| 
		 | 
      | 
      | 
      
      
        
          Malomtörténeti áttekintés | 
         
        
            
              A középkorban,  mint egész Európában, hazánkban is a legjelentősebb „ipari üzemek” a malmok  voltak. A malmokat kezdetben faragómesterek, faragómolnárok építik. Önálló  malomépítészet csak a XVIII-XIX. században alakul ki. Az 1700-as évektől már  mérnökök is foglalkoznak malomépítészettel, s előfordul, hogy többvariációs  típusterveket készítenek, sőt arra is van adatunk, hogy a XVIII. század végén  malom áttelepítésre tervet és költségvetést adnak. A vízimalmok a középkorban már egész korai oklevelekben szerepelnek, gyakran  előfordul, hogy malmot, malomrészt vagy malomhelyet adományoznak el. 1292-ből  Budavár környéki hajómalmokat említenek. Szárazmalmokról az első említés 1434-ből Pozsonyból származik, de nyilvánvaló,  hogy az írásbeli közlés előtt is általános lehetett a szárazmalmok használata.
              A szélmalmokról az első írásos adat az 1570-es évekből származik. 
  Érdekesség:  1410-ből írásbeli emlék a Gaja patakon üzemelő malomról. 
                A magyarországi  malmok számáról pontos statisztikák 1863-tól maradtak fenn,  ennek alapján nyomon tudjuk követni az egyes malomfajták számának alakulását: 
                1863-ban: 13 544 vízi-, 457 szél-,147 gőz-, 7966 szárazmalom volt.  (összesen: 22 132)  
                1873-ban: 17 249 vízi-, 854 szél-, 492 gőz-, 6361 szárazmalom volt.  (összesen: 24956) 
                1885-ben: 12 520 vízi-, 650 szél-, 910 gőz-, 3197 szárazmalom volt.  (összesen: 17 277) 
                1894-ben: 15 417 vízi-, 712 szél-, 1723 gőz-, 2033 szárazmalom volt.  (összesen: 20005) 
                1906-ban: 13425 vízi-, 691 szél-, 1908 gőz-, 619 szárazmalom mellett megjelentek  a motorral hajtott malmok: 494 (összesen:  17304).
              Az 1980-as években az Országos Műemléki Felügyelőség nyilvántartásában 20  vízimalom, 22 szélmalom, 2 szárazmalom szerepelt védett, ipari műemlékként.
                 | 
         
       
       | 
      | 
      
     
         | 
      |