Gondolatok a szabadságról
-egy meg nem jelent újság címlapjára-
Ezeréves gondolat. Inkább kétezer. Még
annál is több. Kíséri az emberiséget,
mióta az elsõ városállam elûzte
tyrannusait. E gondolat lázította Spartacus seregét,
késõbb császárok szívét
járta át hideg acél, a nép üvöltött,
még késõbb lobogó máglyák
tüzében kiáltották, leírták
szelíden, vitáztak róla indulattal, míg
körülbelül kétszáz éve hármas
eszmévé nemesült. Lánglelkû költõk
rajongták, felkeltek, harcoltak, öltek és meghaltak
nevében, majd elárulták, sárba tiporták,
megbecstelenítették, hazudták, írták
és leírták, és csak a legutóbbi
idõben vált egyetemes elvvé, hogy egyik embernek
a másik ember szabadságát elvenni nem szabad.
Visszagondolva a nem is olyan messzi múltra, gondolatok törnek
elõ a rabságról is. Mert ez is végigkíséri
az emberiséget. Mióta az elsõ leányt akarata
ellenére valaki ágyába vonszolták. Mióta
az elsõ felügyelõ korbácsával az
elsõ verejtékezõ hátra sújtott.
Késõbb egész társadalmak épültek
e gondolatra, néha megélhetést és egzisztenciát
jelentve, ám többnyire csak elnyomást és
kiszolgáltatottságot hozva. Még késõbb
húzták az evezõt, szedték a gyapotot,
az eszme bõr- majd faji színt kapott, hogy végül
lágerek füstjében semmisüljön meg, és
hogy aztán bújtatott formában, gazdasági
jelszavak mögé rejtõzve üsse fel fejét
ismét, illetve egyáltalán nem bújtatott
formában, törzsi harctereken vagy leánykereskedõ
maffiák képében jelenjen meg.
Szabadságból csak egy van, de rabságból
rengeteg. Mert minden elnyomás rabság.
Ülök a gép elõtt, kezem hangosan üti
a kemény billentyûket. Közben te az ágyon
fekszel. Rengeteg különbség van köztünk.
Rajtam ruha van, a te tested mezítelen. Ez is a dolgok része.
Én gépelek,
a
te kezed erõs kötelek szorítják hátra,
a két csuklód két bokádhoz húzva,
már-már elviselhetetlenül. A hátad homorú
ívben, az izmok fájdalmasan nyögnek, a tested verítékben
úszik, pedig nem is csinálsz semmit, nem is tudnál.
E verejtéket gyöngyözni látni mindig nagyon
szeretem. Én kényelmesen ülök egy kényelmes
fotelben, te kényelmetlenül hasalsz és mocorogni
próbálsz. A te szádat saját nedveidtõl
lucskos bugyid tölti ki, arcodon tapasz, az én számon
mosoly. Te folyamatosan engem nézel, én néha
pillantok reád. Rengeteg különbség van köztünk.
Én szabad vagyok, te rab.
Férfi és nõ, alá- és fölérendelt
kapcsolatok, függõség és kiszolgáltatottság.
Erõszak, testi fenyítés, megalázás.
Súlyos szavak, még súlyosabb tettek ezek egy
szabad világban. Ám ez is végigkíséri
az emberiséget. Matriarchális õsközösség,
patriarchális birodalmak, asszonyállat, használati
tárgy, háremek. Eredendõ bûn, csikló-kivágás,
erényöv. Késõbb jogfosztottság és
"csupán" szexuális alárendeltség.
Fõleg eme szexuális rész az, ami izgalmas: Sade
márki és a Justine, Apollinaire és a Tizenegyezer
vesszõ, Pauline Réage és O története,
hogy csak a legismertebbeket említsem. Eközben a Távol-Keleten,
ahol sem vallás, sem erkölcs nem köti gúzsba
a szexualitást, technikai bravúrok és mûvészet,
néha már-már misztikus emelkedettség --
tessék csak megnézni egy középkori japán
metszetet! Végül szüfrazsettek, emancipáció,
oktatás, választójog majd feminizmus, mely felülír
minden szerepet. Vagy mégsem?
Akad egy világrend, mely kinyilatkoztatja, hogy nõ
és férfi egyenjogú. Jól teszi. Akad egy
világrend, melyben aki asszonyát elveri, korlátozza,
megalázza, bántja (vagy fordítva!), az bûncselekmény.
Legyen is az! Mert minden elnyomás rabság.
Rád pillantok megint. Mozdulatlan fekszel, próbálsz
úgy fordulni, hogy minél kevésbé fájjon
és folymatosan láthass. A hangulatvilágítást
csupán egy olvasólámpa és a monitor fénye
adja. Látom, amint a sejtelmes félhomályban a
homlokodról legördül a következõ verejtékcsepp.
Két összeszorított kezed lassan, de megállíthatatlanul
vörösödik, ujjaid hasznavehetetlenül csápolnak
és próbálnak fogódzót keresni a
kötélen. Ezért késõbb majd nem szabad,
hogy elfelejtselek megbüntetni. Talán neked is ez jut
eszedbe, mert amikor rád nézek, felnyögsz. Gyönyörû
vagy, ahogy ott fekszel, magatehetetlenül, kipeckelt szájjal
verejtékezve. De térjünk vissza a szabadság
gondolatához.
Adott tehát egy világrend, melyben az emberek eldöntötték,
hogy a szabadság mindennél elõbbrevaló,
és hogy minden elnyomás rabság. Aki mást
mond vagy tesz, az bûnt követ el, ha szexuális téren
teszi, akkor még perverz is. Jobb esetben beteg, akit azonnal
meg kell gyógyítani.
És
mégis, mit látok? A délutáni talkshowban
két lakkbõrben pompázó nagymellû
nõszemély lovaglópálcát lenget,
és a nép, az istenadta nép, kéjesen üvölt.
Az esti filmben a rossz fiú elrabolja és megkötözi
a jófiú barátnõjét. A galád.
Ám az ilyen jeleneteket erre szakosodott nagyforgalmú
szájtok gyûjtik! A modernkori szexrabszolgaságról
szóló késõ esti sorozat is nézettségi
rekordot döntöget. De az írott médiában
sem más a helyzet, a Justine-t háromévenként
kiadják, a modern költõnek kötete jelenik
meg fenekelõs verseibõl. A tengeren túl, a szabadság
szülõhazájában pedig külön irodalma
fejlõdött ki annak, hogyan kötözzük meg
magunkat, partnerünket, vezessünk bele áramot, fogjuk
be száját, orrát, égessünk rá
billogot úgy, hogy közben mégse haljon bele! Tessék
csak keresgélni picit az amazon.com-on. Legvégül
egy kedves ismerõstõl levelet kapok, hogy milyen jó
volna írnom egy heti sajtóorgánum tervezett különszámába.
De folytatom tovább! A szexshopok kínálatának
kötelezõ részét képezik a bilincsek,
szájpeckek, maszkok, korbácsok, hogy a bonyolultabb
eszközökrõl szót se ejtsünk. Klubok nyílnak,
szombat esténként emberek öltöznek hordhatatlan
ruhákba, jelennek meg nyakörvben, társukat pórázon
vezetve, partnert keresni, bemutatókon részt venni,
vagy csak hogy egy jót beszélgessenek és megosszák
egymással tapasztalataikat. De a legszebb és leggyorsabban
fejlõdõ terület az internet. Ma már mindenki
szabadon választhat magának partnert akár a szerint
is, hogy a nádpálcát vagy a belékötözött
vibrátort szereti-e jobban. Nyílt szakmai vita folyik
arról, hová szabad és nem szabad szúrni
a tûket, és hogy szívrohamhoz vezethet, ha valakinek
áramot vezetnek a méhszájába. De a legnagyobb
pezsgés a chatszobákban folyik, ahol tizenöt évestõl
hatvanig az összes korosztály fékezhetetlen tombol.
Mi folyik itt? Egy a szabadság eszményétõl
megdicsõült és megrészegült világban?
Pfujjol, szörnyülködik, zártosztályért
kiált a kórus, de valami nagyon bûzlik Dániában!
Minden egyetlen kérdés körül forog. Megengedi-e
a szabadság, hogy valaki ne akarjon szabad lenni?
Rád pillantok megint. Na, te aztán biztos nem akarsz
szabad lenni. Tudom, hogy megöl a kíváncsiság,
hogy megnézhesd mit írok, de ehhez messze vagy. Kár,
mert még sokkal kéjesebb kíváncsiság
lehetne, ha rálátnál, de én tiltanám
meg, hogy elolvasd. Nem baj, ez most elmarad. Nézzél
hát továbbra is engem. Van elég "problémád"
enélkül is. Kevés jobb nevelõ eszköz
van egy szoros és hosszan tartó gúzsbakötésnél!
Mostanra már az arcod is vörös. Az erõlködéstõl,
hogy valahogy megtartsd magad, és kezed-lábad ne szakadjon
ki a helyébõl. Közben az izgalmadat is kordában
kell valahogy tartanod. Ha nem sikerül, az még több
mocorgással, még több plusz fájdalommal
jár. Érdekes és izgató harc ez. Többnyire
veszíteni szoktál. Ha most odatennék egy lágyan
zümmögõ vibrátort, meghalnál. De ez
most nem az élvezet ideje, pontosabban nem azé az élvezeté.
A szabadság, rabság, uralkodás és behódolás
nem csupán morális kérdés. A biológiai
szempontok is érdekesek. Mi az agresszió, hogy megy
a hatalom kinyilvánítása vagy a megadás
a fõemlõsöknél? Ha megnézzük,
az összes erre vonatkozó gesztus szexuális jellegû.
Bizony ám! A vezérmajom büszkén döngeti
mellét, miközben a legyõzött majom alázatosan
lekuporodik, és felkínálja piros seggét.
Hol itt az egyenjogúság? Hol itt az ösztönök
szabadsága?
A fenekelés gondolata szép emlékeket ébreszt
bennem. Megint rád pillantok. Nem tudod, mennyi van még
hátra, mert nem árultam el. "Amíg meg nem
írom, rabnõm
". És te tudod, milyen
lassan írok. Fogalmad sincs, elkészültem-e már,
vagy, hogy hol tartok.
Mi
az, amit a mi, szabadságtól megittasult korunk nem tanult
még meg? Miért kényszerülnek egymást
szeretõ, kívánó, érzésekkel
és érzelmekkel teli emberek a hálószoba
sötét félhomályában megtenni, amire
vágynak? Miért kell titokban tartani a munkahelyen,
a család elõtt, miért nem tudhatják meg
az évtizedes cimborák? Miért nem lehet komolyabb
nyomokat hagyni, miért baj, ha meglátják ezeket
az utcán, az orvosnál, az uszodában? Miért
nem szólíthatlak nyilvános helyen, társaságban
rabnõmnek, úgy, ahogy otthon megszoktam és aki
számomra vagy, és miért nem szólíthatsz
engem Uradnak, ugyanígy? Hát hol van itt a szabadság,
kérdem én???
Megint rád nézek. Nagyon szeretnél már
szabadulni. Kéjes érzés nekem a téged
eltöltõ kéjes érzés. A boldogságot
pedig, hogy e kifacsart pózban heverõ, meggyötört,
szenvedõ múzsám lehetsz, ajándékba
adom neked!
Megmondom én! Minden elnyomás rabság, de nem
minden rabság elnyomás! Bizony ám! Ezt kéne
nem, nem elfogadni, nem, hanem felfogni elõször! Mert
papolhatunk bármennyit nyitott társadalomról,
a felnõtt emberek önrendelkezésérõl,
szabad akaratról, az ellentábor erkölcsrõl,
beteg perverziókról vagy a vallásról (mintha
nem a Biblia lenne a nemek közti alá- és fölérendeltség
egyik legelszántabb szószólója), a meg
nem értés oka legtöbbször nem más mint
a tudatlanság, az elõítélet, sõt,
rosszindulat, és amíg ezen nem tetszik változtatni,
addig hiába is beszélünk akármilyen toleranciáról,
elfogadásról, hiába meséljük, mesélik
maguk a "szenvedõ" alanyok, hogy a fizikai-lelki
magatehetetlenség micsoda öröm, mennyi energiát
szabadít fel, addig hiába minden!
Megint rád nézek. Rengeteg azonosság van köztünk.
Mindketten érezzük, tudjuk, mi kell nekünk, és
már régóta meg merjük tenni! Szolgálsz
engem, és a legnagyobb jutalmat kapom, amit csak kaphatok.
Elfogadom szolgálatodat, és a legnagyobb jutalmat adom,
amit csak adhatok! Általad leszek szabad, általam leszel
rab!
Találkozik a tekintetünk. Megszûnik körülöttünk
a világ. Elszáll fejembõl minden magvas gondolat.
Felállok a fotelbõl. Mi ketten már tudunk mindent.
Aranyló szemeidben a szabadság gyönyörû
tüze lángol.
Jeromos Mester