PÁLYÁZAT

 az

 
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet,

a Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ,

a HUNDIDAC Magyar Taneszközgyártók, Forgalmazók és Felhasználók Szövetsége,

az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE),

a Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt.

és az Új Pedagógiai Szemle

 „Így használom a digitális eszközöket”. c. Pályázatára.

 
Előzmények.

 A 80-as évek közepén Spectrum gépen Basic nyelven írt animációkkal segítettem az építőanyagok tantárgy keretében az anyagok viselkedésének megértését. Ilyen pl. az anyagok terhelés alatti alakváltozásának nyomonkövetése, anyagszerkezeti tulajdonságok bemutatása. volt.

A 90-es években pl. épületdiagnosztika tantárgy példaanyagát vetítettem egy olyan eszköz segítségével, amely egy laptop video kimenetéhez és soros portjához csatlakozott és a composite jel egy nagyképernyős televízió készüléken jelenítette meg a tananyagot.

Ezzel a rendszerrel épületdiagnosztikai esettanulmányokat, tönkremeneteli folyamatokat mutattam be egy gyakorló teremben 30 - 30 fős hallhatóság előtt. A képanyagról készült vázlatuk volt a vizsga számonkért anyaga. Erre vonatkozó mintákat bemutatom. A minták vírusmentesek, a Microsoft cég figyelmeztetését figyelmen kívül hagyhatja.

1. Épületdiagnosztika

A 90-es évek közepén  építőanyagok tantárgy tanításához készítettem interaktiv tananyagot.

Egy BME pályázaton díjat nyertem a szoftver fejlesztőjével, Borján Gáborral közösen.

A pályázatban többnyelvű, képanyagot is tartalmazó interaktív oktató anyag szerepelt.

2. Építőanyagok

2001-ben KOMA pályázatra készítettünk asztalosok modulrendszerű képzéséhez interaktív oktató CD-t. Ebből részleteket szintén mellékelek.

3. Asztalos program    Bevezetés    Modul

2003-ban projektor hiányában a fényképezőgépemet csatlakoztattam nagyképernyős TV-hez.

A gép csak a saját felvételeit vetítette ki, de egy szoftver segítségével „becsaptuk” a gépet, bármely forrásból származó jpg képet felvitt a composite csatornára.. Prezentációt, multimédiás tantárgyakat támogattam vele.  Harminc fős tanteremben a Multimédia alapjai, Vizuális programcsomagok, Hang – és videotechnika elméleti és gyakorlati ismereteit vetítettem ki. Ebből az anyagból bemutatok néhány képet.

4. Multimédia             Multimédia alapismeretek

                                   Vizuális programcsomagok

                                   Hangtechnika

                                   Videótechnika

2005-ben olyan tanteremben oktattam, ahol két monitor volt a tanárgéphez, ill. a laptopomhoz csatlakoztatható. Ott is kinagyított képek bemutatásával támogattam meg a személyes gépeken megvalósítandó műveleteket.

A bemutatott anyag további része a http://web.t-online.hu/jborjan

 weboldalon is elérhető.

5. Online és távoktatás

2006-ben mozgássérültek részére készítettem oktatási CD-t Képfeldolgozás számítógéppel c. tantárgyhoz. Az anyag távoktatásban és akkreditált online képzésben is működik. Minden eljárást capture (képlopó) programmal rögzítettem és html formátumú kísérőszövegbe ágyazva tanulhatják a hallgatók.  Az oktatás két formában valósul meg, rendszeres tantermi konzultációval képzésben és online távoktatásban. Ezért a kapcsolatot távoktatási eszközök, email és Skype kommunikációval kombináljuk.

A bemutató anyag elérhető a MEOSZ honlapján a Távoktatás rovatban a Képszerkesztés számítógéppel c tantárgy ismertetőjében található Demoban.

http://www.meoszinfo.hu/demo6_kepfel/fomenu.html

és offline módban itt:

6. Képfeldolgozás

Végül az informatika tanítása során használt anyagokból mutatok be részleteket.

7. Informatika

Képsorozat TV-re, vagy projektorra.

Jelen pályázatban egy olcsó, egyszerűen kezelhető eszköz oktatási célú alkalmazásáról számolok be. A gyártók a digitális fényképek gyors, otthoni megnézése érdekében fejlesztik az eszközöket. A rendelkezésemre álló darab annyiban különbözik a jelenleg kereskedelmi forgalomban elérhetőktől, hogy az újakban USB bemenet is van, ezért Pendriveról és mobil HDD-ről is működtethető.

A készülék AVerMedia  EzPhoto Viewer.

Pal és NTSC rendszerű videojelet állít elő.

Televízióhoz, projektorhoz, videorekorderhez való csatolását RCA és Svideo csatlakozó biztosítja.

Bemenetként SM, CF/MD, SD/MMC, ill. MS kártyafogadó helyek vannak rajta.

Tápegysége 12 Volt egyenáram.

Kezelőfelületén Power, Slideshow, Previous és Next vezérlőgombok vannak.

Infravörös távkapcsolóval az előadó maga vezérelheti a készüléket Zoom, forgató és fínomállító funkciókkal, valamint 4 x 4 diakeresővel kiegészítve.

A megjelenítéshez a tanteremben csak projektort használok.

Jelenleg is használom egy informatikai képzés során.

Az oktatási módszer a következő

Elméleti anyagok oktatásához úgy használom, hogy akár álló, akár mozgóképeket  ( capture programmal ) kimerevített jpg képformátumban tárolok. Szükség esetén kisebb képrészleteket felnagyítva is mentek. További lehetőség még az egyes képekre felvitt kiemelő jelek, keretek, magyarázó szövegek, háttérszínezések alkalmazása.

A gyakorlati oktatást úgy készítem elő, hogy egy eljárást végre is hajtok a gépen és az egyes fázisokban capture programmal készítek pillanatfelvételeket. A kiemelések és nagyítások ez esetben is indokoltak.

A bemutatót nagyobb csoport számára vetítem ki, időt adva a jegyzetelésre. Valódi számítógépes környezetet mutatok be, de nem vonja el a hallgatók figyelmét a rossz helyre kattintás oly gyakori lehetősége, a rossz lépés visszavonása, stb.

Sokéves tapasztalatom szerint ugyanis a lépésenként vezényelt oktatás során a hallgatóság figyelme szétesik. A gyors felfogásúak türelmetlenek a tempó miatt, a lassúak meg állandóan lemaradnak. Egyéni segítséggel is alig-alig tudják folytatni a munkát, esetleg még be is pánikolnak.

Ebben az esetben erre nincs lehetőségük. Egyúttal a jegyzetelés is megvalósítható, amely a vizsgára való felkészülést is elősegíti.

Két csoport egyszerre vesz rész ezen az ismertetőn.

A csoport két alcsoportban két tanár vezetésével ezután a géptermekben valós számítógépes környezetben, a jegyzeteit felhasználva keresi meg a megfelelő eljárás eszköztárát a monitoron. A bemutatott feladat megoldása után újabb gyakorló feladatok megoldása már tapasztalatom szerint nem gond. A jegyzetek alapján az otthoni gyakorlás is eredményes.

 Az eszköz dokumentációját stílszerűen ezúttal is képekben mutatom be. A bemutató a korábbiaktól eltérően kézzel továbbítható

8. AVerMedia EzPhoto Viewer

Kapcsolat a NAT kompetencia fogalmaihoz.

Az egyik legjellemzőbb lehetőség az, hogy az élet bármely területéről, bármely tantárgyból származó információt egységes megjelenésben mutathatom be.

Amikor pl. az anyagok szerkezetét tanítottam, egymás után mutathattam be atomszerkezeti képeket, az atomszerkezetből adódó mikro- és makro- szerkezetet, az alkalmazás eredményét és következményeit.

Egy földrajzi fogalom szemléltetéséhez hozzákapcsolhatom a környezet és az ott élők megjelenésére vonatkozó szemléltető képanyagot, a történetiséget és akár aktuális eseményeket is. Így komplexen szemléltethetjük a kérdéscsoportot, a tanulók pedig összefüggéseiben szemlélhetik a jelenségeket. Példa erre az asztalosoknak készített CD.

Ha a tanár megjelöli a forrás helyét is, pl. könyv, internet, oktató cd, akkor a tanuló folytathatja az ismeretszerzés tanár által is gyakorolt módszerét és maga is alkotóan részt vehet saját képzésében. Ha ezt még kicsit szervezettebben is végzi, pl. kedvet kap valamilyen csoportos, szakköri tevékenységhez, akkor már elérte a tanár a célját.

Ezáltal a tanulási idő is kibővült a kedvvel végzett anyaggyűjtésnek a tanórán túlra való kiterjesztése útján.

A tanulás célja is megváltozik ezzel, a diák kedvet kap az egyes jelenségek közötti összefüggések felkutatásához, azok rendszerezéséhez és újabb összefüggésrendszerek felismeréséhez.

 Az eszköz a tanítás – tanulásszervezési formák megváltozását is segíti. Nem kötődik az anyag pl. kereskedelmi szempontok szerint kiválasztott tankönyvhöz, kötelezően előírt tantárgyprogramokhoz. Az csak a vázát adja meg a foglalkozásnak.

 Nagyon jól bevált – egyetemi oktatás keretei között – hogy a valóságos képeken megfigyelt és vázlatosan leírt jegyzet alapján a lényeg kiemelésére szoktattam a hallgatóimat. Ez alsó és középfokú képzésben is járható út, sőt a felnőttképzésben jelenleg is alkalmazom ezt a módszert. Hatékonyságához nem fér kétség.

 A módszereket én interdiszciplináris tantárgycsoport, az építőanyagok tantárgykörében alakítottam ki a mindenkor rendelkezésemre álló oktatástechnikai eszközrendszer használatával. A tantárgy ismeretanyaga kapcsolódik az atomfizikához, a fizikához, a kémiához, a biológiához, az egészségtudományokhoz, a környezetkultúrához, a matematikához, a valószínűségelmélethez, a művészetekhez, az informatikához. Az informatikával éppen ezt a szükségszerű világra tekintést akartam megsegíteni. Az informatika mai lehetőségeit figyelembe véve és az ismertetett eszközrendszert és módszert alkalmazva szinte korlátlanul meg lehet felelni egy ilyen tárgy oktatási feltételeinek.

 A bemutatott eszköz és eljárás szerintem bármely tantárgycsoport, képzési terület bármely korcsoport számára használható. Csak a felkészülő pedagógustól függ, milyen szinten készítette el a demonstrációs anyagát.

 Ha viszont megvan, ő is többször felhasználhatja és mások számára is hozzáférhetővé teheti.

 Arról nem beszélve, hogy mindezt csoportos, szervezett és munkamegosztással egybekötött módon is lehet csinálni.

 Zárószó

 Tudom, ez az eszköz nem rendelkezik az interaktív táblás rendszer előnyeivel. Nem interaktív, gondosan elő kell készíteni a konkrét tananyagot. Persze ügyes tanár azért így is bevonhatja a hallgatóságát az interaktív munkába, csak javaslatot tehet a tanuló, a megoldást fizikailag a tanár választja ki. Viszont igen hatékonyan lehet az ügyesebb tanulókat az előkészítő munkába bevonni. Pl. a képanyag méretezését, kivágásokat, képmódosításokat egy - egy ügyesebb diák is el tudja végezni.

 Egy alkalommal előfordult az egyetemen, hogy egy diáklány beszéddel zavarta az előadásomat. Kértem, jöjjön ki helyettem a katedrára és folytassa az előadást. Humorérzékkel megáldott teremtés azt mondta, a következő órát megtartja, ha adok anyagot a témához. Megtartotta és nagy sikere volt. Az eszközöket is megkapta hozzá.

 Fontos dolognak tartom, hogy nemcsak az általam gyakorolt témákhoz  használható a rendszer. Bármely tantárgy oktatásában segíthet. Képanyag szinte korlátlanul áll rendelkezésre akár az Interneten is.

 Egy alkalommal felkértek egy iskolában iskolai ünnepségen bemutatandó szabad témájú előadás megtartására. A budapesti hidakról tartottam képes ismertetőt ezzel a rendszerrel. Más alkalommal március 15.-i és október 23.- i megemlékezést mutattam be hasonló módon az egész iskola tanulói előtt.

 Egy készülék ára 6-7000 Ft. A projektor a drágább, de az szinte minden iskolában egyébként is megvan. Kezelése rendkívül egyszerű, szinte semmilyen szakértelmet nem igényel. Aki képeket le tud tölteni a netről, szövegszerkesztővel, táblázatkezelővel dokumentumot tud készíteni és esetleg egy ingyenesen letölthető capture és képszerkesztő programot megtanul, önálló tananyagfejlesztésbe kezdhet. Az elkészült anyag Tv-n és számítógépen is ellenőrizhető, a kipróbáláshoz nem kell projektorral rendelkezni. Nincsenek vele közegészségügyi problémák, nem terjesztik a gyerekek a bacikat a tábla fogdosása útján.

 Egy memóriakártyán több ezer kép tárolható. Az egyszer összeállított tananyagot többen és többször használhatják. És természetesen szerkeszthetik is.

 Az interaktív tábla kezelése és karbantartása komoly műszaki ismereteket feltételez. Kisebb iskola nem engedhet meg főállású rendszergazda alkalmazását. A tanárok nem mindegyike rendelkezik olyan mértékű számítástechnikai ismeretekkel, hardverismeretekkel, hogy a táblát, a laptopot és a projektort biztonsággal üzemeltesse.

 A speciális, ehhez a rendszerhez igazított tananyag akkor még nincs is meg. Azt meg a rendszergazdák nem tudják megcsinálni.

Képanyagot minden tanár tud szerezni, a hozzá illő szöveget meg el tudja készíteni.

Ezért tartom jónak az alapjában véve olcsó és mégis hatékony oktatási eszköz rendszeresítését.

 Aki megismeri, meg is fogja szeretni. Ehhez kívánok sok türelmet és sikeres oktatást.

 

Dr. Borján József

Nyugalmazott egyetemi docens.