Additiv
színkeverés.
Szokásos a
három színkomponenst
egy kockán ábrázolni.
A kocka egyik sarka
az origó,
itt a fekete.
A kocka
origóban összefutó élein
az egyes tiszta komponensek változó
intenzitású értéke szerepel. (00 - FF)
Két él
által meghatározott
oldalon a két komponenses színek láthatók.
A kocka
testátlóján a szürke
pontok vannak., a feketétõl a fehérig.
A kocka
térfogatában található
pontok mindhárom színkomponenst tartalmazzák
valamilyen értékkel..
Az additív
színkeverés
szemléltetése. A tiszta színkomponensek
körei átfedik egymást, azok adják
a keverék színeket, míg ahol mond a
három komponens köre fedésben van, ott kapjuk a
fehér színt.
A szinösszetevők
változása a színképben.
Ezen az
ábrán egy érdekes
elemzést mutatok be. A szivárvány egy nyomtatott
darabjának tengelyében
kiolvastam a színkódokat, egy statisztikai programmal
felrajzoltam az egyes
komponensek változását.
Balról jobbra haladva elõször fehér a kép, mind a három szín magas értékû. A vörös kezdeténél a másik két komponens elhalványul. A sárga felé a zöld felerõsödik. Zõldnél a vörös és kék is alacsony értékű. Ciánnál a zöld és kék erõs. Bibornál a kék és piros a menõ, majd a fehérnél ismét mind a három szín megerõsödik.
A színek
megjelenése a képernyőn
A
katódsugárcsöves monitorban három
elektronforrás van, egy
maszkon keresztül mindegyik csak a saját
foszforpontjára céloz. Egy pixelt
három kis foszforpont képez. A pontok olyan közel
vannak egymáshoz, hogy egy
pontnak látjuk és az additív
színkeverés
érvényesül.
Monitor
képek nagyítva
Elkészítettem a monitor nagyított képeit.
A vörös a képernyõ, csak a vörös pontok égnek.
Ha sárga a képernyõ, nagyítva így néz ki
a cián
Fehér a képernyõ, ha minden pont maximális intenzitással világít
Szürke színnél egyforma a három szin intenzitása
Ezeket a
képeket lekicsinyítve,
vagy messzirõl nézve a bemutatott színeket
közelítjük.
1.A színek
száma, a pixelek
láthatóvá tétele, a
tájékoztató sor tartalma, .
Miközben ezt a
szöveget
olvashatja, (tálcára teszi, majd olvasáshoz
kattintson a tálcán lévő
ikonra), keresse meg a
[freeware_nem
telepiteni] \ [xnview 1.18 ] mappában az xnview.exe
fájlt!
és futtassa!.
(két
kattintás!).Ezt nem kell
telepíteni sem, azonnal
működik.
Az Xnview ablakban
nyissa meg
a Fájl, Megnyitás menüvel
a
02_szinlatas_szinkodolas mappában lévő
dscn0037.jpg
fájlt!
Az alkalmazás- és a képablakban is válassza
a Teljes méret-et (Címsor
jobboldalán a középső ikon)
Megoldás
freeware_nem telepiteni
xnview 1.18
Erre kell kattintani kétszer.
Az
Xnview
képszerkesztő 1,18,1 magyar verziójának
ablaka:
Fájl/Megnyitás
A
Hely megkeresése: 02_szinlatas_szinkodolas
mappa
A képfájl megkeresése és kiválasztása
Ha azz Előnézeti kép be van jelölve (pipa) akkor kicsiben látjuk is a megnyitni kívánt képet. és a Képinformációkat.
A Megnyitásra kattintva betöltődik a kívánt kép.
A
Teljes méret ikonnal állítsuk be a megjelentetni
kívánt méretet.
Ezt a képet elemezzük.
A képen egy kb 1 gramos repülőmodell látható, a bevonata mikrofilm. Az anyag vastagsága megegyezik annak a fénynek a hullámhosszával, amilyen színű. A szín interferencia eredménye.
Ezzel a két gombbal ( + -- ) megváltoztathatjuk a kép képernyőn megjelenő méretét.
Ez nem jelenti a kép méretének változását, a nagyítás, kicsinyités csak a képernyőn érvényes, a fájl mérete változatlan. A nagyítás során kettő, három....16 képpont ugyanolyan színárnyalatú lesz. Ennek segítségével megfigyelhetjük egy kép szerkezetét, jól látható a mozaikszerű elrendeződés. A kép tehát kis képpontokból áll össze, ezeket pixelnek nevezik. Ha elegendően nagy a kép felbontása, akkor ezeket nem vesszük észre, valódinak tűnik a kép.
A
+ (Nagyítás)
gombra kattintva max. 16-szoros
nagyítást érhertünk el.
Ezesetben látszik a pixeles képek szerkezete.
16 szorosra, azaz 1600 %-osra nagyított képrészleten a vékony balzafa lécek 5-6 pixel széles, változó színárnyalatú vonalat alkotnak.
Ezt a lehetőséget majd a retusálás során használjuk ki.
A tájékoztató sor adatai:
Érdemes megtekinteni a kép alatti tájékoztató sor adatait.
Az első mezőben a kép neve és kiterjesztése van.
A második mezőben az eredeti, (nem nagyított) kép szélessége és magassága pixel egységben kifejezve, és az, hogy pixelenként hány biten tárolja a kép színkódját.
A következő mezőben a true color megjegyzés arra utal, hogy a lehetséges 16 millió színárnyalatból "gazdálkodhatunk".
A negyedik mezőben a képfájl mérete látható,
Az ötödikben pedig a nagyítás mértéke százalékban.
Felhasznált színek száma.
Most nézzük meg, hányféle színárnyalatból áll össze a kép.
Ezt a Kép / Felhasznált színek száma menüponttal tudjuk meg: jelen kép esetében több, mint 100000 színkombinációt különböztethetünk meg.
Ezt
az ablakot
az X-re, vagy az OK-ra kattintva zárja be!
2.
Színkódok beolvasása.
Sok program teszi lehetővé egy egy pixel színkódjainak a leolvasását. Az Xnview telepített változatában ezt a szolgáltatást majd be lehet állítani. Addig egy kis segédprogram segítségével tehetjük ezt meg.
Miközben ezt a
szöveget olvashatja,
keresse meg a [freeware_nem telepiteni] mappában
a colorspy.exe
fájlt és futtassa!. (két
kattintás!) Tegye Tálcára! (A
Címsorban a Kis méret ikonra kattintson!)
Nyisson meg egy
képfájlt, majd a
Color Spy tálcaikonjára!
Mozgassa az
egeret a kép
különböző pontjaira és olvassa le a
színkódokat. A Red, Green és Blue a
három színkomponens, mellette a decimális
értékekkel, alúl pedig a
hexadecimális kód.
Megoldás
3.
Színkódok
tárolása.
Ezt a kis programot egy diák csinálta. Érdekességnek jó.
Nyissa meg a
[freeware_nem
telepiteni] mappában a szinlopo.exe
fájlt!
Tegye Tálcára!
Az Xnview -vel
látható képen
mozogva bármely szín kódját leolvashatja
és listába veheti.
Megoldás
Keresse meg
és futtassa a szin.exe fájlt!
a./
Változtassa a piros szín
csúszkáját és figyelje meg, hogyan lesz a
feketéből telített piros szín!
b./
Változtassa a zöld és kék
szín csúszkáját külön
külön!
c./
Változtassa két két csúszka
állását!
d./
Változtassa egyszerre mind a
három csúszka állását
úgy, hogy egyenlő értékeket mutassanak!
e./ Keverjen
narancssárga színt!
f./ Milyen
színű az a
felület, amelyiknek a színkódja 180, 180, 0 ?
Megoldás
VISSZA
Nyissa meg az rgbkocka.jpg
fájlt!
Aktivizáljuk
a színlopót, vagy a
colorspyt!
Tapogassuk
végig a kocka éleit,
felületeit és figyeljü meg a színkódok
változását.
Megoldás
6. Színkeverés a Paintban.
A Windows alkalmazásokban szabadon beállíthatjuk a True Color színeket. Az Xp operációs rendszer része a Paint nevű egyszerű rajzoló és képszerkesztő program.
A Tálcáról a Start gombbal kezdjünk, válasszuk a Minden program-ot, azon belül a Kellékek almenüje lesz a Paint.
A menüsorban található Szinek-re kattintva a Színek szerkesztése sor jelenik meg, ez nyitja meg a Szinek szerkesztése ablakot. Mintaszínek vannak, amelyeket átmásolharunk az Egyéni színek palettájára. Egyéni színek definiálásával bármely színösszeállítást elkészíthetünk és palettára helyezhetjük.
Gyakoroljuk ezt is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Foveon_X3_sensor
http://hu.wikipedia.org/wiki/CCD