MÓDSZEREK
A képek
megtekintéshez vörös-cián
szemüveg szükséges.
Egy
géppel szabadkézből,
a két felvétel között
gépáthelyezés a levegőben. Fontos,
hogy mind a
két felvétel ugyanarra a pontra
irányuljon,
mind oldalirányban, mind magassági
értelemben,
mert utólag nehéz korrigálni.
Jó, ha
van szálkereszt a gép monitorán, ha
nincs kell egy
pont a közepére.




Túrista
úton
nehéz megállni a két
felvétel
elkészítéséhez.
Ezért aluminium
csövekből egy összerakható botállványt
csináltam,
a bot vége szemmagasságba esett és
azon a
gépet csak el kellett billenteni. Az ebből eredő
korrekció szoftveresen elvégezhető. Persze az
irányra itt is kell vigyázni.


Háromlábú
fényképező állványra
szerelt , görgős csúszkán toltam el az
egyetlen gépet a két felvételi
pozicióba.
Az állványnak nem szabad elmozdulnia.





A képeket
és
videókat ma már a
kétoptikás Fuji
géppel csinálom, ott a mozgó
alakok nem
zavarnak és az irány tartása sem gond.
A
szoftveres korrekció pedig pillanatok alatt
elkészül.
Még néhány olyan
lehetőséget is bemutatok,
ami nem a fényképezőgéppel
készül, hanem más meglévő
forrást
használunk ki.
A lényeg az, hogy legyen két egymás
utáni
felvétel, amely bizonyos
bázistávolságban
megismételt felvételen alapul.
A Google Earth
felvételek feldolgozása.
A Google Earth Föld
felszínének bizonyos
pontjaihoz magassági értékeket is
tárol. Ha
ezt beállítjuk,
megjelenítés során a
felszín képét ráilleszti
ezekre a
magassági pontokra, így már a magasabb
hegycsúcsok esetében is tapasztalhatjuk, hogy a
hegynek
más más oldalát látjuk.
Ferde
beállítás esetén
elérhetjük,
hogy a képernyő alját egérrel megfogva
és
kicsit elhúzva azt a hatást
érjük el, minha
két nézőpontből látnánk a
tájat.
Capture programmal mind a két helyzetben elmentett
képekből az anaglif szerkesztővel
térhatású
tájképet állíthatunk elő.
Zillertál

A Duna völgye

A Grúz Hadi út

Ha a tájról olyan videófelvétel
készül,
amely során a repülőgép
balról
jobbfelé mozdul el, akkor a képek
eltolásával egymás mellé
rendelhetjük
azokat a képeket, amelyek ugyan kicsit később, de
a
bázistávolságnak megfelelő helyről
készültek. A neuschwansteini
kastályról
készült anaglif videóból
tettem id
ekét képet. Hasonló
módszerrel egy iraki
helikoptertámadást is feldolgoztam.


Ha egy tárgyat egy forgó asztalon
helyezünk el és a tárgy
jobbról balra forog,
akkor az egy helyben álló kamera
képeibők
ugyancsak anaglif képek sorát
állíthatjuk
elő.


