A Vickers Wellington
bombázó repülőgép szerkezete.
Dr.Borján
József gyűjtése.
A Vickers repülőgépgyár
által
gyártott Wellington
bombázó
repülőgépnek rendkívül érdekes
szerkezete van. Úgynevezett geodetikus
elrendezést
alkalmaztak mind a törzs, mind a hordfelületek
esetében.
Korábban rácsos és térbeli rácsos
szerkezetekkel építették a legtöbb
repülőgép törzsét. 3, 4, vagy több
hossztartót oszlopokkal kötötték össze. A
csomópontok között átlós irányba
haladó rudak, vagy huzalok biztosították a
merevséget. Ez a szerkezet
viselte mind a hajlító,
mind a csavaró igénybevételeket borítatlanul,
részben
borítva, vagy teljes
borítással.
A borítás csak aerodinamikai szempontból volt
fontos, terhet nem viselt. Acélcső vázra formakereteket
erősítve, sűrű lécezéssel és vászon,
rétegeslemez, majd fémborítással szinte
tetszőleges alakot adhattak a gép törzsének.
Ezt a rendszert egy 1:3 méretarányú replika
részletes építési dokumentációjából
részletesen megfigyelhetjük.
További fejlesztés eredményeként a
megfelelő csavarási merevséget is adó
rétegeslemez, vagy fémlemez borítás
is
résztvett a törzs terheinek a viselésében. A
hossztartó lécek követték a törzs
áramvolát, a keresztmetszetet meghatározó
kereteket rétegeslemezből készítették, majd
erre hajtották rá a réteges lemez burkolatot.
Érdekes fejlesztést valósított meg Junkers,
aki hullámosított
aluminium lemezzel borította a
gépeit, Erről részletesen majd egy másik
cikkben számolok be.
A héjszerkezetű
törzseknél a helyenként
bordákkal és tartókeretekkel merevített
borító lemez a fő teherviselő elem.
Nézzük meg még
egyszer a Wellington
törzsét!
A törzs felületén kétirányban
egymást metsző diagonális rudak által
kialakított szerkezetet, geodetikus
rácsszerkezetet valósított meg a Vickers
cég.
A diagonálisan futó I szelvényű
duraluminium tartókra merőleges irányban csatlakoznak az
ugyanilyen szelvényű összekötő elemek egy egy
övhevederrel átkötve. Az előregyártott mezőket
összeszereléskor acél csövekhez
csatlakoztatták. Így alakul ki a csőszerű szerkezet.
A teherviselő rácsra hosszléceket csavaroztak erre pedig
vászon borítás került.
Szinte hihetetlen,
hogy a félelmetes bombázó ugyanúgy
vászonnal volt borítva, mint a híres
háromkerekű Velorex jármű.
Mellékesen megjegyzem, némileg hasonló a
jurták oldalfala, ahol a
ferde lécek keresztezési
pontjaiban elfordulhatnak és
így összecsukható és
szállítható.
Hídépítésben
is alkalmaznak hasonló
elven működő szerkezeteket.
Építészetben:
A rácsot a földön összeszerelik, de nem
rögzítik a csomópontokat. Bizonyos helyeken
megemelve, érdekes alakzatokat lehet kialakítani, majd
ebben a helyzetben meghúzva a csavarokat, alaktartó lesz
a tetőszerkezet.
Érdemes tehát megtekinteni a képeket
és főleg a
videókat.
A Wikipédiának szócikkei vannak a gépről.
Angol
Német
A hátsó lövésztorony kilövése
miatt jól látszik ezen a képen a
törzsvég
rácsszerkezete és a leszakadó
vászon is.
A háromnézeti rajzokon látszik, hogy a
szárnyfelület
is geodetikus szerkezetű.
Egy 52 perces film készült a
gyártásról, amelyet az anyag szerkesztése
után eltávolítottak. Kár, mert
érdekes volt nézni, ahogyan szorgos asszonykezek
szerelték a gépeket, amivel halált
visznek és halni mennek a férfiak. A
kábelezés és a vásznazás (mintha
csak megágyaznának otthon) a nők dolga volt.
7 perces videó egy szerelésről:
Ebben
a gép vezérsíkjainak és a
szárnytőnek a szerkezete is megfigyelhető.
Egy áttelepítésről szóló videóban megfigyelhető a gép sok szerkezet részlete.
Képek még: A törzsmerevitő
keretek egyike.
A
szárnyak és
hordfelületek szerkezete teljesen
más követelményeknek
felel meg, mint a törzs. A szárnyak alakját
egyértelműen az
aerodinamika határozza meg.
Wrighték
ketté osztották a szükséges
szárnyfelületet, egymás fölé
helyezték a két elemet és merev rudakkal
valamint átlósan haladó huzalokkal
alakítottak ki merev térbeli
tartószerkezetet.
Az egyfedelű repülőgépeknél viszont baldachinra
feltámasztott huzalmerevítéssel lehetett
csak biztosítani a kellő
teherbírást. Etrich Taube
gépe tipikus példája ennek az elrendezésnek
Később az egyfedelűeknél is mellőzték a külső
merevítéseket, a szárny belső szerkezetével
biztosították a megfelelő merevséget és
szilárdságot. Egy utaszállító
repülőgép főtartó:
és egy Junkers gép szárnytő:
A Vickers cég Wellingtonjánál a szárny
és a vezérsíkok esetében is
következetesen alkalmazták a geodetikus rendszert.
1
2
Végül
számítógépes szimulációval
tekintsük át a Wellington szerkezetét!
A gépek sorsa. 1
2
3
4
"Mi is ez a geodetikus csoda?"
(idézet a Mester Kiadó "A világ
repülőgépei" c. képes krónika
gyűjteményéből, a 10. csoprt 47.
kártyájáról.)
A geodetikus vonal a legrövidebb ív két olyan pont
között, amely egy ívelt felületen helyezkedik el,
végig azon halad. A Földön például
Budapest és New York között, ha a felszínen
haladunk, pontosan abba az irányba, ilyen geodetikus vonalat
járunk be. Barnes Wallis a
léghajótervezésből vette át a rendszert. Az
R 100-as
léghajó tervezésében vett
részt.
Wallis geodetikus
elrendezésről szóló cikke. Előző ötlet egy
geodetikus szerkezetű hajó
volt 1794-ből.
Wallis első ilyen gépe a Vickers Wellesley volt.
A gép vázlata.
A sérült szárny
és törzs
szerkezete.
Két videó a szolgálatból:
1
2
A Wellington után a harmadik
geodetikus vázzal épített
gépcsalád a Warwick
nevet kapta. Képek: 1
2
3
4
Egy
videó:
Végül egy áttekintés:
VÉGE