TANTERMI ÉS TÁVOKTATÁS KOMBINÁCIÓJA

Az informatikai isneretek folyamatos növekedését nehéz követni az oktatással is. Különösen akkor, ha kurtitják a képzésre fordítható órák számát. Úgy gondolom, az ellentmondás áthidalására alkalmas lehet, hogy az órai anyagot kiegészítjük olyan anyaggal, amelyet otthon, egyedültanulás keretében  tud hasznosítani a tanuló.
Ennek a lehetőséget olyan személyes tapasztalat alapján gondolom, amelyet már konkrét  esetekeben kipróbáltunk. 
A Mozgáskorlátozottak Egyesületének Orzságos Szövetsége (MEOSZ) működtetett egy távoktatási rendszert. (MEOSZ OTTI). Saját kezdeményezésemre ehhez az intézményhez csatlakoztam . A téma kiválasztása után megkaptam a főbb kivánalmakat. Ezek a következők voltak:
Az oktató anyag legyen önállóan, egyedültanulási módszerekkel is elsajátítható.
CD legyen az adathordozó, amelyet minden hallgató kézhez kap.
Magát a tananyagot nem kell telepíteni.
A CD behelyezéskor automatikusan induljon.
Az indulás után  a tananyag tetszéstzerinti pontjára el lehessen jutni.
Munka közben bármikor vissza lehessen egy korábbi részhez jutni.
Legyen minden egyes ismeretanyag kellően szemléltetve.
Minden ismeretanyaghoz tartozzon gyakorló feladat is és annak a megoldásának a bemutatása is.
Legyenek további gyakorló feladatok, amelynek a megoldása másutt ellenőrizhető.
Legyenek valósághű gyakorlati alkalmazások, ötletek a használhatóságot illetően.

Nem volt követelmény, de ismerve a hallgatóság anyagi erejét, saját elhatározásból igyekeztem freeware programokat használni, olyanokat, amelyek telepítőjét is mellékelhetttem jogszerűen. A jogszerűséget az eredeti szoftverrel igazoltam is.  Ennek külön örült a Megbízóm.

A tananyag kezelő-felületének a html formátumot választottam. Ez a formátum bármelyik böngészővel olvasható. Az esetleges hivatkozások eléréséhez nem kell külön alkalmazás, (WORD, vagy más alkalmazásokból a linkelés kivezet, visszalépéskor újra be kell tölteni az alkalmazást.  Különösen fontos volt ez ott, ahol valamit jogtisztán kellett demonstrálni. Egy működő oldalra irányítás ugyanis nem jelent jogsértő felhasználást. Főként zenei minták esetében fontos ez, vagy videók idézése esetében.

Az első oktató CD megállapodás szerint a "KÉPSZERKESZTÉS SZÁMÍTÓGÉPPEL" téma, ezt dolgoztam fel.
Az alkalmazásokat valódi futás közben capture  programmal kimentett képekkel demonstráltam. A képeket html  szövegbe beszúrva  alakítottam ki a tananyagot.  Multitasking rendszerek lehetővé teszik azt, hogy a tanuló elolvas és megnéz egy részletet, majd a saját felületén végrehajtja azt, a siker pedig azonnal ellenőrizhető. Addig próbálkozhat a hallgató, amíg a sikerről meg nem győződik.
Most csak megemlítem, hogy a kész, már több tanfolyamon sikerrel működő tananyagot átszerkesztettük egy újabb, online képzés feltételeihez igazodva. Erről majd később írhatok, de addig is legyen itt egy hivatkozás: https://www.youtube.com/watch?v=QefE3LoVszQ