NAT FIZIKA
Az új NAT ismeretében tanároknak ajánlom figyelmébe ezt a megoldást.
A FIZIKA
tantárgy oktatására vonatkozó
tárgykörben az alábbi fejezetekhez
kapcsolódóan mutatok be példákat.
"2. A FIZIKA TANTÁRGY TANULÁSÁNAK JELLEMZŐI NEVELÉSI-OKTATÁSI SZAKASZONKÉNT
2.1.1. A FIZIKA TANTÁRGY TANÍTÁSÁNAK SPECIFIKUS JELLEMZŐI A 7–8. ÉVFOLYAMON
2.1.2. FEJLESZTÉSI TERÜLETEK A 7–8. ÉVFOLYAMON
A FIZIKA MINT TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MEGISMERÉSI MÓDSZER
- Fizikai megfigyelések, kísérletek végzése, az eredmények értelmezése
A DIGITÁLIS TECHNOLÓGIÁK HASZNÁLATA
- Internethasználat, prezentációkészítés
- Mérés, tervezés"
BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEM
ÉPÍTŐANYAGOK TANSZÉKE
LABORATÓRIUMI GYAKORLATI
SEGÉDLET
az Építőmérnöki- és Építészmérnöki kar
hallgatói számára
Kézirat
1995.
1 .1. KÉMIAI REAKCIÓ MEGFIGYELÉSE
Kémiai reakció létrejöttének feltételei:
- a reakcióban résztvevő anyagok jelenléte,
- megfelelő koncentráció,
- megfelelő környezeti feltételek,
- idő.
Példaként mészhidrát keletkezését vizsgáljuk.
Kiindulási anyagok:
- égetett mész (kalciumoxid): CaO
- víz: H2O
A reakció egyenlete:
CaO + H2O = Ca(OH)2 + 1160 KJ/kg CaO
(1J = 0,24× 10-3 Kcal és 1kcal = 4,19 kJ)
A keletkező anyag mészhidrát, amely
- habarcsok, falfestékek kötőanyaga,
- a
cementszilárdulás kísérője, ahol gyenge
lúgosságával a betonacél
korrózióját akadályozza meg.
A reakció
a mész és víz összekeverésével
indul meg. A reakció folyamán a keverék
hőmérséklete
emelkedik. Ezt hőmérővel indikáljuk.
A reális
építési anyagok rendszerint szennyező anyagokat is
tartalmaznak, ezért a hasznos anyag
kevesebb, mint
ami a reakcióban résztvevő anyagok
mennyiségéből következne. Ezt a
felhasználás során
figyelembe kell venni.
Tennivalók:
1. Mérjünk ki ......g égetett meszet!
2. Mérjünk .......g vizet a centrifuga-csőbe!
3.
Szórjuk a meszet a centrifuga-csőbe, üvegbottal
keverjük gyorsan össze, majd gumi dugóval
zárjuk le
a mintát és helyezzük bele a hőszigetelt főzőpohárba!
4.
Indítsuk el a stopperórát és 5-10
másodpercenként olvassuk le a hőmérsékletet
mindaddig, amíg a
növekedés után újra csökkenni kezd!
5.
Ábrázoljuk az idő (t) és a
hőmérséklet (T) összefüggését!
(1. ábra)
Idő (perc) ........ ....... ....... ....... ....... ....... ....... .......
H őmérséklet (C o ) . ...... . ...... . ...... . ...... . ...... . ...... . ...... . ......
CaO H2O reakciója.
1. ábra Mészoltás idő-hőmérséklet függvénye.
Részletesen: http://jborjan.uw.hu/mas/oktatas/7_gyakorlati_segedlet.pdf