Additiv színkeverés.

A három alapszín keveréke újabb színeket ad. A vörös és zöld együtt sárgát, a vörös és kék együtt bíbort, a zöld és kék együtt cián színt eredményez. A három komponens együtt fehéret ad. Ha a három komponens világossági értéke megegyezik, szürkét kapunk. A legsötétebb szürke a fekete (00 00 00), középszürke pl. C0 C0 C0, a legvilágosabb szürke a fehér: FF FF FF.

Szokásos a három színkomponenst egy kockán ábrázolni.

A kocka egyik sarka az origó, itt a fekete.

A kocka origóban összefutó élein az egyes tiszta komponensek változó intenzitású értéke szerepel. (00 - FF)

Két él által meghatározott oldalon a két komponenses színek láthatók.

A kocka testátlóján a szürke pontok vannak., a feketétõl a fehérig.

A kocka térfogatában található pontok mindhárom színkomponenst tartalmazzák valamilyen értékkel..

    

            A színkocka                                                                    A színkocka az origó felől nézve

Az additív színkeverés szemléltetése.  A tiszta színkomponensek  körei átfedik egymást, azok adják  a keverék színeket, míg ahol mond a három komponens köre fedésben van, ott kapjuk a fehér színt.

 Az additív szinkeverés

                        A szinösszetevők változása a színképben.

Ezen az ábrán egy érdekes elemzést mutatok be. A szivárvány egy nyomtatott darabjának tengelyében kiolvastam a színkódokat, egy statisztikai programmal felrajzoltam az egyes komponensek változását.

Balról jobbra haladva elõször fehér a kép, mind a három szín magas értékû. A vörös kezdeténél a másik két komponens elhalványul. A sárga felé a zöld felerõsödik. Zõldnél a vörös és kék is alacsony értékű. Ciánnál a zöld és kék erõs. Bibornál a kék és piros a menõ, majd a fehérnél ismét mind a három szín megerõsödik.

A színek megjelenése a képernyőn

 A katódsugárcsöves monitorban három elektronforrás van, egy maszkon keresztül mindegyik csak a saját foszforpontjára céloz. Egy pixelt három kis foszforpont képez. A pontok olyan közel vannak egymáshoz, hogy egy pontnak látjuk és az additív színkeverés érvényesül.

                        A katódsugár csöves monitor szerkezete

Monitor képek nagyítva

Elkészítettem a monitor nagyított képeit. 

vörös a képernyõ, csak a vörös pontok égnek.

                        zöld

                        kék


Ha sárga a képernyõ, nagyítva így néz ki 

                        a bíbor

                        a cián


Fehér a képernyõ, ha minden pont maximális intenzitással világít 

Szürke színnél egyforma a három szin intenzitása


 

Ezeket a képeket lekicsinyítve, vagy messzirõl nézve a bemutatott színeket közelítjük.

 

Gyakorlatok.

1.A színek száma, a pixelek láthatóvá tétele, a tájékoztató sor tartalma, .

Miközben ezt a szöveget olvashatja, (tálcára teszi, majd olvasáshoz kattintson a tálcán lévő ikonra), keresse meg a

[freeware_nem telepiteni] \ [xnview 1.18 ] mappában az xnview.exe fájlt! 

és futtassa!. (két kattintás!).Ezt nem kell telepíteni sem, azonnal működik.

Az Xnview ablakban nyissa meg a Fájl, Megnyitás menüvel a 

02_szinlatas_szinkodolas mappában lévő dscn0037.jpg fájlt!
Az alkalmazás- és a képablakban is válassza a Teljes méret-et (Címsor jobboldalán a középső ikon)




Megoldás

freeware_nem telepiteni

xnview 1.18

  
Erre kell kattintani kétszer.

Az Xnview  képszerkesztő 1,18,1 magyar verziójának ablaka:

Fájl/Megnyitás

A Hely megkeresése: 02_szinlatas_szinkodolas mappa


A képfájl megkeresése és kiválasztása

Ha azz Előnézeti kép be van jelölve (pipa) akkor kicsiben látjuk is a megnyitni kívánt képet. és a Képinformációkat.

A Megnyitásra kattintva  betöltődik a kívánt kép.

A Teljes méret ikonnal állítsuk be a megjelentetni kívánt  méretet.

Ezt a képet elemezzük.

A képen egy kb 1 gramos repülőmodell látható, a bevonata mikrofilm. Az anyag vastagsága megegyezik annak a fénynek a hullámhosszával, amilyen színű. A szín interferencia eredménye. 


Ezzel a két gombbal ( +  -- ) megváltoztathatjuk a kép képernyőn megjelenő méretét.

Ez nem jelenti a kép méretének változását, a nagyítás, kicsinyités csak a képernyőn érvényes, a fájl mérete változatlan. A nagyítás során kettő, három....16 képpont ugyanolyan színárnyalatú lesz. Ennek segítségével megfigyelhetjük egy kép szerkezetét, jól látható a mozaikszerű elrendeződés. A kép tehát kis képpontokból áll össze, ezeket pixelnek nevezik. Ha elegendően nagy a kép felbontása, akkor ezeket nem vesszük észre, valódinak tűnik a kép.


A + (Nagyítás) gombra kattintva max. 16-szoros nagyítást érhertünk el. Ezesetben látszik a pixeles képek szerkezete.

16 szorosra, azaz 1600 %-osra nagyított képrészleten  a vékony balzafa lécek  5-6 pixel széles, változó színárnyalatú vonalat alkotnak.


Ezt a lehetőséget majd a retusálás során használjuk ki. 

A tájékoztató sor adatai:

Érdemes megtekinteni a kép alatti tájékoztató sor adatait.

Az első mezőben a kép neve és kiterjesztése van.

A második mezőben az eredeti, (nem nagyított) kép szélessége és magassága pixel egységben kifejezve,  és  az, hogy pixelenként  hány biten tárolja a kép színkódját.

A következő mezőben a true color megjegyzés arra utal,  hogy a lehetséges 16 millió színárnyalatból "gazdálkodhatunk".

A negyedik mezőben a képfájl mérete látható,

Az ötödikben pedig a nagyítás mértéke százalékban.

Felhasznált színek száma.

Most nézzük meg, hányféle színárnyalatból áll össze a kép.

Ezt  a Kép / Felhasznált színek száma menüponttal tudjuk meg: jelen kép esetében  több, mint 100000 színkombinációt különböztethetünk meg.

 



 Ezt az ablakot az X-re, vagy az OK-ra  kattintva zárja be!

2. Színkódok beolvasása. 

Sok program teszi lehetővé egy egy pixel színkódjainak a leolvasását. Az Xnview telepített változatában ezt a szolgáltatást majd be lehet állítani. Addig egy kis segédprogram segítségével tehetjük ezt meg.  

Miközben ezt a szöveget olvashatja, keresse meg a [freeware_nem telepiteni] mappában a colorspy.exe fájlt és futtassa!. (két kattintás!) Tegye Tálcára! (A Címsorban a Kis méret ikonra kattintson!)

Nyisson meg egy képfájlt,  majd  a Color Spy tálcaikonjára!

Mozgassa az egeret a kép különböző pontjaira és olvassa le a színkódokat. A Red, Green és Blue a három színkomponens,  mellette a decimális értékekkel, alúl pedig a hexadecimális kód.

Megoldás








   

   




3. Színkódok tárolása.

Ezt a kis programot egy diák csinálta. Érdekességnek jó.

Nyissa meg a [freeware_nem telepiteni] mappában a szinlopo.exe fájlt! Tegye Tálcára!

Az Xnview -vel látható képen mozogva bármely szín kódját leolvashatja és listába veheti.

Megoldás

 

 


 

4. Színkódok beállítása

Keresse meg és futtassa a szin.exe fájlt!

a./ Változtassa a piros szín csúszkáját és figyelje meg, hogyan lesz a feketéből telített piros szín!

b./ Változtassa a zöld és kék szín csúszkáját külön külön!

c./ Változtassa két két csúszka állását!

d./ Változtassa egyszerre mind a három csúszka állását úgy, hogy egyenlő értékeket mutassanak!

e./ Keverjen narancssárga színt!

f./ Milyen színű az a felület, amelyiknek a színkódja 180, 180, 0 ?

Megoldás

  

a./













                                                                                                VISSZA

b./






                                                                                               VISSZA                                                                                        

c./


                                                                                                VISSZA

d./

 

                                                                                                VISSZA

e./

                                                                                                VISSZA

f./

                                                                                                VISSZA

 5. A színkocka vizsgálata

Nyissa meg az rgbkocka.jpg fájlt!

Aktivizáljuk a színlopót, vagy a colorspyt!

Tapogassuk végig a kocka éleit, felületeit és figyeljü meg a színkódok változását.

Megoldás

  

 

 

 

6. Színkeverés a Paintban.

A Windows alkalmazásokban szabadon beállíthatjuk a True Color színeket. Az Xp operációs rendszer része a Paint nevű egyszerű rajzoló és képszerkesztő program.

A Tálcáról a Start  gombbal kezdjünk, válasszuk a Minden program-ot, azon belül a Kellékek almenüje lesz a Paint.

A menüsorban található Szinek-re kattintva a Színek szerkesztése  sor jelenik meg, ez nyitja meg a Szinek szerkesztése ablakot. Mintaszínek vannak, amelyeket átmásolharunk az Egyéni színek  palettájára.  Egyéni színek definiálásával bármely színösszeállítást elkészíthetünk és palettára helyezhetjük.

Gyakoroljuk ezt is.

Ajánlott linkek:

http://en.wikipedia.org/wiki/Foveon_X3_sensor

http://hu.wikipedia.org/wiki/CCD

search.htm