Somogyi Ferenc SOMI

Saját honlapjának soraival emlékezzünk Rá:

BEVEZETŐ
A Mřszaki Egyetemi
tanulmányaim befejezése után, a Ganz
Vagongyárban kezdtem el dolgozni.
A Motorterveszési
Osztályon nagyszerř munkatársak
körében indult el pályafutásom és ott
is fejeztem be aktív munkásságomat. Igy több
mint egy fél évszázadon keresztül a
Ganznál
és utódvállalatainál
dolgoztam, motorfejlesztés és dízelmotoros
vasúti vontatás területen.
Ez az időszak
egybeesett -Jendrassik és munkatársainak- a
háborús
pusztítás következtében
megszakadt sikeres munkáinak folytatásával. Ezt
követően egy nagyszabású
motorfejlesztési
program indult, amelynek eredményei
nyomán tovább folytatódott a Ganz gyár
hiressé
vált dízelmotoros vasúti
jármřveinek szállítása, a MÁV
és a
világ számos vasúttársasága
részére.
E fél évszázad fejlesztési
munkáinak emlékei, -a sikerekkel és
problémákkal együtt- meghatározók
voltak életútamon. Lehet, hogy az idő
megszépíti az emlékeket, de úgy
érzem, hogy ez
az időszak rendkívüli
lehetőségeket biztosított a kor mřszaki szakemberei
számára. A jelenlegi
helyzetben hajlamos vagyok azt
hinni, hogy a mai fiatal mérnököknek kevés
reménye van jelenleg,
hasonló fejlesztési
munkákban valő részvételre. Emlékeim
és tapasztalataim késztettek arra, hogy
ezeket megosszam
azokkal, akik közvetlenül, vagy közvetve még
érdeklődnek a hazai
motorfejlesztés története
iránt. Bár a motor technika elmúlt évtizedek
alatti fejlesztései,
elhomályosítják a
korábbi eredményeket, de talán ezek is
hozzájárultak a jelenlegi eredmények
megalapozásához.
Pályaválasztástól-nyugdíjazásig
Bár kereskedelmi középzépiskolában kezdtem tanulmányaimat, de
már
érettségi előtt
érdeklődésem a mřszaki
dolgok felé irányult. Ez elsősorban annak
köszönhető,
hogy bekapcsolódtam a
repülőmodellezésbe, amely mint technikai sport, sok
oldalú
mřszaki és repülés elméleti
ismereteket igényelt. Ez a tevékenység a
repülés felé vonzott
és elhatároztam, hogy a Mřszaki Egyetemen folytatom
tanulmányaimat. Ehhez le
kellett tennem a
különbözeti gimnáziumi érettségit
és egy éves gyári mřhelygyakorlat után,
felvettek a Budapesti Mřszaki Egyetem
gépészmérnöki karára.
Úgy gondoltam, hogy a
repülőmérnöki
pályát választom. Az 1950-es évek
elején a hadsereg
gyors fejlesztése
érdekében az
egyetemeken megindult a hadmérnök
képzés
szervezése
és
repülőmérnök szakra csak honvéd
kollégiumon
keresztül vezetett az út. A nyári szünetben
a
kötelező katonai képzés kedvezőtlen tapasztalatai, a
szervezetlen
kiképzés és fegyelmezési
módok,
meggyőztek arról, hogy a katonai pálya nem nekem
való. Ezért a
szigorlatok utáni
szakosításkor, a
vasútmérnöki szakot
választottam.
A vasútmérnöki szakon a
szaktárgyak, a vasuti tudományokon túlmenően,
jó általános mérnök
képzést és belsőégésř
motorokkal
kapcsolatos ismereteket is biztosítottak. Úgy gondoltam,
hogy az egyetem elvégzése után a
MÁV-nál fogok dolgozni. Életem azonban
másképpen
alakult. Akkor még nem volt szabad munkahely választás,
hanem a végszigorlat után
az
egyetem irányította a fiatal
mérnököket, az új munkaerőt igénylő
vállalatokhoz. Így kerültem
1952-ben a Ganz Vagon
és
Gépgyár Motorszerkesztési Osztályára.
KÉPEK
A képeket folyóiratokból vettem, vagy Tóth József barátunktól kaptam, ill. saját felvételek.





A zárttéri modellversenyek szorgalmas látogatója volt.





Marika foltvarrás kiállításain is találkozhattunk Vele.


A kortárs modellezőkkel is kapcsolatban volt.


Nyugodjék békében!