The Hollywood Reporter by Todd McCarthy

2013/01/22
 

Sweetwater: Sundance értékelés


January Jones, Jason Isaacs és Ed Harris a főszereplői a Miller testvérek Western-jének, amely Andrew McKenzie történetét vette alapul.
Az Öreg Nyugat zsigeri bolondként volt ábrázolva a Sweetwater-ben, mely csodásan formatervezett, olykor vicces de alapvetően egy üres női bosszúfonálra hasonlít.
A Miller testvérek műfajilag egyik lábbal a régi klasszikus spagettiwesternben, másikkal a Tarantino féle Kill Bill-es territórimon állnak, melyben a karakterek váratlan bőbeszédűségükről ismertek. Logan és Noah Miller követve a 2008-ban debütált Touching Home c. filmjük fonalát, ismét Ed Harris-szel forgatnak, s olyan filmet ajánlanak a műfaj kedvelőinek, mely kissé összekuszálja a műfaj határait de nem megy túl messzire a teátralitásban.


A történet a kései 1800-as években játszódik, Új-Mexikóban (a filmet Santa Fe Abiquiu részén forgatták); a történet szegény házaspárja Sarah (January Jones ) és Miguel ( Eduardo Noriega), akiket megfenyeget a helyi kiskirály földtulajdonos, Josiah Próféta (Jason Isaacs), egy elegáns, de rendkívül megszállott vallási fanatikus. Olyan nőkkel van körülvéve, akiknek Isten nevében szigorú prédiációkat tart s mindenképp úgy kell élniük, ahogy a Próféta mondja. Ám amikor saját magára kerül a sor, akkor ezek a szigorú elvek nem érvényesek. Josiah bármit tesz, nem lényeges, mennyire brutális cselekedet is az, ő egyszerűen csak Isten akaratát teljesíti, ezáltal bármit megtehet.


A film elején lévő jelenetben – melyet Sergio Leone is csodálattal figyelne- Sarah a főszereplő, aki a városba megy, s mialatt ruhát próbál, meglesi a bolond tulajdonos a kukucskáló lyukon keresztül. A könyörtelen szépség kiszúrja a szemét az esernyője végével. Talán túljátszott komédiának is tűnhet a jelenet, ám sokkal inkább megmutatja Sarah egyik jellemvonását: még ilyen könyörtelen környezetben is képes a túlélésre.
A prológusban két embert brutálisan meggyilkolnak, s egy városon kívüli – az excentrikus, csinosan öltöző Jackson seriff (Ed Harris) – érkezik Tucumcari-ból (mely igazából 1901-ig nem létezett), hogy felderítse a bűntényt. Jackson seriff veszi át az irányítást a városban, ezzel fejtörést okozva Josiah-nak; hiszen az újonnan érkezett férfi tud valamit a Próféta múltjáról.
Amíg a két férfi elkerülhetetlen találkozása elegáns vacsorába torkollik, Josiah titokban megöleti Miguelt, Sarah óriási dilemmába kerül. Josiah segít rajta, ezzel együtt övé lesz a jog, hogy birtokolja a város legszebb nőjét. Aligha Josiah az első férfi, aki szemet vetett rá. Kiderül, hogy Sarah egy prostituált volt. A házasságtól remélt csendes élet reménye most odalett, ezért bosszúálló angyallá válik aki megbüntet minden férfit aki ártott neki.
Bár a film alapvetően finoman bánik az excentrikussággal, akadnak erős jelenetek – mint például amikor Jackson végigkarcolja Joriah értékes faasztalát, vagy épp amikor a felsőruházat nélkül a folyóban fürdőző Sarah lelő két fickót. Egyébként a történetben alig van több, mint a vallási képmutatás megbosszulása, Sarah bosszúja; nincs igazi hajtóereje a filmnek, talán csak egy történet, ami elmeséltetett, s a nézőkre egy kis unalmat hagyott.