PÁLYÁZAT
az
Az Oktatáskutató és
Fejlesztő Intézet,
a Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ,
a HUNDIDAC Magyar Taneszközgyártók, Forgalmazók és Felhasználók Szövetsége,
az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE),
a Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt.
és az Új Pedagógiai Szemle
Előzmények.
A 90-es években pl. épületdiagnosztika tantárgy példaanyagát vetítettem egy olyan eszköz segítségével, amely egy laptop video kimenetéhez és soros portjához csatlakozott és a composite jel egy nagyképernyős televízió készüléken jelenítette meg a tananyagot.
Ezzel a rendszerrel épületdiagnosztikai esettanulmányokat, tönkremeneteli folyamatokat mutattam be egy gyakorló teremben 30 - 30 fős hallhatóság előtt. A képanyagról készült vázlatuk volt a vizsga számonkért anyaga. Erre vonatkozó mintákat bemutatom. A minták vírusmentesek, a Microsoft cég figyelmeztetését figyelmen kívül hagyhatja.
A 90-es évek közepén építőanyagok tantárgy tanításához készítettem interaktiv tananyagot.
Egy BME pályázaton díjat nyertem a szoftver fejlesztőjével, Borján Gáborral közösen.
A pályázatban többnyelvű, képanyagot is tartalmazó interaktív oktató anyag szerepelt.
2001-ben KOMA pályázatra készítettünk asztalosok modulrendszerű képzéséhez interaktív oktató CD-t. Ebből részleteket szintén mellékelek.
3. Asztalos program Bevezetés Modul
2003-ban projektor hiányában a fényképezőgépemet csatlakoztattam nagyképernyős TV-hez.
A gép csak a saját felvételeit vetítette ki, de egy szoftver segítségével „becsaptuk” a gépet, bármely forrásból származó jpg képet felvitt a composite csatornára.. Prezentációt, multimédiás tantárgyakat támogattam vele. Harminc fős tanteremben a Multimédia alapjai, Vizuális programcsomagok, Hang – és videotechnika elméleti és gyakorlati ismereteit vetítettem ki. Ebből az anyagból bemutatok néhány képet.
4. Multimédia Multimédia
alapismeretek
2005-ben olyan tanteremben oktattam, ahol két monitor volt a tanárgéphez, ill. a laptopomhoz csatlakoztatható. Ott is kinagyított képek bemutatásával támogattam meg a személyes gépeken megvalósítandó műveleteket.
A bemutatott anyag további része a http://web.t-online.hu/jborjan
weboldalon is elérhető.
5. Online és távoktatás
2006-ben mozgássérültek részére készítettem oktatási CD-t Képfeldolgozás számítógéppel c. tantárgyhoz. Az anyag távoktatásban és akkreditált online képzésben is működik. Minden eljárást capture (képlopó) programmal rögzítettem és html formátumú kísérőszövegbe ágyazva tanulhatják a hallgatók. Az oktatás két formában valósul meg, rendszeres tantermi konzultációval képzésben és online távoktatásban. Ezért a kapcsolatot távoktatási eszközök, email és Skype kommunikációval kombináljuk.
A bemutató anyag elérhető a MEOSZ honlapján a Távoktatás rovatban a Képszerkesztés számítógéppel c tantárgy ismertetőjében található Demoban.
http://www.meoszinfo.hu/demo6_kepfel/fomenu.html
és offline módban itt:
Végül az informatika tanítása során használt anyagokból mutatok be részleteket.
Képsorozat TV-re, vagy projektorra.
Jelen pályázatban egy olcsó, egyszerűen kezelhető eszköz oktatási célú alkalmazásáról számolok be. A gyártók a digitális fényképek gyors, otthoni megnézése érdekében fejlesztik az eszközöket. A rendelkezésemre álló darab annyiban különbözik a jelenleg kereskedelmi forgalomban elérhetőktől, hogy az újakban USB bemenet is van, ezért Pendriveról és mobil HDD-ről is működtethető.
A készülék AVerMedia EzPhoto Viewer.
Pal és NTSC rendszerű videojelet állít elő.
Televízióhoz, projektorhoz, videorekorderhez való csatolását RCA és Svideo csatlakozó biztosítja.
Bemenetként SM, CF/MD, SD/MMC, ill. MS kártyafogadó helyek vannak rajta.
Tápegysége 12 Volt egyenáram.
Kezelőfelületén Power, Slideshow, Previous és Next vezérlőgombok vannak.
Infravörös távkapcsolóval az előadó maga vezérelheti a készüléket Zoom, forgató és fínomállító funkciókkal, valamint 4 x 4 diakeresővel kiegészítve.
A megjelenítéshez a tanteremben csak projektort használok.
Jelenleg is használom egy informatikai képzés során.
Az oktatási módszer a következő
Elméleti anyagok oktatásához úgy használom, hogy akár álló, akár mozgóképeket ( capture programmal ) kimerevített jpg képformátumban tárolok. Szükség esetén kisebb képrészleteket felnagyítva is mentek. További lehetőség még az egyes képekre felvitt kiemelő jelek, keretek, magyarázó szövegek, háttérszínezések alkalmazása.
A gyakorlati oktatást úgy készítem elő, hogy egy eljárást végre is hajtok a gépen és az egyes fázisokban capture programmal készítek pillanatfelvételeket. A kiemelések és nagyítások ez esetben is indokoltak.
A bemutatót nagyobb csoport számára vetítem ki, időt adva a jegyzetelésre. Valódi számítógépes környezetet mutatok be, de nem vonja el a hallgatók figyelmét a rossz helyre kattintás oly gyakori lehetősége, a rossz lépés visszavonása, stb.
Sokéves tapasztalatom szerint ugyanis a lépésenként vezényelt oktatás során a hallgatóság figyelme szétesik. A gyors felfogásúak türelmetlenek a tempó miatt, a lassúak meg állandóan lemaradnak. Egyéni segítséggel is alig-alig tudják folytatni a munkát, esetleg még be is pánikolnak.
Ebben az esetben erre nincs lehetőségük. Egyúttal a jegyzetelés is megvalósítható, amely a vizsgára való felkészülést is elősegíti.
Két csoport egyszerre vesz rész ezen az ismertetőn.
A csoport két alcsoportban két tanár vezetésével ezután a géptermekben valós számítógépes környezetben, a jegyzeteit felhasználva keresi meg a megfelelő eljárás eszköztárát a monitoron. A bemutatott feladat megoldása után újabb gyakorló feladatok megoldása már tapasztalatom szerint nem gond. A jegyzetek alapján az otthoni gyakorlás is eredményes.
Az eszköz dokumentációját stílszerűen ezúttal is képekben mutatom be. A bemutató a korábbiaktól eltérően kézzel továbbítható
8. AVerMedia EzPhoto Viewer
Kapcsolat a NAT kompetencia fogalmaihoz.
Az egyik legjellemzőbb lehetőség az, hogy az élet bármely területéről, bármely tantárgyból származó információt egységes megjelenésben mutathatom be.
Amikor pl. az anyagok szerkezetét tanítottam, egymás után mutathattam be atomszerkezeti képeket, az atomszerkezetből adódó mikro- és makro- szerkezetet, az alkalmazás eredményét és következményeit.
Egy földrajzi fogalom szemléltetéséhez hozzákapcsolhatom a környezet és az ott élők megjelenésére vonatkozó szemléltető képanyagot, a történetiséget és akár aktuális eseményeket is. Így komplexen szemléltethetjük a kérdéscsoportot, a tanulók pedig összefüggéseiben szemlélhetik a jelenségeket. Példa erre az asztalosoknak készített CD.
Ha a tanár megjelöli a forrás helyét is, pl. könyv, internet, oktató cd, akkor a tanuló folytathatja az ismeretszerzés tanár által is gyakorolt módszerét és maga is alkotóan részt vehet saját képzésében. Ha ezt még kicsit szervezettebben is végzi, pl. kedvet kap valamilyen csoportos, szakköri tevékenységhez, akkor már elérte a tanár a célját.
Ezáltal a tanulási idő is kibővült a kedvvel végzett anyaggyűjtésnek a tanórán túlra való kiterjesztése útján.
A tanulás célja is megváltozik ezzel, a diák kedvet kap az egyes jelenségek közötti összefüggések felkutatásához, azok rendszerezéséhez és újabb összefüggésrendszerek felismeréséhez.
Képanyagot minden tanár tud szerezni, a hozzá illő szöveget meg el tudja készíteni.
Ezért tartom jónak az alapjában véve olcsó és mégis hatékony oktatási eszköz rendszeresítését.
Dr. Borján József
Nyugalmazott egyetemi docens.