TANTERMI ÉS TÁVOKTATÁS KOMBINÁCIÓJA
Az informatikai isneretek folyamatos növekedését
nehéz követni az oktatással is.
Különösen akkor, ha kurtitják a
képzésre fordítható órák
számát. Úgy gondolom, az ellentmondás
áthidalására alkalmas lehet, hogy az órai
anyagot kiegészítjük olyan anyaggal, amelyet otthon,
egyedültanulás keretében tud
hasznosítani a tanuló.
Ennek a lehetőséget olyan személyes tapasztalat
alapján gondolom, amelyet már konkrét
esetekeben kipróbáltunk.
A Mozgáskorlátozottak Egyesületének
Orzságos Szövetsége (MEOSZ) működtetett egy
távoktatási rendszert. (MEOSZ OTTI). Saját
kezdeményezésemre ehhez az intézményhez
csatlakoztam . A téma kiválasztása után
megkaptam a főbb kivánalmakat. Ezek a következők voltak:
Az oktató anyag legyen önállóan,
egyedültanulási módszerekkel is
elsajátítható.
CD legyen az adathordozó, amelyet minden hallgató kézhez kap.
Magát a tananyagot nem kell telepíteni.
A CD behelyezéskor automatikusan induljon.
Az indulás után a tananyag tetszéstzerinti pontjára el lehessen jutni.
Munka közben bármikor vissza lehessen egy korábbi részhez jutni.
Legyen minden egyes ismeretanyag kellően szemléltetve.
Minden ismeretanyaghoz tartozzon gyakorló feladat is
és annak a megoldásának a bemutatása is.
Legyenek további gyakorló feladatok, amelynek a megoldása másutt ellenőrizhető.
Legyenek valósághű gyakorlati alkalmazások, ötletek a használhatóságot illetően.
Nem volt követelmény, de ismerve a
hallgatóság anyagi erejét, saját
elhatározásból igyekeztem freeware programokat
használni, olyanokat, amelyek telepítőjét is
mellékelhetttem jogszerűen. A jogszerűséget az eredeti
szoftverrel igazoltam is. Ennek külön örült a
Megbízóm.
A tananyag kezelő-felületének a html formátumot
választottam. Ez a formátum bármelyik
böngészővel olvasható. Az esetleges
hivatkozások eléréséhez nem kell
külön alkalmazás, (WORD, vagy más
alkalmazásokból a linkelés kivezet,
visszalépéskor újra be kell tölteni az
alkalmazást. Különösen fontos volt ez ott,
ahol valamit jogtisztán kellett demonstrálni. Egy
működő oldalra irányítás ugyanis nem jelent
jogsértő felhasználást. Főként zenei
minták esetében fontos ez, vagy videók
idézése esetében.
Az első oktató CD megállapodás szerint a
"KÉPSZERKESZTÉS
SZÁMÍTÓGÉPPEL" téma, ezt
dolgoztam fel.
Az alkalmazásokat valódi futás közben capture
programmal kimentett képekkel demonstráltam. A
képeket html szövegbe beszúrva
alakítottam ki a tananyagot. Multitasking rendszerek
lehetővé teszik azt, hogy a tanuló elolvas és megnéz egy
részletet, majd a saját felületén
végrehajtja azt, a siker pedig azonnal ellenőrizhető. Addig
próbálkozhat a hallgató, amíg a sikerről
meg nem győződik.
Most csak megemlítem, hogy a kész, már több
tanfolyamon sikerrel működő tananyagot
átszerkesztettük egy újabb, online
képzés feltételeihez igazodva. Erről majd
később írhatok, de addig is legyen itt egy
hivatkozás: https://www.youtube.com/watch?v=QefE3LoVszQ