2011.10.10. Orosházi Vencel tanító
Az intézményünkben folyó oktatás, képzés és nevelés folyamatában hangsúlyos szerepet kap a különböző tanulási zavarok korai felismerése. Fontos a helyes diagnózis már a folyamat elején, hogy a folyamat végére minél eredményesebben tudjon hátrányos helyzetben élő diákjaink nagy része a követelményeknek megfelelni, hogy az egyénre szabott fejlesztési foglakozások, programok minél jobban növeljék munkánk hozzáadott pedagógiai értékét. Összeállításommal e nagyon fontos és nehéz munkát próbálom segíteni.
A diszgráfia tünetei
A diszgráfia a tanulási zavarok egy formája. Gyakran társul a diszlexiával. Tünetei megnyilvánulnak az íráskészség gyengeségében, valamint helyesírási hibákban.
Jellemző tünetei:
írásuk szinte olvashatatlan, és ha hosszabb idő áll rendelkezésükre, akkor is csak éppen, hogy elfogadható
gyakran " felejtik el" megírni a házi feladatot, vagy másokat kérnek meg a megírására
erőfeszítések ellenére is olvashatatlan az írásuk
képes bármilyen mozgást elvégezni, ami egy egyedülálló betű kialakításához szükséges, de már "nem képes" az egész szó leírására
csak nagyon lassan ír, és amint megpróbál gyorsabban, írása rendezetlenné válik
bonyolult, és kényelmetlen módon írják le az egyes betűket, egyiket a másik fölé, máskor meg nagy hézagokkal az egyes betűk között
rossz ceruzafogás
a másolással nincs probléma, de diktálás után már nem megfelelően ír a gyermek, nem tud megfelelően emlékezni a betűk formájára
különös nehézséget jelent a gyermek számára a papíron való elhelyezés- sor- oldal kihagyások, a sor végén bepasszírozott betűk, amik lekanyarodnak, hogy elférjenek
Mind a mondatrészek között, mind a mondatok végén elmarad a központozás. A nyelvtani műveletek megértése, megjegyzése, alkalmazása is problémát jelenthet. Mivel kevés a gyermek sikerélménye, idegesen kezd az íráshoz, ez a további hibák oka lehet.
A diszlexia tünetei
Jelentkeznek már kisgyermek korban. Vannak gyermekek, akinknél csak az iskolába kerülésnél derül ki, diszlexiások. Az is előfordulhat azonban, hogy csak 3. osztályban derül fény a gyermek problémájára. Nem olyan régóta foglalkoznak komolyan a diszlexia felismerésével és kezelésével, így sokakról csak idősebb korban derül ki, tanulási kudarcaikat a fel nem ismert diszlexia okozta
Legjellemzőbb tünetek :
megkésett beszéd
ritmusérzék fejletlensége
dominancia zavarok
nehezen kialakuló testséma
rossz téri és időbeni tájékozódás
gyenge emlékezet
szerialitás probléma
Sok esetben elsődleges, és a már kudarcélmények hatására kialakult magatartásproblémák is előfordulnak
A diszortográfia tünetei:
fonetikai hibák - a leírt szavak vizuális hasonlósága alapján téveszt, (pl: kép-gép, osz-oz, gyújt-gyujt )
vizuális hibák esetén a hangzás ugyan megfelelő, de a leírás hibás, (pl: menj, adj, áztat, vágtat) - ilyenkor a fonetikai rendszerre lehet építeni, mert a hibát a már ismert szavak előhívása okozza, azaz a hiba a "lexikonukban" van
betűk felcserélése -( pl: gyanús-lyanús, nyuszi-Gyuszi)- lehet hallási, vagy a hangok elkülönítésében jelentkező hiba, de lehet a vizuális felfogóképesség zavara is
Betoldási és kihagyási hibák-( pl: redő - rendőr, krokodil-korokodil, vagy bicikli - bicili, kormos-koros)- ez lehet lexikális, vagy fonetikai hiba következménye, de okozhatja hallászavar is, pl. a magas fekvésű lágy hangok esetében, mint amilyen az "sz"-hang
sorozathibák - ( pl.: szűrő-szőrű, képeskönyv-könyveskép) ilyenkor a szekvenciális szerveződéssel ( a dolgok megfelelő sorrendben való látása, felfogása) függ össze a probléma
értelmetlen hibák - mind az, ami eddig kimaradt, hiba van mind a kimondásban, mind a leírásban ( pl: csomóz-csumóz, lötyög-lütyög) a hiba szintén mind a lexikális, mind a fonetikai folyamatban van, ilyen esetben további nyelvi nehézségek is megjelenhetnek
Figyelemzavar tünetei:
Ha az alább felsorolt tünetekből hat, legalább fél éven át jellemző a gyerekre, akkor valószínűsíthető a figyelemzavar. Természetesen figyelembe kell venni a gyermek korát: tünetnek az számít, amiben a gyerek kortársaihoz képest tartósan és jelentősen különbözik. Egy tünet akkor jellemző a gyerekre, ha az adott viselkedés gyakran fordul elő.
Nem figyel megfelelően a részletekre vagy gondatlan hibákat követ el az iskolai és egyéb munkában vagy más tevékenységben
Nehézséget jelent a figyelem megtartása a feladat- vagy játéktevékenységen belül
Úgy tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá
Nem követi az utasításokat vagy nem fejezi be az iskolai és egyéb munkákat
Nehézsége van a feladatok és a tevékenységek megszervezésében
Elkerüli, nem szereti vagy ellenáll az olyan feladatoknak, amelyek tartós értelmi erőfeszítést igényelnek
Elveszti a feladatokhoz vagy tevékenységhez szükséges dolgokat
Külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét
A napi tevékenységben feledékeny
Hiperaktivitás tünetei:
Ha a túlzott mozgásigény (hiperaktivitás) és a szertelenség (impulzivitás) következő tüneteiből legalább hat fél éven át fenn áll és az adott viselkedés gyakori akkor érdemes szakemberhez fordulni.
Túlzott mozgásigény (hiperaktivitás):
Ülés közben babrál, fészkelődik
Elhagyja helyét az osztályban vagy más helyzetekben, amikor elvárják tőle, hogy ülve maradjon.
Rohangál, ugrál vagy mászik olyan helyzetekben, amikor az nem helyénvaló (a fimóta serdülők és felnőttek képesek helyben maradni, de ekkor nagyfokú belső nyugtalanságot élhetnek át)
Nehézségei vannak az önálló nyugodt játéktevékenységben vagy az abban való részvételben
"Izeg-mozog" vagy úgy cselekszik, mint akit felhúztak
Túlzottan sokat beszél
Szertelenség (impulzivitás):
Mielőtt a kérdés befejeződött volna, kimondja a választ
Nehézséget okoz neki a várakozás
Félbeszakít másokat (pl. beszélgetést vagy játékot)
Diszkalkulia tünetei:
A diszkalkulia, a matematikai készségek károsodása, mely nem magyarázható szellemi fogyatékossággal, vagy a nem megfelelő oktatással. A zavar vonatkozik alapvető feladatokra (összeadás, kivonás, szorzás, osztás), valamint érintheti az absztraktabb folyamatokat is
Gyenge a számemlékezet
Szám- és mennyiségfogalom nem alakul ki
Nem képes a gyermek a számokat értelmezni (számnév – számjegy egyeztetés)
Nehézséget okoz a számolás
Számolásnál számok kimaradnak, számokat felcserél a gyermek számolás közben
Bizonytalan a helyiérték rendszer
Számok olvasásában, írásában, a műveletek végzésekor iránytévesztések vannak
Kialakulatlan vagy hiányzó a mennyiségfogalom
Nem tudja sorba rendezni a matematikai műveleteket
Matematikai logika gyenge vagy hiányzik
Elvont fogalmakat nem érti meg.