A PILÁTUS BAHN A GŐZÖS KORSZAKBAN
A Pilatus Vasutat 1889-ben építették,
természetesen akkor még gőzmozdonyokkal oldották
meg a vontatást.
A Pilátus hegyre egy nagyon meredek, fogaskerekő vasutat
kellett építeni. A keskeny nyomközű vasút
biztos hajtását középen elhelyezett
kettős fogasléccel és abba oldalról
belekapaszkodó fogaskerékpárral oldották
meg. A vasút lemetszett sziklafalakon, viadukttal
kiegészített sziklafalon, bevágásban vagy
alagútban halad. A vasúti kocsik űrszelvénye
több helyen lelóg a pályatestről. Érdekesek a
kitérők kialakítása is. Van hely, ahol egy
tolópadon elhelyezett sínszakaszon, helyezik át a
kocsikat a párhuzamos vágányra. Másutt a
felszín alá súlyesztett térben egy
árfordító berendezés egyik
felületén a balív. a másikon a jobbív elemei
csatlakoznak a megfelelő pályaszakaszhoz. Érdekes
még az is, hogy a kitérők eltérő
magasságban vannak a meredek hegyoldalon, a pálya ekkor
nemcsak oldalirányban hanem magassági értelemben
is elkülönül.
A Pilátus hegy a mai korban
A vasút nyomvonala
Alpnachstad
Alplnachstad-Ámsigen
Ámsigen
Ámsigen-Pilatus Kulm
Pilatus Kulm
1888 a cég alakulása
Wikimedia a gőzüzemű Pilátus vasútról
A kocsik 1889-ben.
Gőzüzemű kocsi
A német közlekedési múzeumban 1900- ban
Wikipedia
A fogasrendszer
A forgó sínváltó
Forgalmi állomás a hegytetőn
Induló állomás
A pálya ma
Swájci hegyi vasutak listája
Angol nyelvű leírás a Pilatus Bahnról
Fogaskerekű vasút: a Pilatus Bahn története
Az elektrifikáció 1937-ben.
Promóciós film 1937-ből
Múzeumban
A története
KÉPEK: _1_ _2_ _3_ _4_ _5_ _6_ _7_ _8_ _9_ _10_ _11_