A PILÁTUS BAHN A GŐZÖS KORSZAKBAN

A  Pilatus Vasutat 1889-ben építették, természetesen akkor még gőzmozdonyokkal oldották meg a vontatást.
A Pilátus hegyre  egy nagyon meredek, fogaskerekő vasutat kellett építeni. A keskeny nyomközű vasút  biztos hajtását középen elhelyezett kettős fogasléccel és abba oldalról belekapaszkodó fogaskerékpárral oldották meg. A vasút lemetszett sziklafalakon, viadukttal kiegészített sziklafalon, bevágásban vagy alagútban halad. A vasúti kocsik űrszelvénye több helyen lelóg a pályatestről. Érdekesek a kitérők kialakítása is. Van hely, ahol egy tolópadon elhelyezett sínszakaszon, helyezik át a kocsikat a párhuzamos vágányra. Másutt a felszín alá súlyesztett térben egy árfordító berendezés egyik felületén a balív. a másikon a jobbív elemei csatlakoznak a megfelelő pályaszakaszhoz. Érdekes még az is, hogy a kitérők eltérő magasságban vannak a meredek hegyoldalon, a pálya ekkor nemcsak oldalirányban hanem magassági értelemben is elkülönül.

A Pilátus hegy a mai korban
A vasút nyomvonala
Alpnachstad
Alplnachstad-Ámsigen
Ámsigen
Ámsigen-Pilatus Kulm
Pilatus Kulm

1888 a cég alakulása


Wikimedia a gőzüzemű Pilátus vasútról
A kocsik 1889-ben.
Gőzüzemű kocsi

A német közlekedési múzeumban 1900- ban

Wikipedia
A fogasrendszer
A forgó sínváltó
Forgalmi állomás
a hegytetőn
Induló állomás
A pálya ma

Swájci hegyi vasutak listája

Angol nyelvű leírás a Pilatus Bahnról
Fogaskerekű vasút: a Pilatus Bahn története
Az elektrifikáció 1937-ben.
Promóciós film 1937-ből
Múzeumban
A története






KÉPEK:    _1_     _2_     _3_     _4_     _5_     _6_     _7_     _8_     _9_     _10_      _11_