Köszönjünk Chrisnek, aki egy remek ember
Paul Hoggart szerint egy brutális gyilkos vallomása szörnyű jövőképet ad.
Felszabdalni egy nő arcát (ahogy előre jelezték a bátyjának), ugrálni egy ember
fején, szétzúzni egy kart kocsival a falon, leönteni benzinnel egy biztonsági
őrt és felgyújtani… ezek az momentumok jellemezhetnék legjobban a Chris nevezetű
bűnözőt a Scars-ban. És ezek a rémtettek még nem a legrosszabbak: sokkal
brutálisabb dolgokat is elkövetett.
„Chris” nem az eredeti neve a férfinek, de a rendezővel, Leo Regan-nel közös
megegyezésre jutva ezt találták ki, megőrizve a gyilkos anonimitását. A filmben
Christ Jason Isaacs alakítja, aki Lucius Malfoy karakterébe bújt a Harry
Potter-sorozatban, illetve eljátszotta a gonosz brit Tavington ezredest a
Hazafiban. Isaacs alakítása lenyűgöző. * édes. drága kis szívem, meddig kell
még ilyen alakokat megformálnod?!*
Teljesen elvesztette önnön magát, miközben Christ alakította, így tökéletesen
elfelejtettem, hogy ő egy színész. A Scars az egyik legintenzívebb,
legfelkavaróbb film, amit évek óta láttam. nyilatkozta Paul Hoggart Isaacs
alakításáról.
Regan, egy csendes, szelíd dublini már évtizedek óta Londonban él és dolgozik.
Jasonnel eszmét cseréltünk róla Kanadában, a forgatás alatt.
„Leo nem beszél mellé.” – nevetett Jason. „Már a forgatás elején megpuhított. A
tudtomra akarta adni, hogy ne gondoljam, hogy ez ’csak egy másik meló’. Teljesen
kizsigerelve éreztem magam.”
Leo Regan fotóriporterként kezdte a pályafutását, de aztán a dokumentumfilmezés
felé fordult, sokszor olyan veszélyes témákat boncolgatva, mint a drogozás, (Comfortably
Numb), vagy a rasszizmus ( 100% White). Megvitattuk, a mostani filmje
tulajdonképpen melyik kategóriába sorolható. Interjúsorozat egy gyilkossal, akit
egy színész játszik, de a riporter maga a rendező, aki gyakorlatilag saját magát
alakítja. Egyikünk sem talált megfelelő kategóriát a filmnek.
A Scars című filmet talán olyan vádakkal fogják illetni, mint, hogy:
megpróbál kimosni egy bűnözőt a bűnei alól, vagy épp piedesztára emelik őt, vagy
ami még rosszabb, hogy ebből valamiféle öröme származik majd neki.
Ez egy hatalmas félreértés lenne. Egyrészt a filmben Chris rémtettei nem
szörnyűbbek, mint némely más filmekben a mészárlások, másrészt ebben a filmben
megszólal maga a gyilkos is. Bemutatja, mit gondolt, érzett, amikor valakinek
kést nyomott a testébe például.
„Remélem, nem tűnik túl elbizakodottnak, nagyratörőnek ez az egész” – mondja
Regan. – „De szeretem teljesen beleásni magam a dolgokba. Amikor elkezdtem, még
nem voltam benne biztos, hová vezet majd az utam. Szeretem látni, ahogy
fejlődnek a dolgok, érzékelni, mi történik, ahelyett, hogy mindent előre
eltervezek. Kissé nehéz volt ez Chrisnek, csak kapkodta a fejét néha.”
Regan egy korábbi dokumentumfilm kapcsán találkozott Chris-szel. „Amikor először
találkoztam vele, nem érdekelte az egész. Nem villanyozta fel a gondolat, hogy
beszéljen az életéről. Ez volt a legnagyobb vonzerő a projektben számomra. Hogy
merre vezetett ez – és ez teszi a filmet egyedivé és különlegessé – Jason Isaacs
megfogalmazása tette egyértelművé, aki szerint ez egyfajta „áttörés” lehet
Chrisnek. De ez egy lassú folyamat volt.”
Eleinte Regan csak azt akarta bemutatni, Isaacs miként veszi át Chris szerepét,
de Jason javaslatára * imádom, ahogy minden rendezőt megfűz :D * kissé
mélyebbre ásott.
Jason: „A legérdekesebb az volt számomra, hogy ez az ember mennyire bízik
vagy sem Leo-ban (a rendező), mit akar éreztetni Leo-val, hogy milyen ember is ő
és miként élte meg, amikor elítélték. Alig hiszem el, hogy ez a személy, aki
annyira szűkszavú volt és szinte semmit nem adott magából, képes volt megnyílni
Leo-nak, cseppnyi provokáció vagy ráhatás nélkül.”
A beszélgetés Regan és Chris között gyakorlatilag egyfajta terápiának is
felfogható, hiszen a vallomás közepette Chris jópárszor nem bírta folytatni,
mert szembesült saját vad, pusztító természetével és ettől megrettent, főleg a
kezdeti időkben.
Mind Regan, mind Isaacs a „trauma” és a „katarzis” szót használta, amikor
Chrisről beszéltek, aki gyakorlatilag azelőtt soha nem nyílt ki emocionálisan,
soha nem szembesült a benne lakozó szörnyeteggel. Chris végül rátalált a
gyökerekre, mi késztette a gyilkosságokra. Saját apja brutalitása óriási
szerepet játszott abban, hogy ez lett belőle.
„A bűnözés egyfajta szabadságot és erőt adott neki.” – magyarázza Regan. –
„Másrészről önmaga börtönébe volt zárva, nem tudott szabadulni.”
Regan, saját bevallása szerint, csak úgy képes filmet forgatni, ha az, akiről
szól, megérinti a lelkét. Egyszer azért ment füstbe egy szupermodellről szóló
dokumentumfilmje, mert Regan képtelen volt elviselni a modellt hosszútávon.
Isaacs-nek is hatalmas élményt és tapasztalatot jelentett ez a szerep. Amikor
hat hónapnyi amerikai forgatás után visszatért Észak-Londonba, annyi levelet és
e-mailt kapott, hogy szinte kifolyt a házból tőlük. „Teljesen
felvillanyozódtam.” – mondja Jason.
„Rengeteg bűnöző szaladgál a világban, olyanok, mint Chris. Van valami emberi
bennük mégis, látni, érzékelni a félelmüket, a rettegésüket, a vágyaikat és a
fájdalmukat a szörnyetegen belül. Ez tesz minket is emberségessé, ha
észrevesszük ezeket bennük.”

| |
|