenehallgatás: Ábcd, rajtam kezdé Szerepkörök kijelölése a csoportokban kártyahúzással1. Feladat A borítékban kérdőszavakat és szófaj neveket találtok. Párosítsátok a megfelelő kérdőszót a megfelelő szófajhoz. A párokat ragasszátok fel a papírra! Igyekezzetek elkészülni néhány perc alatt! Értékelés: összehasonlítással. 2. Feladat. Válogasd szét és csoportosítsd szófaj szerint a meghatározásokat! Ragaszd a megfelelő helyre! A feladatra kb. 5 perc áll rendelkezésre. Ügyesek legyetek! Értékelés: Önértékelés 3. FeladatVálogasd szét a cédulákat két csoportba! Egyik csoportba valakinek vagy valaminek a neve, a másik csoportban a tulajdonságok szerepeljenek. Párosítsátok a dolgok nevét a tulajdonságokkal, majd ragasszátok fel lapra! A feladat elvégzésére 15 perc áll rendelkezésetekre. Ha elkészültetek és van még időtök, írjatok mondatokat a párosított kifejezésekkel a vonalas papírra! Jó és sikeres munkát kívánok! Értékelés: szöveges értékelés, önértékelés. Jutalomtaps 4. FeladatEgy kép szétnyírt darabjait találjátok a borítékban. Illesszétek össze a képet, és ragasszátok fel papírra! A feladatra kb. 5 perc áll rendelkezésetekre. Ha elkészültetek, gyűjtsetek a képről tulajdonságokat, válogassátok szét jó és rossz tulajdonságokra. Legyetek szemfülesek! Értékelés: Szöveges értékelés. Önértékelés. Jutalomének 5. FeladatCsoportosítsátok a szavakat szófajok szerint! Készítsetek a szókártyákon olvasott dolgokat, cselekvéseket, tulajdonságokat, ábrázoló rajzot vagy képet szabadon választott technikával! Mindenki rajzoljon bele valamit! A feladat elvégzésére 15-20 percetek van! Hajrá! Értékelés: közös szöveges értékelés Jutalomzene Megfigyelési szempont: a csoport minden tagja kiveszi-e a részét a feladatból, segítik-e egymást, a felelősök végzik e feladatukat. Orosházi Vencel tanító |