The Hollywood Reporter by
Todd McCarthy
2013/01/22
Sweetwater: Sundance
értékelés
January Jones, Jason Isaacs és Ed Harris a főszereplői a Miller
testvérek Western-jének, amely Andrew McKenzie történetét vette alapul.
Az Öreg Nyugat zsigeri bolondként volt ábrázolva a Sweetwater-ben, mely
csodásan formatervezett, olykor vicces de alapvetően egy üres női
bosszúfonálra hasonlít.
A Miller testvérek műfajilag egyik lábbal a régi klasszikus
spagettiwesternben, másikkal a Tarantino féle Kill Bill-es territórimon
állnak, melyben a karakterek váratlan bőbeszédűségükről ismertek. Logan
és Noah Miller követve a 2008-ban debütált Touching Home c. filmjük
fonalát, ismét Ed Harris-szel forgatnak, s olyan filmet ajánlanak a
műfaj kedvelőinek, mely kissé összekuszálja a műfaj határait de nem megy
túl messzire a teátralitásban.
A történet a kései 1800-as években játszódik, Új-Mexikóban (a filmet
Santa Fe Abiquiu részén forgatták); a történet szegény házaspárja Sarah
(January Jones ) és Miguel ( Eduardo Noriega), akiket megfenyeget a
helyi kiskirály földtulajdonos, Josiah Próféta (Jason Isaacs), egy
elegáns, de rendkívül megszállott vallási fanatikus. Olyan nőkkel van
körülvéve, akiknek Isten nevében szigorú prédiációkat tart s mindenképp
úgy kell élniük, ahogy a Próféta mondja. Ám amikor saját magára kerül a
sor, akkor ezek a szigorú elvek nem érvényesek. Josiah bármit tesz, nem
lényeges, mennyire brutális cselekedet is az, ő egyszerűen csak Isten
akaratát teljesíti, ezáltal bármit megtehet.
A film elején lévő jelenetben – melyet Sergio Leone is csodálattal
figyelne- Sarah a főszereplő, aki a városba megy, s mialatt ruhát
próbál, meglesi a bolond tulajdonos a kukucskáló lyukon keresztül. A
könyörtelen szépség kiszúrja a szemét az esernyője végével. Talán
túljátszott komédiának is tűnhet a jelenet, ám sokkal inkább megmutatja
Sarah egyik jellemvonását: még ilyen könyörtelen környezetben is képes a
túlélésre.
A prológusban két embert brutálisan meggyilkolnak, s egy városon kívüli
– az excentrikus, csinosan öltöző Jackson seriff (Ed Harris) – érkezik
Tucumcari-ból (mely igazából 1901-ig nem létezett), hogy felderítse a
bűntényt. Jackson seriff veszi át az irányítást a városban, ezzel
fejtörést okozva Josiah-nak; hiszen az újonnan érkezett férfi tud
valamit a Próféta múltjáról.
Amíg a két férfi elkerülhetetlen találkozása elegáns vacsorába
torkollik, Josiah titokban megöleti Miguelt, Sarah óriási dilemmába
kerül. Josiah segít rajta, ezzel együtt övé lesz a jog, hogy birtokolja
a város legszebb nőjét. Aligha Josiah az első férfi, aki szemet vetett
rá. Kiderül, hogy Sarah egy prostituált volt. A házasságtól remélt
csendes élet reménye most odalett, ezért bosszúálló angyallá válik aki
megbüntet minden férfit aki ártott neki.
Bár a film alapvetően finoman bánik az excentrikussággal, akadnak erős
jelenetek – mint például amikor Jackson végigkarcolja Joriah értékes
faasztalát, vagy épp amikor a felsőruházat nélkül a folyóban fürdőző
Sarah lelő két fickót. Egyébként a történetben alig van több, mint a
vallási képmutatás megbosszulása, Sarah bosszúja; nincs igazi hajtóereje
a filmnek, talán csak egy történet, ami elmeséltetett, s a nézőkre egy
kis unalmat hagyott.